Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-08-2002, 21:09
alpha
alpha is offline
Hallo,

Ik begin dit topic omdat ze bij ons op school zomaar lessen 'inpikken'. Zo hoorde ik in 4 havo 3 uur frans1,2 te hebben en kreeg ik er maar 2. Nu in 5 havo krijgen we 3 uur les terwijl we er 4 uur horen te hebben. Nu vraag ik me af: mag dit? Ik ben vorig jaar jaar net op het nippertje overgegaan en dat komt mede door frans. Ik vind het dus eigenlijk belachelijk dat ik zomaar een uur minder heb in de week dan hoort. Ik bedoel, dit verlaagd mijn slagingskans natuurlijk wel!

Nu willen ze bij ons op school ook de zogenaamde Keuze Werk Tijd-uren invoeren. Dit betekend dat er zomaar lessen uitvallen die je dan ergens anders -naar keuze op een ander tijdstip- in de school moet gaan volmaken. Maar ook dit betekend dus minder uren les en dus een lager slagingskans!

MAG DIT? MAG DE SCHOOL ZOMAAR LESSEN INNEMEN EN ZO JE SLAGINGSKANS VERLAGEN ALLEEN MAAR OM TE BEZUINIGEN?
Ik vraag het me dringend af.

En waar moet ik heen wanneer ik dit wil aankaarten? En hebben meer scholen dit geregeld????
Oud 27-08-2002, 22:21
Balance
Balance is offline
lijkt mij dat je bij elkaar toch aan je aantal verplichte uren komt. naar mijn weten zijn die niet zo specifiek (voor bijv. frans) aangegeven als dat jij verteld dat bij jou op school het geval is.
je school mag dus zelf jou uren indelen ja, hoewel zij er ook geen baat bij hebben dat jij erdoor zakt.

bij mij op school hebben ze toen ik in de eerste zat, ons een uur wiskunde en nederlands minder gegeven. in ruil daarvoor kregen we 2 uur latijn. toch kregen we exact dezelfde stof als een klas zonder latijn die dus wel die 2 uurtjes extra hadden.
Het gevolg was dat wij enorm achter kwamen te lopen. De leraar ging te snel en wij konden het niet bijnemen. Na een paar weken dacht iedereen 'ach wat, ik loop nu toch al achter, laat dan ook maar zitten ook' en vervolgens deed niemand meer wat aan de vakken (wat bij nederlands en helemaal bij wiskunde erg vervelend uitpakt vaak).
het jaar erop hebben ze het veranderd, zodat de klassen na ons niet het zelfde probleem zouden krijgen.

als ik jou was zou ik zo snel mogelijk naar je mentor of leraar frans toe stappen en vertellen wat je hier ook schreef. zeg erbij dat je bang bent dat je door frans het misschien niet haalt. ze zullen misschien niet meteen wat veranderen, maar iig wel jou cijfers in de gaten houden en eerder naar je toe komen wanneer het wat minder gaat als normaal.
misschien heb je ook van die 'spreekuren' van een vak, dat je naar zo'n uur kan gaan van frans, wanneer iets niet lukt?

wij hebben btw ook een soort van kwt uren (alleen heten ze anders) en ja, ook die gaan van onze lesuren af. en dat terwijl iedereen ze kletsend in de aula doorbrengt en ze een tussenuur noemt. beetje onzinnig ja...

sorry voor het lange verhaal
Oud 27-08-2002, 23:35
Verwijderd
TSja, ik denk dat sommige scholen dit ook moeten doen door het leraren tekort. En je ziet nu al de de leerlingen er onder lijden

Is iig geen goed teken.

Maar geven ze bijvoorbeeld bij jullie op school geen bijles? Op mijn oude school gaven ze dit wel, in de vakken waar ik dan zwaar onvoldoende in stond kon ik bijles innemen. Als het echt een zware onvoldoende was Zoals een 4 moest ik bijles nemen. Was het rond de 5 a 5,5 kon ik zelf kiezen of ik bijles nam.

Maar hebben jullie zoiets nou niet?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 08:16
alpha
alpha is offline
Natuurlijk kun je wel bijlessen nemen maar vorig jaar moest ik twee of drie uren wachten tot ik bijles kon krijgen. Nou, en dat had ik er toen niet voor over. Ik was toen toch meer 'lang leve de lol''en nu dit ik er wel mee omdat ik het examenjaar doe.

Maar het gaat er hier ook niet om hoe het opgelost kan worden maar of het legaal is wat de school doet! Ik bedoel, als dat niet zo is vind ik dat de school best eens op het matje geroepen mag worden.

En dat ze mijn cijfers in de gaten kunnen houden is wel zo, maar ik ben wel erg slecht en dus kan het niet lager dan normaal zeg maar. Maar ach, ik zet me nu in ieder geval heel wat meer in dan vorig jaar.
Oud 28-08-2002, 09:55
Verwijderd
Ik denk gewoon de de scholen de regels zelf bepalen. Van les geven. Want als je dat vergelijtk met andere scholen zie je dan dat ieman dnaders dan gwoon 1 uur meer Frans lrijgt ofzow. De scholen zullen zich wel aan een richtlijn moete houden, van bijvoorbeeld voor dat vak moeten ze zoveel aantal uren geven, maar als ze er dan boven zitten dan gaan ze gerust lager.

Ik denk dus dat dit wel mag, aangezien de school het aantal uur bepaald.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 10:45
Verwijderd
Mijn school deed dat volgens mij met gym:
op het rooster stond dat je 1 les per week moest hebben, maar wij hadden er 2 per week een half jaar lang.
Ook met ANW, hoorde eigenlijk 4 uur te zijn, wij hadden er 2, omdat we het jaar ervoor veel stof hadden afgemaakt. (Hadden we wel het verplichtte aantal uren.)

Volgens mij gaat het meer om de behandelde stof dan om het aantal lessen...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 11:54
tacidvs
tacidvs is offline
Het mag, maar het is een beetje cru. Op mijn school hebben wel al sinds mensenheugenis keuze-uren, maar daar worden geen hele andere uren aan geofferd. Elke les duurt 40 minuten, van de vrijgekomen 10 minuten per les worden er 7 keuze-uren van 40 minuten gegeven. Dat noemt men niet illegaal, maar tweedefase. Tweedefase was toch al bedoeld om leerlingen zelfstandig te laten werken, maar zo te zien doen een boel scholen daar gewoon niet aan mee.
Oud 28-08-2002, 13:57
Miracle
Miracle is offline
Over de frans lessen weet ik nie zo veel maar ik zal ff vertellen hoe het bij ons zat met de kwt (keuze-werk-tijd uren) zat

Je had 3 of 4x in de week zo'n uur, die duurde 35 minuten en je kon dan zelf kijken naar welk vak je toe gaat (dat staat allemaal aangegeven op een lijst per dag) Dit ging geloof ik niet van onze normale uren af maar werd geloof ik gebruikt als uren die de school zelf mag opvullen (christelijke scholen vullen het op met levensbeschouwing of iets dergelijks, wij dus met kwt uren)
Die uren waren altijd het 4e uur op de dag. en sommigen hadden dan mentoruur of kwt (later kwam het ook voor dat je dan een normale les hebt)
De klassen zijn dan dus gemengd over meerdere lokalen, en je wordt wel geregistreert of je er bent. (tenmiste dat zeiden ze, of het ook echt gecontroleerd werd dacht ik eigenlijk niet)
Dit uur wordt soms heel nuttig besteed, maar meestal eigenlijk niet. wel handig is dat je dan met leerlingen uit andere klassen kunt afspreken.

Naja dat was het eigenlijk wel, ik vond de kwt uren altijd wel leuk omdat je niet gecontroleerd werd of je werkte. of het voor jou handig is, denk het niet. maar misschien kun je in die uren frans extra gaan oefenen. en eventueel beetje extra uitleg krijgen.
Succes ermee hé!!!

Kuzzz
Oud 28-08-2002, 14:18
Verwijderd
Volgens mij mag het wel, maar het is natuurlijk wel ontzettend stom van die lui ! Ik vind dat je een school moet zien als een bedrijf, en hoe meer tevreden clienten dat bedrijf heeft, hoe meer nieuwe clienten er bij komen, en hoe meer geld er dus in het laatje komt!
Maarja, deze ambtenaren denken er blijkbaar anders over

Ik zou het iig aankaarten als ik jou was.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 15:21
Lyx
Lyx is offline
het aantal uren neemt weliswaar toe
maar je gaat minder diep in de stof
oftwel de toetsen zijn makkelijker
Oud 28-08-2002, 23:09
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Dat is het idee achter de 2e Fase. Scholen kunnen iets flexibeler schuiven met hun tijden en geven de leerlingen meer huiswerk op. Maar of je daar beter van wordt....
Oud 28-08-2002, 23:49
Balance
Balance is offline
Citaat:
Lyx schreef:
het aantal uren neemt weliswaar toe
maar je gaat minder diep in de stof
oftwel de toetsen zijn makkelijker
leerlingen die minder diep in de stof zijn gegaan krijgen dezelfde examens als die wel diep in de stof zijn gegaan...
heb je dus weinig aan die makkelijke toetsen!
Oud 30-08-2002, 12:41
Sommetje
Sommetje is offline
Voor alle vakken zijn er minimumuren door de overheid vastgesteld. Bij ons op school was het aantal uren Fa12 in 5vwo 2,5. Dus waarschijnlijk mag het dus wel. Maar dat neemt niet weg dat je gewoon kunt gaan klagen.

Wat zijn Keuze Werk Tijd-uren?
Oud 01-09-2002, 10:40
alpha
alpha is offline
Citaat:
Sommetje schreef:
Wat zijn Keuze Werk Tijd-uren?
Uren die vervallen (bij mij 1 uur maatschappijleer, 1 uur geschiedenis, 1 uur engels en 1 uur nederlands) en die tijd (45 minuten per weggevallen uur dus) moet je ergens anders invullen (mediatheek, stiltelokaal, studienis NIET KANTINE) hetzij op een ander tijdstip. Zo kun je dus je tussenuren opvullen en mag je met andere vakken bezig zolang je de stof maar bijhoudt, anders valt je uur weg. Het heeft zo zijn voordelen want het zijn de randuren die wegvallen maar als je nou bijvoorbeeld erg slecht in Engels bent heb je wel een probleem!
Oud 01-09-2002, 11:55
NN
NN is offline
Een paar tipjes:
- Analyseer of er veel meer mensen zijn die gedupeerd worden.
- Ga in overleg met je mentor / jaarcoördinator / schoolleider.
- Laat je leerlingenraad actie ondernemen tegen deze maatregel.
- Vraag aan je docent Frans begeleiding tijdens je KWT.

Er zijn inderdaad wel een bepaald aantal uren dat een school moet besteden aan een vak. Dat kun je n.a.w. wel vinden in de studiegids van je school. Zoek anders eens op de internetpagina van het ministeriëel departement onderwijs.

En als je het nog echt leuk wilt doen: stuur een mailtje naar een Tweede Kamerlid die zich met onderwijs bezighoudt. Vooral de opppositie is altijd wel geïnteresseerd in gevallen waarin het Nederlandse onderwijs weer slechter wordt. (Kunnen ze leuke kamervragen gaan stellen).
Op mijn oude school zat ik in de leerlingenraad en wij hebben een paar kamerleden op bezoek gehad om over het onderwijs op onze school te praten.

Succes.
(Mail me maar als je wat hulp, adressen, o.i.d nodig hebt.)
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 12:40
PardonMe
PardonMe is offline
Ik neem aan dat je nog wel aan je verplichte aantal uren komt..?
Kijk het eens na in je PTA oid hoeveel uren er staan voor een bepaald vak..
Ik neem aan dat je school het niet voor niks gedaan zal hebben..
Als jij denkt dat je hier erg door in de problemen komt met een bepaald vak, stap dan naar de betreffende leraar toe en kijk of hij je misschien kan helpen... Verder is bijles misschien een optie..

btw weet je ook echt zeker dat je een uur meer les MOET hebben?? Dat zou je misschien ergens op kunnen zoeken.
En als blijkt dat het werkelijk zo is zou je het aan kunnen kaarten bij een leerlingenraad, ouderraad, enz enz..
Oud 16-05-2003, 22:04
Verwijderd
Belachelijk zeg!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 22:56
chris9 tje
chris9 tje is offline
nah... als je er zo'n kwt-uur voor terugkrijgt dan is het toch niet zo'n probleem.... je moet zo'n uur alleen niet als tussenuur zien, maar als werkuur... en dat werkuur mag je ook nog eens zelf ergens inplannen.... dat is het studiehuis idee

kun je niet met je docent een afspraak maken dat je tijdens een vast uur in de week (je hebt vast wel ergens een tussenuur) bij zijn of haar lokaal op de gang oefeningen gaat maken die die docent dan voor je nakijkt en bespreekt enzo? Dat is volgens mij best te regelen, zeker als je niet zo goed in frans bent.... n beetje eigen initiatief...
Oud 17-05-2003, 07:36
brynn
brynn is offline
bij ons worden er vier les uren per week ingewisseld voor kwt uren, vind ik geen probleem, je kan zelf weten aan wlek vak je dan wat doet, en zo krijg je de mogelijkheid vakken waar je slecht in bent extra te doen en waar je goed in bent minder, en als je in je kwt's frans gaat doen, dan verlies je toch in feite niets?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 11:48
Ichonama
Ichonama is offline
Het vastgestelde aantal minimum uren zul je vast wel krijgen. De ene school legt de nadruk nou eenmaal op andere punten dan de andere. Waarschijnlijkzou je bij een ander vak dus wel een uurtje meer krijgen dan op een andere school. Waardoor je voordat vak juist weer beter staat.

En wat KWT betreft, het kan heel nuttig zijn als je het zelf goed wilt invullen. Maar voor sommige vakken zul je misschien liever een "gewone" les hebben. Maar dat is de keuze van de school.
Oud 17-05-2003, 12:04
Miracle
Miracle is offline
Hallo, dit topic is bijna een half jaar oud! ik denk niet dat je daar nu nog op hoeft te reageren
Oud 17-05-2003, 12:42
Ichonama
Ichonama is offline
Citaat:
dreen schreef op 17-05-2003 @ 13:04:
Hallo, dit topic is bijna een half jaar oud! ik denk niet dat je daar nu nog op hoeft te reageren
Sorry even niet op gelet
Oud 17-05-2003, 13:40
Thomas
Thomas is offline
@Kris. Wat is nu de reden van deze up?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 11:56
alpha
alpha is offline
Citaat:
dreen schreef op 17-05-2003 @ 13:04:
Nou, ik kom toevallig eens langs hier (zit vooral op Eindexamen 2003 tegenwoordig) en zie tot mijn grote verbazing een topic van mij op de eerste pagina!
Maar ik heb er dus niks meer aan nee, want ik zit midden in mijn examens. En het hele KWT is afgeschaft, niemand doet het meer maar de lessen die er voor zijn vervallen zijn nog steeds vervallen!
Oud 19-05-2003, 01:09
Lyx
Lyx is offline
Citaat:
linda85 schreef op 29-08-2002 @ 00:49:
leerlingen die minder diep in de stof zijn gegaan krijgen dezelfde examens als die wel diep in de stof zijn gegaan...
heb je dus weinig aan die makkelijke toetsen!
ja maar dan heb je misschien je SE cijfer opgehaald
en hoef je op centraal schriftelijk minder goed te scoren

snappez vous ?
Oud 23-05-2003, 16:37
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef op 18-05-2003 @ 12:56:
Maar ik heb er dus niks meer aan nee, want ik zit midden in mijn examens. En het hele KWT is afgeschaft, niemand doet het meer maar de lessen die er voor zijn vervallen zijn nog steeds vervallen!
*zit op dezelfde school als alpha*
Bij mijn klas is het alleen ANW en Nederlands die een uur minder hebben, maar dat is nog wel redelijk bij te benen hoor...
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 17-05-2003 @ 14:40:
@Kris. Wat is nu de reden van deze up?
Uh...? Nou, een mening...?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 13:45
Verwijderd
Citaat:
Kris schreef op 31-05-2003 @ 14:38: