Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2006, 11:59
Verwijderd
Citaat:
HvJ schreef op 11-02-2006 @ 12:52 :
Heel ver. Ver genoeg om een 2 kmr appartementje te kunnen huren, gas en licht te kunnen betalen, normaal boodschappen te kunnen doen, beetje te sparen en in iedergeval 1x in de maand uit te kunnen.
Idd, mijn ouders hebben met íets meer vijf jaar rond kunnen komen met 2 kinderen. (Toen haalde mijn moeder haar HBO-diploma en kreeg ze nieuw werk, en ging mijn vader ook iets meer verdienen.) Dat was eindjes aan elkaar knopen, en nog deden ze dat heel goed.

Mijn vriend en ik hebben samen nu ongeveer €1300 per maand, en daarvan sparen we bijna €400,- .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2006, 13:23
elledc
elledc is offline
Tegenwoordig is het opletten wat je post hier.
En wat Marky... betreft, jouw mening kan ik missen als kiespijn.

Ik begrijp niet goed jullie reacties, het is makkelijk praten voor jullie.
Jullie krijgen waarschijnlijk wél zakgeld en misschien zelfs de huur van jullie studio betaald door jullie paps en mams
Ik heb nooit op kamers gezeten.

Ik werk al enkele jaren voor het loon dat ik vernoemde, ik weet wat het is om te werken en om geen steun van buitenaf te krijgen. Ik kan niet geloven dat de meesten onder jullie alles zelf moeten betalen en nooit steun krijgen van jullie ouders.

Ik ben zwanger van m'n vriend en ben op zoek naar een huis, en ik weet 1 ding, als mijn kind ouder zal zijn zal ik hem het beste gunnen en niet al het geld dat ik verdien voor mezelf houden.

Je hebt zuinig zijn maar je hebt ook gierig zijn. Mijn ouders zijn het allebei.

Laatst gewijzigd op 11-02-2006 om 13:33.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 13:25
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
HvJ schreef op 11-02-2006 @ 11:19 :

Dus in die zin: "Dan maar geen paard" omdat het 1. voor alle partijen beter zou zijn en 2. omdat ik toch niet in dergelijk egoïsme leef: "Ik wil een paard, dus betaal jij hem maar... Ondanks dat ik al lang en breed op mezelf woon"
Oke, verkeerd begrepen dan. Ik snap je bedoeling in die zin ook wel, mijn ouders zijn niet rijk en niet arm maar ik zou ook geen hond nemen als die kosten niet zelf kan ophoesten.

Ik bedoelde meer wat Laurens ook al zei, dat je op jezelf woont wil niet zeggen dat je ook meteen niks meer van je ouders hoeft te accepteren. Het is makkelijk gezegd als je thuis woont en geen rekeningen ziet dat je het later ook allemaal wel zelf zult gaan doen en geen 'hulp' wilt, maar ik denk dat je (in het algemeen) daar misschien anders over denkt als je daadwerkelijk op jezelf woont en het een keer tegenvalt omdat er veel rekeningen ineens komen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 13:26
Go
Go is offline
@elledc: de mensen op dit forum zullen in de regel juist weinig van hun ouders ontvangen
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 13:30
elledc
elledc is offline
Citaat:
Katje schreef op 11-02-2006 @ 12:25 :
Omdat je wil dat je kinderen met geld om kunnen gaan.
En 1150 euro netto per maand is echt niet 'de eindjes aan elkaar moeten kopen'
Ik snap juist niet dat ouders hun kinderen alles geven waar ze om vragen, zo kweek je verwende nesten die beginnen te krijsen als ze later in hun leven eens een keer NIET hun zin krijgen.
Ik word 24 jaar, ik ben geen kind meer. Ik heb intussen wel geleerd hoe ik met m'n geld moet omgaan

Laatst gewijzigd op 11-02-2006 om 13:32.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 13:33
spookaapje
spookaapje is offline
Citaat:
elledc schreef op 11-02-2006 @ 14:23 :
Jullie krijgen waarschijnlijk wél zakgeld en misschien zelfs de huur van jullie studio betaald door jullie paps en mams
Bedoel je hiermee dat je het normaal vindt dat je zakgeld en eventueel een bijdrage in de huur krijgt als je zelf werkt? Waarom zouden je ouders als je zelf werkt en dus zelf geld verdient nog moeten betalen? Moeten jouw ouders je op je veertigste nog maandelijks wat geld toe stoppen?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 13:37
Jolt
Jolt is offline
Man wat klagen jullie veel, mijn ouders betalen niks, mijn school betaal ik zelf, mijn verzekering, mijn eten, mijn rijbewijs.

Fucking hell, het kan gewoon slechter.
Ik heb niet eens 300 euro gekregen toen ik op kamers ging.
Verwijderd
Citaat:
elledc schreef op 11-02-2006 @ 14:30 :
Ik word 24 jaar, ik ben geen kind meer. Ik heb intussen wel geleerd hoe ik met m'n geld moet omgaan
Als je met je geld om zou kunnen gaan, dan zou je het redden om op jezelf te wonen. Juist als je bijna 24 bent en zelf vind dat je geen kind meer bent zou je jezelf moeten kunnen redden. Kinderen zonder baan krijgen zakgeld, volwassen mensen die werken niet.
Met citaat reageren
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:

Ik werk al enkele jaren voor het loon dat ik vernoemde, ik weet wat het is om te werken en om geen steun van buitenaf te krijgen. Ik kan niet geloven dat de meesten onder jullie alles zelf moeten betalen en nooit steun krijgen van jullie ouders.

Ik ben zwanger van m'n vriend en ben op zoek naar een huis, en ik weet 1 ding, als mijn kind ouder zal zijn zal ik hem het beste gunnen en niet al het geld dat ik verdien voor mezelf houden.

lees je nou niet ofzo?
Oud 11-02-2006, 13:39
elledc
elledc is offline
Citaat:
spookaapje schreef op 11-02-2006 @ 14:33 :
Bedoel je hiermee dat je het normaal vindt dat je zakgeld en eventueel een bijdrage in de huur krijgt als je zelf werkt? Waarom zouden je ouders als je zelf werkt en dus zelf geld verdient nog moeten betalen? Moeten jouw ouders je op je veertigste nog maandelijks wat geld toe stoppen?
Kan je niet goed lezen?
Ik zei dat ik nooit op kamers heb gezeten, dat toen ik nog studente was. Nu kan ik voor mezelf opdraaien en mijn loon is inderdaad niet zeer weinig (hoewel ik er wel hard moet voor werken én een diploma heb gehaald).
Ik vind persoonlijk dat mijn rijke ouders wél een zekere plicht hebben om hun kinderen financieel bij te dragen indien NODIG.
Ik vraag niets meer aan mijn ouders en verlang ook niets meer, maar als je met vodden moet rondlopen (in geval van mijn zus) en je ouders zijn welgesteld, dan zou je je toch voor minder schamen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 13:40
Verwijderd
Citaat:

Zo ken ik er wel meer... Je ouders zijn je ouders, dat is meer dan alleen maar 'geld'...en de indruk die ik van jouw posts krijg is dat het jou in eerste instantie om het geld te doen is... En daar ken ik soortgelijke bewoordingen voor...
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 13:42
Verwijderd
Citaat:
elledc schreef op 11-02-2006 @ 14:39 :
Nu kan ik voor mezelf opdraaien en mijn loon is inderdaad niet zeer weinig (hoewel ik er wel hard moet voor werken én een diploma heb gehaald).
Moet niet iedereen heel hard werken voor zijn geld...? En wat doet het er toe dat je nooit op kamers gezeten hebt als student?

Je bent volwassen, dat betekend dat je zelf verantwoordelijk bent voor je leven. Je ouders zijn niet (meer) verplicht om bij te dragen, niet wettelijk iig. Je hebt het bovendien ook niet nodig: je hebt een salaris waar je van rond moet kunnen komen (en als dat niet lukt, dan lijkt me dat eerder iets om aan te werken, het is nl heel goed mogelijk). En je mocht weer bij hen komen wonen, het is dus niet dat ze totaal niets voor je over hebben (dan hadden ze je dat ook wel zelf uit laten zoeken).
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 13:46
elledc
elledc is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-02-2006 @ 14:42 :
Moet niet iedereen heel hard werken voor zijn geld...? En wat doet het er toe dat je nooit op kamers gezeten hebt als student?

Je bent volwassen, dat betekend dat je zelf verantwoordelijk bent voor je leven. Je ouders zijn niet (meer) verplicht om bij te dragen, niet wettelijk iig. Je hebt het bovendien ook niet nodig: je hebt een salaris waar je van rond moet kunnen komen (en als dat niet lukt, dan lijkt me dat eerder iets om aan te werken, het is nl heel goed mogelijk). En je mocht weer bij hen komen wonen, het is dus niet dat ze totaal niets voor je over hebben (dan hadden ze je dat ook wel zelf uit laten zoeken).
Jouw mening ken ik intussen wel al hoor.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 13:52
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
elledc schreef op 11-02-2006 @ 14:46 :
En daarom mag ze die niet meer geven

@Jolt, het kan altijd slechter natuurlijk.. Dat is niet vervelend bedoelt, maar als je zo gaat vergelijken is er altijd wel iemand die het 'minder' heeft dan jij.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 13:54
Orpa
Orpa is offline
Als je niet geintereseerd bent in de mening van anderen moet je er niet naar vragen.
Oud 11-02-2006, 13:57
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
gepost op 24-12-2005 @ 15:23

--------------------------------------------------------------------------------
op dit moment +/- 1000 EUR.
Maar ik moet eens beginnen sparen, nu ik een vaste voltijdse job heb, leg ik 1000 EUR per maand opzij...
zo kan ik volgend jaar op mezelf gaan wonen

Dat is een post van jou van eind december, je woont dus nog thuis met een netto inkomen van 1150 euro
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 14:01
Orpa
Orpa is offline
Citaat:
Heeft je vriend een inkomen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je van 2 inkomens nogsteeds 'slecht' rond kan komen en het niet voor elkaar kan krijgen om te sparen voor een huis...

Heb je het idee dat het gratis is om 5 kinderen op te voeden? Dat als je een winkel binnen wandeld dat mensen je voor niets eten en schoenen en kleren en alles wat een kind nodig heeft geven. Dat je geen schoolgeld meer hoeft te betalen? Je ouders hebben écht wel geld aan je uitgegeven... En tenzij jij iedere avond droog brood zat te eten en je ouders een 5 gangen diner kan ik me niet voorstellen dat je echt iets tekort gekomen bent...

Ik kan me voorstellen dat je graag een eigen huis wil hebben. En ik kan me de redenatie van huren is geld weggooien ook wel voorstellen (k ben het er niet mee eens, maar k kant me wel voorstellen). Het is alleen niet anders voor jou op dit moment. Ik kan me goed voorstellen dat je ouders niet garant willen staan voor jou hypotheek. Jij wil een koophuis.

Natuurlijk is het voor jou ook niet leuk om steeds te moeten horen dat ze niet het goede huis kunnen vinden. Misschien moet je het daar eens met ze over hebben, in de trant van: 'kunnen we het niet eens over iets anders hebben dan over jullie nieuwe huis'...
Oud 11-02-2006, 14:07
Verwijderd
Je bent 24, zwanger, wil je dan serieus dat jouw ouders je geld gaan geven om van te leven? Kom op zeg, ga eens voor jezelf zorgen, word volwassen. Je wordt moeder, dan moet je toch echt eens onafhankelijk worden.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 14:14
Verwijderd
Mijn ouders betalen toevallig niks, anders zou het wel lekker makkelijk praten zijn he? Ik zou willen dat ik een bed van 300 euro van mijn ouders had gekregen ik heb niet eens een bed.

Jij betaalt geeneens kostgeld, je parasiteert dus sowieso op je ouders, en dan heb je het lef om te zeggen dat je vindt dat je ze niet hoeft te respecteren omdat ze je geen geld geven?! Je bent 24! Echt, daar zakt mijn spreekwoordelijke broek van af...
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 14:14
spookaapje
spookaapje is offline
Citaat:
elledc schreef op 11-02-2006 @ 14:39 :
Ik vind persoonlijk dat mijn rijke ouders wél een zekere plicht hebben om hun kinderen financieel bij te dragen indien NODIG.
Ik vraag niets meer aan mijn ouders
Nou dan verschillen onze definities van het woord nodig sterk. In de van dale staat:
Citaat:
no·dig (bn.) 1 niet gemist kunnende worden voor een bepaald doel => benodigd, noodzakelijk, onmisbaar, onontbeerlijk, van node; <=> onnodig
Nou ik heb nou niet echt het idee dat jij zonder financiële steun van je ouders niet kan overleven. Als jij een huis wilt zul je daar eerst voor moeten sparen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 14:21
Verwijderd
Ik denk eigenlijk dat je ouders die arrogante 'ik heb recht op dit en dat' houding eruit willen persen, en daar kan ik ze geen ongelijk in geven. Allemachtig zeg. Je bent volwassen genoeg om een kind te willen, kennelijk, je wilt een eigen huis, noem maar op. Je verdient redelijk. Wat maakt het dan nog uit dat je ouders welgesteld zijn?

Is jou nooit zelfstandigheid bijgebracht? Kennelijk niet, en misschien heeft dat er iets mee te maken dat je nooit op kamers hebt gewoond, want blijkbaar vind je het normaal dat ouders hun volwassen kinderen die allang een eigen leven hebben tot in lengte van dagen blijven onderhouden.

Laatst gewijzigd op 11-02-2006 om 14:23.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 14:26
elledc
elledc is offline
MG
nou weet ik wel genoeg.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 14:28
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
eng he, echte mensen die eerlijk reageren

Citaat:

dacht jij dat pa en ma iedereens huur betalen of zo ? hahahahaha grow up.
dat jij nooit op kamers hebt gezeten, doet niet echt terzake, vind je niet ?

Citaat:

toch is t zo. of jij iets gelooft of niet, doet niks af van het feit zelf.

Citaat:

leuk voor je kind. besef echter wel dat de centjes van een ander ook ooit verdient zijn, en inderdaad, van een ander.

ik ben overigens benieuwd hoe jij het vindt wanneer zoon of dochterlief bij je gaat zeiken omdat hij zelf de huur moet betalen.

Citaat:

je ouders zijn zuinig. niks mis mee.
Oud 11-02-2006, 14:29
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
elledc schreef op 11-02-2006 @ 15:26 :
MG
nou weet ik wel genoeg.
dat betwijfel ik. je snapt t nog steeds niet - omdat je ouders veel hebben (volgens jouw idee van veel), zouden ze vanalles voor jou moeten betalen.

overigens, je zegt dat je zwanger bent van je vriend. heeft die toevallig ook een inkomen ?
Oud 11-02-2006, 14:55
Verwijderd
Citaat:
elledc schreef op 11-02-2006 @ 15:26 :
MG
nou weet ik wel genoeg.
Had je serieus gedacht dat mensen hier zouden zeggen dat ze voor jou een huis zouden moeten kopen, de school voor jouw kind moeten gaan betalen, etc etc?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 15:00
Nona
Nona is offline
Citaat:
Laurens schreef op 11-02-2006 @ 11:40 :
Dat je op jezelf woont wil niet zeggen dat je helemaal niets meer van je ouders moet accepteren he .
Idd. Mijn ouders zijn ook van plan wat mee te helpen in de kosten als ik net op mezelf woon. Daar ben ik blij mee, ik leen liever van mijn ouders dan van de IBG. Ja, lenen want ik zal het allemaal terugbetalen (dat weten ze nog niet en dat verwachten ze ook niet maar ik vind wel dat dat moet).
Ik moet zeggen dat ik het vrij makkelijk heb als enigs kind, op financiëel gebied dan.
Oud 11-02-2006, 16:30
sinterklaas44
sinterklaas44 is offline
Misschien heb je er iets aan misschien ook niet, maar probeer een woning te kopen. Want als je huurt betaal je maar heb je uiteindelijk niets. En als je een huis koopt moet je dan alleen de lening afbetalen. En dit is vaak iets meer als huren maar je hebt dan uiteindelijk wel een eigen huis. En als je geen lening kan krijgen weet ik het ook niet.. :-(
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 16:51
Verwijderd
Citaat:
elledc schreef op 11-02-2006 @ 14:46 :
Goed zo.

Jij herhaalt alleen steeds hetzelfde, dus dan zal in mijn reacties ook steeds hetzelfde naar voren komen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 16:53
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
sinterklaas44 schreef op 11-02-2006 @ 17:30 :
Misschien heb je er iets aan misschien ook niet, maar probeer een woning te kopen. Want als je huurt betaal je maar heb je uiteindelijk niets. En als je een huis koopt moet je dan alleen de lening afbetalen. En dit is vaak iets meer als huren maar je hebt dan uiteindelijk wel een eigen huis. En als je geen lening kan krijgen weet ik het ook niet.. :-(
(zo'n lening noem je geen lening, maar een hypotheek)

een huis kopen of een huis huren maakt uiteindelijk natuurlijk geen hol uit. In beide gevallen betaal je om ergens te kunnen wonen. Bij een eigen huis is het na 20 of 30 jaar je eigendom, en ta-daa, daar ga je dan vermogensbelasting over betalen.
Oud 11-02-2006, 16:55
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-02-2006 @ 17:53 :
(zo'n lening noem je geen lening, maar een hypotheek)
Of nog mooier een hypothecaire lening. En als je het écht juridisch zuiver wilt doen een geldlening met een recht van hypotheek op de onroerende zaak ter financiering van de aanschaf waarvan die geldlening dient.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 16:59
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-02-2006 @ 17:55 :
Of nog mooier een hypothecaire lening. En als je het écht juridisch zuiver wilt doen een geldlening met een recht van hypotheek op de onroerende zaak ter financiering van de aanschaf waarvan die geldlening dient.
dat bedoelde ik toch

iedereen heeft t over een lening voor een huis, dat klinkt zo... ordinair.
Oud 11-02-2006, 17:02
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Wat lees ik hier een hoop onzin van de TS.

Vooral de TS komt iedere keer weer met dingen waardoor haar leven "zwaar" zou moeten lijken. Met 1150 heb je niets te klagen.

Je had voordat je zwanger werd er ook aan kunnen denken om je leven eerst financieel op orde te krijgen.

Nog iets een huis van een miljoen wil niet zeggen dat jou ouders een miljoen op de bank hebben. bedenk dat maar eens.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 17:32
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
sinterklaas44 schreef op 11-02-2006 @ 17:30 :
Als je had gelezen dan had je kunnen weten dat zij inderdaad niet genoeg verdiend om een hypotheek te verkrijgen.

@ TS: Wat heeft het er in vredesnaam mee te maken dat jij nooit op kamers hebt gezeten? Daarbij krijg ik ook geen zakgeld hoor. En als ik op mezelf ga wonen (of samen) moet mijn moeder eerst wel heel erg hard op haar achterhoofd vallen wil zij mijn maandelijkse huur gaan betalen (of een deel hiervan). Ze zou me best wat geld willen lenen, maar aan maandelijkse lasten begint ze dus echt niet hea.

Verder deel ik de mening van Nare man:
Ik denk eigenlijk dat je ouders die arrogante 'ik heb recht op dit en dat' houding eruit willen persen, en daar kan ik ze geen ongelijk in geven. Allemachtig zeg. Je bent volwassen genoeg om een kind te willen, kennelijk, je wilt een eigen huis, noem maar op. Je verdient redelijk. Wat maakt het dan nog uit dat je ouders welgesteld zijn?

Is jou nooit zelfstandigheid bijgebracht? Kennelijk niet, en misschien heeft dat er iets mee te maken dat je nooit op kamers hebt gewoond, want blijkbaar vind je het normaal dat ouders hun volwassen kinderen die allang een eigen leven hebben tot in lengte van dagen blijven onderhouden.

--- Echt, zák weg!
Oud 11-02-2006, 17:47
Go
Go is offline
Citaat:
HvJ schreef op 11-02-2006 @ 18:32 :
--- Echt, zák weg!
Frustraties?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 18:36
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
gerwin schreef op 11-02-2006 @ 18:47 :
Frustraties?
Nee, maar persoonlijk word ik echt kriegel van zulke verwende nesten die van alles verwachten, maar een klein gebaar waarderen? Hó maar!

Ik zie veel dingen van dichtbij, en ik ken zo ontzettend veel mensen die het zo, maar dan ook zóveel slechter hebben en die je zelfs dan nog niet hoort zeiken. En dan komt zo'n kriegelkut haar verhaal hier verkondigen en verdraagt vervolgens geen enkel commentaar, doet haar verhaal nog eens en duikt vooral in de slachtoffer rol. Ja, wat verwacht ze dan dat we zullen zeggen: "Ach arm kind, jouw ouders zijn inderdaad IN... en IN SLECHT!"

Nuance is voor haar hier het woord, waarschijnlijk.
Oud 11-02-2006, 18:46
Verwijderd
Ik kan daar ook echt slecht tegen hoor. Een studiegenoot van me woont thuis, maar ontvangt (via een omweggetje) een uitwonende beurs. En dan nog klaagt hij dat hij niet genoeg geld heeft, terwijl hij geen zák aan kosten heeft, alleen boeken en collegegeld, de rest wordt door z'n ouders betaald. Daar kan ik echt boos om worden Wees gewoon eens blij met waar je recht op hebt, helemaal als dat gewoon heel redelijk is.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 21:51
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
zolang t maar in t testament staat dat de 5 kinderen alles zullen erfen ( en niet dat t naar 1 of andere stichting gaat)

maar goed

mijn ouders zijn absolut niet rijk en ik wil graag studeren en wat van mijn leven maken en moet ik dus geld lenen

maar als ik wist dat mijn ouders t geld zouden hebben om mijn studie te betalen.. ja dan zou ik wel in iedergeval een bijdrage van hun verwachten..
Oud 11-02-2006, 21:53
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik vind wel dat mensen een beetje overdreven reageren
maar dat lijkt vrij nutteloos, want ts wil kennelijk alleen maar meningen horen die haar standpunt bevestigen.

Dus ts:
jah het is inderdaad belachelijk
1150 euro netto in de maand?
je ouders zouden het bedrag minstens moeten verdubbelen.
En in plaats van dat je vader investeert in onroerend goed, zou ie eigenlijk zijn 5 kinderen van een luxe woning moeten voorzien.
Waarom stel je je moeder niet eens voor om samen met je arme zussen en jou te gaan winkelen in de PC hooftstraat, op haar kosten uiteraard?
Oud 11-02-2006, 22:16
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
*** Sido *** schreef op 11-02-2006 @ 22:51 :
zolang t maar in t testament staat dat de 5 kinderen alles zullen erfen ( en niet dat t naar 1 of andere stichting gaat)

maar goed

mijn ouders zijn absolut niet rijk en ik wil graag studeren en wat van mijn leven maken en moet ik dus geld lenen

maar als ik wist dat mijn ouders t geld zouden hebben om mijn studie te betalen.. ja dan zou ik wel in iedergeval een bijdrage van hun verwachten..
je hebt als kind altijd recht op een deel van de erfenis - zelfs als het testament je uit zou sluiten.
Oud 11-02-2006, 22:42
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Kijk je bent 24, je werkt full-time, dan mag je toch zeker wel in je eigen onderhoud kunnen voorzien?

Ik studeer en jah me ouders geven me de ruimte om veel te sparen zodat ik later als ik het huis uit ga een leuk zakcentje heb. Ik heb zakgeld gehad. En ik had een zakgeldcontract waarin stond hoeveel geld ik kreeg voor van alles en nog wat. Ben ik verwend? Ik vind zelf van niet, vooral omdat ik geleerd heb zelf te sparen. Ik heb een TV, Video, Computer en Printer waarvoor ik zelf gespaart heb.

Betalen me ouders me studie JAH dat doen ze, moet ik kostgeld betalen nee dat hoef ik niet dat willen ze niet. Hebben me ouders geld, jah dat hebben ze.

Als ik full-time ga werken en nog thuis woon zal ik ook kostgeld moeten betalen en dat vind ik dan heel normaal. Als het allemaal beetje goed gaat ben ik dan 22.

Ik ben het engzins met je eens dat ik het triest vind dat je nooit zakgeld heb gehad, want daardoor leer je juist met geld om gaan. En als jij van 1150 euro niet rond kan komen......... dan zet ik daar persoonlijk mijn vraagtekens bij. Dat sparen misschien minder makkelijk is kan ik in komen maar ik lees dat je ook een vriend hebt dus.....

Ik vind in iedergeval niet dat je ouders nu nog maandelijks gedl moeten geven. Ik vind wel dat ze misschien jullie eenmalig nog een bedrag kunnen geven omdat je nooit zakgeld hebt gehad maar ik ken natuurlijk de situatie niet en misschien kregen jullie wel alles wat jullie wouden zonder zakgeld

grtz
ivo
Oud 11-02-2006, 23:16
LB06
LB06 is offline
Maar wat ik uit jouw verhaal kan opmaken is dat je
1. Op jezelf woont
2. Een baan hebt
3. 24 bent
4. Niet meer studeert?

Weet je hoe dat heet? Dat heet zelfstandig worden.

Kijk, het is lullig voor je dat je ouders niks willen bijdragen, maar hey, that's life. Leer ermee om te gaan. Je ouders hebben in ieder geval geensinds de wettelijke verplichting om geheel dan wel gedeeltelijk in jouw onderhoud te voorzien.

Ik ken overigens genoeg mensen van 24 die bijna niks van hun ouders krijgen. Ze zijn al afgestudeerd en/of hebben een baan en zijn dus perfect is staat voor zichzelf te zorgen. En weet je wat: ze vinden dat helemaal niet zo erg.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 10:41
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik sluit me bij de rest aan. Je mag blij zijn dat je ouders je niet vertroetelen. Na je 18e (en zeker als je niet meer studeert) hoor je op eigen benen te kunnen staan. Als zij zomaar dingen voor jou gaan betalen, leer je er érg weinig van.
Oud 12-02-2006, 12:24
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik vind wel dat ze je meer hadden kunnen steunen toen je het huis uit ging. Maar het is logisch dat je op je 29e (hoe oud je zus dus is) niet meer gesteund wordt. Wat ze als ouders zouden kunnen doen is jullie af en toe meenemen uit eten oid of met verjaardagen wat extra's geven omdat jullie het duidelijk niet makkelijk hebben. Als mijn ouders het geld zouden hebben, zouden ze me ook niet steunen, maar me wel af en toe even verwennen.

Ja, ik snap je frustratie wel.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 12:49
Iduna
Iduna is offline
Ok, je krijgt van iedereen de volle laag, kan me goed voorstellen dat je er bot van wordt. Maar dit is een openbaar forum en daar kun je allerlei reacties verwachten.

In vergelijking met je ouders ben je arm. Het is klote dat je ouders je financieel niet gesteund hebben en dat ook niet van plan zijn, maar nu moet je laten zien dat je prima voor jezelf kunt zorgen, zeker nu er een kind op komst is.
Als je jezelf met je leeftijdgenoten vergelijkt, hoe sta je er dan voor? Je bent in ieder geval niet echt arm. Wat voor een diploma heb je op zak?

Bedenk een goed plan voor de uitgaven van je inkomen. € 1150 p/m dus, wat zou je daar allemaal van kunnen doen? Nou, in ieder geval kun je ook prima wonen in een huurwoning a € 400 (+ vaste lasten van 100 a 140 euro?), dat kun je je nu best permiteren. Boodschappen hoeft ook niet duur te zijn en nieuwe kleren heb je ook niet elke maand nodig. (Ja, voor je zwangerschap wel). Maar alles wat je niet per se nodig hebt, moet je ook niet aanschaffen. Het geld dat je bespaart moet je op zij zetten, op de bank zetten.
Maar als je vriend ook een inkomen heeft, gaat het zeker gemakkelijker. Nu je zwanger bent en straks niet meer kunt werken, valt jouw inkomen weg, dus zal het fijn zijn als jouw vriend genoeg verdient voor jullie 3en.
Als je vriend geen baan heeft, moet hij er maar snel een zoeken, want anders kun jullie het kindje ook niks bieden, al zou je het zo graag willen.

Uiteindelijk moet je roeien met de riemen die je hebt.

Laatst gewijzigd op 12-02-2006 om 12:52.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 13:05
Nephtys
Nephtys is offline
Ik vind dat het wel netjes zou zijn van de ouders om hun kinderen helpen op te 'starten'. TS is zwanger, op zoek naar huis, dan is het niet raar als de ouders hen helpen. Ik denk dat TS niet alleen om geld te doen, maar dat op een gegeven moment de bom is gebarsten.

En wat betreft nare man: ik kan me herinneren dat jij ook heel lang je studie betaald hebt gekregen.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 14:14
Verwijderd
Citaat:
Nephtys schreef op 12-02-2006 @ 14:05 :
En wat betreft nare man: ik kan me herinneren dat jij ook heel lang je studie betaald hebt gekregen.
Er is wel een groot verschil tussen je studie betaald krijgen (iets dat mijn ouders overigens ook gestaakt hebben op het moment dat mijn prestatiebeurs afliep en moest lenen) en na de studie nog aan het kind meebetalen. Na je studie ben je gediplomeerd en in staat je jezelf te redden. Nu ik in Rotterdam ga wonen betalen mijn ouders ook geen cent aan een kamer of appartement, en als ik een meisje zwanger zou maken zouden me hard uitlachen en zeggen 'nou jongen, je hebt een baan, doe je best'.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 15:02
juno
juno is offline
Nare, als jouw ouders opa en oma worden kunnen ze zich, net als alle andere opa's en oma's, niet beheersen en kopen ze de Prenatal leeg hoor.

Wel raar dat die ouders niets overhebben voor hun eigen kroost. Ik heb nu een pleegdochter, en alles wat ik kan missen gaat naar haar.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 15:05
Verwijderd
Als je iets voor iemand over hebt, wil dat niet zeggen dat je ze maar alles toestopt en niets zelf laat doen, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 15:56
Go
Go is offline
Citaat:
HvJ schreef op 11-02-2006 @ 19:36 :
Nee, maar persoonlijk word ik echt kriegel van zulke verwende nesten die van alles verwachten, maar een klein gebaar waarderen? Hó maar!

Ik zie veel dingen van dichtbij, en ik ken zo ontzettend veel mensen die het zo, maar dan ook zóveel slechter hebben en die je zelfs dan nog niet hoort zeiken. En dan komt zo'n kriegelkut haar verhaal hier verkondigen en verdraagt vervolgens geen enkel commentaar, doet haar verhaal nog eens en duikt vooral in de slachtoffer rol. Ja, wat verwacht ze dan dat we zullen zeggen: "Ach arm kind, jouw ouders zijn inderdaad IN... en IN SLECHT!"

Nuance is voor haar hier het woord, waarschijnlijk.
Rijk en arm zijn relatieve begrippen. Ik vind het contrast tussen haar ouders en haar zeer groot. Het stoort me dan ook aan haar ouders dat ze te beroerd zijn om hun kinderen financieel substantieel bij te staan, als hun kinderen het geld hard nodig hebben en zelf geen onredelijke stappen hebben gezet waardoor zij zich in een dergelijke positie hebben gemanoeuvreerd. Dat neemt natuurlijk niet weg dat zij gezien haar financiële positie best rond zou moeten komen (is mij hiervoor verteld ), maar zij is thuis waarschijnlijk een hele andere levensstandaard gewend dan nu. Uitgangspunt hoeft niet altijd de manier waarop de meerderheid van de leeftijdsgenoten het doen te zijn, dat was het immers bij haar thuis ook niet. Dat maakt haar vraag om enige financiële bijstand mijns inziens dan ook niet onrechtvaardig. Als haar ouders haar goed met geld om wilden leren gaan, dan hadden zij dat trucje maar met zakgeld moeten doen.

Laatst gewijzigd op 12-02-2006 om 15:59.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 17:03
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
gerwin schreef op 12-02-2006 @ 16:56 :
Rijk en arm zijn relatieve begrippen.
Minister Zalm spuugt zijn gal op een scholierenforum ?
Reageren

Regels voor berichten