Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2006, 20:59
G-force
G-force is offline
Ik las pas op internet iets over de true mirror. Dat is een spiegel die je jezelf laat zien zoals anderen dat zien.
Maar nu las ik allerlei verhalen van mensen die enorm geschokken waren toen ze in deze spiegel keken. Bijvoorbeel dit stukje:

'''''
Het effect van de True Mirror op mijn zelfbeeld is ontregelend. Ik kijk naar haar en besef: dat ben ik zoals anderen naar mij kijken. Dat ben ik maar ik ben het ook niet. Dit spiegelbeeld zal ik nooit als mijn oude vertrouwde zelf kunnen zien. Ik bezit nu twee spiegelbeelden, ieder met een eigen identiteit. Wat ben ik dan écht?

Ik besef ook dat anderen mij nooit zo hebben gezien zoals ik mezelf zie, dat zij altijd mijn tweelingzus zien en ik daarachter verborgen blijf. Alsof het gezicht een masker is dat je opzet in de confrontatie met anderen. Was het woord 'persoonlijkheid' niet afgeleid van 'persona', het masker dat Romeinse acteurs droegen om een bepaalde rol te spelen?

Ik betwijfel het of ik uit de twee beelden ooit één gezichtsbeeld en één lichaamsbeeld kan construeren. Ik moet er maar in berusten dat ik twee gezichten heb. Maar het is toch even wennen.
'''''''

Is dit nou allemaal verkoop praat om mensen die spiegel te laten kopen of zie je er echt heel anders uit in die spiegel?
Andere mensen zien er voor mij hetzelfde uit in een spiegel als in het echt dus waar hebben ze het over?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 21:03
Verwijderd
Het klinkt als regelrechte bullshit.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 21:03
Bloem
Bloem is offline
Nou ja, ik denk dat veel mensen zichzelf wel anders zien dan dat je tegen andere aankijkt. Veel mensen zijn kritischer op zichzelf dan dat ze op een ander zouden zijn, of 'vergoelijken' juist hun minpunten.

Maar hoe werkt die spiegel dan? Heb je er meer info over? Ik heb er nog nooit van gehoord en kan me niet voorstellen dat het werkt
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 21:06
G-force
G-force is offline
Dit staat op zo'n site van een fabrikant die de true mirror aanbiedt:

Een True Mirror is is gemaakt door twee spiegels in een perfecte hoek ten opzichte van elkaar te plaatsen. Zo dat het beeld dat opgevangen wordt door de ene spiegel, terug gekaatst wordt door de andere en vice-versa.

Dit concept is niet nieuw, in 1887 werd dit reeds gepatenteerd. Je kunt dit thuis proberen - houdt twee spiegels in een hoek van 90 graden en kijk in het midden. Je kan dan direkt het effect zien. Natuurlijk zie je een brede lijn die van boven naar beneden loopt en je gezicht in twee deelt.

Deze vervelende lijn ziet u niet in de True Mirror! Door gebruik te maken van zeer hoogwaardige spiegels die ook in de ruimtevaart en grote telescopen worden gebruikt en een combinatie van speciale materialen, is de lijn optisch onzichtbaar.
Het beeld dat u van uzelf ziet is helder als kristal, 1 op 1, en in focus. De naad in het midden is onzichtbaar en u kunt oog in oog kijken naar uzelf.
Dit effect kan zeer krachtig zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 21:32
Sherco
Sherco is offline
Hm, wij hebben zoiets op de middelbare gedaan, daar werd een foto van je gemaakt en die werd omgedraaid, dan zie je je gezicht ook "zoals anderen dat zien", en volgens mij doet die spiegel dat ook.
Maar of je dan tot wonderbaarlijke inzichten komt... ik betwijfel het.
Oud 10-01-2006, 21:59
Verwijderd
Het lijkt me handiger om dan even een foto in te scannen en die in Paint om te draaien. Wat een marketingcrap.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 22:04
Rodion
Rodion is offline
De fabrikant kan nooit weten hoe 'men' naar jou kijkt. Immers, in die waarneming word het beeld (letterlijk) vervormt door persoonlijke, subjectieve aspecten.

Het is sowieso onzin, wat al is gezegt.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 22:34
Azzurra
Azzurra is offline
mijn vader heeft een keer zo'n spiegel gemaakt voor de verjaardag vanmijn zusje. het bestaat inderdaag uit meerdere spiegels in de vorm (van bovenaf bekeken) van een |\/| m (geloof ik hoor). je ziet jezelf niet in spiegelbeeld, maar twee keer gespiegelt in spiegelbeeld. als je dan je hoofd scheefhoud, lijkt het alsof je spiegelbeeld de verkeerde kant op scheef gaat!
dat is inderdaad het perspectief dat andere jou bekijken

omdat niemand een perfect symetrisch gezicht heeft, zie je er voor je gevoel heel raar uit in die spiegel, hoe a-symetrischer je bent, hoe raarder.
mij viel het bijvoorbeeld op dat ik eigenlijk scheef glimlach.

niet helemaal onzin dus.... het is gewoon een trucje.

Laatst gewijzigd op 10-01-2006 om 22:36.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 22:45
Frostbite
Frostbite is offline
Het lijkt me wel cool om te hebben. Heel speciaal is het natuurlijk niet want iedereen heeft zichzelf al zo gezien op fotos (en video). Gewoon zoals je echt bent en niet in spiegelbeeld.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 11:28
G-force
G-force is offline
Citaat:
Hm, wij hebben zoiets op de middelbare gedaan, daar werd een foto van je gemaakt en die werd omgedraaid, dan zie je je gezicht ook "zoals anderen dat zien", en volgens mij doet die spiegel dat ook.
Een foto omdraaien? Op een foto sta je toch al zoals andere je zien.
Als je het dan weer omdraait krijg je je spiegelbeeld weer.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 11:35
Verwijderd
Een foto is inderdaad niet in spiegelbeeld. Dus daar sta je gewoon op zoals anderen je zien. Alleen beweegt een foto niet waardoor mensen er vaak raar op staan, dus voor wat meer duidelijkheid zou je dan jezelf moeten laten filmen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 18:24
ekki
ekki is offline
Citaat:
G-force schreef op 11-01-2006 @ 12:28 :
Een foto omdraaien? Op een foto sta je toch al zoals andere je zien.
Als je het dan weer omdraait krijg je je spiegelbeeld weer.
Mjah, inderdaad, dat heeft bij mij wel eens tot verwarring geleid . Ik zoeken naar een bepaald iets op m'n gezicht, kon het niet vinden, zat het aan de andere kant . Foutjuh!

Was trouwens ook grappig als ik samen met m'n kat in de spiegel keek. Die heeft aan één kant een witte vlek en aan de andere kant zit daar een bruine vlek. Als ik dan de kat in de spiegel zag, was het net ineens een andere kat omdat ik dan dus die vlekken aan de andere kant zag. Grappig...
Oud 14-01-2006, 21:42
botervleug
botervleug is offline
Is het daarom ook zo kut om jezelf terug te zien op film?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 22:31
sgaapje
sgaapje is offline
Je bent gewend om jezelf altijd in spiegelbeeld te zien, daarom vind je jezelf in spiegelbeeld mooier (anderen vinden jou juist mooier zoals ze je zien, dus niet in spiegelbeeld).
Als je jezelf zou zien zoals anderen je zien zal het even wennen zijn, maar ik denkt niet dat je dan opeens anders over jezelf gaat denken ofzo. Je ziet jezelf gewoon anders dan dat je gewend bent. That's it.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 11:47
Flijn
Flijn is offline
Citaat:
botervleug schreef op 14-01-2006 @ 22:42 :
Is het daarom ook zo kut om jezelf terug te zien op film?
Ja. En het is ook de reden waarom (school)foto's altijd tegenvallen.
Oud 15-01-2006, 16:16
Verwijderd
Film jezelf idd, je kan 't zelfs zo doen dat je de camera op de monitor/tv aansluit, geeft vrijwel precies hetzelfde effect. Mja, volgens mij is het vooral gek om te zien omdat 't lijkt alsof je naar iemand anders kijkt en je dan pas beseft dat jíj dat bent. Maar na een tijdje besef je ook dat je er heel normaal uit ziet, precies zoals andere mensen om je heen. Menselijk, normaal, niets raars. Als je daar niet mee kan leven, moet je niet in zo'n spiegel kijken
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 16:24
Warsocket
Warsocket is offline
wtf is het verschil met zon spiegel
dan t je jezelf niet in spiegelbeeld ziet, is dat nu zon raar verschil dat je puistje ineens aan de andere kant zit

+ als ik mijn eigen hoofd via de webcam / niet gespiegeld
of in een gewone spiegel zie

vindt ik allebij even raar / normaal
Oud 15-01-2006, 16:30
Verwijderd
Citaat:
Warsocket schreef op 15-01-2006 @ 17:24 :
wtf is het verschil met zon spiegel
dan t je jezelf niet in spiegelbeeld ziet, is dat nu zon raar verschil dat je puistje ineens aan de andere kant zit

+ als ik mijn eigen hoofd via de webcam / niet gespiegeld
of in een gewone spiegel zie

vindt ik allebij even raar / normaal
Precies. 't Is net zoiets als je eigen stem horen. Daar moet je misschien even aan wennen, want in het begin is het vooral raar dat jíj het bent, maar na een tijdje is het heel normaal.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 16:30
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Ik vind mezelf op film er beter uitzien dat in een spiegel.

Zal wel aan de spiegel liggen.
Oud 15-01-2006, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Kid Morbid schreef op 15-01-2006 @ 17:30 :
Ik vind mezelf op film er beter uitzien dat in een spiegel.

Zal wel aan de spiegel liggen.
Dat heb ik ook. Maar in een spiegel ben je er heel bewust van dat je naar jezelf kijkt, op film doe je vaak heel normaal
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 14:30
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Sherco schreef op 10-01-2006 @ 22:32 :
Maar of je dan tot wonderbaarlijke inzichten komt... ik betwijfel het.
Hoe omgedraaid?
Oud 18-01-2006, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 18-01-2006 @ 15:30 :
Hoe omgedraaid?
In een gewone spiegel zie je jezelf in spiegelbeeld, terwijl anderen je natuurlijk gewoon zien (dus niet in spiegelbeeld).

Maar een foto is toch al niet in spiegelbeeld?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 15:23
IcedEarth
IcedEarth is offline
nja het kan zijn dat ik er nooit oplet maar de kleine verschillen die ik al zie zijn niet bepalend of ik de foto/mezelf nou wel of niet mooi/lelijk vind.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 21:15
G-force
G-force is offline
Dit las ook trouwens ook nog op internet over de true mirror:
( Dit lijkt me nogal ovrdreven ):

One of the most intriguing displays of humanity's optimistic determination was the invention of the true mirror. The device was designed to show the world as it actually was, without flipping the image.
Optical wizard Maxwell Morton spent five years in a solitary laboratory in northern Britain before he stumbled upon the secret of the mirror that would show the truth. Talks began between the man and prominent American businessmen in 1935 over production of the device. Morton decided on a small eyeglass factory in Indiana after being assured the finest optical manufacturing processes in the world. Thousands were produced. On August 5th, the first mirror was shipped to a wealthy widow in Cambridge. Newspapers rejoiced at humanity's progress. Around the world, smiles became fashionable. The second mirror was delivered to a Seattle politician on the 6th of August. After a week of shipments to high profile customers, the mirrors were to become available to the salivating public.
This did not happen. Governments around the world quarantined the devices and the knowledge behind their construction; the mirrors were hidden in dark, damp and secret warehouses of the British Navy. The public was urged to forget about the devices and return to their lives (the development of television was spurred to help them cope). Slowly we forgot.
The mirrors had been the second time in history that humans had a chance to truly see themselves. It was a disaster. The recipients of the mirrors became quiet, twisted, suicidal. Seeing one's soul--beautiful, fierce, profound, deceived--was more than one could bear. This second revealer of the truth was quietly forgotten; the crucifixion of the first caused the earth to tremble and the heavens to shriek.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 11:09
Verwijderd
Citaat:
G-force schreef op 05-02-2006 @ 22:15 :
Optical wizard Maxwell Morton spent five years in a solitary laboratory in northern Britain before he stumbled upon the secret of the mirror that would show the truth.
Omg, what a waste of time.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 15:07
Verwijderd
Vooral omdat het idee zo basic is dat het als allereerste opticaprobleem aan 3- of 4-VWO'ers voorgelegd wordt
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten