Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2006, 13:56
LOLA3000
LOLA3000 is offline
Er zei laatst een meisje tegen mij: wat ben jij dun, het lijkt wel of je anorexia hebt! Toen zei ik tegen haar: nou jij bent dan ook wel wat aan de dikke kant. Vervolgens vonden omstanders dit onaardig van mij, terwijl ze niks zeiden over wat zij tegen mij zei. Het is toch voor mij net zo kwetsend als tegen een dik iemand zeggen dat diegene dik is. Je kan rustig tegen iemand zeggen dat diegene dun is, maar tegen iemand zeggen dat die dik is is gelijk heel onaardig. Het lijkt wel alsof dik zijn wel geaccepteerd wordt en normaal is, en dun zijn niet.

Wat vinden jullie hier nou van? Tegen iemand zeggen dat diegene dun is is toch net zo kwetsend?
Oud 19-01-2006, 14:01
Verwijderd
'tuurlijk is het net zo stom om dunne mensen te beledigen met hun dunheid. Ik denk dat veel mensen ervan uit gaan dat dunne mensen dat expres zijn en dus niet beledigd raken als je ze erop wijst dat ze dun zijn, maar dat is natuurlijk lang niet altijd zo. Zeker opmerkingen als 'het lijkt wel of je anorexia hebt' zijn voor iedereen kwetsend, of je nu 'vanzelf' dun bent of omdat je daar je best voor doet.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 14:03
Frostbite
Frostbite is offline
Ik vind je reactie wel cool.

Niemand wil dik zijn en iedereen wil dun zijn. Daarom is het logisch dat iemand dun noemen niet echt een belediging is, als je er anorexia bij gaat halen wel natuurlijk. Maar boeie.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 14:14
LOLA3000
LOLA3000 is offline
Ach heel erg is het niet, maar mensen geven me vaak het gevoel alsof het veel mooier is om wat dikker te zijn dan wat dunner. Ik ben juist wel blij dat ik dun ben ipv dik maar veel mensen denken er blijkbaar anders over. Als je dun bent heb je meteen anorexia volgens veel mensen, terwijl ik heel normaal eet.
Oud 19-01-2006, 14:34
Verwijderd
Mja, dat is iets dat er gewoon is ingesleten in de loop van de tijd. Je wordt inderdaad sneller onaardig gevonden als je zegt dat iemand gewicht erbij heeft gekregen dan wanneer je je afvraagt of iemand misschien is afgevallen. Dan wordt dat als een compliment opgevat.

Het heeft vast te maken met het westerse schoonheidsideaal. Dat is toch in overwegende mate slank. Daarom worden dikkerds eerder lelijk gevonden en wordt het minder beledigend gevonden als je zegt dat iemand dun is. Het woord 'mager' heeft natuurlijk een negatieve bijklank. Maar het woord 'dun' heeft dat niet, dat is neutraal/positief, terwijl 'dik' negatief klinkt - terwijl 'dik' toch echt de idiomatische tegenhanger is van 'dun'. Opvallend inderdaad.

Persoonlijk erger ik me er veel meer aan als iemand iets zegt over een slank meisje of jongen. Als je dun bent dan wordt er heel snel aangenomen dat je daar wel veel moeite voor zult doen, of dat je wel maaltijden zult overslaan om zo'n goed figuur te krijgen, heel stom allemaal. Iemand die dik is daarentegen kan er nooit iets aan doen, is altijd zielig, en mag dus vooral er niet op gewezen worden dat-ie dik is.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 14:44
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-01-2006 @ 15:34 :
Het heeft vast te maken met het westerse schoonheidsideaal. Dat is toch in overwegende mate slank. Daarom worden dikkerds eerder lelijk gevonden en wordt het minder beledigend gevonden als je zegt dat iemand dun is. Het woord 'mager' heeft natuurlijk een negatieve bijklank. Maar het woord 'dun' heeft dat niet, dat is neutraal/positief, terwijl 'dik' negatief klinkt - terwijl 'dik' toch echt de idiomatische tegenhanger is van 'dun'. Opvallend inderdaad.

Persoonlijk erger ik me er veel meer aan als iemand iets zegt over een slank meisje of jongen. Als je dun bent dan wordt er heel snel aangenomen dat je daar wel veel moeite voor zult doen, of dat je wel maaltijden zult overslaan om zo'n goed figuur te krijgen, heel stom allemaal. Iemand die dik is daarentegen kan er nooit iets aan doen, is altijd zielig, en mag dus vooral er niet op gewezen worden dat-ie dik is.
Die aannames vind ik persoonlijk ontzettend storend. Toen ik flauwgevallen was, werd er meteen aangenomen dat ik niet gegeten had, omdat ik een dun meisje zou zijn. Ook toen ik 2x gezegd had dat ik goed ontbeten had, bleven ze dat tegen de overnemende dokters zeggen, ze negeren het gewoon en blijven bij die mening...

Ik had het gister ook, een vriendin, dik en behoorlijk aangekomen, vroeg of ik was afgevallen, "want je hebt van die dunne beentje". Het klonk lullig en jaloers en heel vervelend. Ik ga tegen haar toch ook niet zeggen: "Damn wat ben je dik, ben je 10 kilo aangekomen?"

Maar wat je zegt, afgevallen zijn schijnt bij meisjes een compliment te zijn en dik heeft een negatieve bijklank ...
Oud 19-01-2006, 15:01
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
LOLA3000 schreef op 19-01-2006 @ 15:14 :
Ach heel erg is het niet, maar mensen geven me vaak het gevoel alsof het veel mooier is om wat dikker te zijn dan wat dunner. Ik ben juist wel blij dat ik dun ben ipv dik maar veel mensen denken er blijkbaar anders over. Als je dun bent heb je meteen anorexia volgens veel mensen, terwijl ik heel normaal eet.
Die mensen zijn dom, dun is mooi. Behalve als je catwalk dun bent, maar die figuren hebben ook echt anorexia.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 15:05
*meizz*
*meizz* is offline
"Wat ben je dun" klinkt niet als een compliment eigenlijk. Dan kun je beter zeggen "Wat heb jij een mooi figuur."
En als je zegt "Heb je anorexia ofzo" dat is best wel kwetsend. Iemand kan toch ook gewoon dun zijn zonder er veel (extreme) moeite voor te doen?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 15:12
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Je heb gelijk hoor, heb zelf ook maatje 34 en dat is echt niet altijd even leuk.. vroeger dachten mensen altijd dat ik anorexia had, dus ik weet hoe kut het is als zoiets naar je hoofd gesmeten wordt ,,
Oud 19-01-2006, 15:36
Hakuna
Hakuna is offline
Dat ''dunne'' mensen beledigd worden heb ik al vanaf mijn jeugd last van. Ik ben vrij lang en erg mager (lengte en gewicht noem ik hier liever niet!) ondanks dat ik al jaren van school af ben krijg ik nog regelmatig opmerkingen als potlood, wandelende tak ed, maar heb inmiddels een dikke huid ontwikkeld hiertegen, maar leuk is het zeker niet als je op straat door onbekenden wordt nageroepen!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 15:48
*Sbien
*Sbien is offline
Ik erger me daar ook zooo aan!
net zoiets, maar wel even anders:

een paar jaar terug kreeg mn moeder een nieuwe baan en op haar eerste dag zei iemand tegen haar: Goh wat ben jij klein!! echt met openhangende mond en alles dr bij. Zei ze terug; Goh en wat ben jij dik...

geweldig!! haha dat mens heeft nooit meer wat gezegd natuurlijk.

Wij zijn nou eenmaal een beetje klein uitgevallen en vooral vroeger werd ik daar echt te vaak op gewezen. het eindeloos naast mn nichtjes meten of ik al een beetje gegroeit was "oohoo ze halen je in Sabien"

kortom ik snap heel goed wat je bedoeld, dat iemand dik is mag je dan opeens niet zeggen
Oud 19-01-2006, 16:07
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Cornel schreef op 19-01-2006 @ 16:36 :
maar heb inmiddels een dikke huid ontwikkeld
(flauw ich weiss)
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 16:22
Iduna
Iduna is offline
De opmerkingen zijn kwetsend wanneer diegene (dik of dun) er mee zit (dat ie dik of dun is). Het ligt er ook aan hoe het gezegd wordt, in welke context.

Citaat:
Als je dun bent dan wordt er heel snel aangenomen dat je daar wel veel moeite voor zult doen, of dat je wel maaltijden zult overslaan om zo'n goed figuur te krijgen, heel stom allemaal. Iemand die dik is daarentegen kan er nooit iets aan doen, is altijd zielig, en mag dus vooral er niet op gewezen worden dat-ie dik is.
Ik hoor juist vaker dat wanneer je dik bent, je maar minder moet gaan eten. En ja, het is wel zo dat je dikke mensen niet mag aanstaren, want dat zou onbeleefd zijn (maar in principe kijk je iedereen na die je opvalt, of ze nu dun, dik of alto zijn).
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 16:29
LOLA3000
LOLA3000 is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 19-01-2006 @ 17:22 :
De opmerkingen zijn kwetsend wanneer diegene (dik of dun) er mee zit (dat ie dik of dun is). Het ligt er ook aan hoe het gezegd wordt, in welke context.

Ik hoor juist vaker dat wanneer je dik bent, je maar minder moet gaan eten. En ja, het is wel zo dat je dikke mensen niet mag aanstaren, want dat zou onbeleefd zijn (maar in principe kijk je iedereen na die je opvalt, of ze nu dun, dik of alto zijn).
Ik zit er zelf opzich niet mee, maar iemand die tegen je zegt dat je anorexia hebt omdat je toevallig een beetje dun bent vind ik niet zo leuk. En het verbaasd me zo dat iemand dik noemen 'not done' en iemand dun noemen normaal is. Waarom is daar een verschil tussen? Iets dikker zijn of iets dunner zijn is toch allebei even (on)erg?
Oud 19-01-2006, 17:25
Muchacha
Muchacha is offline
Ik ben ook mager en zit er ook niet mee. Ik ben blij dat ik niet mee hoef te zeuren over dieeten enzo Maar als ze zeggen dat ik zo'n dunne beentjes heb of zich afvragen of ik wel goed eet, dan vind ik dat ook beledigend. Alsof ik me slecht moet voelen omdat ik niet dik ben Ik vond je opmerking echt geslaagd
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 17:35
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ze vragen mij ook wel eens of ik niet genoeg eet. Dat vind ik altijd zo dom, want ik eet juist 'teveel' (waar de meesten van aan zullen komen, maar ik niet). Krijg ik weer een zak chips onder m'n neus gedrukt dat ik dan op moet eten. En dan schrikken ze als ik zeg dat ik helemaal geen maatje 34 heb maar 38/40.

Ik vind het dus echt beledigend. Altijd maar zeggen dat ik dun ben, terwijl ik mezelf gewoon slank noem. Ik heb niet veel spier en vet, maar m'n ribjes en botjes zijn niet duidelijk te tellen en ik eet lekker waar ik zin in heb. Kop dicht over dunne meisjes. Dat doen wij ook over dikkere mensen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 17:49
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
LOLA3000 schreef op 19-01-2006 @ 17:29 :
Ik zit er zelf opzich niet mee, maar iemand die tegen je zegt dat je anorexia hebt omdat je toevallig een beetje dun bent vind ik niet zo leuk. En het verbaasd me zo dat iemand dik noemen 'not done' en iemand dun noemen normaal is. Waarom is daar een verschil tussen? Iets dikker zijn of iets dunner zijn is toch allebei even (on)erg?
Anorexia is een ernstige ziekte, maar obesitas is ook ernstig. Het wordt inderdaad niet consequent gebruikt.

(Algemeen gezien)
Dun is eigenlijk een ideaal beeld, sommige mensen zijn jaloers en maken daarom zulke opmerkingen. Ken jij mensen die jaloers zijn op dikke mensen? Daarnaast denkt men dat dun zijn niet door ziekte kan komen, maar alleen door weinig te eten bereikt wordt.

Bij dik zijn, weet men wel dat dat niet altijd door overmatig eten komt, kan ook door een ziekte zijn. In deze context hebben we wel medelijden met mensen die dik zijn, terwijl we niet eens zeker weten of het hun eigen schuld is of niet.

Iets dikker zijn dan 'normaal' is wat gezonder dan iets dunner zijn, maar dit is enkel gebaseerd op een artikel dat ik laatst gelezen heb.

Citaat:
duivelaartje schreef op 19-01-2006 @ 18:35 :
En dan schrikken ze als ik zeg dat ik helemaal geen maatje 34 heb maar 38/40.
Je kunt wel dun zijn en brede heupen hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 18:15
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 19-01-2006 @ 18:49 :
Je kunt wel dun zijn en brede heupen hebben.
Ik lijkt nog al snel dun omdat ik lang ben, maar ik heb inderdaad brede heupen en schouders, en lange benen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 18:35
flanke
flanke is offline
Ik ben ook dun. Soms krijg ik ook wel eens de vraag of ik een anorexiaprobleem heb ofzo. Dan zeg ik meestal "nee hoor, ik kan bijzonder veel eten." En dan vragen ze van "maar je eet dan wel erg gezond?" Ik eet alles eigenlijk. Heb gewoon goede spijsvertering. Ik vind die opmerkingen niet zo kwetsend, omdat ik er ook geen probleem mee heb dat ik dun ben.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 18:43
Poeperd
Poeperd is offline
Ik vind je reactie terecht. Ongeveer wat ik zou hebben gezegd.
Oud 19-01-2006, 22:06
George
George is offline
Wat een ontzettend gave reactie.
Ik was te lui om alles te lezen, dus misschien is het al wel eerder gezegd, maar het lijkt mij dat mensen die problemen met hun eigen lichaam hebben dunnere mensen beledigen omdat ze jaloers zijn (ergens kan je het dus ook als compliment opvatten ;p ). Dat is natuurlijk geen excuus om iemand die je niets heeft misdaan te beledigen, maar jaloezie doet rare dingen met mensen.
Oud 19-01-2006, 22:31
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 19-01-2006 @ 18:49 :

Bij dik zijn, weet men wel dat dat niet altijd door overmatig eten komt, kan ook door een ziekte zijn. In deze context hebben we wel medelijden met mensen die dik zijn, terwijl we niet eens zeker weten of het hun eigen schuld is of niet.
Ik weet het percentage niet meer, maar het is echt maar een heel klein deel dat door ziekte te dik is, bij de rest komt het echt door teveel eten. (Kan natuurlijk wel weer een eetstoornis als Binge Eating aan vast zitten, maar iig niet iets lichamelijks dan.)

Ik vind het ook onzin dat het kennelijk wel algemeen geaccepteerd is om dunne mensen uit te maken voor spriet oid, terwijl als je tegen een dikker iemand propje ofzo zegt, men daar meteen over valt. En dan waren dit nog beschaafde voorbeelden

Jouw reactie vond ik wel goed, als alle dunne mensen dat soort reacties geven dringt het misschien nog wel een keer door tot mensen dat dat geen fijne opmerkingen zijn
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 23:07
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik ben zelf behoorlijk dik, en merk dat ik idd vaak jaloers ben op 'dunne' mensen. Want dun is het modebeeld etc.
Maar om tegen iemand te zeggen dat ze dun zijn is gewoon dom en onnodig. Dat weet die persoon zelf ook heus wel. En om er dan ook nog eens anorexia bij te halen...belachelijk.
Tegen dikke mensen word toch ook niet gezegd "Zo hee, jij bent dik, je hebt zeker BED." oid.

Maar ja, veel mensen proberen hard een aantal kilo's kwijt te raken en als dat niet lukt kan de jaloezie hard toeslaan. En jaloerse mensen kunnen vrij hatelijk zijn.
Vertiefd modebeeld ook. grrr.
Oud 19-01-2006, 23:12
Verwijderd
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 20-01-2006 @ 00:07 :
Vertiefd modebeeld ook. grrr.
Agree.
Ik let altijd op mensen, overal. Of ze nou dik, dun, stom, mooi, lelijk, intelligent, alto, gothic of wat dan ook zijn
Ik zou het gewoon alleen niet durven om iemand voor anorexiatyp uit te schelden, maar datzelfde geldt voor tegen iemand zeggen dat hij/zij dik is. Dat vind ik onnodig kwetsend.

@ TS: Ik vond je reactie dan ook heel normaal.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 23:26
Hulk
Hulk is offline
wij 'pesten' onze vrienden ook altijd als ze dus zijn.. .ze hebben bijnamen als: lange vloei, gras en spriet.
maar ze vinden het zelf ook grappig dus..
Oud 19-01-2006, 23:29
George
George is offline
Citaat:
Hulk schreef op 20-01-2006 @ 00:26 :
wij 'pesten' onze vrienden ook altijd als ze dus zijn.. .ze hebben bijnamen als: lange vloei, gras en spriet.
Als je dat tegen een vriend zegt, en op die manier, weet diegene dat je het niet lullig bedoelt, dat het een grapje is. De manier waarop TS aangesproken werd is wel iets heel anders natuurlijk.
Oud 19-01-2006, 23:36
Hulk
Hulk is offline
hm ok.. maar als ik me niet vergis is het niet algemeen geaccepteerd dat dunne mensen beledigd worden zoals TS zegt. Ik zou nooit tegen een dun iemand zeggen dat ie op een anorexiapatient lijkt.
Oud 20-01-2006, 00:02
George
George is offline
Tsja, ik moet zeggen dat ik zelf wel merk dat het als minder erg wordt gezien als er over een dun persoon grapjes worden gemaakt dan wanneer dat bij een dik persoon gebeurt. Alsof mensen denken dat dunne mensen niet gekwetst zijn als er dat soort dingen over ze gezegd worden, omdat ze tenminste niet dik zijn, zegmaar.
Oud 20-01-2006, 00:12
Verwijderd
Nou, dat is ook wel een beetje de heersende opvatting. Een dunnerd kan zichzelf altijd nog volproppen met friet, gebak en allerlei zoete troep, terwijl een dikkerd nooit minder kan eten dan niets en dan nog dik blijft.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 00:36
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Alsof dikke mensen er altijd iets aan kunnen doen.
Oke, ik geef toe dat ze wel vaak als excuus hebben dat ze aanleg hebben om dik te zijn en dan ondertussen zich te barsten vreten.
Maar dit gaat lang niet voor iedereen op, ken toevallig iemand die erg zwaarlijvig is geworden door bepaalde medicijnen...

Maargoed, ik vind gewoon dat mensen niet zo moeten zeiken op elkaar, als iedereen zich gewoon met z'n eigen zaken gaat bemoeien is er een stuk minder gezeik
Oud 20-01-2006, 00:38
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Hulk schreef op 20-01-2006 @ 00:26 :
Dat doen wij hier ook, maar voor de dikkertjes hebben we dat soort bijnamen ook.
Iedereen heeft hier wel een bijnaam afkomstig van een uiterlijk kenmerk van die persoon
Oud 20-01-2006, 00:45
Periodiek
Periodiek is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-01-2006 @ 01:12 :
Nou, dat is ook wel een beetje de heersende opvatting. Een dunnerd kan zichzelf altijd nog volproppen met friet, gebak en allerlei zoete troep, terwijl een dikkerd nooit minder kan eten dan niets en dan nog dik blijft.
Een 'dunnerd' merkt net zoveel verschil als een dikkerd als het gaat om resp. aankomen of afvallen. Ik ben zelf best dun en vind het storend als mensen er opmerkingen over maken, net zoals het storend kan zijn voor dikke mensen.

Ik vind dat de TS er goed aan heeft gedaan met die opmerking. En inderdaad; als mensen zich een keer met zichzelf bezig houden, zou het een stuk chiller zijn.
Oud 20-01-2006, 00:52
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 20-01-2006 @ 01:36 :
Alsof dikke mensen er altijd iets aan kunnen doen.
Oke, ik geef toe dat ze wel vaak als excuus hebben dat ze aanleg hebben om dik te zijn en dan ondertussen zich te barsten vreten.
Maar dit gaat lang niet voor iedereen op, ken toevallig iemand die erg zwaarlijvig is geworden door bepaalde medicijnen...
De gedachte is juist dat dikke mensen er meestal niets aan kunnen doen, die zijn zielig want het komt door hun aanleg, door ziekte, door weetikveel wat, daarom mag je ze er niet mee pesten, terwijl dunne mensen het altijd aan zichzelf te wijten hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 07:58
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 20-01-2006 @ 01:52 :
De gedachte is juist dat dikke mensen er meestal niets aan kunnen doen, die zijn zielig want het komt door hun aanleg, door ziekte, door weetikveel wat, daarom mag je ze er niet mee pesten, terwijl dunne mensen het altijd aan zichzelf te wijten hebben.
Ja, want die hebben natuurlijk anorexia.

Wat een onzin en een gedoe ook!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 08:56
snoopy
snoopy is offline
Ik erger me hier ook altijd scheel aan. Mensen denken dat ze de raarste dingen tegen me mogen zeggen alleen maar omdat ik het figuur heb wat ze zelf zouden willen hebben. Volgende opmerkingen:

* Het is niet dat jij lelijk bent, ofzo, maar ik zou nooit zo dus willen zijn als jij

* Ben jij expres zo dun?

* Heb je anorexia? (terwijl ik een stapel boterhammen zit weg te werken... )

* Tsjonge, als ik zo dun zou zijn als jij zou ik toch echt heel veel gaan eten...

Er was ook een keer een (wildvreemde) jongen die dingen als 'spriet', 'spijker' etc. tegen me ging roepen... Waar slaat dat nou op?

Nou, echt hoor.... als ik zoiets had gezegd tegen een wat dikker meisje zou ik echt de wind van voren krijgen. Bovendien: ik bén helemaal niet 'zo dun'. Ik heb een heel normaal gewicht!
Oud 20-01-2006, 09:19
Sasbeest
Sasbeest is offline
Je MAG niemand beledigen lijkt mij, of het nu gaat om dik of dun, mooi of lelijk of wat dan ook. Er zijn net zo goed mensen ongelukkig met hun dun zijn, als met hun dik zijn.
Oud 20-01-2006, 09:24
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik vind jouw reactie ook wel cool Je hebt gelijk dat het voor jou net zo kwetsend is als voor haar. Dus hopelijk was je punt duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 10:53
Roos
Roos is offline
Ik was vroeger ook heel mager, en kreeg dan ook regelmatig (zelfs van wildvreemden) van die beledigingen naar mijn hoofd. Het gekke was dat niemand inzag dat het beledigend was!

Ik at echt ongelofelijk veel en kwam maar niet aan.

Ik denk serieus dat het voor een te dik persoon makkelijker is om af te vallen, dan voor een te dun persoon om aan te komen. (in het algemeen).

Dus ik vind je reactie zeer scherp
Oud 20-01-2006, 11:58
LOLA3000
LOLA3000 is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 20-01-2006 @ 10:24 :
Ik vind jouw reactie ook wel cool Je hebt gelijk dat het voor jou net zo kwetsend is als voor haar. Dus hopelijk was je punt duidelijk.
Dank u Ik vroeg me ook af wat er was gebeurd als het andersom was geweest. Stel dat ik was begonnen met de opmerking tegen haar: wat ben jij dik, heb je obesitas ofzo? En vervolgens had zij gezegt: nou jij bent dan ook wel wat aan de dunne kant. Als ik dat had gezegt vonden mensen het waarschijnlijk helemaal lullig van mij. Terwijl er nu eigenlijk precies hetzelfde gebeurde. Nu begon zij over anorexia en ik zei als reactie alleen maar dat zij een beetje dik is, en toch lag de loyaliteit bij haar. Dus ik zit sowieso fout, omdat ik het over 'dik zijn' heb.

Toch kan ik het me zelf ook wel voorstellen. Ik zeg zelf ook eerder tegen een dun iemand dat diegene dun is dan tegen een dik iemand dat diegene dik is. Het lijkt toch minder kwetsend ofzo.
Oud 20-01-2006, 15:53
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Vele mensen vinden als je tegen ze zegt dat ze dun zijn stiekem een compliment, zodat ze niet te dik zijn. Uiteraard slaat het nergens op!
Oud 20-01-2006, 16:43
Mara
Mara is offline
Een boel mensen bedoelen het niet kwaad met 'dun' hoor Vaak bedoelen ze 'slank' maar staan ze er niet bij stil dat 'dun' verkeerd valt.

Ik moet zeggen dat als ik een 'dun' meisje zie ik dat wel gewoon denk, die is dun. Maar dat denk ik ook bij een dik meisje. Dat doet iedereen denk ik

Sowieso met 'anorexia' gooien is fout. Als je het niet hebt is 't kwetsend, als je 't wel hebt.. nou ja, dat kan je zelf wel bedenken.

Wegens eigen ervaringen en ervaringen van anderen waarmee ik bekend ben trek ik nooit conclusies over waarom iemand dik/dun is. Er kan zoveel achter zitten
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 16:54
Fainne
Fainne is offline
ochjaaa ik heb helemaal hetzelfde, mij hebben ze mij ook al mijn héééle leven uitgescholden voor anorexia, dunne lat, plank enzovoort. Vroeger was ik dan ook ziekelijk mager maar dat kwam omdat ik een veel te snelle stofwisseling had. Toen ik in de pubertijd kwam zag ik mezelf pas oe mager ik was, dus ben mezelf gaan over-eten. Ik ben toen in 1 jaar tijd 20 kilo aangekomen e was dus helemaal normaal van gewicht. Maar men bleef me uitschelden zelfs nieuwe mensen . Ja op den duur is het moeilijk hoor. Ik bleef mezelf voorhouden dat het vast jaloezie was, maar als ik het al m'n hele leven hoor en dan nu nog steeds, komt dat hard aan en het zal altijd een gevoelig onderwerp zijn. Nu pestten/plagen ze me trouwens andersom, ze zijn nu aan het zeggen dat ik heel dik ga worden, omdat ik in een paar maanden bijna 10 kilo ben verdikt en iedereen ziet hoeveel ik eet. Ik ga nu ook sporten om mijn nieuw 'vet' te verbranden.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 18:02
Verwijderd
Citaat:
LOLA3000 schreef op 19-01-2006 @ 14:56 :
Wat vinden jullie hier nou van? Tegen iemand zeggen dat diegene dun is is toch net zo kwetsend?
Opzich vind ik het niet erg als zeggen dat ik dun ben, maar als er dus zoals in jouw geval achteraan komt dat je wel eens anorexia zou kunnen hebben, krijg ik ook gemene trekjes.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 22:37
Encrypted
Encrypted is offline
Citaat:
Axilithor schreef op 20-01-2006 @ 16:09 :
Ik ben vroeger ontzettend dun geweest en kreeg ook vaak reacties.
Een keer kreeg ik zo'n reactie (toen ik 14 ofzo was) over dat ik zo'n dunne beentjes had. En ze noemden me lat enzo. Toen ik zei dat ze gewoon een dikke zeug was, was ik grof en was ik degene die fout zat. Right.

En toen ik 19 was. "als je al zo dun bent, moet je niet nog eens een strakker truitje aandoen (wat niet eens zo strak zat)". Dat soort dingen. Met de gym werd ik ook altijd voor lul gezet. Ik was wel degene die het beste was in turnen, hoogspringen en de hele shit, dat dan weer wel.

Daarna ben ik gaan bodybuilden, 15kg aangekomen in 8 maanden(spiermassa), expres na m'n stage een strak truitje aangedaan en toen kwam ik met het begin van het nieuwe jaar op school. Iedereen keek me aan en ze wisten niet wat er was gebeurd. Ik had de schik van m'n leven. Dat is iets wat ik nooit meer vergeet

Ik ben nu nog steeds blij dat ik zo hard ben gaan trainen (en nu nog doe).
Ja dat herken ik wel, die opmerkingen/reacties Alleen zag ik al op m'n 16e het licht en ben ik nu al een tijdje 4x p/w in de sportschool te vinden

OT: Iemand voor 'dun' uitschelden is net zo erg ja, het ideaal in de Westerse wereld is echter een dun/strak lijf. Iemand die dun is wordt dan ook vaak niet als 'zielig' beschouwd. En tsja, over dat sommige mensen dik mooier vinden dan dun, dat is een mening waar niet over te twisten valt. Ik vind een wat dikker iemand persoonlijk ook wel mooier dan een dunner iemand, maar dat betekend zeker niet dat ik 'dunne' mensen ga uitschelden!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 23:56
Estar
Estar is offline
Citaat:
snoopy schreef op 20-01-2006 @ 09:56 :

* Tsjonge, als ik zo dun zou zijn als jij zou ik toch echt heel veel gaan eten...

Niet om beledigend te zijn hoor, maar het lijkt mij heerlijk om alles te kunnen eten zonder dat het erbij komt.

( ik moet opletten wat ik eet want het wil meteen zodra het in mijn buik zit, er ook echt blijven zitten )
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 08:14
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Estar schreef op 21-01-2006 @ 00:56 :
Niet om beledigend te zijn hoor, maar het lijkt mij heerlijk om alles te kunnen eten zonder dat het erbij komt.

( ik moet opletten wat ik eet want het wil meteen zodra het in mijn buik zit, er ook echt blijven zitten )
Je hebt 2 dingen, alles eten zonder dat je bijkomt en 'echt' alles eten zonder dat je bijkomt.

Ik kan eindeloos brood met gezond beleg eten... Tot wel 12 boterhammen... Ik sport 3x per week en heb gewoon een druk leven.

Maar ik kan niet elke dag patat eten. Althans, dat gaat dan tenkoste van ander eten. Het zal je verbazen hoeveel je kunt eten voor 2000 cal zonder dat je aankomt.

Bv 6 boterhammen met light beleg, Mc: grote patat, grote cola light, mc flurry en mc chicken... ik geloof dat dit zelfs nog op 2000 cal uitkwam... weliswaar was het avondeten 1400 en het brood 600...

Maar dan heb je nog genoeg gegeten en kom je niet boven het aantal cal uit. Gezond is anders natuurlijk ...

Overgens is snoopy niet echt een goed voorbeeld, want die doet sportopleiding ... maar als jij zoveel zou sporten, zou je dat ook kunnen...
Oud 21-01-2006, 08:32
Verwijderd
Je mag niemand beledigen, dunne mensen dus ook niet. Maar mensen nemen pakken nog al eens elke gelegenheid aan om iets van een ander te zeggen. En dat is lang niet altijd bedoeld om iemand te beledigen.

Ik denk dat het idd helpt als je het zelf niet erg vindt dat je dik of dun bent.

@snoopy: Jij bent toch niet super dun oid (wat je zelf ook al zegt)...? Gewoon (heel) mooi slank. En zolang je je voorhoudt dat ze die dingen zeggen omdat jij het figuur hebt dat zij zelf zouden willen hebben is het goed (want ik denk idd dat dat het is).
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 11:32
Estar
Estar is offline
Citaat:
Gothic schreef op 21-01-2006 @ 09:14 :
Je hebt 2 dingen, alles eten zonder dat je bijkomt en 'echt' alles eten zonder dat je bijkomt.

Ik kan eindeloos brood met gezond beleg eten... Tot wel 12 boterhammen... Ik sport 3x per week en heb gewoon een druk leven.

Maar ik kan niet elke dag patat eten. Althans, dat gaat dan tenkoste van ander eten. Het zal je verbazen hoeveel je kunt eten voor 2000 cal zonder dat je aankomt.

Bv 6 boterhammen met light beleg, Mc: grote patat, grote cola light, mc flurry en mc chicken... ik geloof dat dit zelfs nog op 2000 cal uitkwam... weliswaar was het avondeten 1400 en het brood 600...

Maar dan heb je nog genoeg gegeten en kom je niet boven het aantal cal uit. Gezond is anders natuurlijk ...

Overgens is snoopy niet echt een goed voorbeeld, want die doet sportopleiding ... maar als jij zoveel zou sporten, zou je dat ook kunnen...
Klopt ook wel ''normaal" gesproken sport en geweeg ik ook wel genoeg.
Met mijn werk heb ik beweging genoeg,en ga ik er op de fiets heen.

En 2 avonden sowieso 2 lessen achter elkaar, soms 3 achter elkaar. Op vrijdag 1 uur, en eens in de 2 weken 1 uur op zondag, sporten vind ik nou eenmaal heerlijk en ga ik missen als ik het een tijdje niet doe

Maar nu viel alles weg door die klote buikpijn. En dan is het best confronterend als je je heel dik ziet worden, nu is de buikpijn weg aan het trekken maar ik heb nog niet gesport, dat ik aankwam bij mijn buik kan wellicht bij die pijn hebben gehoord ofzo, maar t neemt niet weg dat het ernstig frustrerend is dat je ineens dik wordt en geen broeken meer goed dicht kunt krijgen
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 14:25
Verwijderd
Ik vind het vreemd dat voor veel mensen "wat ben je mooi dun" positiever klinkt dan "wat ben je mooi dik". Het slaat nergens op. Het is precies hetzelfde maar dan aan de andere kant van het 'gemiddelde'. Dat fucking modebeeld, echt, ik word er zo ziek van.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Panini schreef op 21-01-2006 @ 15:25 :
modebeeld
Dat maakt dus dat voor veel mensen "wat ben je mooi dun" positiever klinkt dan "wat ben je mooi dik".
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten