Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2006, 21:04
Verwijderd
Belle en het beest ongetwijfeld. Vergeet Alladin of de leeuwenkoning.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2006, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 18-01-2006 @ 21:45 :
De laatste keer was -ik gok- 10 jaar geleden ofzo. Ik kan mer er dus weinig van herinneren. Ik heb de videoband ook niet meer helaas. Ik heb pas nog wel, op de Aladdin-dvd, stukjes uit de film gezien en ik moet zeggen: het komt uit 1937, maar het ziet er nog prachtig uit!
Die heb ik al vrij vaak gezien en ik vind hem toch wel heel erg leuk en mooi.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 21:10
BCR
BCR is offline
The Lion King ja
Oud 18-01-2006, 21:14
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-01-2006 @ 22:04 :
Belle en het beest ongetwijfeld. Vergeet Alladin of de leeuwenkoning.
Van Beauty and the Beast hoop ik dat er binnenkort ook een 2-disc special edition uitkomt. Geweldige film inderdaad. Vooral die scène in de balzaal vind ik prachtig, één van de mooiste van alle Disney-films, net na de vlucht van Aladdin en Jasmine op het vliegend tapijt.

Dit jaar komt als alles goed gaat de 2-disc special edition van The Little Mermaid uit.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 18-01-2006 @ 22:14 :
Van Beauty and the Beast hoop ik dat er binnenkort ook een 2-disc special edition uitkomt. Geweldige film inderdaad. Vooral die scène in de balzaal vind ik prachtig, één van de mooiste van alle Disney-films, net na de vlucht van Aladdin en Jasmine op het vliegend tapijt.
Het beest was zon fantastische personage. En ik vind Belle voor een tekenfilmfiguur wel heel aantrekkelijk
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 21:21
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-01-2006 @ 22:16 :
Het beest was zon fantastische personage. En ik vind Belle voor een tekenfilmfiguur wel heel aantrekkelijk
Belle, Ariël, Jasmine... Het is geen toeval dat ze alledrie door dezelfde animator zijn ontworpen. Zou die man iets tekort zijn gekomen thuis misschien?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 21:50
DanielC
DanielC is offline
Citaat:

Dit jaar komt als alles goed gaat de 2-disc special edition van The Little Mermaid uit.
Beaty and the Beast zal je nog even op moeten wachten denk ik. De Collectors Edition daarvan is dit jaar eind vorig jaar ergens OOP gegaan. En ze drukken eens in de zeven jaar bij ofzo, toch? Wel goed nieuws dat ze the little mermaid weer opnieuw gaan drukken.
Oud 18-01-2006, 22:22
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
How2Pk schreef op 18-01-2006 @ 22:50 :
Beaty and the Beast zal je nog even op moeten wachten denk ik. De Collectors Edition daarvan is dit jaar eind vorig jaar ergens OOP gegaan. En ze drukken eens in de zeven jaar bij ofzo, toch? Wel goed nieuws dat ze the little mermaid weer opnieuw gaan drukken.
Ik weet dat er een Beauty and the Beast-special edition uit is, maar dat is maar één schijfje, en vergeleken met de Aladdin-dvd vind ik dat toch magertjes. Ik ben echt zo iemand die zoveel mogelijk over zo'n film wil weten en dan is zo'n extra dvd echt geweldig.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 22:38
nochtans
nochtans is offline
Citaat:
ahh jaa prachtig! als ik dat liedje weer hoor (de nederlandse versie bij voorkeur ) krijg ik nog kippenvel
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 22:49
Vice
Vice is offline
Grappig dat veel The Lion King noemen. Hoewel ik veel Disney Classics kan waarderen, vind ik The Lion King echt tig keer niks.
Oud 18-01-2006, 23:04
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
nochtans schreef op 18-01-2006 @ 23:38 :
ahh jaa prachtig! als ik dat liedje weer hoor (de nederlandse versie bij voorkeur ) krijg ik nog kippenvel
De Nederlandse versie? Nee nee, Angela Lansbury in de originele versie. Ik zweer erbij!

Vice, ik denk dat The Lion King vreselijk over-hyped is.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 23:08
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik geloof niet dat fillum- en televeefeitjes goed is voor je smaak. Ik ben blij dat ik van die 'studie' heb afgezien
Oud 18-01-2006, 23:08
Reynaert
Reynaert is offline
Ik vind het thema van de vaderfiguur heel erg mooi uitgewerkt in de Leeuwenkoning. Verder is het ook als adolescentiecinema eigenlijk nog heel mooi te analyseren, door het opgroeien van Simba en de keuzes die hij maakt moeten heel veel mensen in hun leven maken, vooral als ze nog niet volwassen zijn. Maar ik vind het zonder analyses e.d. gewoon ook vooral een erg mooie film. Prachtige animaties, mooi ontworpen leeuwen (hoewel stereotiep), fijne gesprekken, mooie memorabele scènes... En ik heb iets met Afrika.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 23:18
Carn
Carn is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 19-01-2006 @ 00:08 :
zwaar offtopic: Mijn echte naam betekend Reynaert in het Zweeds

Oud 18-01-2006, 23:19
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 18-01-2006 @ 10:23 :
Disney heeft best leuke films en series.
Mja, kan zijn, maar ik vind dat er vaak te erg wordt gehamerd op 'lief en leuk en schattig want kinderen moeten het leuk vinden OMG HEB IK LIEF AL GEZEGD HET MOET LIEF ZIJN LIEF LIEF LIEF SCHATTIG SCHATTIG oh en kom we doen er een lekker dom beestje in, kunnen ze ook nog lachen '

Dit grandioos overdreven uiteraard, maar tóch. Het is gaaf dat Disney de eerste full-color animatiefilm op het lijstje heeft staan, dat ze veel gedaan hebben voor de tekenfilmindustrie an sich, dat ze veel bekende en minder bekende sprookjes verfilmen is ook tof, maar ik vind het gewoon.. Bléééh. Want afgezien van wat ik net zei vind ik die typisch Disney-achtige animaties maar niks, valt de manier waarop de verhaallijn is uitgebouwd me vaak tegen, etcetera.

Maar goed, ik ben geen Disneykenner en wil best m'n mening bijstellen als ik eens iets zie wat ik heel gaaf vind. Zo van, noem eens wat? Zo van, afgezien van dingen van 't niveau van bekendheid van Alladin en de Lion King enzo. (a)
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 23:23
Uice
Uice is offline
Nog even over The Lion King: ik blijf het een schitterende film vinden, maar het is gewoon belachelijk om als leeuw je kind 'Simba' te noemen. Dat is net zoiets als mensen die hun kind 'Mens' noemen.
Oud 19-01-2006, 01:32
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 19-01-2006 @ 00:23 :
Nog even over The Lion King: ik blijf het een schitterende film vinden, maar het is gewoon belachelijk om als leeuw je kind 'Simba' te noemen. Dat is net zoiets als mensen die hun kind 'Mens' noemen.
De naam Kimba was al bezet!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 01:40
Darth Lotteke
Darth Lotteke is offline
Citaat:
Carn schreef op 19-01-2006 @ 00:18 :

*Applaus*

OT: Vlak voor de overname van de DVD heb ik Snow White nog voor mn moeder op video gekocht.
Ik heb hem geprobeerd te kijken maar ik heb me dood zitten ergeren. Hij zag er inderdaad prachtig uit, muziek was echt hardcore Disney maar dat mens : als snow white aangehouden zou worden tijdens het autorijden en ze zou zo'n alcoholtest krijgen waarbij je over een rechte lijn moet lopen zou ze geheid falen.
Ze kan geen twee passen zetten zonder er een compleet overdreven ballerina dansje van te maken, elegant zwierende armpjes en al.
Ik spuug erop!
Oud 19-01-2006, 09:58
Vice
Vice is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 19-01-2006 @ 00:19 :
Mja, kan zijn, maar ik vind dat er vaak te erg wordt gehamerd op 'lief en leuk en schattig want kinderen moeten het leuk vinden OMG HEB IK LIEF AL GEZEGD HET MOET LIEF ZIJN LIEF LIEF LIEF SCHATTIG SCHATTIG oh en kom we doen er een lekker dom beestje in, kunnen ze ook nog lachen 'Maar goed, ik ben geen Disneykenner en wil best m'n mening bijstellen als ik eens iets zie wat ik heel gaaf vind. Zo van, noem eens wat? Zo van, afgezien van dingen van 't niveau van bekendheid van Alladin en de Lion King enzo. (a)
Tja dat schattige zul je altijd houden. Het zijn tenslotte films waar ook kinderen naar moeten kunnen kijken. Wat ik persoonlijk erg mooie/leuke Disneyfilms vind zijn: Fantasia, Alice in Wonderland, Robin Hood, The Black Cauldron, The Great Mouse Detective en The Emperor's New Groove.
Oud 19-01-2006, 10:14
Verwijderd
Fantasia jaaaaaaa!!
Die is echt heel erg mooi.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 10:16
DanielC
DanielC is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 18-01-2006 @ 23:22 :
Ik weet dat er een Beauty and the Beast-special edition uit is, maar dat is maar één schijfje, en vergeleken met de Aladdin-dvd vind ik dat toch magertjes. Ik ben echt zo iemand die zoveel mogelijk over zo'n film wil weten en dan is zo'n extra dvd echt geweldig.
Echt? Ik heb ook een 1-disc uitgave nog nergens kunnen vinden.
Oud 19-01-2006, 11:50
Stitch626
Stitch626 is offline
In 2002 is er zowel een 1 disc als een 2 disc editie van Beauty and the Beast verschenen. De 1 disc zat in een gewoon dvd doosje, de 2 disc was verpakt in een mooi uitgevoerde digipack.

Zoals wel vaker gebeurt bij Disney, worden films maar voor een beperkte tijd op dvd uitgebracht. Hierna worden ze weer opgeborgen in "de kluis" om dan na ongeveer 7 jaar weer opnieuw uitgebracht te worden.

Beauty and the Beast is momenteel OOP en de enige manier om m nu nog te kunnen krijgen is goed zoeken op internetveilingen.

on topic: Mijn fovorieten zijn Aladdin, Beauty and the Beast, The Little Mermaid, The Lion King, Tarzan, Mulan, Brother Bear en natuurlijk Lilo & Stitch.
Maar ook de in het algemeen minder gewaardeerde Treasure Planet, Hercules, Home on the Range en Atlantis vind ik erg goede films.
Oud 19-01-2006, 11:56
Darth Lotteke
Darth Lotteke is offline
Ja, waarom was Hercules eigenlijk zo (relatief) slecht ontvangen? Hades was echt de shizzle.
Oud 19-01-2006, 13:14
Uice
Uice is offline
Citaat:
Darth Lotteke schreef op 19-01-2006 @ 12:56 :
Ja, waarom was Hercules eigenlijk zo (relatief) slecht ontvangen? Hades was echt de shizzle.
Misschien omdat men inmiddels wel gewend was aan die stijl; als ie voor Aladdin was uitgekomen was het waarschijnlijk een groter succes geweest.

En dan heb je natuurlijk ook nog die mensen die gaan zeiken dat het teveel afwijkt van de oorspronkelijke mythe (vind je het gek, je kan moeilijk in een kinderfilm de held zijn vrouw en kinderen laten vermoorden en aan het einde levend laten verbranden).

Ik vind het in ieder geval nog steeds een leuke film.
Oud 19-01-2006, 14:25
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Carn schreef op 19-01-2006 @ 00:18 :

Cool, prijs je gelukkig.

En Mark Almighty, ik zou graag van jou willen weten waarom The Lion King naar jouw mening zo overrated is. Aladdin is een fantastische film, maar verhaaltechnisch en qua thematiek vind ik hem minder dan The Lion King.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 15:34
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 19-01-2006 @ 00:08 :
Ik geloof niet dat fillum- en televeefeitjes goed is voor je smaak. Ik ben blij dat ik van die 'studie' heb afgezien
De studie verandert m'n smaak toch helemaal niet?

Weet je überhaupt wel waar je over praat?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 15:42
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 19-01-2006 @ 00:19 :
Maar goed, ik ben geen Disneykenner en wil best m'n mening bijstellen als ik eens iets zie wat ik heel gaaf vind. Zo van, noem eens wat? Zo van, afgezien van dingen van 't niveau van bekendheid van Alladin en de Lion King enzo. (a)
Tussen 1994 en 1996 heeft Walt Disney Television Animation een tekenfilmserie gemaakt genaamd Gargoyles. De serie is nogal donker van aard en over de gehele lijn erg volwassen in toon in vergelijking met Disney's andere series.

Het verhaal begint enkele honderden jaren geleden in Schotland, waar de Gargoyles verraadden werden door de mensen die ze hadden gezworen te beschermen. Ze werden door een oude Keltische spreuk voor een paar eeuwen in steen gemaakt, en ontwaken in de 20ste eeuw in Manhattan (hun kasteel is door een Amerikaanse miljonair naar de VS verscheept). Dan volgen er avonturen die een duidelijke fantasy-sfeer hebben, maar die ook allerlei mythologische figuren laten opduiken, of figuren uit de wereldliteratuur, uit heden en verleden. Veel afleveringen spelen zich dan ook af in het verleden, in andere (fictieve) landen en situaties. De verhaallijn loopt steeds door en grijpt vaak terug op eerdere gebeurtenissen.

De serie is in Nederland alleen enkele jaren geleden uitgezonden door RTL 4, gelukkig in het Engels met Nederlandse ondertiteling. Anders zou 'ie ook niet werken, denk ik.

Dat zou denk ik iets voor jou zijn. Het is een vreselijk knappe serie en absoluut on-Disney.

http://www.imdb.com/title/tt0108783/

Een film die al genoemd is en die misschien iets voor jou zou zijn, is The black cauldron uit 1985. De enige Disney-animatiefilm die in de VS (en ook in Nederland, trouwens) een 'meekijken gewenst'-keuring kreeg. Het werd commercieël een flop, omdat veel ouders hun kinderen niet naar de film wilden laten gaan omdat-ie te eng zou zijn. Maar de film ziet er wel goed uit. Er wordt niet in gezongen (misschien een pluspunt voor jou? ).

http://www.imdb.com/title/tt0088814/

Laatst gewijzigd op 19-01-2006 om 15:46.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 15:48
Vice
Vice is offline
Die ken ik nog wel. Was eigenlijk best een leuke serie.
Oud 19-01-2006, 15:48
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Darth Lotteke schreef op 19-01-2006 @ 12:56 :
Ik denk dat het inderdaad vooral aan de tekenstijl lag, maar ik denk ook dat veel mensen het verhaaltje te slecht vonden. Ik vond het ook wat slap. Er had veel meer mee gedaan kunnen worden. De tekenfilmserie was juist wel hartstikke goed!

http://www.disneyhercs.com/splashpage.html
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 15:57
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 19-01-2006 @ 15:25 :
Cool, prijs je gelukkig.

En Mark Almighty, ik zou graag van jou willen weten waarom The Lion King naar jouw mening zo overrated is. Aladdin is een fantastische film, maar verhaaltechnisch en qua thematiek vind ik hem minder dan The Lion King.
Ik vind The Lion King echt wel een mooie tekenfilm, geen misverstanden daarover. Ik vind alleen veel andere films mooier.

Ik heb in veel andere topics daar al veel over verteld, in discussie met anderen:

http://forum.scholieren.com/showthre...ond+ervan+deel
http://forum.scholieren.com/showthre...t=Disney+films

En nog een ander topic wat ik zo snel niet kan vinden. Misschien kan Dinalfos helpen?

[Edit: gevonden! http://forum.scholieren.com/showthre...n&pagenumber=5]

Laatst gewijzigd op 19-01-2006 om 22:22.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 15:57
Aurora
Aurora is offline
Mijn favo is The Lion King. <3
Oud 19-01-2006, 15:58
Vice
Vice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 19-01-2006 @ 16:48 :
Ik denk dat het inderdaad vooral aan de tekenstijl lag, maar ik denk ook dat veel mensen het verhaaltje te slecht vonden. Ik vond het ook wat slap. Er had veel meer mee gedaan kunnen worden. De tekenfilmserie was juist wel hartstikke goed!

Weet jij misschien waar ik die afleveringen vandaan kan halen?
Oud 19-01-2006, 16:00
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Vice schreef op 19-01-2006 @ 16:58 :
Weet jij misschien waar ik die afleveringen vandaan kan halen?
Nee, helaas niet. Pas geleden werden er een paar herhaal op ketnet, maar da's alweer afgelopen.

Ik vind die serie ondergewaardeerd. Er zat heel veel in.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 16:53
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 19-01-2006 @ 16:48 :
De tekenfilmserie was juist wel hartstikke goed!

Ik vind die tekenfilmseries naar aanleiding van Disneyfilms over het algemeen bagger, ook al vond ik Timon en Pumbaa's spin-off vroeger wel heel gaaf. Wat maakt deze beter dan bijvoorbeeld Aladdin, de serie?

Ik wil ook nog even zeggen dat ik vind dat iedereen Dumbo gezien moet hebben. De scene waarin Dumbo's moeder opgesloten zit en alleen haar slurf naar buiten kan steken om hem in rond te wiegen en die waarin Dumbo dronken wordt en bizarre hallucinaties van roze olifanten krijgt behoren tot de hoogtepunten uit de filmwereld.
Oud 19-01-2006, 17:30
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Juice schreef op 19-01-2006 @ 17:53 :
Ik vind die tekenfilmseries naar aanleiding van Disneyfilms over het algemeen bagger, ook al vond ik Timon en Pumbaa's spin-off vroeger wel heel gaaf. Wat maakt deze beter dan bijvoorbeeld Aladdin, de serie?
Pfff... heb je even?

De Aladdin-serie vond ik ook goed, maar die valt achteraf gezien ook tegen, vooral omdat de film zó prachtig is, dat alle vervolgen alleen maar veel minder kunnen uitvallen. De Hercules-serie vind ik zelfs beter dan de film.

*Het speelt zich af in de periode dat Hercules nog geen held is maar een tiener. Het is dus geen sequel, wat al, anders dan Aladdin een origineler uitgangspunt heeft.
*Er zijn een aantal nieuwe figuren uit de Griekse mythologie toegevoegd als vaste sidekicks (natuurlijk ver-Disney-lijkt); Icarus en Cassandra. Ik vind die twee juist frisse karakters die je in de film nogal mist.
*Het is ook zo dat bijna elke aflevering te maken heeft met één of andere Griekse mythe, historische figuur of gebeurtenis (die in het begin geïntroduceerd wordt). Dat geeft het een dubbele laag die Aladdin bijvoorbeeld in zijn serie mist.
*Sowieso was de humor in de Aladdin-serie helemaal niet zo geweldig als in de film. Robin Williams deed de stem van Geest niet meer, dus werden er geen leuke imitaties of verwijzingen meer gedaan. In de Hercules-serie zitten die er wel in, wat het dus nog een extra laag geeft.
*De verschillende Goden komen veel meer aan bod dan in de film en zijn allemaal heel leuk uitgewerkt.
*Ook kent iedere aflevering minstens één lied, meestal gezongen door de Muzen, waarin iedere muziekstijl wel is geprobeerd.
*Bovendien ziet het er voor een tv-serie allemaal erg mooi uit.

Dus ik ben er helemaal weg van.

Laatst gewijzigd op 19-01-2006 om 19:50.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 18:05
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 19-01-2006 @ 18:30 :
Pfff... heb je even?

De Aladdin-serie vond ik ook goed, maar die valt achteraf gezien ook tegen, vooral omdat de film zó prachtig is, dat alle vervolgen alleen maar veel minder kunnen uitvallen. De Hercules-serie vind ik zelfs beter dan de film.

[...]

Dus ik ben er helemaal weg van.
Hm, misschien toch eens kijken. Normaalgesproken vind ik die series flauw en saai, maar mythologie is altijd leuk.
Oud 19-01-2006, 19:40
Vice
Vice is offline
Ik keek vroeger altijd naar Aladdin en toen vind ik het leuk, maar dat is inmiddels al weer 9 jaar geleden.

Er is trouwens een aflevering met Hercules en Aladdin samen. Ik zou die wel eens willen zien.
Oud 19-01-2006, 19:49
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Vice schreef op 19-01-2006 @ 20:40 :
Ik keek vroeger altijd naar Aladdin en toen vind ik het leuk, maar dat is inmiddels al weer 9 jaar geleden.

Er is trouwens een aflevering met Hercules en Aladdin samen. Ik zou die wel eens willen zien.
Die heb ik op band.

Jafar komt na zijn dood in de onderwereld bij Hades terecht. Zoals Pijn en Paniek terecht opmerken een foutje, maar hij en Hades raken aan de praat en ze besluiten Aladdin en Hercules tegen elkaar uit te spelen.

Wat natuurlijk gigantisch mislukt.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 19:53
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 19-01-2006 @ 20:49 :
Die heb ik op band.

Jafar komt na zijn dood in de onderwereld bij Hades terecht. Zoals Pijn en Paniek terecht opmerken een foutje, maar hij en Hades raken aan de praat en ze besluiten Aladdin en Hercules tegen elkaar uit te spelen.

Wat een idee... hoe pakken ze dat aan qua tijdsverschil?
Oud 19-01-2006, 20:17
Vice
Vice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 19-01-2006 @ 20:49 :
Die heb ik op band.

Hoe kom je daar aan?
Oud 19-01-2006, 20:31
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Juice schreef op 19-01-2006 @ 20:53 :
Wat een idee... hoe pakken ze dat aan qua tijdsverschil?
Leefde Aladdin niet in dezelfde tijd als Hercules? Ik weet niet precies in welke tijd de verhalen van Duizend-en-één Nacht zijn opgetekend, of uit welk jaar ze oorspronkelijk stammen (want daar zit ook nog flink wat tijd tussen), en in welke tijd die verhalen zich dan weer afspelen. Ik ging ervan uit dat het wel mogelijk was geweest. Voor zover ik weet hebben ze voor Aladdin nooit een duidelijk tijdperk aangegeven.

Citaat:
Vice schreef op 19-01-2006 @ 21:17 :
Hoe kom je daar aan?
Gewoon, opgenomen van tv, toen-ie een keer op Net5 was.

Laatst gewijzigd op 19-01-2006 om 20:38.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten