Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2006, 10:56
Floorr
er moet een presentatie gehouden worden voor science (engelstalig anw) en wij hebben t onderwerp (the struggle between) science and religion gekozen --> Het eeuwigdurende conflict tussen beiden, waar het mee begonnen is, hoe het verder zal gaan etcetera.
Het is erg interessant allemaal, maar het is vrij lastig om door de bomen het bos te blijven zien. Aan de ene kant is er heel veel informatie, maar aan de andere kant zit er ook een heleboel troep tussen...
Heeft één van jullie een goede site met informatie over dit onderwerp of heeft één van jullie zelf een presentatie, werkstuk of wat dan ook betreffende dit onderwerp gehouden/gemaakt?
En wat is jullie mening over het volgende:
Science blijft zich ontwikkelen, terwijl de ontwikkeling van Religie stil blijft staan. Ofwel; science zal de religie inhalen en de vraag over het 'hoe' zal de vraag over 'het waarom van de zaak' overnemen.
Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel....
Ik zal me zelf niet verder in de discussie mengen.
We zullen zien of er interesse is in dit topic
Alvast merci!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2006, 11:22
Verwijderd
Er zijn veel voorbeelden waarbij religie de wetenschap heeft gedwarsboomd. Denk bijvoorbeeld aan Galilei, één van de pioniers van de moderne wetenschap.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 12:37
Verwijderd
Wetenschap en religie hebben verschillende doeleinden, dus ik betwijfel dat de wetenschap religie ooit geheel zal kunnen verdringen. (Wel vermoed ik dat het 'iets-isme' de belangrijkste religie zal worden, lekker vrijblijvend. Waarmee dus ook direct duidelijk is dat ik niet denk dat religie stilstaat.) De wetenschap houdt zich niet bezig met zingeving. Het hoe van de wetenschap kan daarom nooit waarom-vragen beantwoorden. Het merendeel van de mensheid zoekt echter wel een antwoord op de eeuwige vraag: "Waarom zijn we hier?"
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 21:59
ILUsion
ILUsion is offline
Ik heb over dit onderwerp een (amateurs)geluidsopname staan waarop enkele topwetenschappers (David Gross, Gerard 't Hooft, ...) over dat onderwerp discussieren op de publieksdag van de laatste Solvayconventie. Als je interesse hebt hierin, wil ik best dat fragment knippen en doorsturen (ongeveer 5 minuten geloof ik).

@friday:
Volgens mij hebben religie en wetenschap wel een overlappend gebied: een antwoord bieden op de vragen die mensen zich stellen. Mometeel kan wetenschap nog geen antwoord geven op "waarom leven we?" maar in feite heeft geen enkele religie die vraag al duidelijk beantwoord. Allebei zoeken ze naar het ontstaan van het alles, waar de wetenschap afgaat op mogelijkheden of feiten; doet religie eerder aan gissingen die ze dan voor waar aannemen.

Even om te kaderen, dit is vanuit atheïstische standpunt gezien, natuurlijk.

Laatst gewijzigd op 08-02-2006 om 22:03.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2006, 21:16
Waith
Anders kijk je even in de American Scientist van deze maand, staat een hele tekst over je onderwerp.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 18:19
gede
gede is offline
Wel, ik heb pas een cursus religie moeten blokken aan een belgische universiteit. Hierbij is ook het onderwerp "wel of geen conflict tussen religie en wetenschap aan bod gekomen" Wanneer men de loop van de geschiedenis bekijkt, kan men een aantal verschillende meningen bundelen tot een een 5-tal modellen, zoals bijvoorbeeld het "kloofmodel", dat er vanuit gaat de religie en wetenschap niets met elkaar te maken hebben en op een onder vlak werkzaam zijn.

Deze cursus staat op internet en wij moesten die doorlopen aan de hand van een zelfstudiemodule, waarin je moest inloggen. Indien je het echt nodig hebt, kan je het altijd even laten weten, dan kan ik je de log-in geven, maar die ga ik hier niet zomaar wegplanten, want dat is niet de bedoeling van die module denk ik.

Ik kan ook nog de resultaten doorsturen van een enquete die hier aan de universiteit is gehouden en waarbij men in verschillende afdelingen de vraag heeft gesteld of religie en wetenschap samen kunnen gaan. Opvallend is hier dat ingenieurs bijvoorbeeld een hele andere mening hebben dan economisten.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 20:53
Verwijderd
Citaat:
gede schreef op 16-02-2006 @ 19:19 :
Opvallend is hier dat ingenieurs bijvoorbeeld een hele andere mening hebben dan economisten.
Is dat wel zo opvallend? In de bijbel staat wel dat pi = 3, maar niet dat de wet van vraag en aanbod niet klopt.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 20:00
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-02-2006 @ 21:53 :
Is dat wel zo opvallend? In de bijbel staat wel dat pi = 3, maar niet dat de wet van vraag en aanbod niet klopt.
Ik geloof dat in het Amerikaanse congres ooit een wetsvoorstel is ingediend om pi als 3 te definiëren (toegegeven, dat rekent een stuk makkelijker). Helaas was een van de congresleden ook wiskundige, die wist zijn collega's te overtuigen om af te zien van het plan.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 18-02-2006 @ 21:00 :
Ik geloof dat in het Amerikaanse congres ooit een wetsvoorstel is ingediend om pi als 3 te definiëren (toegegeven, dat rekent een stuk makkelijker). Helaas was een van de congresleden ook wiskundige, die wist zijn collega's te overtuigen om af te zien van het plan.
Haha.

"Zou je me misschien dat 3/3,14159 deel bakje suiker aan kunnen geven?"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten