![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
Vrouwen in het ambt komt vrijwel alleen voor waar men schrifkritiek een plaats heeft gegeven. Hierdoor is dit fenomeen ten dode opgeschreven, aangezien alleen het Woord van God het leven aan de kerk schenkt. Ter illustratie wat ik bedoel: als men niet gelooft dat Jezus leeft, waarom zou men dan nog naar een kerk gaan?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ten tweede is het een feit dat de PKN verwacht de komende jaren ruim 30% van haar leden te verliezen en dat in de bijbelgetrouwe stromingen veel minder sprake is van ontkerkelijking. Het is ook een feit dat in bijbelgetrouwe kringen nog steeds geen sprake is van vrouwen in het ambt. Ten derde in een geëmancipeerde maatschappij weerklinkt de roep ook in bijbelgetrouwe kringen naar studie over wat de bijbel over dit onderwerp leert. En tot nog toe heeft alle studie die daardoor in de afgelopen jaren naar voren kwam niet veel nieuws opgeleverd.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() @T_ID: Je haalt dingen een beetje door elkaar. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Je moet begrijpen dat de vrouwen in de kerk achter het besluit staan, het is dus een bewuste keuze, dus geen discriminatie.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
Citaat:
Verder besef ik dat ik niet kan oordelen over het geloof van vrouwelijke predikanten zelf of over dat van de leden van hun plaatselijke gemeentes. Bovendien is de PKN een kerkgenootschap waar openlijk schriftkritiek van de preekstoel gepreekt kan en mag worden en ook daadwerkelijk gedaan wordt, zonder dat er enige tuchtmaatregelen kunnen volgen, zoals een schorsing of ontzetting uit het amb, etc. Ook is bijbelgetrouw soms een term die erg rekkelijk blijkt te zijn. Oftewel het heeft weinig zin om op jouw reactie in te gaan, omdat we praten over subjectieve zaken.
||
Citaat:
Dat is ongeveer alsof ik ergens een Christen tegen kom die vind dat alle Christenen verkeerd stemmen, en ik daarom met een wetsvoorstel kom dat steld dat daarom Christenen hun stemrecht zouden moeten verliezen. Uiteraard geen geldige manier van redeneren.
||
Citaat:
Een predikant die tegen de gemeente zegt dat alles in de schrift waar is heeft ofwel niet opgelet tijdens zijn opleiding theologie, of heeft besloten oogkleppen op te zetten. We kijken voortdurend naar de teksten in hun tijdsbeeld, we nemen bepaalde uitspraken en bepalen dat die andere uitspraken overrulen. Het is bovendien onzin te zeggen dat in bijbelgetrouwe kerken niet kritisch naar de bijbel zouden worden gekeken. Die predikanten weten ook dat ze slechts een (al dan niet aangeleerde) visie op de schrift verkondigen die gedurende de tijd veranderd is en nogsteeds aan verandering onderhevig is. |
![]() |
||
Citaat:
Verder hoeft een predikant geen oogkleppen op te zetten om christen te kunnen blijven, want de liberale theologie is gebaseerd op ongefundeerde aannames en vooroordelen.
||
Citaat:
Wat jij doet is juist discriminatie, jij beslist voor anderen wat ze moeten denken en doet alsof ze niet bij hun verstand zijn. Kortom van jouw mogen de vrouwen geen eigen mening hebben. En jouw voorbeeld slaat de plank wel voledig mis en idd heb jij geen geldige manier van redeneren. Je kan het vergelijken wanneer je gaat werken in een bedrijf met een dressing-code. Er wordt ook duidelijk in het contract gezegd dat jij je er aan moet houden. Je buurman vind de kleding maar niks en begint tegen iedereen te roepen dat je gediscrimineerd wordt, omdat je niet iets anders aan mag. Geef toe, die redenatie van de buurnman slaat toch nergens op.
|
![]() |
||
Citaat:
|||||
Citaat:
Ik bedoel, de mensen konden zo gek worden gemaakt dat ze Stalin vereerden, maakt dat het direct iets goeds. Is het discrimineren van vrouwen door de kerk met het argument dat er enkele vrouwen zijn die dat zelf ook willen dus iets goeds? Citaat:
Op basis daarvan zoiets in regels vast leggen is echter not done. Citaat:
Citaat:
Chantage heet zoiets.
||||||
Citaat:
Bij Stalin werd men gedwongen, wat jullie echter niet blijken te snappen is dat het in de kerk vrijwillig is. Jullie zien het geloof teveel zwart/wit. Wat jullie eens goed moeten begrijpen dat wij God niet zien als een hersenspinsel maar als een echte levende God. Je kan het er mee eens zijn of niet, je kan het onzin vinden of niet, het blijft zo. Jullie klagen altijd dat gelovige zich aan allemaal regeltjes moeten houden anders belanden ze in de hel. Wanneer je de boodschap van de Bijbel kent en ziet dat God de mensen lief heeft, snap je misschien ook waarom de mensen zich aan zijn "regels" houden. We doen het uit liefde, als jouw vriend(in) iets aan jouw vraagt doe je het toch ook? De boodschap is in x aantal jaar, niet veranderd en daarom ook de kerk niet. De "kerk" houd niet alleen het gebouw in of alleen de mannen die in God's ambt staan, nee de kerk ben je met alle leden tot één lichaam; Kol 3:15 Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam. Citaat:
Dat is wederom discriminatie. Citaat:
Ben jij soms vergeten wat jezelf bedoelde? Maar omdat je het zo vriendelijk vraagt; Jij impliceert dat je een individuele mening kan laten gelden voor een hele groep, wat een nadelig gevolg heeft voor de gehele groep. Dit is natuurlijk een foute manier van redeneren, omdat je de mening van een idividu nooit als feit voor de gehele groep kan laten gelden. Waardoor je er zeker geen conclusies aan kan verbinden. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Vrouwelijke paus hebben we al gehad.
![]() ![]() paus Johannes Angelicus, die leefde in de negende eeuw. Deze Johannes was een Engelse geleerde met een uitgebreide medische kennis die het uiteindelijk tot paus schopte. Hij werd beschouwd als een heilige waar Rome trots op kon zijn. Die situatie veranderde echter snel toen Johannes Angelicus onverwachts tijdens een processie op de Via Sacra, beviel van een doodgeboren kind. Johannes bleek plotseling een pausin te zijn. Hoewel de RK-kerk haar bestaan als een fabel beschouwt heeft men er anderzijds alles aan gedaan om haar sporen uit te wissen. Maar dat is niet gelukt want er zijn voldoende bewijzen overgebleven dat ze echt heeft bestaan. Zelfs in de 17e eeuw werd het feit dat ze echt had bestaan nog voor waar aangenomen. Tot die tijd was er namelijk nog een standbeeld van haar te zien naast die van andere pausen in de kathedraal van Siena.Bovendien werd er na haar dood een systeem ingevoerd waarbij men controleerde of de nieuwe paus wel een man was. Men maakte daarbij gebruik van een stoel met een gat erin waarop de potentiële paus moest plaatsnemen zodat de genitaliën konden worden gecontroleerd. Dit systeem heeft meer dan zeshonderd jaar bestaan. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pausin_Johanna Ik heb ook nog ergens gelezen dat haar bestaan tot aan de tijd van de Reformatie nooit was ontkend door de katholieke kerk, maar dat men daarna fanatiek haar sporen ging uitwissen. ![]()
|
Achttien jaar geleden was Alice Linsley een van de eerste vrouwen die priester werd in de Episcopaalse (Anglicaanse) Kerk in de VS. Vorige maand legde ze haar ambt neer. Ze gelooft niet meer dat de vrouw priester hoort te zijn.
bron: http://www.nd.nl/Document.aspx?docum...tikel&id=69015
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Dààg! ![]()
||
Citaat:
Met de manier waarop dat volgens de bijbel gebeurde ben ik het ook niet eens, maar vergeet niet dat in de tijd dat de bijbel geschreven werd, dat soort straffen normaal waren. Als de bijbel nu geschreven was stond er in over boetes en celstraffen, en dan konden de mensen over 2000 jaar alsnog gaan zeuren dat de straffen die er in staan zo onmenselijk zijn.
||
Citaat:
Jouw definitie van rechtvaardigheid is natuurlijk vertroebeld, zoals bij alle mensen. (zo zien de meeste christenen het tenminste) |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
ik stem voor
![]() ![]()
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat is wel heel erg kort door de bocht zeg :/ |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik snap deze discussie echt niet. Als ik een clubje opricht waar alleen mannen de baas mogen zijn, en vrouwen willen ook bij dat clubje, wat is daar dan op tegen? |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
9 stellingen joes | 12 | 25-01-2006 21:13 |