Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2006, 12:40
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Normaal gesproken stond op een verpakking het aantal caloriën per 100 gram, en daarmee wist je wel iets, maar hoeveel gram at je nu eigenlijk op? Hoeveel zat er nu in een koekje?

Nu staat op veel verpakkingen het Energielogo (heb ik zelf overigens nog nooit gezien) of het aantal calorieën per stuk.

Vinden jullie dit een goed plan? Kijk je ernaar?

Ik vind het zelf opzich wel een goed idee. Het geeft je wel een idee. Ik kwam er laatst achter dat in sommige kleine koekjes waar ik er normaal wel een stuk of 4 tegelijk achter elkaar eet er 60 kcal per stuk in zaten! Of dat in een kokosmakroon 250 zitten! Dat er zoveel inzat wist ik helemaal niet, dus ik vind het opzich wel fijn.. het geeft mij wel een beetje een richtlijn..
Oud 26-02-2006, 13:18
Bloem
Bloem is offline
Aan de ene kant vind ik het wel een goed idee, het maakt mensen meer bewust van wat ze nou daadwerkelijk eten en hoeveel kcal daar inzitten. Met het groeiend aantal mensen met overgewicht in gedachten denk ik dat het niet verkeerd is om een beetje meer bewustzijn te kweken.

Aan de andere kant, calorieën zeggen niet alles. Dat je beter een boterham dan een gevulde koek kunt eten is logisch en dat komt ook wel terug in het aantal kcal. Maar in een snee roggebrood zit misschien wel wat meer kcal dan in een witte boterham, dat roggebrood is wel gezonder natuurlijk. Zelfde voor gewone pindakaas en pindakaas light, in die laatste zit wel minder kcal maar daar hebben ze de goede vetten eruit gehaald en er suiker (dat per 100 gram minder kcal heeft dan vet) voor teruggestopt. Goede vetten heb je nodig en dus kun je beter kiezen voor gewone pindakaas. Mensen gaan zich nu misschien heel erg focussen op het aantal kcal, terwijl ze de voedingsstoffen die een product levert over het hoofd zien. En voor mensen met een (herstellende) eetstoornis lijkt het me ook niet fijn als je steeds direct groot geconfronteerd wordt met hoeveel kcal ergens inzitten, die proberen ws. juist van dat (te grote) bewustzijn af te komen.

Ik vind het voor mezelf wel handig dat ik, als ik wil weten hoeveel kcal ergens per stuk of per portie inzitten, niet meer hoef te rekenen maar het gewoon te zien is. Maar het hoeft er wmb niet heel groot op te staan.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 13:23
Gothic
Gothic is offline
AH deed dit al een tijdje...

Aan de ene kant is het natuurlijk fijn. Je weet een beetje hoeveel je binnen krijgt. MAar eigenlijk vind ik het niet zo'n goede vooruitgang. Als je naar jonge meisjes kijkt dan. Die eten al zo verschrikkelijk weinig en ik denk dat het ervoor zal zorgen dat ze nog minder gaan eten. Ze nemen niet meer dat koekje, want er zitten wel 60 cal in!!!!

Maar voor mensen met overgewicht, die gewoon op hun gewicht moeten letten en moeten afvallen, is het soms een goede eye-opener.

Luikse wafel: 500 cal. Ik schrok wel. Maar ik laat daar m'n eetlust niet door verpesten... Terwijl ik bang ben, dat andere mensen het daardoor niet meer gaan nemen...
Oud 26-02-2006, 13:25
Verwijderd
Ik denk dat het inderdaad kan helpen om overgewicht tegen te gaan, hoewel ik betwijfel of de mensen die overgewicht aan het ontwikkelen zijn, nou wel net de mensen zijn de verpakking bekijken. Zelf let ik er niet echt op.
Wel denk ik dat er nog iets bij mag, namelijk een indicatie van hoeveel núttige voedingsstoffen er in zitten. Een snoepje bevat dan misschien minder caloriën dan een volkorenboterham, maar ook minder voedingsvezels, minder b-vitaminen, minder ijzer, enzovoort. Zoiets kan misschien met een kleursysteem worden aangeduid of zo iets, want een hele tabel wordt al gauw onoverzichtelijk. Wat Bloem ook al zei dus.

En inderdaad wat Gothic zei, het wakkert ook aan dat mensen zich overdreven druk gaan maken over wat ze eten.

Laatst gewijzigd op 26-02-2006 om 13:27.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 26-02-2006 @ 14:18 :
En voor mensen met een (herstellende) eetstoornis lijkt het me ook niet fijn als je steeds direct groot geconfronteerd wordt met hoeveel kcal ergens inzitten, die proberen ws. juist van dat (te grote) bewustzijn af te komen.
Inderdaad. Maar dat geldt niet alleen voor de kcal op de verpaking. Ook de balansdag en al die andere dieten die telkens voorbijkomen maken het vechten tegen een es erg moeilijk.

Daarnaast; mensen die ivm overgewicht op hun voeding moeten letten kunnen dat nu ook al heel goed. Daar heb je niet dit logo voor nodig. Althans; het lijkt me een kleine moeite op het pak om te draaien en te lezen hoevel kcal ergens in zit.

Het lijkt mij dus erg vervelend om dit logo telkens tegen te komen. Bewust op je voeding en kcal letten, prima. Maar laat dat ieder z'n eigen keus zijn. Op deze maneir kom je er gewoon niet omheen.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 17:22
marrel
marrel is offline
Aan de ene kant is het wel makkelijk, maar aan de andere kant doet het me niet zo veel. Het zegt me weinig en hoewel ik er zelden op let zal dat dan veel sneller gebeuren.
Oud 26-02-2006, 19:34
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Ik ben er eigenlijk heel erg op tegen...
Ik vind niet dat je er steeds op gewezen moet worden hoeveel calorieen erin zitten. (heb zelf hulp, omdat ik anorexia heb..) Ik weet de calorieen wel uit mijn hoofd en dat is al irritant genoeg! Bij elke chippie die je dan opeet zie je weer hoeveel calorieen erinzitten..terwijl ik juist probeer daar níet aan te denken. Dat maakt het eigenlijk alleen maar moeilijker!

En voor mensen die af willen vallen...tsja volgens mij heeft dat ook geen nut. Dan krijg je van die mensen die net zo goed een grote koek als een boterham met kaas opeten, omdat er evenveel calorieen inzitten. Calorieen zegt niet alles...boterham met kaas is vele gezonder! En naar vet, koolhydraten enz word dan helemaal niet gekeken...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 15:16
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Gothic schreef op 26-02-2006 @ 14:23 :
AH deed dit al een tijdje...

Aan de ene kant is het natuurlijk fijn. Je weet een beetje hoeveel je binnen krijgt. MAar eigenlijk vind ik het niet zo'n goede vooruitgang. Als je naar jonge meisjes kijkt dan. Die eten al zo verschrikkelijk weinig en ik denk dat het ervoor zal zorgen dat ze nog minder gaan eten. Ze nemen niet meer dat koekje, want er zitten wel 60 cal in!!!!

Maar voor mensen met overgewicht, die gewoon op hun gewicht moeten letten en moeten afvallen, is het soms een goede eye-opener.

Luikse wafel: 500 cal. Ik schrok wel. Maar ik laat daar m'n eetlust niet door verpesten... Terwijl ik bang ben, dat andere mensen het daardoor niet meer gaan nemen...

Vijf-hon-derd??!!

En verder vind ik het persoonlijk wel handig, ik irriteer me altijd aan producten waar het aantal calorien niet opstaat. Ik wil altijd wel ongeveer een idee hebben van wat ik binnenkrijg, alleen bij avondeten boeit het me wat minder.
Bovendien worden onwetende mensen wat meer met de neus op de feiten gedrukt, kan goed zijn.
Wat die eetstoornissen betreft is het natuurlijk minder. Maar goed, mensen die geobsedeerd zijn weten meestal wel hoeveel calorien ergens inzitten, komen er wel op een andere manier achter.
Oud 27-02-2006, 22:19
drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Ik maak me echt helemaal nooit druk om hoeveel caloriën ergens in zit, dus van mij hoeft het allemaal niet zo nodig.
Ik kan me er trouwens ook niet druk om maken als het er wel op staat, dus ik hou ze niet tegen.
Oud 28-02-2006, 11:01
remy476
remy476 is offline
Ik vindt het wel beter dan per 100 gram. Nu kan je precies uittellen hoeveel je ook echt daadwerkelijk eet. Vooral voor oudere mensen zal dit een opluchting zijn omdat zij dat niet allemaal kunnen gaan omrekenen.
Oud 28-02-2006, 16:54
blurred
blurred is offline
Ik denk dat het wel werkt voor de mensen die weten hoe ze met eten en lijnen om moeten gaan, en niet voor de mensen die hier niet goed mee om kunnen gaan. Als jij, herstellende van een eetstoornis, weer vette producten moet gaan eten, is de drempel veel hoger wanneer er heel groot op een pak koek staat hoeveel je ermee binnen krijgt. Maar wanneer jij overgewicht hebt en af moet vallen, is het juist goed om daarmee geconfronteerd te worden.

De doelgroep van deze actie is de laatste groep, en ik denk ook dat er meer mensen zijn die af (zouden) moeten vallen, dan mensen die herstellende zijn van een eetstoornis. In dat opzicht zou je dus kunnen zeggen dat het goed is dat het aangegeven wordt.
Oud 01-03-2006, 13:04
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik denk trouwens dat het niet alleen nuttig is voor mensen die willen afvallen, maar voor meer mensen. Vaak besef je niet hoeveel calorieën er in koekjes/chips zitten, en hiermee wordt dat een stuk duidelijker
Oud 01-03-2006, 16:33
Experiment
Experiment is offline
Ben het eens met Bloem. Op zich is het niet slecht maar ben bang dat veel mensen zich nu te veel laten leiden door het aantal kcal. in een product, terwijl het misschien wel gezonder is dan een energiearmer product.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 23:00
Roos
Roos is offline
Citaat:
Gothic schreef op 26-02-2006 @ 14:23 :
Wow echt? Was dat niet per 100 gram ofzo?
Oud 09-03-2006, 10:01
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik heb 't laatst nog gezien, luikse wafel, 250 kcal. Da's nog steeds best wel veel
Oud 11-03-2006, 17:44
Badaboem
Badaboem is offline
op de meeste verpakkingen staat er toch op hoeveel gram er in zit
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten