Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2006, 16:40
Verwijderd
Ik ga m'n betoog Nederlands (wederom) over de Tweede Fase houden, en aangezien ik wel sterke argumenten wil doe ik het via deze weg. Dus, leerlingen bovenbouw havo en vwo, hoe is de Tweede Fase op jullie school geregeld? Veel zelfstandigheid, weinig zelfstandigheid, enorme hoeveelheden studiewijzers of nog trouw elke dag huiswerk opgeven? En hebben jullie bijv. Z- of KWT-uren op jullie school, en zo ja, hoe is dat geregeld? Aan dat soort dingetjes moet je denken.

Alvast bedankt.
oh ja, het is wel handig als je klas, niveau, profiel en soort school vermeldt

Laatst gewijzigd op 14-02-2006 om 17:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2006, 17:01
Project 50
Project 50 is offline
Ik zit op een zelfstandig gymnasium.

Hier hebben we eigenlijk weinig te maken met de 'Tweede Fase'. Elke dag wordt er trouw huiswerk opgegeven voor de vakken en we hebben geen 'Vul zelf maar in wat je doet'-uren. Het enige wat wij 'zelfstandig' moeten doen zijn practische opdrachten/verslagen/werkstukken. We hebben nergens op school écht ruimte voor zelfstudie. Onze mediatheek is maar beperkt en de studieruimte is elke dag een paar uurtjes open, maar daar gaan mensen eigenlijk alleen zitten als ze een proefwerk of iets dergelijks moeten leren.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2006, 17:48
remy476
remy476 is offline
ik zit op 6 vwo N+G st-janscollege in hoensbroek mavo-havo en vwo

Ik vind dat het niet goed gelukt is. De ene leraar houd zich wel aan de studiewijzer en de andere niet. Dat kan best verwarrend zijn. Mijn klas vraag meestal of er huiswerk is en zo niet dan maken we niks. ook al staat dat vermeld in de studiewijzer

Al die tussenuren vind ik ook niks. het is de bedoeling dat je in die uren voor school werkt maar dat gebeurd dus niet. wij gaan liever tafelvoetballen of naar de friture.

als je meer van mijn mening wilt weten stuur ff pm of vermeld het hier in topic
Oud 14-02-2006, 18:43
Pyromaniac
Pyromaniac is offline
4 Havo N&G

6 zelfstudie uren die je moet gaan zitten invullen op een rumoerig open 'plein'. Samen met zo'n 100 andere leerlingen. Ik heb dit jaar al 4 uur nuttig gebruikt =/
Met citaat reageren
Oud 14-02-2006, 19:22
Verwijderd
6vwo, C&M

Ze beloven een hoop zelfstandigheid die we naar mijn mening niet krijgen, ik krijg iig niet echt de kans om in mn eigen tempo te werken. Verder heb ik 9 kwt-uren, die ik vooral in de computerruimte moet verbruiken omdat de leraren in KWT-uren alleen de schreeuwerds helpen, of de mensen die het verst achter zijn. En ik dus mn vragen niet kan stellen Ben niet zo tevreden
Met citaat reageren
Oud 14-02-2006, 20:03
Verwijderd
5VWO, NT. Verschilt redelijk per vak. Sommigen laten ons helemaal vrij, terwijl anderen huiswerk nog nakijken etc. Geen extra ingeplande uren, alleen normale tussenuren. Studiewijzers zijn verplicht, maar een aantal leraren verwijzen die dingen linea recta naar de prullenbak. Veel verschillen dus.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2006, 20:23
Verwijderd
Nou, dan beantwoord ik de vragen ook maar zelf even. Ik zit in 6 VWO C&M op een scholengemeenschap met ook vmbo-t en havo.

6 VWO heeft bij ons geen keuzeuren, dus geen KWT- of Z-uren ofzo - die hebben ze dit jaar in de 4e klas havo en vwo ingevoerd. Wel is er een soort bonuskaart ingevoerd - dat houdt in dat je, mits je bij bent en het kan, je een les mag verzuimen. Je moet dan wel dat uur in de mediatheek of studieruimte zitten. Dat ding wordt amper gebruikt, en als het gebruikt wordt is het een handig spijbelmiddel omdat vrijwel alle leraren het goed vinden als je dat uur een andere keer doet.

Voor een paar vakken hebben we wel studiewijzers, maar erg consequent wordt daar niet uitgewerkt. De meeste lessen hebben nog steeds een erg klassikale opzet met huiswerkcontrole enzo. Best wel jammer, ik zou best meer zelfstandigheid willen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2006, 22:41
Verwijderd
6vwo EM met MO

Wij hebben banduren, zoals ze heten die zelfinplanuren. 5 of 6 per week die we moeten inplannen op tussenuren, eerste uren of uren buiten school. Wel lekker want je kan er mooi je huiswerk maken.
We plannen ze in via een computerprogramma die per leerlingennummer precies aangeeft watj e tussenuren en mogelijkheden zijn. De leraren krijgen dan een lijst wie er in dat uur zit en tekenen je af. Werkt eigenlijk best heel goed.

Verder is de tweede fase bij ons vooral een basis van 4 toetsweken per jaar. Daaromheen moet je handelingsdelen inleveren, po's maken en je stof bijhouden. Die stof houden we bij dmv een planner die de leraren precies voor ons inplannen. Al geven sommigen nog wel huiswerk op.

Een criterium van de tweede fase is ook weinig praten in de les als leraar zijnde en meer aan de leerlingen zelf overlaten. Daar merk ik weinig van. Sommige leraren zijn de hele les aan het praten over hun vak, de ene geeft uitleg omdat het anders niet te doen is (wiskunde) en een ander verteld zn verhalen omdat het in het boek te saai is (geschiedenis).

Er is wel een soort mate van zelfstandigheid, de stof mag je immers zelf bijhouden en zelf beslissen of je het doet. Door de periodes heen leer jewel dat je het toch moet bijhouden.

Een kutding aan mijn school is dat ik er niet kan leren. Mediatheek is overvol, aula is overvol en voor de rest geen stilteruimtes. Mja woon dicht bij school dus kan heen en weer in tussenuren.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 07:54
Verwijderd
5VWO NT, Het Helen Parkhurst in Almere.
Ik moet wel zeggen dat het een dalton-school is, en dat ik dus weinig heb gemerkt van de invoering van de tweede fase, leerlijngen, zelf bedenken of je iets wel of niet doet etc is al normaal sinds de eerste klas. Oh en wij hebben een 70 minuten rooster, ik weet niet of dat uitmaakt.

We hebben elke dag een dalton-uur, waarin je zelf kiest wat je wil doen. Ik vind dat dit te weinig is, omdat je maar 4 dalton-uren in de week hebt (1 van de 5 is mentoruur) als je dan elk profielvak een keertje wil doen en je doet nog iets extra's (leerlingenraad/parlement) dan kom je gewoon niet uit. Je hoeft je daltonuren neit van te voren via een programma in te plannen, je bedenkt gewoon een dag of 1, 2 van te voren waar je heen gaat, vol is vol, maar bij veel vakken mogen "eigen leerlingen" voor "niet eigen leerlingen" en bovenbouw voor onderbouw. Bijvoorbeeld een 5VWO leerling mag wel bij Henk Zant in het d-uur zitten terwijl een eerste klasser dan maar naar een ander uur wordt gebonjourd.

Ik denk dat ik vanuit elk vak een andere manier van benaderen zie, dus ik ga het wel even langs.

Nederlands: Deze docent geeft ook les op Luzac, vrij klassikaal en is na 45 minuten meestal klaar.

Engels: Erg zelfstandig, weinig uitleg, veel zelfstandig werken waardoor je in week 8/12 al je complete portfolio (handelingsdeel) af hebt.

WiskundeB12: Niet erg zelfstandig, verschilt van 10 minuten uitleg naar 60 minuten uitleg. We krijgen hier altijd een lijstje "opgaven" met makkelijk en moeilijk erbij die we zouden kunnen maken. Mijn wiskundeleraar gebruikt heel goed de dalton-uren, bij dalton-uren helpt hij iedereen in zijn vrij krappe lokaal. Hij geeft ook nog echt een studiewijzer met wat je zou moeten kennen en kunnen aan het einde van de periode.

Natuurkunde12: Op en top zelfstandigheid, uitleg als je daar aan toe bent (een groepje van 4 mensen) en soms wat klassikaal (16 man). Eigen verantwoordelijkheid of je iets doet of niet, geen controle. Het spreekt mij wel aan.

Scheikunde12: Bijna geen uitleg, of maximaal 10 minuten. Vanwege de vele practica die we moeten doen bestaat de les meestal meer uit proeven doen dan opgaven maken.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 10:50
Leeuwtje
Leeuwtje is offline
5 havo C&M met Duits 1/2 en AK in vrije deel

Ik vind alleen de vakken Duits, Aardrijkskunde en Economie op mijn school echt zwaar klote op het moment. Bij Duits en Economie klagen ze constant over dat de leerlingen geen goede basis hebben en bij Aardrijkskunde krijgen we een te hoog niveau ineens. Daar schrik je behoorlijk van
Oud 15-02-2006, 11:25
Verwijderd
Ik zit niet meer op de middelbare school, maar ik vond het kut (VWO NT). Niet het systeem an sich, maar het niveau was zodanig dat je voornamelijk dingen moest doen die wél veel tijd kosten, maar zo makkelijk waren dat zelfs de grootste klapmongool ze nog met het grootste gemak uit kon voeren. Terwijl ie al dood is. 500 Jaar lang.

Disclaimer: ik overdrijf hier.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 12:09
Verwijderd
TSG (openbare school voor vmbo-basis tot atheneum) te Zwolle, 5VWO, C&M
Filosofie, Frans2, Duits2, Tekenen.

Alleen zelfstandigheid als het de leraren uitkomt. We hebben een planner, dus men verwacht dat het goed is als je alles maar af hebt aan het eind van een kwartiel, maar nee hoor, je werkt per week, en als je je werk niet gedaan hebt zwaait er wat.
Verder geen Z/KWT-uren, wel heel veel tussenuren. Sinds twee jaar geleden zijn de mogelijkheden wat betreft het kiezen van vakken sterk beperkt, het is bijvoorbeeld onmogelijk voor een c&m'er om aardrijkskunde te kiezen. Dat zou zijn voor het verkleinen van het aantal tussenuren. Jammer, maar helaas, ik heb er nog steeds zes ingeroosterd per week, en dat betekent dus ook dat ik drie keer per week tot de school dichtgaat ongeveer op school zit en één keer tot een uurtje daarvoor. En als ik nou de enige was..

Qua handelingsdelen liggen de vakken totaal niet op één lijn.
Voor duits is het verplicht (mits je mee wilt doen aan de toets..) twee journaals en twee films te kijken , een boek te lezen en een toets van honderd woordjes voldoende te maken voor de toetsweek (waarvan er vier in het jaar zijn), terwijl meneer Frans even in je boek bladert om te zien of je een paar opdrachten wel hebt gemaakt.

Wel een leuk voordeel van onze school, wij hebben snipperuren. Dat houdt in dat als je een 7,5 hebt voor een toets Engels, je één uur Engels legaal kan missen, dat kwartiel. Boven een 8,2 is dat geloof ik twee snipperuren en hoger dan een 9 drie, maar dat weet ik niet precies, ik gebruik ze nooit, want leraren krijgen een lage dunk van je als je dat doet. Dus eigenlijk is het helemaal niet zo leuk..

Ohja, wat wél fijn is, leraren doen er over het algemeen niet zo heel moeilijk over als je een uur eerder of later wil maken. Sommige lerare(sse)n willen dat je naast zijn/haar lokaal gaat zitten en aan het eind van het uur laat zien wat je gedaan hebt, meestal kan je doen wat je wilt. Dat is voordelig als je weer eens drie tussenuren voor één vak hebt, bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd op 15-02-2006 om 12:16.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 12:36
Hanneke
Hanneke is offline
4 VWO NT (Groene Hart Lyceum in Alphen)

Bij ons is het wel goed geregeld vind ik. We hebben voor elk vak studieplanners. Soms is er een leraar die dat gaat controleren of daarnaast nog extra huiswerk opgeeft, maar dat is echt maar heel zelden.
Ook is er een zogenaamd 'cup-programma' waarin je zelf je kwt-uren mag invullen. Dus dat er gewoon een docent voor in de klas zit voor het vak dat je zelf wilt. Alleen is het een beetje jammer dat de beste docenten altijd vol zitten. Daarnaast zijn er dan nog de vaklessen voor de uitleg.
Verder is er nog de regeling dat je 1 uur per week mag missen (bedoelt om met anderen te overleggen over groepswerk, als je niet tegelijk uit bent, maar daar wordt 't nooit voor gebruikt). Verder als je meer mist heb je een strafmiddag dus dan moet je op woensdag of donderdag van 3 tot 5 in de studiezaal zitten, huiswerk maken.
Oud 15-02-2006, 14:00
Lyne
Lyne is offline
5VWO NG

Niet goed geregeld. Leraren kunnen de balans niet goed vinden: sommingen lopen alleen maar rondjes in de klas en geven helemaal geen les, maar worden wel boos als je dan achterloopt, anderen geven juist weer téveel les, andere leraren verwachten dat je precies volgens zijn schema werkt, terwijl je in de Tweede Fase juist zelf hoort te leren plannen.

De studiewijzers werken alleen maar als het in het voordeel van de leraar is. Als wij een leraar aanspreken op iets dat in de studiewijzer staat, zeggen ze: 'Maar ik ben de leraar, dus ik bepaal wat we gaan doen.'

Juist.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 14:09
wizkid
wizkid is offline
Havo 5 NG,
Bij ons is het een beetje van allebei. Je hebt bepaalde docenten die de Tweede Fase onzin vinden en zich er totaal niet aan houden. Deze geven dus ook voor iedere les huiswerk op en begeleiden je nog met alles. Maar je hebt ook docenten die de Tweede Fase helemaal geweldig vinden en de leerlingen zoveel mogelijk zelfstandig proberen te laten werken. Ik begrijp wel dat we het moeten 'leren' omdat we naar het HBO gaan, maar het werkt totaal niet als je van alles een beetje hebt. Want dan moet je toch nog het huiswerk van de volgende dag maken maar je moet je ook voorwerken op die andere vakken en dat kan je soms niet combineren.
Oud 15-02-2006, 15:53
ook hallo
ook hallo is offline
5VWO E+M

We krijgen iedere periode een boekje met studiewijzers, maar ik kijk er bijna nooit in. De leraren geven bijna nooit huiswerk op, behalve opdrachten die je in moet leveren, voor de rest word je bijna nooit gestraft als je je huiswerk niet afhebt. De balans tussen de les vollullen en zelfstandig werken is bij veel leraren zoek. Sommigen leggen nooit iets uit, sommigen blijven maar doorlullen en wijken snel van hun eigen vak af. Ik vind dat er een hoop nutteloze vakken in de 2de fase zijn zoals duits/frans 1 en CKV. O ja we hebben ook nog DV uren , kan je huiswerk in maken maar meestal wordt er in die uren alleen maar geouwehoert
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 16:52
Tink*
Tink* is offline
6vwo CM met muziek en bio1 op het carmelcollege Emmen (gewone scholengemeenschap voor vmbo, havo, (t)vwo).

De tweede Fase wordt bij ons op school echt als een lachertje bevonden, niet omdat het makkelijk is ofzo, maar omdat het totaal niet goed opgebouwd is. Wij krijgen van alle vakken studieplanners maar vaak zegt de leraar nog wel wat het huiswerk is. Nu kun je wel zelf kijken wat je wel of niet maakt, maar voorgaande jaren werd het huiswerk nog wel eens gecontroleerd, dat is dus niet het idee van de tweede Fase. Maar bij bijvoorbeeld geschiedenis kregen we in de 4e en 5e altijd een extra punt als we ons huiswerk 3 keer af hadden van de 4e keer dat ze controleerde ofzo. Op zich is dat wel een stimulans om je huiswerk te maken misschien, maar het past niet bepaald bij de opzet van de tweede fase.

Wij hebben in tegenstelling tot andere scholen helemaal geen zelfstandig werk uren of wat dan ook. Je moet je huiswerk maar gewoon maken in tussenuren of thuis. Tussenuren hangen ook van je profiel af, of je het vak volgt of niet. Verder worden we nu wel redelijk zelfstandig gelaten. Ik vind het sowieso vervelend om bij vakken als wiskunde onvoorbereid in de les te zitten dus ik maak het altijd wel. Overal zijn werkwijzers van en docenten houden zich redeljik aan die werkwijzers en geven soms wel aan dat ze iets echt willen bespreken dus kun je het maar beter af hebben etc.

Verder hebben we 4 toetsweken in het jaar en moeten we ook po's inleveren. Ook hebben we een wiskunde a-lympiade dag. Ohja, en als je spijbelt dan wordt er bij mensen die vaak spijbelen vaak niet echt aandacht aan besteed maar bij mensen die het één keer doen wel, die moeten dan nakomen en een examentje maken. Dat vooral is dus zo niet zelfstandig natuurlijk. Ik heb met mijn profiel de meeste tussenuren (gemiddeld 2 per dag) en spendeer die tijd in de mediatheek. Daar mag wel gewoon gepraat worden dus dat is best wel gezellig ja. Al wordt er vaak dus niet veel geleerd maar er is ook een aparte stilte-ruimte, maar daar is het vaak ook niet stil maar daar zit ik sowieso nooit. En bij ons in de mediatheek is het niet superdruk. We hebben per jaar gemiddeld 2 vwo-klassen en 3-havo klassen en het enige wat zich echt vaak in de mediatheek begeeft is 5 en 6vwo en 4 en 5 havo. Anderen zitten in de kantine oid. Er zijn wel eens uren wanneer het storm loopt maar vaak niet.

Op zich vind ik dat we best veel zelfstandig moeten doen ineens, vergeleken bij voorgaande jaren. Maar de worden daarin niet goed begeleidt en ze hebben het niet goed opgebouwd. Maar ik denk niet dat die speciale uren zoals sommige mensen hebben echt zouden helpen op onze school.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 16:57
Goede Fee
Goede Fee is offline
Gym6 E&M

Bij ons wordt volgens mij niet echt veel aan de Tweede Fase gedaan. Ik vind de manier van les geven nog heel schools; we krijgen bijvoorbeeld nog altijd klasikaal uitleg. Studiewijzers krijgen we wel bij bepaalde vakken, niet alle docenten doen hier aan. Maar er wordt nog heel erg vaak gecontroleerd of je huiswerk af is... tja, dat is dan eigen verantwoordelijkheid denk ik dan. Studie-uren hebben wij eigenlijk ook niet. Al onze tussenuren moeten we daar aan besteden, maar er staat niets echt 'ingepland' als studie-uur. Wel hebben we een speciale 'stilte-ruimte' en een grote mediatheek waar je fijn zelf kunt werken. Vakken zo als Maatschappijleer en ANW worden wel gegeven maar een beetje zo half/half, als je zin hebt om naar de les te komen kom je en als je niet komt is dat ook oké.
Bij ons is de Tweede Fase niet echt geslaagd!
Oud 16-02-2006, 07:45
looneylover
looneylover is offline
ik zit in 4 havo en doe NG + economie

bij ons op school moet je heel veel zelfstandig doen. we werken er haast alleen maar met studiewijzers, de leraren geven daarom ook haast nooit huiswerk op, want dat moeten we zelf kunnen zien.
we hebben elke dag 2uur studiehuis waar je zelfstandig moet gaan werken of je gaat naar een hulptafel waar je vragen aan een docent kunt vragen... het is trouwens verplicht om daar aan wezig te zijn...
opzich is het bij ons wel goed geregeld allemaal... alleen ik vind dat we soms toch wel heel veel zelfstandig moeten werken en eigenlijk zijn 2uur per dag achter elkaar eigenlijk te lang om de hele tijd serieus zelfstandig te gaan werken...
Oud 16-02-2006, 18:17
Barones
Barones is offline
5 VWO NG

Bij ons op school in de tweede fase hebben we het z-uren systeem. Er valt veel over te zeggen zowel positieve en negatieve dingen.

Ten eerste krijgen wij voor bijna ALLE vakken studiewijzers. Ze zijn een handig hulpmiddel, en in veel vakken wordt ook geen huiswerk op gegeven, andere vakdocenten sturen wel een beetje zodat je niet erg achter gaat lopen.

Dan heb ik van elk van 2 I-uren en 1 Z-uur. (wiskunde is een uitzondering = 3 I uren). Wat vaak overeenkomt tussen de 8 en 10 z uren. Op het internet op onze schoolsite kunnen we inloggen met een wachtwoord en we kunnen onze z-uren naar keuze invullen. Wat inhoud dat ik veel z uren voor wiskunde en scheikunde neem, en GEEN z-uren voor vakken waar je naar mijn mening niet veel aan de docent kan vragen (NL, FA). Over dit systeem valt veel te zeggen, zoals ik al zei. Als je je z-uren wilt veranderen, dan gaan ze meestal pas de week erna in. Vaak heb je het probleem dat bepaalde z-uren altijd vol zitten. Vooral scheikunde en wiskunde is soms een probleem.

Daar staat tegenover dat je altijd naar de afdelingcoördinator kan lopen, om om toestemming te vragen voor een ander z-uur. Je krijgt dan een briefje zodat je toegang hebt tot een ander z-uur.

Aan het begin van het z-uur worden alle namen gecontroleerd en het blaadje wordt opgehaald door een bepaald persoon, die alles invoerd op de computer. Spijbelen wordt dus moeilijker.

In een z-uur mogen maximaal 27 leerlingen. Wiskunde zit bijna altijd aan dat aantal, en ook Scheikunde zit behoorlijk vol. Er zullen nog meer z-uren zijn waar dit het geval bij is. Voor verbetering zou ik dus aanraden om het maximum te verlagen. Zo krijgen mensen meer kans om vragen te stellen aan de leraar en is er ook meer tijd voor uitleg.

Een nadeel van de z-uren vind ik dat je minder I-uren krijgt. Alles moet dus in 2 lessen 'gepropt' worden. Zelfstandigheid is tot op zekere hoogte vereist.

Als ik zou moeten kiezen tussen Z-uren systeem, of gewoon I uren, weet ik niet wat ik zou kiezen. Ik weet niet hoe het zou werken als we alleen maar I uren hebben. In de onderbouw was dit wel altijd het geval, maar ik heb het idee dat als we dat in de bovenbouw ook zouden hebben dat we dan veel te veel huiwerk zouden hebben.

Voor en nadelen dus

Je mag me altijd PM-en als je nog vragen hebt

Groetjes...
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 21:43
I love stars
I love stars is offline
We werken met planners

heb ik totaal 31 uur, waarvan 8 uur kwt uren.

De meeste C-uren (contact uren) worden besteed met niks doen, alleen bij de k-uren kan je werken. Van die 8 uren besteed je meestal 4 aan andere dingen.

Dan besteed je ongeveer nog 2 a 3 uur per week aan onzin po's , handelingsdelen en 2 uur aan normaal huiswerk ( of je maakt het niet ).

Tijdens de SE week beginnen de meeste mensen pas met doorlezen leren. Ik ben braaf en maak 1 a 2 weken van te voren al van wat vakken samenvattingen en leer vervolgens tijdens de SE week gemiddeld 2 uur per dag.

Minimaal aantal sl wat bij ons school moet is 4200 en maximaal 4800 en verplicht bij ons is levensbeschouwing .
Oud 22-03-2006, 17:23
RedWarrior
RedWarrior is offline
5 Gymnasium E&M met Duits1,2 en biologie 1,2.

Ach ja... een echt studiehuis hebben we niet. Wel veel P.O.'s en HD's (wat is er nuttelozer dan een handelingsdeel? ik weet het niet eerlijkgezegd...), maar geen zelfwerkuren of wat dan ook. En op school zelf is het vooral luisteren naar de leraar. Vaak echt van begin tot eind (geschiedenis,wiskunde), merendeel van de tijd (aardrijkskunde, economie), afwisselend (biologie, daar kijken we ook nog wel eens films of kloten we wat met een microscoop ofzo...). De meeste vakken eigenlijk. Maar verder is het op zich qua plannen en alles wel vrij. En ik zit liever een halfuur of driekwartier naar een leraar te luisteren dan op school achter de computer, tijdens lessen. Dat kan thuis ook wel
Oud 23-03-2006, 14:53
Blatok
Blatok is offline
5 HAVO, N&T + Informatica

Bij ons is het heel veel zelfstandig werken. en maar gemiddeld 4x45 minuten per dag naar school toe.
Daarnaast heb je verplicht 4 huiswerkuren (z-uren) in de week om op de computer te werken of in een lokaal te zitten met een docent van een bepaald vak. Dit moet je echter in je tussen-uren invullen, dus je kan bijna nooit bij het vak terrecht waar je extra hulp voor wilt omdat die docent dan toevallig net geen huiswerkuur geeft.

Verder krijgen we aan het begin van de periode(7 weken met toetsweek erachteraan (5 toetsweken per jaar)) een boekje met studieplanners van alle vakken en soms wordt dit wat aangepast.
Als je je studieplanner niet naleefd wordt je meestal uit de les verwijderd. Maar bij sommige vakken zijn de docenten wat aardiger en mag je gewoon blijven, met als gevolg dat niemand zijn huiswerk meer doet, dus beter streng zijn anders doen we niks, zo zelfstandig zijn we dus niet, er mag best wat meer achteraan gezeten worden.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 15:21
Mindfields
Mindfields is offline
Gymnasium 5, C&M met gs1, wia1, du12, grieks, filosofie en eco1

Ik merk niks van de Tweede Fase. Geen studiewijzers (misschien voor 1 vak ofzo), geen 'zelfstandige uren'. Helemaal niks.
Oud 23-03-2006, 16:08
IcedEarth
IcedEarth is offline
Havo 5 CM
Bijna alle leraren vinden de tweede fase belachelijk, en geven gewoon nog elke dag huiswerk op, wat vervolgens niemand maakt. Twee leraren doen aan studiewijzers, die na 2 weken al niet meer kloppen. Overigens wordt er heel makkelijk gedaan over uren niet gaan. Je gaat in het begin van de les naar Meneer Nederlands en zegt dat je niks te doen hebt en dat je thuis een boek gaat lezen, vervolgens lacht hij joviaal en zegt doei. Ditzelfde geldt voor Frans en Engels. Tussenuren worden bij examenklassen vermeden dus ik heb er geen een, en zelfstandigewerkuren eveneens niet, hoewel soms wordt je naar de mediatheek of de stilte ruimte geschopt als de leraar gewoon geen zin in je heeft.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2006, 18:12
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 23-03-2006 @ 16:21 :
VWO 6, N&G met Frans 2

Ik merk niks van de Tweede Fase. Geen studiewijzers (misschien voor 1 vak ofzo), geen 'zelfstandige uren'. Helemaal niks.
Oud 23-03-2006, 22:10
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
4 Gym N&G

De ene periode gaat het goed en de andere periode fout (zoals deze periode) Iedereen loopt achter en dan is het van: Ja, doe dat maar in je zelfstandige uren. Met als gevolg dat je voor tentamenweek helemaal vol zit en geen tijd heb om te leren. Ik heb 6 zelfstandige uren, is wel lekker omdat het echt stil moet zijn en dan ook is, dus je kan leren. Ook voor bijles zijn zelfstandige uren uitstekend. En wij kunnen ook extra vak nemen in je zelfstandige uren, wat ik nu heb. Dat is echt handig als je teveel zelfstandige uren hebt

Met studiewijzers is soms een probleem omdat die aan het eind van de periode vaak niet klopt, maar over het algemeen is het goed geregeld
Oud 23-03-2006, 22:21
professor2
professor2 is offline
6 atheneum NT NG EM alle drie

wij hebben standaard in geroosterd een paar werklessen(kwt uren) per week inderdaad
persoonlijk vind ik het alleen frustrerend je dag duurt onnodig lang
ik heb in die tijd liever gewoon les
ik ga dus ook meestal niet heen

voor de meeste vakken hebben we sowieso geen huiswerk
waar we dat wel heben zijnd at planningen etc idd

eh verder is het bij mij opschool vooral een zooitje er is nooit wat geregeld etc
van zelfstandig werken komt weinig terecht het isvooral niet werken

dit komt natuurlijk vooral door de school en niet door de 2e fase

eh wil je nog wat specifiek weten voor je betoog ofzo ?
volgens mij an je met al deze verhalen niet echt wat
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 09:50
Verwijderd
Jij hebt NT, NG én EM.

Respect.

nou ja, deze verhalen waren bedoeld als ondersteuning, ik had uiteindelijk een 6,5 omdat ik te weinig gesproken had
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 12:52
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 24-03-2006 @ 10:50 :
Jij hebt NT, NG én EM.

Respect.

nou ja, deze verhalen waren bedoeld als ondersteuning, ik had uiteindelijk een 6,5 omdat ik te weinig gesproken had
het lijkt meer dan het is hoor

oh ik krijg juist altijd aftrek omdat ik te veel aan het woord ben niemand krijgt een kans wat te zeggen
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 13:04
Verwijderd
Lijkt meer dan het is? Dan heb jij of:

EM+wb12+na12+sk12+b12 (misschien nog iets anders) óf
NG+wb2+sk2+na2+ak+ec12+gs2+wa12 óf
NT+bi12+ak+ec12+gs2+wa12

De laatste lijkt me het waarschijnlijkst.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 13:17
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 24-03-2006 @ 14:04 :

NT+bi12+ak+ec12+gs2+wa12

die ja
alhoewel het puur administratief is natuurlijk de vakken zijn precies hetzelfde

ik twijfel nog of ik over ga stappen naar em dan is mijn gemiddeld eindcijfer hoger
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 13:18
professor2
professor2 is offline
ik had vroeger ook nog informatica en ckv 2 maar informatica was een kut vak en ckv2 had ik geen zin omnog een werkstu voor te doen
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 13:19
Verwijderd
Nee, informatica is leuk.

Ik voel me opeens heel erg simpel met m'n CM+informatica.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 13:26
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 24-03-2006 @ 14:19 :

bij ons niet

nou ja ik mocht die leraar ook gewoon niet
vind het toch jammer want danhad ik het record keuze vakken vverbeterd op onze school
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 13:27
Verwijderd
Hoe zit het met je rooster?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 13:38
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 24-03-2006 @ 14:27 :
Hoe zit het met je rooster?
ik heb geschiedenis en scheikunde tegeiijk en natuurkunde en aardrijkunde ook

das beetje vervelend
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 13:40
Verwijderd
Eh ja, ik wilde aardrijkskunde houden na m'n overstap naar CM maar dat viel samen met Duits, dus toen heb ik er maar van afgezien.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 13:46
miss_juventus
miss_juventus is offline
Citaat:
Sylph schreef op 24-03-2006 @ 14:19 :

Ik voel me opeens heel erg simpel met m'n CM+informatica.
helemaal gek geworden jij ? informatica is een groot drama

OT: 5 havo , calandlyceum

kwt donderdag 9,10 ( wie wil dat ?
en heel erg zelfstandig

o en e&m
Oud 24-03-2006, 13:47
Verwijderd
@prof: Hoeveel lesuren heb je dan per week? Ik deed vorig jaar C&M met KCV, Informatica en Biologie12 en ik had daarma al 37 uur in de week, terwijl ik Wiskunde A1 en Biologie2 tegelijkertijd had. Maar respect voor wat je doet, al heb ik het idee dat het jou vast niet erg veel moeite kost.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 15:51
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 24-03-2006 @ 14:47 :
@prof: Hoeveel lesuren heb je dan per week? Ik deed vorig jaar C&M met KCV, Informatica en Biologie12 en ik had daarma al 37 uur in de week, terwijl ik Wiskunde A1 en Biologie2 tegelijkertijd had. Maar respect voor wat je doet, al heb ik het idee dat het jou vast niet erg veel moeite kost.
ik weet het niet precies ik ga ook niet zo vaak naar school
eh ik denk dat het iets minder dan 40 is maar er zijn mensen in mijn klas die maar 20 uur school hebben ofzo :/

ik werk idd niet heel hard maar hoe krijg je dat idee van me ?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 19:55
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 25-03-2006 @ 16:51 :
ik weet het niet precies ik ga ook niet zo vaak naar school
eh ik denk dat het iets minder dan 40 is maar er zijn mensen in mijn klas die maar 20 uur school hebben ofzo :/

ik werk idd niet heel hard maar hoe krijg je dat idee van me ?
Omdat je volgensmij behoorlijk intelligent bent, hoewel het niet meteen opvalt door je manier van schrijven. Desondanks het feit dat de zinnen en woorden die je gebruikt niet altijd kloppen hebben je posts inhoudelijk wel een bepaald niveau. Maar volgensmij heb je ook dyslexie, of niet?

Ik heb overigens ooit gelezen dat dyslexie en hoogbegaafdheid vaak gepaard gaan.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 20:07
Faerie
Faerie is offline
Ik zit in 5havo, C&M met Duits 2 en Spaans Elementair.

ik vind dat je aan de studiehuis uren en kwt-uren niet veel hebt.
wel vind ik het hartstikke fijn dat je toch tijd hebt om huiswerk te maken, maar dat is dan ook het enige wat ik ooit doe. In het studiehuis doe ik heel vaak niks, maar tijdens proefwerkweken leer ik daar dan. Wij moeten door het jaar heen heel weinig doen, maar dan is het proefwerkweek en moeten we in een keer enorm veel leren..

Aan de studiewijzers houden wij ons eigenlijk nooit...alles wijkt eigenlijk af van de oorspronkelijke planning. Ik vind ook niet dat dat nodig is, zo'n planning.

Het enige wat ik dus fijn vind aan de Tweede Fase is dat je meer tijd hebt om 'huiswerk' te doen in keuzewerktijd-uren, en dat je dan soms ook vragen kunt stellen. De profielen vind ik alleen niet zo geweldig, ik had het echt VEEL fijner (en leuker) gevonden om zelf een pakket samen te stellen..
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 09:42
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Sylph schreef op 24-03-2006 @ 14:04 :

EM+wb12+na12+sk12+b12 (misschien nog iets anders) óf
NG+wb2+sk2+na2+ak+ec12+gs2+wa12 óf
NT+bi12+ak+ec12+gs2+wa12

WI A12 stelt niet veel voor als je al WI B!2 heb. Bovendien kan je Wi A 12 vervangen door Wi B12 in het profiel EM. Dus voor het hebben van NT NG EM is Wi A12 onnodig.

NT+bi12+ak+ec12+gs2 heb je ook alle profielen.

Maar dat jij zo hart wilt werken dat snap ik niet. Ookal ben je mischien super slim PO's en handelingsdelen blijf je altijd houden.

@ sneeuwblokje
Citaat:
Ik heb overigens ooit gelezen dat dyslexie en hoogbegaafdheid vaak gepaard gaan. [/B]
Hoogbegaavd
Reageren

Regels voor berichten