Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2006, 12:46
chantalleke
chantalleke is offline
Ik moet voor mijn praktische opdracht scheikunde het calciumgehalte bepalen in drinkwater, maar ik heb geen flauw idee hoe dat zou moeten. Op internet kan ik er ook niets over vinden!
Wie weet wel hoe het moet?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2006, 14:26
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
chantalleke schreef op 27-02-2006 @ 13:46 :
Ik moet voor mijn praktische opdracht scheikunde het calciumgehalte bepalen in drinkwater, maar ik heb geen flauw idee hoe dat zou moeten. Op internet kan ik er ook niets over vinden!
Wie weet wel hoe het moet?!
Maak gebruik van het gegeven dat calcium in drinkwater is opgelost als Ca(HCO3)2, en dat dit bij verhitting een neerslag geeft volgens
Ca2+(aq) + 2HCO3-(aq) -> CaCO3(s) + H2O(l) + CO2(g). Omdat 1 mol Ca(HCO3)2 1 mol CaCO3 geeft kun je, door dit CaCO3 met een bekende hoeveelheid zoutzuur met een bekende molariteit te laten rageren, het aantal mol CaCO3, en dus ook het aantal mol Ca(HCO3)2, in het drinkwater bepalen. Omdat je het aantal ml drinkwater kent dat je onderzoekt, kun je aan de hand daarvan het uiteindelijke calciumgehalte in drinkwater berekenen.
Oud 27-02-2006, 20:16
sdekivit
sdekivit is offline
doe een titratie met EDTA is nauwkeuriger.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten