Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() - Let op spelling, interpunctie en genoeg witregels. Daarmee maak je het verhaal aantrekkelijker om te lezen.
||
Citaat:
- Begin niet elke zin met 'zij deed dit' en 'zij ging dat doen', maar kies voor een andere zinsopbouw. Anders wordt het zo'n opsomming, en het staat gewoon kapotlelijk. - Nalezen is zeker heel belangrijk, maar ik laat dan eigenlijk alsnog heel veel fouten zitten ![]() - Je moet jezelf niet dwingen om iets te schrijven. Al wil je nog zo graag, zonder inspiratie kom je praktisch nergens. Tenminste, ik niet. Mijn slechtste verhalen zijn mijn gedwongen verhalen.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
edit: vousvoyeren my arse ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb trouwens nog een boek dat heel erg goed is: 'Het naakte schrijven', van Nirav Christophe. (Oa. van de schrijfopleiding van de HkU, maar hij heeft nog véél meer gedaan.) Hij heeft een fantastisch boek geschreven waar je heel veel inspiratie van opdoet (ik in ieder geval wel.) Lezen dus! Beide boeken ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Bedenk van tevoren wat je wilt gaan schrijven, structuur, eventueel een perspectief, tijd ("ik deed iets" en een zin later "en ik gooi het weg" staat niet) en schrijf het daarna uit.
Witregels en afgebroken zinnen heerschen, zeker in langere teksten. En over korte zinnen: probeer dat niet constant te doen, als een verhaal alleen maar uit korte zinnen bestaat dan zal dat irritant worden om te lezen omdat je het idee krijgt een telegram voor je te hebben liggen. Afwisseling dus. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb dat boek van Stephen King ook en ik denkt dat ik het met hem eens ben. Misschien is het een gebrek aan creativiteit, maar meestal begin ik een verhaal met slechts één scène of beeld in gedachten.
'Joris en zijn wonderlijke navel' kan als voorbeeld dienen. Het enige dat ik had toen ik begon met schrijven was het idee van een begrafenisondernemingsmedewerker die harder moet huilen dan de nabestaanden en vervoglens getroost wordt door de weduwe. Daarna kwam het idee van de navel erbij en toen ging de rest eigenlijk vanzelf. Maar ik weet vrijwel nooit waar een verhaal heen zal gaan als ik begin met schrijven. Misschien kan ik daarom ook geen lange verhalen schrijven. LUH-3417 |
![]() |
|
Ik vind ook niet dat je al helemaal een schrijfplan moet maken, zoals mijn lerares Nederlands het uitdrukt. Mijn NaNoWriMo heb ik zonder enige voorbereiding geschreven, hoewel, dat was ook de bedoeling. Alles is voortgekomen uit mijn proloog.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() LUH-3417 - Geliefd. ![]() |
![]() |
|
O en het helpt bij mij vaak ook niet om ideetjes op te schrijven. Allemaal wel leuk en aardig, maar ik gebruik het nooit omdat het net niet goed genoeg is voor een idee. Maar spookt het al een week door m'n hoofd en weet ik nog steeds hoe het verhaal in het begin moet lopen, dan vind ik m'n idee goed voor een schrijfsel.
Zou dat een tip kunnen zijn; de beste ideeen zijn de ideeen die je niet vergeet? Edit: Master King zei dit echter ook. ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
het boek
'het geheim van de schrijver' van Renate Dorrestein is wel interessant om te lezen in dit kader. Zij zegt dat je vantevoren wel een lijn moet hebben en waar je heen wilt, maar dat je de pen het verhaal moet doen. Het boek is altijd belangrijker dan de schrijver, dus ga nooit lopen kloten met ventileren van meningen etc. ander iets Ga nooit lopen denken dat alles een betekenis moet hebben in het grote verband. het gaat vooral om hoe het leest. Soms kan je echt moe worden van bijvoorbeeld schrijvers en critici als Ton van deel en Jeroen Brouwers die vinden dat alles een beteknis moet hebben. Dat is niet zo
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Denk aan bijvoorbeeld Livius. Ik vind korte zinnen in sommige gevallen zelfs getuigen van een slechtschrijverschap.
|
Goed, ook maar een paar tips.
[B]Tip 1: Schrijf als eerste je ideeën gewoon op. Vaak heb je dan al een redelijk resultaat. Daarna kun je altijd nog dingen toevogen als stijlmiddelen en originele formuleringen. Dit is vooral een goede tip voor beginners Tip 2: Lange zinnen zijn mooi, zoals ik al zei, maar zorg dat je wel het overzicht houdt. Niks is ergelijker dan een lange zin waar de rode draad volledig verdwenen is. Tip 3: Gebruik nooit niet dubbele ontkenningen ![]() Tip 4: Probeer ook eens een thema aan je verhaal te geven, of achter het verhaal een bepaalde filosofie te laten spelen, zoals bij Hermans.
||
Citaat:
Schrijven is middel, niet doel.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Wat ik, of liever Christof/Kristoph die het voorgaande schreef, bedoelde; was dat je niet in je teksten moet laten doorklinken dat jij een fantastisch schrijver bent die wel even met de meest mooie praat onzin opschrijft (al is mooie onzin natuurlijk soms wel kunst...
![]() ![]()
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
En Livius: die schreef inderdaad lange zinnen. Daar heb je helemaal een punt. Maar daar ging het uiteindelijk ook om wat het verhaal was, of heb je nooit opgelet bij Latijn? Citaat:
Het is waar wat Changsan zegt, dat je mooie zinnen moet schrijven. Maar dat bereik je heus niet per sé door lánge zinnen te schrijven. Anders hadden 'lang' en 'mooi' wel dezelfde betekenis gehad. Mijns inziens gaat het bij het schrijven van mooie zinnen (of beter gezegd alinea's) om de woordkeus en om het ritme, hoe vloeiend de zinnen lopen. En dat kan best één lange zin zin, maar ook tien korte. Dat maakt niet uit. Het is maar een punt. ![]() Laatst gewijzigd op 27-01-2006 om 08:27. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Als een ander persoon begint te praten, inspringen op een nieuwe regel.
[edit]Hier kan je niet echt inspringen, dus ik gebruik puntjes ipv spaties. Stom voorbeeldje: Jan rende woest naar de lerares om af te koelen. "Piet is echt gestoord, weet u?!" Vol verwachting keek hij mevrouw Solis aan. ..."Wat heeft Pietje dan gedaan?" ..."Hij had het lef om mij in de microfoon, voor een gigantisch publiek te laten zeggen, dat ik homo ben. En ik ben niet eens homo!" ..."Waarom heb je dat gezegd dan?" Gabriel snapte er geen snars van. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Met alleen een goede vorm kun je volgens mij verder komen dan wanneer je alleen een goed verhaal hebt. Denk maar eens aan onze ministers, die toch een 90% vorm tegen 10% inhoud verdeling hebben en er een dikke boterham mee verdienen. ![]() Citaat:
LUH-3417 |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Verwarrende schrijftip Yne | 1 | 14-01-2014 20:25 | |
Verhalen & Gedichten |