Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2006, 09:11
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Hallo allemaal,

Mijn computer heeft wat probleempjes. Nou is dit niet erg duidelijk dus zal ik het uitleggen:

Ik denk dat het aan mijn videokaart ligt, maar dat weet ik niet zeker. Ik krijg in ieder geval tijdens het spelen van bijv. FlatOut, The Sims 2 of GTAan Andreas deze melding:

Nou was ik bezig met het zoeken naar een RAM module voor in m'n computer toen ik dit tegenkwam:

Nu is mijn vraag: zou het probleem, gevonden in de systeeminfo, te maken kunnen hebben met de melding die ik krijg van mijn videokaart? En wat is een multimedia-controller precies?

[SIZE=1.5]NB: Ik heb wel geprobeerd de problemen met mijn videokaart (ATI Radeon 9600 Pro Atlantis) op te lossen, ik heb Catalyst Control Center gedownload en de nieuwste drivers geïnstalleerd.[/SIZE]

Bij voorbaat dank!

edit: Ik hoop dat ik de tag duidelijk is

Laatst gewijzigd op 20-01-2006 om 09:25.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2006, 11:31
Verwijderd
Misschien moet je de nieuwste chipsetdrivers voor je mobo installeren, maar ik weet niet welke je hebt.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 12:42
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
Dukko schreef op 20-01-2006 @ 12:31 :
Misschien moet je de nieuwste chipsetdrivers voor je mobo installeren, maar ik weet niet welke je hebt.
Ik heb een NVIDIA nForce2 K7N2G

Bedankt voor de tip, zal ff kijken of ik iets kan vinden
Oud 20-01-2006, 16:47
Verwijderd
Is het al opgelost?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 15:43
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
Dukko schreef op 20-01-2006 @ 17:47 :
Is het al opgelost?
Nou, ik heb een bijpassende download gevonden, maar daarbij moet ik mijn BIOS flashen en dat vind ik nét iets te riskant want voor de rest doet ie t nog gewoon. (en ik weet niet of ie het nog doet nadat ik mn BIOS geflashed heb )

Maar nee, het is nog niet opgelost
Oud 23-01-2006, 18:57
Verwijderd
Ik zou het wel doen. Netjes lezen hoe het moet, en dan uitvoeren.

Bios updaten hoef je niet te doen zolang alles netjes draait, maar jij hebt een grafisch probleempje dacht ik zo.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 19:03
M@rco
M@rco is offline
BIOS update zou ik nog maar even niet doen, tenzij je je kaart graag wilt slopen.

Ik zou eerst eens met Catalyst Uninstaller alle oude drivers verwijderen, rebooten en Catalyst 6.1 opnieuw installeren. Misschien is het gewoon een driverprobleem. BIOS updates bij een videokaart hebben nooit echt nut, in ieder geval niet als je problemen hebt.
Oud 23-01-2006, 19:34
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
Dukko schreef op 23-01-2006 @ 19:57 :
Ik zou het wel doen. Netjes lezen hoe het moet, en dan uitvoeren.

Bios updaten hoef je niet te doen zolang alles netjes draait, maar jij hebt een grafisch probleempje dacht ik zo.
Nah, dat is nou juist het probleem: voor de rest doet mn computer het perfect, alleen bij de spellen geeft hij die foutmelding. Het nadeel dat ik zie in de BIOS flashen is dat ik niet weet of mn computer het dan nog doet, want het schijnt een erg serieuse systeeminstelling te zijn die -als het fout gaat- je hele pc naar zn grootje kan helpen of kan je dat ook op een of andere manier weer ongedaan maken?
Oud 23-01-2006, 19:36
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
M@rco schreef op 23-01-2006 @ 20:03 :
BIOS update zou ik nog maar even niet doen, tenzij je je kaart graag wilt slopen.

Ik zou eerst eens met Catalyst Uninstaller alle oude drivers verwijderen, rebooten en Catalyst 6.1 opnieuw installeren. Misschien is het gewoon een driverprobleem. BIOS updates bij een videokaart hebben nooit echt nut, in ieder geval niet als je problemen hebt.
Als ik het goed begrijp zijn de drivers voor de videokaart minder 'belangrijk' dan de BIOS flashen? oftwel: als dit fout zou gaan dan is dat minder erg toch?
Oud 23-01-2006, 20:07
M@rco
M@rco is offline
Dat klopt ja.

Het BIOS staat opgeslagen in een chip op de kaart; de kaart gebruikt dit bij het opstarten om o.a. de GPU (Graphical Processing Unit, dat is zeg maar de processor op de videokaart) te initialiseren, te detecteren hoeveel geheugen er op je kaart zit, en of er bijvoorbeeld een monitor is aangesloten. Dit gebeurt allemaal wanneer je je computer aanzet. Je kunt dus wel raden wat er gebeurt als je dat BIOS op de één of andere manier om zeep helpt (bijvoorbeeld door te flashen): de kaart werkt niet meer en jij hebt geen beeld meer. (Vaak is dat overigens nog wel op te lossen door een PCI-videokaartje te plaatsen en de dode kaart opnieuw te flashen, maar dat terzijde.)

Een driver is simpelweg wat Windows nodig heeft om correct met de kaart samen te werken; daar kan op zich vrij weinig fout mee gaan, er kan in ieder geval geen schade optreden aan je kaart

Laatst gewijzigd op 23-01-2006 om 20:10.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 21:02
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
M@rco schreef op 23-01-2006 @ 21:07 :
Dat klopt ja.

Het BIOS staat opgeslagen in een chip op de kaart; de kaart gebruikt dit bij het opstarten om o.a. de GPU (Graphical Processing Unit, dat is zeg maar de processor op de videokaart) te initialiseren, te detecteren hoeveel geheugen er op je kaart zit, en of er bijvoorbeeld een monitor is aangesloten. Dit gebeurt allemaal wanneer je je computer aanzet. Je kunt dus wel raden wat er gebeurt als je dat BIOS op de één of andere manier om zeep helpt (bijvoorbeeld door te flashen): de kaart werkt niet meer en jij hebt geen beeld meer. (Vaak is dat overigens nog wel op te lossen door een PCI-videokaartje te plaatsen en de dode kaart opnieuw te flashen, maar dat terzijde.)

Een driver is simpelweg wat Windows nodig heeft om correct met de kaart samen te werken; daar kan op zich vrij weinig fout mee gaan, er kan in ieder geval geen schade optreden aan je kaart
ok dan probeer ik de drivers te uninstallen en de nieuwste te installen danku alvast!
Oud 23-01-2006, 21:50
Verwijderd
Bios Flashen is idd wel wat risicovoller
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 09:40
Maradinus
Maradinus is offline
kan miss ook een ander videokaart proberen via via oid als die dez11de foutmelding geeft weet je waar het aan ligt
Oud 24-01-2006, 12:19
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
Maradinus schreef op 24-01-2006 @ 10:40 :
kan miss ook een ander videokaart proberen via via oid als die dez11de foutmelding geeft weet je waar het aan ligt
Denk dat mn ouders er niet zo blij mee zijn als ik de videokaart uit hun computer haal Kan mn moeder niet meer Zuma-en
Reageren

Regels voor berichten