Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2006, 17:01
Porcelain
Porcelain is offline
Ja, ik voelde me al vereerd dat ik weer je stem kreeg. Ja, de vertaling. Ik twijfelde vantevoren al steeds of ik die erbij zou zetten, maar ik hoopte dat mensen die wel even in de vertaalmachine zouden gooien. Staat zo raar, vertaling eronder. Maar here you go:

"Gråt inte, Skorpan! Vi ses igen- säkert! Och blir det inte här, så blir det i Nangilima."
"Nangilima", sa jag. "Vad är nu det för nånting?"
"Det ska jag berätta en annan gang", sa Jonatan

En 'Niet huilen, Kruimel! We zien elkaar weer terug - echt waar! En als dat hier niet is, dan is het in Nangilima.'
'Nangilima,' zei ik. 'Wat is dat nou weer?'
'Dat zal ik je een andere keer vertellen,' zei Jonatan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2006, 18:06
vidaaa
vidaaa is offline
Wat een mooi stukje!

Ik had ook echt niet gedacht dat gedicht 14 van jou was, dacht echt zeker te weten dat het van Mutant was!
Oud 23-01-2006, 18:10
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
vidaaa schreef op 23-01-2006 @ 19:06 :

Ik had ook echt niet gedacht dat gedicht 14 van jou was, dacht echt zeker te weten dat het van Mutant was!
Ja, ik ook, maar dat komt omdat Mutant zo'n fan is van Jotie
Oud 23-01-2006, 18:13
xineof
xineof is offline
Citaat:
Zoals je hier kan lezen vallen zowel de holocaust als de volkerenmoord in Rwanda onder genocide. Ik zeg niet dat ze hetzelfde zijn, maar ze zijn vergelijkbaar. Bovendien interpreteer ik 'ik heb niet zoveel met...' niet als (A)'ik weet niet zoveel van ... af' ómdat het niet hetzelfde is. Het betekent gewoonweg iets heel anders, en als ze het laatste bedoelde had ze niet het eerste moeten zeggen. Ik interpreteer de uitspraak globaal als (B)'... interesseert me niet'. Anders gezegd, logisch gezien volgt interpretatie (A) niet logisch uit haar uitspraak, interpretatie (B) echter wel.
De geladenheid van het woord is niet vergelijkbaar.

En als jij meteen de conclusie trekt van interpratie (B), dan vind ik dat persoonlijk kort door de bocht. Kun je beter eerst even vragen wat ze er mee bedoelde (want op een dichtforum kan dat best).
Oud 23-01-2006, 19:08
CSN
CSN is offline
En dan gaat men nu verder via PM .

Trouwens, ik had ook niet verwacht dat 14 van Porce was totdat ze er op MSN iets over zei. Ik vond het wel een beetje een jongensgedicht, met dat gekanker en kut nee no offence porce en jongens niet
Oud 23-01-2006, 21:55
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
CSN schreef op 23-01-2006 @ 20:08 :

Trouwens, ik had ook niet verwacht dat 14 van Porce was totdat ze er op MSN iets over zei. Ik vond het wel een beetje een jongensgedicht, met dat gekanker en kut nee no offence porce en jongens niet
Huh, wat zei ik erover op msn? En ja, ik weet ook niet dat ik die woorden in me had . Maar dat ging vanzelf.

Ik beleef het trouwens wel als een eer dat men dacht dat 14 van Mutant was. En ook dat het op Jotie leek, maar dat was ook wel irritant, want het was niet op hem geinspireerd.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 00:24
xineof
xineof is offline
Citaat:
Ik vond het wel betrekking hebbende op taal ^-^. Maar ik had zelf ook die gedachte al, ja ^^.
Oud 24-01-2006, 11:11
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Reem schreef op 23-01-2006 @ 17:32 :
Gefeliciteeeerd Xineof en Vidaaa!
gefeliciteerd met je 18e verjaardag.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 12:05
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 23-01-2006 @ 18:01 :
Ja, ik voelde me al vereerd dat ik weer je stem kreeg. Ja, de vertaling. Ik twijfelde vantevoren al steeds of ik die erbij zou zetten, maar ik hoopte dat mensen die wel even in de vertaalmachine zouden gooien. Staat zo raar, vertaling eronder. Maar here you go:

"Gråt inte, Skorpan! Vi ses igen- säkert! Och blir det inte här, så blir det i Nangilima."
"Nangilima", sa jag. "Vad är nu det för nånting?"
"Det ska jag berätta en annan gang", sa Jonatan

En 'Niet huilen, Kruimel! We zien elkaar weer terug - echt waar! En als dat hier niet is, dan is het in Nangilima.'
'Nangilima,' zei ik. 'Wat is dat nou weer?'
'Dat zal ik je een andere keer vertellen,' zei Jonatan.
Nee, een vertaling bij je gedicht leveren zou niet mooi zijn geweest. Ik wist nu wel niet waar het over ging, maar het gaaf het toch een apart tintje en mja, Zweeds

Ik had ook niet gedacht dat hij van jou zou zijn, maar dat is juist wel leuk
Oud 24-01-2006, 18:48
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Waarom?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 18:54
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 24-01-2006 @ 19:48 :
Waarom?
Offtopic. Een discussie is prima, maar niet hier, niet op deze manier.

je liet me bijna lelijke dingen zeggen
Oud 25-01-2006, 11:11
vidaaa
vidaaa is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 22-01-2006 @ 23:34 :
Ik wil nog wel wat dingen zeggen over de wedstrijd. Allereerst viel het me op dat vrijwel iedereen een gedicht heeft geschreven over fictieve waanzin, voor zover ik dat kan beoordelen. Terwijl er zoveel waanzin in deze wereld is.
Mijn gedicht is gebaseerd op de ontvoering van Sabine Dardenne, die opgesloten en verkracht werd door Dutroux.
Oud 25-01-2006, 12:10
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
vidaaa schreef op 25-01-2006 @ 12:11 :
Mijn gedicht is gebaseerd op de ontvoering van Sabine Dardenne, die opgesloten en verkracht werd door Dutroux.
Ik dacht al zoiets. Nou ja, niet precies over Dutroux, maar wel aan een ontvoering en zo. Oké, dat is misschien ook wel heel duidelijk

Fictieve waanzin is in dat opzicht gemakkelijker dat het dicht bij je staat. Ik hoef maar in mijn hoofd te kijken en voila, inspiratie genoeg.
Oud 25-01-2006, 13:34
Porcelain
Porcelain is offline
Wat valt dan onder fictieve waanzin? Want volgens mij is het helemaal niet zo dat de meeste gedichten over fictieve waanzin gaan, maar het kan zijn dat ik het een verkeerde uitlegging geef aan dat begrip.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 14:17
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 25-01-2006 @ 14:34 :
Wat valt dan onder fictieve waanzin?
Ik denk dat hij bedoelt: het kwade in de wereld. "Waanzinnige" gebeurtenissen, zoals je die in het nieuws zit.

Tja, iedereen interpreteert het natuurlijk anders - een 'persoonlijk' verdriet belichten hoeft niet slechter of beter te zijn dan een 'nationaal' verdriet.

Edit: Ik bedoelde natuurlijk: fictief persoon, en dan nationaal: waar iedereen weet van heeft/ krantenberichten-inhoud

Laatst gewijzigd op 25-01-2006 om 14:22.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 14:19
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 25-01-2006 @ 15:17 :
Ik denk dat hij bedoelt: het kwade in de wereld. "Waanzinnige" gebeurtenissen, zoals je die in het nieuws zit.

Tja, iedereen interpreteert het natuurlijk anders - een 'persoonlijk' verdriet belichten hoeft niet slechter of beter te zijn dan een 'nationaal' verdriet.
Ik dacht aan fictieve waanzin dat het bedacht was, niet echt gebeurd.

Of bedoel jij dat nu ook
Oud 25-01-2006, 14:21
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 25-01-2006 @ 15:19 :
Ik dacht aan fictieve waanzin dat het bedacht was, niet echt gebeurd.

Of bedoel jij dat nu ook
Ja
Maar jij legt het beter uit
Oud 25-01-2006, 15:55
Porcelain
Porcelain is offline
Nou, dan vind ik niet dat vrijwel alle gedichten over fictieve waanzin gaan. Die van Vidaaa duidelijk niet, die van mij -vind ik- ook niet, en, en.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 16:41
CSN
CSN is offline
Wat ik nog wilde zeggen: Een aantal mensen merkte op dat het gedicht van Sketch en mij (#10) niet echt bij het thema past, maar ik denk eigenlijk dat het dat wel degelijk doet: Het gaat over het wel al dan niet egoistisch zijn van het verkiezen van waanzin boven een normaal leven. Waanzin is niet alleen de waanzin zelf, maar brengt nog veel meer met zich mee.
Oud 25-01-2006, 17:54
Reem
Reem is offline
Tof Porcelain. Maar ik vind het goed dat je er niet voor hebt gekozen om de vertaling er bij te doen, dat zou te voor de hand liggend zijn. Alleen het Zweeds maakte het juist mysterieus.
Oh en dankjewel =zwart wit=! Die 18 achter m'n naam maakt 't trouwens wel opeens heel erg wezenlijk.
Oud 25-01-2006, 21:08
Verwijderd
Ik ben wel benieuwd hoe Sketch en CSN erbij kwamen om samen een gedicht te schrijven?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 12:13
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 25-01-2006 @ 22:08 :
Ik ben wel benieuwd hoe Sketch en CSN erbij kwamen om samen een gedicht te schrijven?
Ja, ik ook

Ik was aan het kijken of ik zo'n persoon was die tien niet bij het thema vond passen (niet dus) en toen zag ik dat ik bij elf zei dat ik Camus niet kende. Hihi, heb ik net tentamen over gehad, ik heb veel geleerd de afgelopen weken
Oud 26-01-2006, 12:56
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 25-01-2006 @ 22:08 :
Eh, ja. Dat vroegen wij ons ook al af.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 19:40
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 26-01-2006 @ 13:56 :
Eh, ja. Dat vroegen wij ons ook al af.
En wat was de conclusie?

Overigens dacht ik dat CSN het in dit topic had over iets wat ze binnenkort op Beleidszaken zou openen, over de komende wedstrijd, gaat dat nog gebeuren?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 10:08
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 26-01-2006 @ 20:40 :
En wat was de conclusie?
De conclusie was dat we niet meer wisten
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 10:25
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 26-01-2006 @ 20:40 :

Overigens dacht ik dat CSN het in dit topic had over iets wat ze binnenkort op Beleidszaken zou openen, over de komende wedstrijd, gaat dat nog gebeuren?
komt eraan
Oud 31-01-2006, 10:10
Halogeen
Halogeen is offline
lang genoeg sticky geweest .
Oud 01-02-2006, 16:27
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Riven schreef op 01-02-2006 @ 17:20 :

Over reacties gesproken, waarom is het uitslag-topic dicht? Valt daar niets meer te zeggen?
sorry et voila
Oud 01-02-2006, 16:33
Verwijderd
Kijk eens aan.

Heel wat interessante gedichten die ik heb gezien, ik had wat andere favorieten, maar die doen niet meer terzake omdat de uitslag al geleden is. En de vorige keer heb ik op tenen getrapt, laten we proberen dat deze keer niet te doen .

In ieder geval. Mijn complimenten voor de meeste dichters en zeker voor de winnaars. En Reynaert, stel je niet zo aan. Eerst wil je hier weg omdat je je niet meer thuis voelt op een Scholieren-forum en dan werp je datzelfde Scholieren-forum voor de voeten dat ze zich niet betrokken voelen met Rwanda? Had je dat dan niet al op je sokken kunnen aanvoelen?

Edit: ik was wel op tenen aan het trappen en nog wel vrijwillig.
Aanpassing dan maar.

Laatst gewijzigd op 01-02-2006 om 16:37.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 18:22
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Riven schreef op 01-02-2006 @ 17:33 :
En Reynaert, stel je niet zo aan. Eerst wil je hier weg omdat je je niet meer thuis voelt op een Scholieren-forum en dan werp je datzelfde Scholieren-forum voor de voeten dat ze zich niet betrokken voelen met Rwanda? Had je dat dan niet al op je sokken kunnen aanvoelen?
Ik heb nooit gezegd dat ik me niet thuisvoel op een Scholieren-forum, ik heb het zelfs nooit geïmpliceerd. Het enige wat ik heb gezegd:
Citaat:
Ik heb verder geen idee wat ik nog met DoP ga doen, waarschijnlijk zal ik de gedichten lezen, misschien reageer ik nog wel, en wellicht ga ik later weer gedichten plaatsen.
Verder maakt het niet uit of ik had kunnen aanvoelen of het Scholieren-forum zich niet betrokken voelt bij Rwanda. Dat is trouwens helemaal niet waar, er was maar één iemand die iets zei in de trand van 'ik heb niet zoveel met Rwanda', en blijkbaar bedoelde ze dat niet eens. Bovendien, waarom zou een gedicht over Rwanda op de tweede plaats van een wedstrijd eindigen als niemand iets met het onderwerp heeft?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 18:24
gezweetwel
gezweetwel is offline
Gaan we nu opnieuw beginnen?
Oud 02-02-2006, 10:10
Verwijderd
De houding die je nu hebt, is niet dezelfde houding waarmee je de woorden slap en dom uitsprak. Maar goed, fijn dat je er iets van hebt geleerd. Verder had ik niet de intentie opnieuw te beginnen, slechts achteraf mijn mening nog geven.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 20:47
Verwijderd
Is geen enkele vorm van discussie toegestaan?

Ik begrijp dat het niet leuk is als het een persoonlijke discussie wordt, maar nu wordt het niemand meer toegestaan om er iets over te zeggen, dat vind ik wel jammer.

Dat Reynaert het allemaal alleen op zijn eigen gedicht betrekt, maakt misschiend dat je er niet objectief een discussie over kunt kunt voeren, maar misschien is de inhoud/het onderwerp/de achtergronden van een gedicht best een interessant punt van discussie.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 05:24
Halogeen
Halogeen is offline
Ik spreek nu alleen voor mezelf, maar ik zou een discussie in het redelijke wel toestaan. Xineof en Reynaert gingen wel heel erg gedetailleerd en persoonlijk posten, dat kan beter privé. Maar zolang het een of ander 'hoger doel' () nastreeft vind ik het prima. Het is hier niet een gecensureerde dictatuur. Een open discussie is prima, zolang het geen "schop-Reynaert" discussie wordt, ook al vind ik dat Reynaert het hier mis heeft.
Reageren

Regels voor berichten