Advertentie | |
|
02-02-2006, 18:18 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
02-02-2006, 19:32 | ||
Citaat:
__________________
the plastics
|
02-02-2006, 19:48 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
02-02-2006, 19:53 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Nee, even serieus, het moet natuurlijk andersom zijn, zoals hierboven beschreven. Dyslexie is het gevolg van niet goed functionerende processen in de hersenen, dat heeft een biologische oorzaak, de bekende taalherkenningsproblemen zijn er het gevolg van. Er wordt trouwens inderdaad een hoop onzin verkondigd in schoolboeken. |
02-02-2006, 20:06 | ||
Citaat:
Pas als een kind iets "moet doen" kan dat tot faalangst leiden, niet vanwege het feit dat het lesprogramma ontbreekt. |
02-02-2006, 20:30 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
02-02-2006, 20:33 | ||
Citaat:
En om even terug te komen op de beginpost: de problemen heeft met de inprenting en reproductie van visueel materiaal (letters) zijn een kenmerk van dyslexie. Je kunt niet zeggen dat problemen met inprenting dyslexie veroorzaakt. De genoemde problemen komen doordat het kind dyslexie heeft, zoals hierboven ook al een paar keer gezegd. Leonoor, je zult zelf de definitie van dyslexie (Stichting Dyslexie Nederland, 2004) ook wel hebben, dan kun je je antwoord mooi beargumenteren. Laatst gewijzigd op 02-02-2006 om 20:35. |
02-02-2006, 21:57 | ||
Citaat:
Het ontbreken van een goed aangepast lesprogramma leidt niet direct tot ontwikkeling van faalangst. Hoewel die zin dat wel suggereert. Het ontbreken van een goed aangepast lesprogramma zou de ontwikkeling van faalangst wel kunnen versterken, maar kan niet de oorzaak zijn. |
Ads door Google |
02-02-2006, 22:14 | |||
Citaat:
De tekst suggereert dat het ontbreken van een aangepast lesprogramma er per definitie voor zorgt dat een dyslectisch kind faalangst ontwikkeld. Mijn punt was dat dit ontbreken van een aangepast lesprogramma niet direct verband heeft met de ontwikkeling van faalangst. Tuurlijk kan een te moeilijk / niet aangepast lesprogramma bijdragen aan faalangstontwikkeling, maar dan is het "te veel moeten" de oorzaak van de faalangst. Citaat:
|
03-02-2006, 07:20 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Waarop baseer jij dat het ontbreken van een goed aangepast lesprogramma niet de oorzaak kan zijn? Ben ik heel erg benieuwd naar. |
03-02-2006, 07:21 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
03-02-2006, 07:56 | ||
Citaat:
Het ontbreken van een goed aangepast lesprogramma zou wel kunnen leiden dat de docenten en/of ouders die het dyslectieprobleem ontkennen eerder geneigd zijn tot een 'foute' behandeling/begeleiding, omdat ze niet weten waar het probleem ligt. Hiermee zou het ontbreken van een goed aangepast lesprogramma slechts een aanleiding voor een 'foute' behandeling, maar het kan nooit de oorzaak zijn, omdat de 'foute' behandeling/begeleiding dat is. Het gevolg is vervolgens de ontwikkeling van faalangst. Schematisch: Ontbreken aangepast lesprogramma --> 'foute' behandeling/begeleiding --> Ontwikkeling van faalangst. Je kan volgens mij niet de foute behandeling/begeleiding weglaten. Er kan natuurlijk ook rekening gehouden worden met het probleem (dyslectie), de docent is zich dan bewust van het probleem. De factor 'behandeling/begeleiding' bepaalt de ontwikkeling van faalangst. Laatst gewijzigd op 03-02-2006 om 07:59. |
03-02-2006, 07:57 | ||
Citaat:
|
03-02-2006, 12:44 | ||
Citaat:
En natuurlijk werkt dat niet-aangepaste lesprogramma via allerlei andere factoren door naar faalangst, maar dat is in principe bij de meeste dingen zo. Heel cru gezegd: wanneer iemand een lage intelligentie heeft, snapt hij dingen niet en maakt daardoor opgaven fout. Natuurlijk mag je dan wel stellen dat de lage intelligentie de oorzaak is van de gemaakte fouten, en niet enkel het niet snappen van de opgaven. Edit: toevoeging. |
03-02-2006, 16:12 | |||
Verwijderd
|
Citaat:
Een docent kan een kind nog zo goed begeleiden, als het lesmateriaal te moeilijk is dan zal het kind faalervaringen opdoen. En continu faalervaringen opdoen lijkt me voldoende om faalangst te ontwikkeln. Alleen je bewust zijn van het probleem helpt daar echt niet tegen. Citaat:
|
Advertentie |
|
04-02-2006, 10:33 | |||
Citaat:
Het zou een aanleiding zijn tot de daadwerkelijke oorzaak, namelijk de 'foute' behandeling/begeleiding, omdat de ouders dan niet snappen wat er aan de hand is. Dit heeft tot gevolg dat het kind faalangst ontwikkeld. In de casus wordt naar mijn idee de eigenlijke oorzaak overgeslagen. Vergelijk het met het eten van een appel. Aanleiding: Je hebt gehoord dat appels lekker zijn. Oorzaak: Je wilt een appel eten. Gevolg: Je eet de appel. Het horen van dat de appel lekker is leidt niet tot het eten van een appel, het kan wel een aanleiding daartoe zijn. Zo zit het denk ik ook met het ontwikkelen van faalangst: Aanleiding: Ontbreken aangepast lesprogramma. Oorzaak: 'Foute' behandeling/begeleiding door ouders/docenten. Gevolg: Ontwikkeling van faalangst. Het ontbreken van een aangepast lesprogramma leidt niet tot de ontwikkeling van faalangst, maar kan wel een aanleiding daartoe zijn. Citaat:
Zo kan de oorzaak van het maken van fouten en het niet snappen van de stof kan toch niet de lage intelligenties van beide ouders zijn? Daarentegen kan het wel de aanleiding zijn, van het maken van fouten en het niet snappen van de stof, maar de oorzaak hiervan blijft de lage intelligentie van het kind zelf. |
04-02-2006, 11:47 | |||
Citaat:
Ik heb een bron gevonden die naar mijn idee goed de oorzaken van faalangst weergeeft: Oorzaken faalangst Citaat:
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het kind op een te hoog niveau zit, daar ga ik in dit voorbeeld niet vanuit. Als dit wel zo is dan kan het kind het best een niveau lager geplaatst worden. |
04-02-2006, 12:16 | |||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ben het bij het laatste met je eens, niet alleen de docent is verantwoordelijk daarvoor, maar ook de leerling zelf, de ouders en zelfs medeleerlingen. Citaat:
Overigens is intelligentie wel een lastig onderwerp, omdat het niet een erg duidelijk begrip is en het niet goed meetbaar is. |
04-02-2006, 12:19 | |||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Wat daar staat: "Doordat de leerkrachten (ouders hebben daar bijzonder weinig mee te maken) een leerling 'fout' behandelen/begeleiden is er geen aangepast lesprogramma ontstaan." Zo lijkt het ontstaan van geen aangepast lesprogramma mij een gevolg van het behandelen/begeleiden. Maar dat was slechts een bijzaak. Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Medicatie.... Verwijderd | 51 | 16-07-2009 00:41 | |
Algemene schoolzaken |
Dyscalculie Rabbi Daniel | 67 | 06-11-2007 22:48 | |
Lichaam & Gezondheid |
concentratie (niet kunnen leren) wintermeid | 14 | 25-04-2005 19:48 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
!Problemen met wiskune? --->Discalculie? twuunkle | 8 | 04-04-2004 12:24 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
essay Verwijderd | 17 | 25-02-2004 13:54 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
kerstofobie: IK HAAT KERST! frankzinnig | 71 | 30-03-2003 07:46 |