Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2006, 14:10
Verwijderd
heey mensjes..

ik heb met mijn pc een image gemaakt, en die wil ik nu zo op dvd zetten dat hij ook de software opstart zeg maar, dus ik brand de image (.GHO) op dvd als bootable dvd en selecteer bootable image de diskette waar ik normaal mee opstart, maar dat werkt dus niet, geeft aan dat hij niet kan starten. boot disk Failure

wie kan mij helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2006, 18:58
phoxetis
phoxetis is offline
spannend... hoe staat je bios-volgorde ingesteld?
ik gebruikte er altijd een zwaar omgebouwde win98-bootflop voor.

het kan werken hoor, heb dat zelf ook al 's gemaakt helemaal compleet met batchfile voor een automatische Ghost
Oud 26-01-2006, 21:32
freyk
freyk is offline
Dat deed ik ook.

Maar ik durf niet meer om een ghost image op een dvd of cd te zetten vanwege de mogelijke corruptie.

Hopelijk geeft symantec antwoord op je vraag, lullow.
Oud 28-01-2006, 03:24
Droyd
Droyd is offline
Misschien klopt je bootable image niet om welke reden dan ook.

Volgens mij is Ghost zelf in staat DVD's en CD's te branden, en ik neem aan dat deze bootable zijn.

Dat is iets wat ik zelf nooit heb geprobeerd, maar ik denk wel dat je zoiets op symantec kan vinden.
Oud 29-01-2006, 20:39
Verwijderd
hij vind mijn brander dus ook niet als ik een image ga maken zeg maar.
ik gebruik nog een ouwe ghost.. (7.0 enterprise geloof ik)
maar dan maak ik een bootable diskette, met cd-r/rw ondersteuning.. maar dan vind ie alsnog mijn dvd-rw niet.. ook niet als ik mijn ouwe cd-rw er in hang... strange...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 07:48
Droyd
Droyd is offline
Rommel Nee, iets draaiend krijgen onder DOS is vaak een ware quest.

Waarschijnlijk (niet zeker) moet je ergens een extra driver downloaden om je cd/dvd-drive te ondersteunen. Maar ik heb hier jammergenoeg verder geen ervaring mee.

Misschien nog wat zoeken in de pdf als je hier niet meer info over vindt? (Sorry dat ik zelf niet zoek nu, ik heb het vrij druk

Ja, echt.)

Laatst gewijzigd op 30-01-2006 om 07:51.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 08:54
phoxetis
phoxetis is offline
maar wat gaat er nu precies mis ?

als je een CD device driver laadt in je config.sys, zou die je IDE-kanalen moeten gaan scannen voor een CD/DVD loopwerk.

en de naam van dat ding gebruik je dan weer om via MSCDEX een drivelettertje toe te wijzen

en, eh, datacorruptie op een CD-R?? waar slaat dat nou weer op ?
Oud 30-01-2006, 09:25
Droyd
Droyd is offline
Waarschijnlijk dat hij slechte ervaringen heeft met het backuppen van images op DVD ;-)

Ik kan aannemen dat het bij films bv weinig uitmaakt, terwijl één foutje op cd bij een image waarschijnlijk genoeg is.

Volgens mij gebruikt ghost op de gewone drivers nog speciale bestanden er bovenop, als dat zo is kan het probleem ook daar aan liggen.

Het laden van de dos devicedriver voor cd (atapi etc) gaat niet zo snel fout met een bootdiskette, vandaar.

Laatst gewijzigd op 30-01-2006 om 09:29.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 10:16
phoxetis
phoxetis is offline
cd's hebben toch foutdetectie en -correctie.....
Oud 30-01-2006, 10:54
Droyd
Droyd is offline
Juist, maar ook die laat het op een bepaald punt afweten natuurlijk, al moeten er wel serieuze krassen inzitten. Met fout bedoel ik natuurlijk vanaf het moment dat de juiste data niet meer is op te halen.

Tja, het ligt natuurlijk niet aan het medium op zich, gewoon voorzichtig zijn...maar dat terzijde.

Laatst gewijzigd op 30-01-2006 om 10:56.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 13:53
phoxetis
phoxetis is offline
dan is het nog steeds niet corrupt, maar gewoon slecht leesbaar. Als het helemaal niet leesbaar is, is het nog steeds niet corrupt. Dat wordt het pas als je op "Ignore" drukt, maar dan weet je zelf ook wel dat het vermoedelijk een bende wordt
Oud 30-01-2006, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Droyd schreef op 30-01-2006 @ 10:25 :
Ik kan aannemen dat het bij films bv weinig uitmaakt, terwijl één foutje op cd bij een image waarschijnlijk genoeg is..
In tegendeel. De meeste audio/videoformaten kenden van oudsher geen datacorrectie (daarom wordt bij Red Book Audio ook de volledige 2352 bytes sectorgrootte gebruikt voor muziek) zodat elk stofje, elk krasje eigenlijk al tot corruptie kon leiden. Bij een data-CD heeft de sector maar 2048 bytes aan data en wordt de rest gebruikt voor foutcorrectie-informatie.

Bij een audio-CD is de achteruitgang van de kwaliteit door oppervlakteschade in feite 'glijdend' terwijl hij bij data-CD's volledig is (óf nog zoveel van de sector leesbaar dat de foutcorrectie het kan opvangen, óf helemaal niet meer en sector geeft CRC-errors zodat de image inderdaad onbruikbaar is).
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 15:00
phoxetis
phoxetis is offline
heel mooi verwoord. chapeau!

met de kleine correctie dat audio-cd's wel een beperkte foutcorrectie hebben omdat je een track van een CD natuurlijk niet 2x kunt uitlezen tijdens het afspelen van de muziek. dan zou de muziek gaan haperen.

Laatst gewijzigd op 30-01-2006 om 15:03.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 16:06
freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
Droyd schreef op 30-01-2006 @ 10:25 :
Waarschijnlijk dat hij slechte ervaringen heeft met het backuppen van images op DVD ;-)
Klopt. Ik wou, een aantal jaren geleden, mijn systeem restoren via image vanaf een dvd.
Bleek het corrupt te zijn, terwijl ik tijdens de backup nog een 100% bij de corruptiecontrole.
Later las ik dat mijn type dvd-writer van benq moeilijk om kan gaan met dvrw's
Oud 30-01-2006, 20:18
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
lullow schreef op 29-01-2006 @ 21:39 :
hij vind mijn brander dus ook niet als ik een image ga maken zeg maar.
Je bent alvast goed onderweg met die bootdisk.
Wanneer je een bootdisk maakt moet je dit ergens zien:
Click Include Adaptec ASPI drivers to add Adaptec ASPI drivers to the boot disk.

Dit moet er zeker bij.

Wanneer dat niet lukt kan je idd ook je image op cd branden. Ik heb hier ergens nog een bootable image staan. (gebaseerd op win98 boot, dus ik weet niet of ik je die eigenlijk mag geven...)

Maar probeer het toch maar eerst met die aspi drivers.

Citaat:
met de kleine correctie dat audio-cd's wel een beperkte foutcorrectie hebben
Dat dacht ik ook toen ik de post van nare man las. Daarom zocht ik het vlug even op:
http://www.digitalprosound.com/Featu...ept/RecCD3.htm
Deze link vertelt wat de verdeling is tussen de verschillende informatie verdeelt wordt over een frame. (NA het encoden wel)
Nog steeds 20% is parity.
CD-ROM's die voldoen aan de Yellow Book standaard hebben CIRC en EDC/ECC terwijl een audio-cd slechts 1 dergelijk correctiesysteem bezit, namelijk CIRC.

Laatst gewijzigd op 30-01-2006 om 20:22.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten