Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2006, 01:01
SoMeBoDy
SoMeBoDy is offline
Ik vroeg me af of het kan en mijn idee daarover is dat het mogelijk is. Eerst stond ik er niet bij stil in mijn relatie, maar nu ik bijna vier weken heb, begint het steeds meer te dagen dat het waarschijnlijk een zielsverwant van mij is. We denken vaak hetzelfde, we voelen elkaar aan, we nemen soms ook op hetzelfde moment contact met elkaar op. Daarnaast ervaren we onze band nu al heel erg diep en elke dag lijkt het steeds dieper te gaan.

Hoe denken jullie hierover? Geloven jullie hierin of is het omdat we door een roze bril kijken waardoor we alles zo mooi en diep ervaren?
Oud 11-02-2006, 01:06
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
SoMeBoDy schreef op 11-02-2006 @ 02:01 :
Ik vroeg me af of het kan en mijn idee daarover is dat het mogelijk is. Eerst stond ik er niet bij stil in mijn relatie, maar nu ik bijna vier weken heb, begint het steeds meer te dagen dat het waarschijnlijk een zielsverwant van mij is. We denken vaak hetzelfde, we voelen elkaar aan, we nemen soms ook op hetzelfde moment contact met elkaar op. Daarnaast ervaren we onze band nu al heel erg diep en elke dag lijkt het steeds dieper te gaan.

Hoe denken jullie hierover? Geloven jullie hierin of is het omdat we door een roze bril kijken waardoor we alles zo mooi en diep ervaren?
tsaj defineer zielsverwant.

Dat rose brillengedoe heb ik ze lf ook een hekel aan. Ik heb nu ook relatie, en we staan beid eook op dezelfde manie rin het leven zelfde normen en waarden, zelfde iedeen over dingen. Groot dele zelfde karaktereigenschappen. Tsja dan lig je elkaar ook dan snap je mekaar, dan is het bes tlogisch dat je vaak hetzelfde zegt.

Dat kun je en zielsverwant noemen ja.
Oud 11-02-2006, 01:18
SoMeBoDy
SoMeBoDy is offline
Wat ik onder een zielsverwant versta, is dat je je heel erg verbonden voelt met elkaar. Je voelt elkaar aan, met heel veel dingen kom je overeen, en dan heb ik het niet alleen over gedachtes, maar ook over karaktereigenschappen. Heel veel dingen die je allebei ook leuk vindt en je snapt elkaar heel goed. Gewoon een band die ontzettend diep gaat, die je maar heel zelden hebt gevoeld. Alsof je ook onafscheidelijk van elkaar bent.
Oud 11-02-2006, 01:51
Pandora
Pandora is offline
Na vier weken? En 'zielsverwant'?
Dit gaat mijn oude pet te boven vrees ik, brr.
Oud 11-02-2006, 02:22
SoMeBoDy
SoMeBoDy is offline
Citaat:
Pandora schreef op 11-02-2006 @ 02:51 :

Waarom zou dit niet kunnen? Alsof je elkaar jaren moet kennen voordat je kan zeggen dat je een zielsverwant bent. En dan nog, er zijn mensen die ik al jaren ken, maar ik heb niet echt het idee dat ik een zielsverwantschap bij ze voel.

Ik ben van mening dat je al best wel snel kan zeggen of iemand een zielsverwant van je is door hoe diep het gevoel kan gaan.

Omdat ik nu bijna vier weken heb, betelent het niet dat we nu ook bijna vier weken contact hebben. Alleen deze vier weken hebben we ontzettend veel contact.

Aan de andere kant kan ik begrijpen dat ik een bepaald gevoel mogelijk aan het ophemelen ben, doordat ik nog helemaal verliefd ben. En toch geloof ik nog altijd in een zielsverwant. Ik ben een jaar geleden bevriend geraakt met iemand op internet en die band ging ook in het begin heel erg diep en nog steeds. Pas na een paar maanden begon het bij mij te dagen dat het mogelijk een 'zielsgenoot' is. Daarvoor kon ik het niet goed plaatsen, dacht ik dat ik verliefd was.
Oud 11-02-2006, 02:44
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Je haalt me de woorden uit de spreekwoordelijke mond.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 08:44
ExVaal
ExVaal is offline
Ja, dit ken ik, en ik ben er ook heilig van overtuigd.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 09:45
Verwijderd
Of je zielsverwanten vindt en met ze kunt opschieten staat naar mijn idee los van de vraag of je met die persoon goed een relatie kunt aangaan en volhouden.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 10:15
Freestyler*
Freestyler* is offline
het kan best dat je veel gemeen hebt enzo
en als je erg verliefd bent, en veel aan elkaar denkt
zul je ook sneller tegelijkertijd contact met elkaar willen opnemen.
of je het nou zielsverwant moet noemen..
Oud 11-02-2006, 12:05
Verwijderd
Zielsverwanten? Daar geloof ik echt niet in. Je kan super goede vrienden zijn etc, maar dat zou ik nooit 'zielsverwantschap' noemen.

Mijn vriend en ik voelden elkaar ook vrij snel goed aan, dat is gewoon omdat we elkaar goed liggen (lijkt me logisch, als dat niet het geval was, waren we niet samen geweest).
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 11-02-2006 @ 13:05 :
Zielsverwanten? Daar geloof ik echt niet in. Je kan super goede vrienden zijn etc, maar dat zou ik nooit 'zielsverwantschap' noemen.

Mijn vriend en ik voelden elkaar ook vrij snel goed aan, dat is gewoon omdat we elkaar goed liggen (lijkt me logisch, als dat niet het geval was, waren we niet samen geweest).
Eens. Ik heb het niet zo op dat 'zielsverwanten' en 'de ware' en 'meant to be' geneuzel.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 13:56
chocomelsletje
chocomelsletje is offline
Haha.
Oud 11-02-2006, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Warsocket schreef op 11-02-2006 @ 02:06 :
tsaj defineer zielsverwant.
Inderdaad; wat is een zielsverwant?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 14:35
SoMeBoDy
SoMeBoDy is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 11-02-2006 @ 15:06 :
Inderdaad; wat is een zielsverwant?

Ik had mijn definitie ervan gegeven, maar ik heb het toch nog even opgezocht op internet en in het woordenboek.

Op internet staat:

Een ziel die iets met je gemeen heeft en wel uit een vorig leven en welke je in dit leven weer ontmoet.

In het woordenboek:

verwantschap= v-pen het verwant zijn

verwant= familie zijnde; 2 overeenkomende met, onderling verbonden

ziel= v(m) -en 1 het niet-stoffelijk gedeelte vanwaaruit de mens leeft: godsd onsterfelijk deel vd mens: ter -e gaan: a) sterven; b) kapotgaan, ophouden te bestaan; God hebbe zijn - ve overledene; 2 het innerlijk, het wezenlijke in de mens tegenover het stoffelijke en tijdelijke: zich met hart en - aan iets wijden met zijn gehele wezen;
Oud 11-02-2006, 14:38
SoMeBoDy
SoMeBoDy is offline
Citaat:
chocomelsletje schreef op 11-02-2006 @ 14:56 :
Haha.
Legn eens uit, waarom vind jij dat 'haha'?
Oud 11-02-2006, 15:37
Verwijderd
Citaat:
SoMeBoDy schreef op 11-02-2006 @ 15:38 :
Legn eens uit, waarom vind jij dat 'haha'?
Ik weet niet waarom ze dat zegt, maar 'k kan 't wel bedenken. Waarom zou iemand 'verwant aan je ziel' zijn wanneer jullie 't fijn hebben samen? Ik snap 't gevoel, maar ik vind de term zo raar.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 16:53
Pandora
Pandora is offline
Ik vind 'een ziel' al ondefenieerbaar, laat staan dat ik kan ontdekken dat er twee overeenkomen. Zodra je daarbij ook nog met een vorig leven komt aanzetten, ben je mij al verloren.

Je moet uiteraard zelf weten waar je in gelooft, maar ik kan dit gewoonweg niet serieus nemen.
Oud 11-02-2006, 17:01
Verwijderd
Citaat:
Pandora schreef op 11-02-2006 @ 17:53 :
Ik vind 'een ziel' al ondefenieerbaar, laat staan dat ik kan ontdekken dat er twee overeenkomen. Zodra je daarbij ook nog met een vorig leven komt aanzetten, ben je mij al verloren.

Je moet uiteraard zelf weten waar je in gelooft, maar ik kan dit gewoonweg niet serieus nemen.
Idd.

Je kan 't gewoon goed met elkaar vinden, je vindt elkaar erg leuk. Klaar. Geen gedoe met 'we zouden elkaar wel in het vorige leven hebben gekend en nu zijn onze zielen verwant'
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 18:22
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Katje schreef op 11-02-2006 @ 13:08 :
Eens. Ik heb het niet zo op dat 'zielsverwanten' en 'de ware' en 'meant to be' geneuzel.
Trouwen?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 11-02-2006 @ 18:01 :
Idd.

Je kan 't gewoon goed met elkaar vinden, je vindt elkaar erg leuk. Klaar. Geen gedoe met 'we zouden elkaar wel in het vorige leven hebben gekend en nu zijn onze zielen verwant'
Heeft iemand dat gezegd dan? Dat is wel zweefkezerij van de eerste orde. In het dagelijks spraakgebruik wordt met zielsverwant of 'soulmate' gewoon iemand bedoeld waar je het heel erg goed mee kunt vinden. Maar dat kan in principe met iedereen, is sterk tijd- en plaatsgebonden, et cetera.

Zeg dan gewoon dat je een heel hechte vriendschap hebt, zielsverwant klinkt weer zo dramatisch, maar dat is natuurlijk ook onderdeel van de mythologie eromheen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 18:34
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-02-2006 @ 19:30 :
Heeft iemand dat gezegd dan? Dat is wel zweefkezerij van de eerste orde. In het dagelijks spraakgebruik wordt met zielsverwant of 'soulmate' gewoon iemand bedoeld waar je het heel erg goed mee kunt vinden. Maar dat kan in principe met iedereen, is sterk tijd- en plaatsgebonden, et cetera.

Zeg dan gewoon dat je een heel hechte vriendschap hebt, zielsverwant klinkt weer zo dramatisch, maar dat is natuurlijk ook onderdeel van de mythologie eromheen.
Ik vind het engelse 'soulmate' dan beter uitdrukking wat er bedoeld wordt dan 'zielsverwant', dat laatste vind ik echt heel zweverig klinken. Zoiets zeg je toch niet snel over je vriend/vriendin? Soulmate wordt vaker gebruikt dan zielsverwant, lijkt me. En dan nog zou ik geen van beide gebruiken, precies wat je zegt; je hebt een heel hechte vriendschap.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 18:37
Verwijderd
ik hoor je nog wel over een jaar
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 19:39
Severus
Severus is offline
Citaat:
chocomelsletje schreef op 11-02-2006 @ 14:56 :
Haha.
Oud 11-02-2006, 20:05
Iduna
Iduna is offline
Ik denk dat je in het begin van een relatie zeker het gevoel kan hebben dat je bij elkaar hoort. Het is spannend en leuk, jullie zijn gewoon erg verliefd. Maar na een tijdje gaat het nieuwe er van af, je ziet dat jullie naast die overeenkomsten ook verschillen in bijv. mening of interesse hebben. Dat is niet verkeerd, maar daar moet je gewoon mee omgaan en er open voor staan.

Verder geloof ik niet in zielsverwantschap in zijn feitelijke betekenis. Het is mij wat te ver gezocht. Prima dat twee mensen het goed met elkaar kunnen vinden, maar om nou te spreken van een verbondenheid qua zielen, gaat mij te ver. Daar komt bij mij een portie nuchterheid bij kijken.

Vraag: Als het ooit uit gaat, zijn jullie dan nog zielsverwant of kan dat een tijdelijke band zijn?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 20:30
Verwijderd
Citaat:
SoMeBoDy schreef op 11-02-2006 @ 15:35 :
Een ziel die iets met je gemeen heeft en wel uit een vorig leven en welke je in dit leven weer ontmoet.

Ah... Ik doe niet aan vorige levens

Citaat:
In het woordenboek:

verwantschap= v-pen het verwant zijn

ziel= v(m) -en 1 het niet-stoffelijk gedeelte vanwaaruit de mens leeft: godsd onsterfelijk deel vd mens: ter -e gaan: a) sterven; b) kapotgaan, ophouden te bestaan; God hebbe zijn - ve overledene; 2 het innerlijk, het wezenlijke in de mens tegenover het stoffelijke en tijdelijke: zich met hart en - aan iets wijden met zijn gehele wezen;
Volgens die defenitie is iedereen die ik ken mijn zielsverwant:
Iedereen heeft een ziel
Ik ben aan al die mensen verwant...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2006, 00:12
SoMeBoDy
SoMeBoDy is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 11-02-2006 @ 19:37 :
ik hoor je nog wel over een jaar
Ik ben ook zeer benieuwd hoe ik hierover over een jaar denk. Misschien dat ik totaal anders ertegenaan kijk, omdat mijn roze bril dan mogelijk weg is.
Oud 12-02-2006, 00:23
SoMeBoDy
SoMeBoDy is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 11-02-2006 @ 21:05 :

Vraag: Als het ooit uit gaat, zijn jullie dan nog zielsverwant of kan dat een tijdelijke band zijn?
Misschien moet ik het niet alleen op mijn relatie baseren, want ook zonder een relatie te hebben, kan je naar mijn idee een zielsverwantschap met iemand hebben. Wat ik al eerder in deze topic vermeldde, is dat ik bevriend ben geraakt met iemand op internet. Vanaf het begin was er een sterke band waardoor ik in de war raakte. Ik wist niet of ik wel of niet verliefd op hem was. We voelden elkaar aan zonder elkaar te zien. We dachten over heel veel dingen hetzelfde, we kwamen met heel veel dingen overeen en nog steeds blijft die band doorgaan.

Maar even nu antwoord op je vraag: als het uit zou gaan, weet ik niet of we dan nog bevriend kunnen zijn. Ik weet namelijk hoe lastig zo'n situatie kan zijn als de één meer verlangt dan de ander. Dat kan ontzettend botsen. Aan de andere kant denk ik dat als we echt zielsverwanten zijn, we onafscheidelijk zullen zijn, ook na dit leven.

Ik zie in dat maar weinig mensen hierin geloven. Ik ben wat dat betreft zeker geen nuchter persoon. Ik probeer altijd het diepe te ervaren van dit leven en ben ook wel spiritueel aangelged.
Oud 12-02-2006, 00:40
SoMeBoDy
SoMeBoDy is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 11-02-2006 @ 21:30 :
Ah... Ik doe niet aan vorige levens

Volgens die defenitie is iedereen die ik ken mijn zielsverwant:
Iedereen heeft een ziel
Ik ben aan al die mensen verwant...
Dus jij wou zeggen dat jij je met elke ziel verbonden voelt? Elke man, vrouw, transeksueel, dier die je tegenkomt, heb je een diepe band mee?

Het is naar mijn idee niet alleen omdat iedereen een ziel heeft iedereen zich verbonden met elkaar voelt. Het is wel een overeenkomst dat iedereen een ziel heeft, maar dan zou ik mij ook verwant moeten voelen bij al die mensen en dieren, maar dat is dus niet het geval. Dat wil niet zeggen dat al die dieren en mensen waar ik geen band mee heb mij koud laten. Maar ik heb maar met enkelen een diepe band waarvan ik kan zeggen dat het mogelijk mijn 'zielsverwant' is of 'soulmate' dat inderdaad meer gebruikt wordt.
Oud 12-02-2006, 09:37
Verwijderd
In het begin van elke relatie voelt het alsof je een zielsverwant of de 'ware' hebt gevonden. Wanneer het uitgaat vraag je je af hoe je zo gek bent geweest dat ooit te denken.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 15:03
Verwijderd
Citaat:
SoMeBoDy schreef op 12-02-2006 @ 01:40 :
Dus jij wou zeggen dat jij je met elke ziel verbonden voelt? Elke man, vrouw, transeksueel, dier die je tegenkomt, heb je een diepe band mee?
Je verbonden voelen en verwant zijn , zijn twee verschillende dingen...

@ Anneka:
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 15:10
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 12-02-2006 @ 10:37 :
In het begin van elke relatie voelt het alsof je een zielsverwant of de 'ware' hebt gevonden. Wanneer het uitgaat vraag je je af hoe je zo gek bent geweest dat ooit te denken.
Precies !
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 16:22
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
SoMeBoDy schreef op 12-02-2006 @ 01:23 :
Maar even nu antwoord op je vraag: als het uit zou gaan, weet ik niet of we dan nog bevriend kunnen zijn. Ik weet namelijk hoe lastig zo'n situatie kan zijn als de één meer verlangt dan de ander. Dat kan ontzettend botsen. Aan de andere kant denk ik dat als we echt zielsverwanten zijn, we onafscheidelijk zullen zijn, ook na dit leven.
Ik vind het best een mooie gedachte maar het klinkt voor mij gewoon te zweverig. Het is prettiger om in het hier en nu te leven, omdat je nooit weet wat er nog komen gaat. Misschien blijven jullie wel soulmates tot in de volgende levens, misschien wordt jullie band ineens verbroken. Ik denk dat het goed kan zijn dat je zoiets op verschillende manieren benadert.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 18:21
Droyd
Droyd is offline
Je bent gewoon verliefd.
Oud 12-02-2006, 18:24
Papillonne
Papillonne is offline
Citaat:
Droyd schreef op 12-02-2006 @ 19:21 :
Je bent gewoon verliefd.
Eindelijk iemand die het beestje bij zijn naam noemt...
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 16:29
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
ligt aan je definitie he,
ikn mij definitie ben je zielsverwant of niet.
dus tijd doet er niet toe.
Oud 13-02-2006, 16:50
Optima
Optima is offline
soms zijn er van die dingen, dat we erachter komen hoeveel we eigenlijk op elkaar lijken, en over bepaalde dingen denken..........dat we toch maar een DNA test laten doen om vast te stellen dat we echt geen familie zijn
Oud 13-02-2006, 17:39
SoMeBoDy
SoMeBoDy is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 12-02-2006 @ 16:03 :
Je verbonden voelen en verwant zijn , zijn twee verschillende dingen...

@ Anneka:
Volgens mij lopen we nu langs elkaar heen te communiceren en ik denk dat jij wel weet wat ik wil zeggen met zielsverwantschap.

Ik heb al bij de benaming verwant als volgende aangegeven:

Ook in mijn vorige antwoorden geef ik aan wat ik versta onder zielsverwantschap. Mischien heb ik er niet goed aangedaan om het zielsverwantschap te noemen, kon ik het denk ik beter 'soulmate' noemen. Dan snapt iedereen mij denk ik nog beter, maar ik dacht dat ik het beter op zijn Nederlands kon houden.

In ieder geval, zielsverwantschap of soulmate gaat naar mijn idee veel verder dan alleen dat de overeenkomsten zielen zijn. Lees de voorgaande antwoorden nog maar eens van mij als je nog steeds niet begrijpt wat ik met zielsverwantschap wil zeggen.
Oud 13-02-2006, 18:24
Verwijderd
Citaat:
SoMeBoDy schreef op 13-02-2006 @ 18:39 :
In ieder geval, zielsverwantschap of soulmate gaat naar mijn idee veel verder dan alleen dat de overeenkomsten zielen zijn. zeggen.
Zei ik dat dan?

Maar goed, ik zal het nog duidelijker zeggen: Het was gewoon een fijn staaltje sarcasme Want zoals Droyd en Anneka al zeiden:

Citaat:
Je bent gewoon verliefd.
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 19:38
LOLA3000
LOLA3000 is offline
Citaat:
Anneka schreef op 12-02-2006 @ 10:37 :
Precies dat ja!
Oud 13-02-2006, 21:32
Verwijderd
dat had ik op het begin ook, maar geloof me dat heet verliefdheid.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 21:50
Verwijderd
Citaat:
LOLA3000 schreef op 13-02-2006 @ 20:38 :
Precies dat ja!
Ik heb het goed geformuleerd zo te zien
Met citaat reageren
Oud 14-02-2006, 00:30
SoMeBoDy
SoMeBoDy is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 13-02-2006 @ 19:24 :
Zei ik dat dan?

Maar goed, ik zal het nog duidelijker zeggen: Het was gewoon een fijn staaltje sarcasme Want zoals Droyd en Anneka al zeiden:
Oke, je sarcasme had ik niet echt opgemerkt.. En ik er maar serieus op ingaan..
Reageren

Regels voor berichten