Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2006, 07:39
Reem
Reem is offline
I shoot the messenger

Dat vest van Lowlands ben je nu
omdat je me verliet zonder zelfs een ik-
sje te sparen. Tot de toppen van
mijn tenen was ik in de min en voor me
restte slechts de lege verticale
vlakte, waarin mijn vuist een gat
had kunnen slaan. Hadden ze dat
maar nooit bedacht, zo'n systeem
want met taal alleen kan ik
mijn relaas helaas nooit
schreeuwen.
Oud 28-01-2006, 19:54
Sketch
Sketch is offline
Messenger, bedoel je daar sms mee? Of misschien msn. "ik-sje" is dan een x, als in kusje in een sms'je of msn.
De verticale vlakte zal dan een beeldscherm zijn?

Misschien zit ik er ook wel helemaal naast, maar het schept wel twee totaal andere beelden, en dat vind ik gaaf, ook als het niet zo is.

"Tot de toppen van
mijn tenen was ik in de min" vind ik niet zo. Ik kan niets bedenken wat je er mee zou kunnen bedoelen, en het past niet zo goed bij de rest van het gedicht.

"want met taal alleen kan ik
mijn relaas helaas nooit
schreeuwen." is dan wel weer geweldig
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 12:58
vidaaa
vidaaa is offline
Ja, ik denk eigenlijk ook dat het over MSN gaat. Ben het eigenlijk wel met Sketch eens.

ik-sje en relaas-helaas zijn het leukst.

De laatste zin loopt niet helemaal vloeiend zoals ik hem lees. Met een komma na 'systeem' zou ik het beter vinden.
Oud 29-01-2006, 20:30
Verwijderd
Nu ik de reacties van Sketch en vidaaa lees, dan heb ik iets van "o jee, dan heb ik het hele gedicht verkeerd gelezen". Eigenlijk is er niets te o jee-en aan, want ik vind het geweldig, hoe ik het gedicht heel anders gelezen heb en er dus verschillende manieren van interpreteren in zit. Die ook nog totaal verschillen. Het ik-sje vind ik heel erg goed

Ik vind dit gedicht echt heel erg goed geschreven, vooral als het nu klopt dat het over een msn-prog of iets in die richting gaat ( dan snap ik het 'systeem' ook, waar ik eerst de mist in ging)
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 20:47
Verwijderd
Het ik-sje vind ik ook heel erg leuk

Tot de toppen van
mijn tenen was ik in de min en voor me
restte slechts de lege verticale
vlakte

kan ik niet plaatsen, ben wel benieuwd wat je daarmee bedoelt Ik lees nu dat Sketch het heeft over een beeldscherm, maar dan snap ook ik de 'in de min' niet.
*nieuwsgierig*

Maar verder wel heel leuk geschreven - dat valt me vooral op, originele manier van beschrijven- , en, leuk om weer eens wat van je te leven
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 23:33
Porcelain
Porcelain is offline
'Dat vest van lowlands ben je nu'

en hoe ik dan de volgende zin begin te lezen en me ineens realiseer dat de klemtoon op bén ligt. Leuk. Herkenbare frustratie ook, de belemmeringen van msn (althans, dat is hoe ik het gedicht lees).
Een klein minpuntje vind ik 'in de min', omdat die me niet echt veel zegt. En het woord 'relaas' vind ik misschien net niet krachtig genoeg in dit geval. Het is wel een mooi woord, vooral in combinatie met 'helaas', maar je geeft me met die vuist door het beeldscherm het idee dat je woedend bent. Relaas klinkt dan te 'mooi'. Maar goed, mierenneuken -_-' .

Inderdaad leuk weer van je te lezen.

En ook leuk om weer over Lowlands te lezen, borreldeborrel doet mijn buik
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 15:03
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
de lege verticale
vlakte, waarin mijn vuist een gat
had kunnen slaan

Vind ik dan weer geweldig, verder vind ik het niet zo goed lopen.
Wel leuk, Lowlands aanhalen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 15:26
Ruby
Ruby is offline
Ik vind het wel een mooi gedicht, ik-sje vind ik mooi gevonden
af en toe vind ik zinnen wel moeilijk te lezen maar sommige stukjes kun je ook mooi achter elkaar lezen

Ik vind het wel leuk hoe je gespeeld heb met woorden
Oud 02-02-2006, 18:42
Reem
Reem is offline
Dank jullie wel voor de reacties.

Sketch: ik weet nog dat je een keer zei dat je het moeilijk vond om goed commentaar te geven op mijn gedichten, dus ik voel me vereerd. Dit gedicht gaat inderdaad over MSN (Messenger).
Tot de toppen van
mijn tenen was ik in de min
betekent simpelweg dat ik het net zo koud had als dat het buiten was (het vroor), omdat de jijpersoon me verlaten had, en daarom had ik mijn warme Lowlandsvest aangetrokken.

Vidaaa: ik vind 'm eigenlijk juist beter lopen zonder die komma.

Fri: wat ik me nu wel heel erg afvraag is wat jouw interpretatie is van dit gedicht, je maakt me nieuwsgierig!

Thoughtful: kijk maar bij Sketch. In feite hebben computers en kou niet zoveel met elkaar te maken - alhoewel het in deze kamer wel altijd heel erg koud is, maar goed.

Porcelain: hmmm, relaas klinkt voor mij op zich wel fel genoeg. Misschien hebben we een verschillend beeld van dat woord? Een herinnering aan Lowlands vond ik wel leuk om in dit gedicht te verwerken.

LiefsvanHier: jammer dat het je stoort dat er niet echt sprake is van een metrum, ik moet zeggen dat ik daar ook niet zoveel aandacht aan heb besteed. Ik denk dat dat heel moeilijk is in dit soort gedichten en vind het zelf niet echt nodig. Dankjewel verder.

Dvine: jij ook dankjewel!
Oud 03-02-2006, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Reem schreef op 02-02-2006 @ 19:42 :
Dank jullie wel voor de reacties.

Sketch: ik weet nog dat je een keer zei dat je het moeilijk vond om goed commentaar te geven op mijn gedichten, dus ik voel me vereerd. Dit gedicht gaat inderdaad over MSN (Messenger).
Tot de toppen van
mijn tenen was ik in de min
betekent simpelweg dat ik het net zo koud had als dat het buiten was (het vroor), omdat de jijpersoon me verlaten had, en daarom had ik mijn warme Lowlandsvest aangetrokken.
Nu snap ik die min ook ja. Echt heel knap zo, die achterliggende gedachte daarbij. Het gedicht vind ik leuk. Ik ging er gelijk van uit dat het over msn ging. Dat relaas-helaas, vind ik helaas niet zo leuk klinken. Ik vind relaas dan ook geen mooi woord
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 10:35
Reem
Reem is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 03-02-2006 @ 14:24 :
Nu snap ik die min ook ja. Echt heel knap zo, die achterliggende gedachte daarbij. Het gedicht vind ik leuk. Ik ging er gelijk van uit dat het over msn ging. Dat relaas-helaas, vind ik helaas niet zo leuk klinken. Ik vind relaas dan ook geen mooi woord
Dankjewel. Nou ja, dat heb je soms hè, dat je bepaalde woorden juist wel of niet mooi vindt. Daar hadden we ooit ook nog een topic over herinner ik me nu.
Reageren

Regels voor berichten