Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2006, 14:58
bloed
bloed is offline
hallo iedereen,

De verband tussen bloeddruk en de massa van de mens is recht evenredig, dat moet je ook bij een diagram zien, een rechte lijn, of niet!!??

Mensen die een zwaar gewicht hebben, hebben tov lichtere hogere bloeddruk!!

Ik heb een tabel van gewichten en de bloeddruk van die mensen, (ongeveer hetzelfde leeftijd), hoe moet de diagram eruit zien!!??

Dank jullie wel alvast!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2006, 15:08
vogelvrij2
vogelvrij2 is offline
Hangt dat er niet vanaf HOE het recht evenredig is met elkaar.

Bijvoorbeeld: dan is dat altijd zoveel maal zo groot, of: dan is dat altijd plus die hoeveelheid, of: dan is de verhouding altijd zoveel...

Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 20:09
Saycheese
Saycheese is offline
Bij een recht evenredig verband krijg je altijd een rechte lijn.
De voorbeelden die vogelvrij2 opnoemt, hebben volgens mij alleen invloed op de helling van de lijn.
Van de voorbeelden kun je bijvoorbeeld de lijnen y=x+3 of y=2x maken. Het zijn verschillende lijnen, maar ze zijn beiden recht evenredig.

@bloed: als jij een tabel hebt, dan maak je daar toch gewoon het diagram van. Het maakt niet uit hoe die er 'officieel' uit moet zien, als dat jouw data zijn, dan zet je die uit en kijkt wat voor lijn daar het beste doorheen kan.

Laatst gewijzigd op 24-02-2006 om 20:11.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 20:56
vogelvrij2
vogelvrij2 is offline
Citaat:
Saycheese schreef op 24-02-2006 @ 21:09 :
Bij een recht evenredig verband krijg je altijd een rechte lijn.
De voorbeelden die vogelvrij2 opnoemt, hebben volgens mij alleen invloed op de helling van de lijn.
Van de voorbeelden kun je bijvoorbeeld de lijnen y=x+3 of y=2x maken. Het zijn verschillende lijnen, maar ze zijn beiden recht evenredig.

@bloed: als jij een tabel hebt, dan maak je daar toch gewoon het diagram van. Het maakt niet uit hoe die er 'officieel' uit moet zien, als dat jouw data zijn, dan zet je die uit en kijkt wat voor lijn daar het beste doorheen kan.
Volgens mij heeft Saycheese gelijk. Voorstel: anders vermeld je even HOE het evenredig is met elkaar...dan kunnen we het misschien verder bekijken...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 19:28
bloed
bloed is offline
Citaat:
vogelvrij2 schreef op 24-02-2006 @ 21:56 :
Volgens mij heeft Saycheese gelijk. Voorstel: anders vermeld je even HOE het evenredig is met elkaar...dan kunnen we het misschien verder bekijken...
Ik heb een diagram getekent van bloeddruk tegenover de Gewicht, en de diagram die helemaal raar. Toppen en dalen, en er is helemaal geen rechtlijn te zien!! Herken jullie dit?? of wat voor fout is oppgetreden dan volgens jullie!!

Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 19:39
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Hmm, ken je misschien even de eenheden vermelden?

Wat is de eenhied van de x-as en wat die van de y-as?
En ook mijn vraag is: hoe is het evenredig met elkaar?

Dan kunnen we er veel meer mee
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 20:14
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
bloed schreef op 25-02-2006 @ 20:28 :
Ik heb een diagram getekent van bloeddruk tegenover de Gewicht, en de diagram die helemaal raar. Toppen en dalen, en er is helemaal geen rechtlijn te zien!! Herken jullie dit?? of wat voor fout is oppgetreden dan volgens jullie!!

misschien is er gewoon geen evenredig verband
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 20:20
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Er hoeft volgens mij niet per se een rechte lijn uit te komen...
Maar het moet wel een regelmatige vorm hebben als het evenredig is, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 10:11
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
ditismijnnaam schreef op 25-02-2006 @ 21:20 :
Er hoeft volgens mij niet per se een rechte lijn uit te komen...
Maar het moet wel een regelmatige vorm hebben als het evenredig is, denk ik.
Blijkbaar is het niet duidelijk wat het begrip recht evenredig precies inhoudt. We noemen 2 grootheden a en b recht evenredig als a/b constant is. Indien we deze grootheden tegen elkaar uitzetten in een diagram levert dat een lijn op die door de oorsprong gaat.
@bloed: Zet hier maar eens een tabel neer, waarin het gewicht en de bloeddruk staan vermeld, dan kunnen we nagaan hoe het verband tussen gewicht en bloeddruk precies wordt gegeven.
Oud 26-02-2006, 18:14
bloed
bloed is offline
DE y-as is de bloeddruk, X-as is de gewicht in kg

De x waarde:

gewicht

47.0

54.4

62.5
43.8

De y waarde:

bloeddruk

117 (hoog) 68 (laag)

108.5(hoog) 72 (laag)

98 (hoog) 55 (laag)

102(hoog) 65 (laag)

Bij de bloeddruk moet ik 2 lijnen tekenen??
Wat denken jullie, moet de grafiek een rechte lijn zijn??
Ik heb geen rechte lijn gekregen en ook geen regelmatige vorm.

alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 18:18
pino123
pino123 is offline
volgens mij wel 2 functies, eentje voor de onderdruk en eentje voor de bovendruk
Oud 26-02-2006, 18:39
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
gewicht

47.0

54.4

62.5
43.8

De y waarde:

bloeddruk

117 (hoog) 68 (laag)

108.5(hoog) 72 (laag)

98 (hoog) 55 (laag)

102(hoog) 65 (laag)

Als hier niet sprake is van "een soort ideaal gewicht" dan klopt het denk ik niet, omdat bij 62,5 het grootste gewicht de hoge bloeddruk 98 is. Dit is uit het rijtje de kleinste waarde. Dan zou het op een na zwaarste gewicht ( 54,4), het op een na laagste hoge bloeddruk moeten hebben, maar deze is groter dan 102 namelijk: 108,5.

Is hier sprake van "een ideaal gewicht of wat dan ook?"

Moeten de waarden op een bepaalde manier zo dicht mogelijk daarbij liggen ofzo...?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 18:44
bloed
bloed is offline
Citaat:
ditismijnnaam schreef op 26-02-2006 @ 19:39 :
gewicht

Is hier sprake van "een ideaal gewicht of wat dan ook?"

Moeten de waarden op een bepaalde manier zo dicht mogelijk daarbij liggen ofzo...?
Ik weet niet!!

Ik heb ongeveer de bloeddruk en de gewichten van 13 mensen genomen en kreeg hierbij een hele rare vorm diagram, niet een regelmatig. Moet ik niet bepaalde gegevens negeren, die afwijken, om uiteidelijk een rechte vorm/lijn te krijgen denk je!!??
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 19:19
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
.Ik weet niet hoe nauwkeurig zulke metingen zijn. Ik wordt nu ook nieuwschierig...Ik ga het morgen even vragen
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 20:47
pino123
pino123 is offline
ja maar de lichamelijke toestand van de verschillende mensen verschilt. De een is bijvoorbeeld kerngezond, de ander heeft al hypertensie en mannen wegen zwaarder dan vrouwen, daarmoet je ook rekening mee houden.

alleen als je echt puur lineair wil hebben, moet je bij één man/vrouw bij verschillende gewichten de bloeddruk (boven- en onder-) meten, dan zijn de overige 'omstandigheden' gelijk.
Oud 27-02-2006, 16:59
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Bloeddruk wordt ook beinvloed door leeftijd, uh temperatuur?, een aantal dingen waren het in ieder geval. Ik heb het even gevraagd aan een biologiedocent.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 19:45
Saycheese
Saycheese is offline
Er zijn inderdaaad verschillende factoren van invloed op de bloeddruk, dus met zo'n kleine steekproef als die van jou zal het moeilijk zijn om een recht evenredig verband aan te tonen.
Oud 27-02-2006, 22:14
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
pino123 schreef op 26-02-2006 @ 19:18 :
volgens mij wel 2 functies, eentje voor de onderdruk en eentje voor de bovendruk
ik zou 1 curve tekenen en dan de mean arterial pressure nemen (die is gedefinieerd als diastolische bloeddruk + 1/3 * pulsdruk)
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 15:56
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 27-02-2006 @ 23:14 :
ik zou 1 curve tekenen en dan de mean arterial pressure nemen (die is gedefinieerd als diastolische bloeddruk + 1/3 * pulsdruk)
even heel erg offtopic: ik heb het al vaker opgemerkt, maar nu ga ik er wat van zeggen. Het is allemaal wel heel leuk dat je dat soort termen kent, en ook niet zo gek als je bmw studeert. Maar het is toch overduidelijk dat ts een scholier is die weinig van dit onderwerp afweet? (no offence bloed ) Dan kan je wel mooi met je termen gaan strooien, maar duidelijker wordt het niet. Je legt mean arterial pressure wel uit, maar ik verwacht nog niet dat ts met de termen diastolische bloeddruk en pulsdruk iets verder komt. Hou een beetje rekening met het kennisniveau van de vraagsteller, en geef je antwoord ook op hetzelfde niveau, daar help je meer mee dan wanneer je met ingewikkelde termen gaat strooien.
Verder niets persoonlijks hoor.
Reageren

Regels voor berichten