Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2006, 18:18
leipo
leipo is offline
..Om een taal vloeiend of goed te kunnen spreken? (Als je er veel tijd aan besteed)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2006, 18:21
Verwijderd
Dat hangt af van de taal, jouw aanleg om talen te leren, de intensiviteit en frequentie van het leren en de omgeving waarin je leert.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 18:24
leipo
leipo is offline
Zeg maar... een Indo-Europese taal waar je al enige kennis van hebt? (Denk maar aan een Latijnse of Germaanse taal)

Laatst gewijzigd op 17-02-2006 om 18:40.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 18:34
Verwijderd
Daar is echt geen standaard voor te geven. Zowel Sanskriet als Engels zijn Indo-Europese talen, maar ik kan je verzekeren dat je de laatste sneller zal kunnen leren. Het is maar een voorbeeldje hoor, maar een eenduidig antwoord op je vraag is niet mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 18:57
Barry K
Barry K is offline
Citaat:
leipo schreef op 17-02-2006 @ 19:18 :
..Om een taal vloeiend of goed te kunnen spreken? (Als je er veel tijd aan besteed)
Volgens hoe ik de woorden 'vloeiend' en 'goed' interpreteer zit daar ook een zeer groot verschil tussen.

Het is zo afhankelijk van allerlei factoren dat er niet echt iets zinnigs over te zeggen valt. Sowieso duurt het langer om een taal te leren met andere klanken dan je moedertaal, dan een taal die er wel redelijk op lijkt.
Verder ben ik van mening dat je alleen een taal vloeiend kan leren als je ook aanzienlijke tijd in een land bent geweest en je die taal daar continu hebt gesproken.
Oud 17-02-2006, 20:50
leipo
leipo is offline
Ik heb een vriend waar zijn vader's nieuwe vriendin uit spanje komt en zij heeft in 1 jaar ofzo echt heel goed nederlands geleerd daarom vroeg ik me dit zo af.

Laatst gewijzigd op 17-02-2006 om 20:52.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 15:24
Verwijderd
Als je in een land gaat wonen waar die taal gesproken wordt, en je gaat er werken/naar school en je praat met je vrienden ook in die taal, dan zal 't veel sneller richting vloeiend gaan dan wanneer je thuis op je kamer met je neus in de lesboeken zit en daarna met je ouders aan tafel Nederlands praat. Via dat laatste kan je wel heel goed de structuur van de taal leren, veel woordjes etc, maar dat is heel anders dan echt de taal spreken en horen.

Die vriendin van zijn vader is waarschijnlijk een beetje gedwongen Nederlands te gaan praten (dat is niet slecht hoor), misschien omdat ze hier werkt, of omdat ze met haar vriend en zijn zoon goed wil praten etc.

't Ligt natuurlijk ook aan de persoon; als je niet echt zin hebt om te taal te leren, of er gewoon geen gevoel voor hebt, duurt 't langer dan wanneer je gemotiveerd bent en er gevoel voor hebt.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 23:49
Klaas B.
Klaas B. is offline
Na een jaar spreekt niemand een taal 'vloeiend' volgens mijn definitie. Wel kun je in een maandje een heel eind komen, als je er echt heel veel tijd aan besteedt.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 09:55
Verwijderd
Mijn tante kon na 3 maanden in Nederland te hebben gewoond vloeiend nederlands praten, ze komt uit turkije.

Ja, daar is natuurlijk niet een norm voor. Dat hangt af van de persoon en van de instelling, de hulpmiddelen enzovoort enzvoort.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 13:53
Remember_that
Remember_that is offline
Er zijn mensen die een taal speken in een half jaartje
ander in 15 jaar.

Het ligt er ook aan, waar je bent, en wat je er om doet.

als ik naar frankrijk ga en bij mijn franse vriend woon
MOET ik frans praten.. en Ik weet zeker in 1 jaar zou k zeker weten heel goed frans kunnen spreken.

Maar als je het alleen op school leert heb je wel langer nodig 3 tot 4 jaar ..zou ik zeggen.

Maar zo als eerder gezegt: het hangt van de persoon en de situatie af
Oud 06-03-2006, 17:09
Verwijderd
Een vriendin van mijn moeder had altijd een hekel aan Frans, ze was er ook heel slecht in op de middelbare school. Maar toen ging ze in Parijs werken. Kreeg ze een vriend die Frans spreekt en daar veel waarde aan hecht en toen 'moest' ze wel. Na twee jaar deed ze alles in het Frans. Praten thuis, de kinderen opvoeden dus, schrijven, werken, alles. En goed ook. Haar Nederlands is wel heel raar nu
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 22:45
Project 50
Project 50 is offline
2 maanden, 23 dagen, 11 uur en 24 minuten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten