Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2006, 13:25
Verwijderd
Mijn moslimvrienden stemden massaal op de PvdA. Enkelingen op SP en GL.
Advertentie
Oud 08-03-2006, 13:26
Verwijderd
Blijft natuurlijk vooral sociologisch interessant de vraag waarom allochtonen cq. moslims zo massaal PvdA stemden; omdat ze echt denken dat die partij veel voor hun zal betekenen, of meer strategisch, omdat ze vrezen dat eigen politieke mosliminitiatieven eenzelfde lot zal vergaan als de Leefbaar-partijen?
Oud 08-03-2006, 13:28
Verwijderd
Ik denk strategisch op de PvdA. En verder hebben moslims in het algemeen niet speciaal andere belangen dan GroenLinksers en/of Sp'ers, geloof ik.
Oud 08-03-2006, 14:01
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 08-03-2006 @ 14:28 :
Ik denk strategisch op de PvdA.
Maar het idiote is dat strategisch stemmen bij een proportioneel verkiezingssysteem nauwelijks zin heeft.
Oud 08-03-2006, 14:08
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 08-03-2006 @ 15:01 :
Maar het idiote is dat strategisch stemmen bij een proportioneel verkiezingssysteem nauwelijks zin heeft.
Stemmen heeft nooit zin bij een proportioneel verkiezingssysteem.

Dooddoeners de gekste.
Oud 08-03-2006, 15:22
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-03-2006 @ 14:26 :
Blijft natuurlijk vooral sociologisch interessant de vraag waarom allochtonen cq. moslims zo massaal PvdA stemden; omdat ze echt denken dat die partij veel voor hun zal betekenen, of meer strategisch, omdat ze vrezen dat eigen politieke mosliminitiatieven eenzelfde lot zal vergaan als de Leefbaar-partijen?
Geen van beiden. Ik denk dat de gemiddelde turk meer geintresseerd is in de verkiezingsuitslagen in turkije, dan dat van het land waarin ze wonen. Het beeld van autochtonen dat allochtonen het hier een walhalla vinden klopt absoluut niet, omdat (vooral de ouderen) heel graag terug willen. Zo was er laatst een onderzoek waaruit bleek dat 75 of 80% van de Turken in Nederland het hier niet naar de zin had.

Een eigen partij oprichten, en daarvoor knokken doe je alleen als je je permanent vestigt in een streek, je daar thuis voelt en het daar beter wilt maken, wat voor allochtonen niet geldt. De enige reden dat allochtonen nu uberhaupt stemden (laat staan een eigen partij oprichten) was om de rechtse invloeden te verminderen.
Oud 08-03-2006, 15:31
Verwijderd
Ja, onder Turken leeft nog wel veel wat in Turkije gebeurd, heb ik ook gemerkt.

Onder Marokkanen is dat weer veel minder. Maar dat is omdat ze waarschijnlijk ook niet van plan zijn 'terug te keren'.
Oud 08-03-2006, 15:36
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 08-03-2006 @ 16:22 :
Geen van beiden. Ik denk dat de gemiddelde turk meer geintresseerd is in de verkiezingsuitslagen in turkije, dan dat van het land waarin ze wonen. Het beeld van autochtonen dat allochtonen het hier een walhalla vinden klopt absoluut niet, omdat (vooral de ouderen) heel graag terug willen. Zo was er laatst een onderzoek waaruit bleek dat 75 of 80% van de Turken in Nederland het hier niet naar de zin had.
Niet naar de zin hebben is wel iets anders dan serieus weg willen. Er zijn ook zoveel Nederlanders die denken dat ze willen emigreren maar veel komen met hangende pootjes terug. Ik kan wel begrijpen dat hoogopgeleide allochtonen het in hun vroegere vaderland willen proberen als ze hier niet aan de bak komen, maar lager opgeleide allochtone jongeren kunnen beter hier zijn dan in hun voormalig thuisland, tenminste als je naar de sociale zekerheid en de kansen om opgeleid te worden kijkt.
Oud 08-03-2006, 16:23
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Turken die in Turkije wonen denken daarentegen wel dat het hier een walhalla is (althans die ik heb gesproken)
Oud 08-03-2006, 16:29
professor2
professor2 is offline
Citaat:

Een eigen partij oprichten, en daarvoor knokken doe je alleen als je je permanent vestigt in een streek, je daar thuis voelt en het daar beter wilt maken, wat voor allochtonen niet geldt. De enige reden dat allochtonen nu uberhaupt stemden (laat staan een eigen partij oprichten) was om de rechtse invloeden te verminderen.
dus 80% voelt zich ongelukkig ?
maa rniemand gaat terug

de meeste allochtonen nu zijn 2e generatie allochtonen je denkt da tdie allemaal hier tijdelijken denken te zijn
dat gaat hoogstens op voor de gastarbeiders uit de jaren 60
nu allang niet meer hoor
Oud 08-03-2006, 16:57
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-03-2006 @ 16:36 :
Niet naar de zin hebben is wel iets anders dan serieus weg willen. Er zijn ook zoveel Nederlanders die denken dat ze willen emigreren maar veel komen met hangende pootjes terug. Ik kan wel begrijpen dat hoogopgeleide allochtonen het in hun vroegere vaderland willen proberen als ze hier niet aan de bak komen, maar lager opgeleide allochtone jongeren kunnen beter hier zijn dan in hun voormalig thuisland, tenminste als je naar de sociale zekerheid en de kansen om opgeleid te worden kijkt.
Economisch gezien zullen alle (hoog/laag opgeleid)turken het in europa beter hebben. Maar de reden dat ze weg willen ligt volgens mij ergens anders. De ouderen willen weg omdat ze heimwee hebben, opgegroeid in een dorp waarin iedereen mekaar kent en je gastvrij kan zijn tegen elke dorpeling, en je als het ware een onderdeel bent van de gemeenschap, zijn ze in Nederland in supermoderne steden belandt, waar je hard moet werken ( en goed betaald krijgt), niemand kent, en geen controle/weet hebt van je omgeving. Hier ben je 1 van de 150.000, terwijl je daar 1 van de 150 bent. De wetten van de stad verschillen ook enorm van de wetten van het dorp.
En de jongeren krijgen van hun ouders weer dat beeld over het perfecte vaderland met zijn mooie meertjes en beekjes en bloemrijke bergen enz. Maar veel van de jongeren vinden het hier ook heel prettig.

Citaat:
da leentjuh schreef op 08-03-2006 @ 17:23 :
Turken die in Turkije wonen denken daarentegen wel dat het hier een walhalla is (althans die ik heb gesproken)
Misschien omdat het gras van de buren altijd groener lijkt, misschien omdat ze verblindt zijn door de financiële voordelen van Europa, of misschien omdat de Europese Turken een soort van utopie hebben van Turkije als land waarin alles beter is, waarom weet ik niet precies, maar veel Turken in Turkije willen idd naar Europese landen, terwijl veel Europese Turken terug willen.

professor2:
Citaat:
dus 80% voelt zich ongelukkig ?
maa rniemand gaat terug
Waar concludeer je dat uit?
En de rest van je stukje wil ik niet eens ontcijferen, ga eerst maar eens leren schrijven met hoofdletters, komma's en zonder verdere taal- en spelfouten.
Oud 09-03-2006, 13:31
Love & Peace
Love & Peace is offline
Hoogervorst: Roken moet duurder

Als het aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid ligt, wordt roken binnenkort nog duurder. Bovendien moet de minimumleeftijd voor het kopen van sigaretten verhoogd worden van 16 naar 18 jaar. Dat schrijft de minister in het Nationaal Tabaksprogramma dat hij vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Als het even kan, wil Hoogervorst de veranderingen nog deze kabinetsperiode doorvoeren.

Naast de verhoging van de prijs en de minimale verkoopleeftijd, heeft de minister nog meer in gedachten. Zo denkt hij er over om de verkoop van tabak bij evenementen zoals popfestivals in te perken. Bovendien wil hij rokers op een indringendere manier waarschuwen voor de gevaren. Om dit te bereiken, zullen er vanaf komend jaar schokkende foto's van de gevolgen op pakjes sigaretten verschijnen.

nu.nl
Oud 09-03-2006, 13:34
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 09-03-2006 @ 14:31 :
Hoogervorst: Roken moet duurder

Als het aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid ligt, wordt roken binnenkort nog duurder. Bovendien moet de minimumleeftijd voor het kopen van sigaretten verhoogd worden van 16 naar 18 jaar. Dat schrijft de minister in het Nationaal Tabaksprogramma dat hij vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Als het even kan, wil Hoogervorst de veranderingen nog deze kabinetsperiode doorvoeren.

Naast de verhoging van de prijs en de minimale verkoopleeftijd, heeft de minister nog meer in gedachten. Zo denkt hij er over om de verkoop van tabak bij evenementen zoals popfestivals in te perken. Bovendien wil hij rokers op een indringendere manier waarschuwen voor de gevaren. Om dit te bereiken, zullen er vanaf komend jaar schokkende foto's van de gevolgen op pakjes sigaretten verschijnen.

nu.nl

Goed zo, aanpakken die zooi. Flink laten betalen, kun je hoop goede dingen mee doen met dat geld.
Leeftijd verhogen heeft weinig zin denk ik, wordt niet voldoende gecontroleerd.
Oud 09-03-2006, 13:35
Welgemeend
Welgemeend is offline
Prima dat het duurder wordt, ik begrijp alleen niet wat het nut is van het inperken van tabakverkoop op popfestivals .
Oud 09-03-2006, 13:52
Poolsjewist
Poolsjewist is offline
Of dat van schokkende foto's. De mensen raken daar aan gewend, net als aan die ''roken is dodelijk'' zinnetjes.
Oud 09-03-2006, 14:19
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 08-03-2006 @ 17:57 :

professor2:
Waar concludeer je dat uit?
En de rest van je stukje wil ik niet eens ontcijferen, ga eerst maar eens leren schrijven met hoofdletters, komma's en zonder verdere taal- en spelfouten.
liefje ik ben dislecties
bij gebrek aan inhoudelijke argumenten is het een beetje flauw zo te reageren

cijfers ?
de enige mensen die emigreren zijn jonge hoogopgeleiden naar australie etc
helaas ..
Oud 09-03-2006, 16:43
Verwijderd
Zware dobber voor rechter in Hofstadzaak

J. VisscherGeplaatst: 9-03-2006 | 10:52

AMSTERDAM - Zijn alle dertien verdachten in het Hofstadproces onversneden terroristen? Of hielden de meesten van hen zich alleen bezig met een radicale uitleg van de islam en horen ze daarom niet achter de tralies thuis?

De rechtbank in Amsterdam, die vrijdag een oordeel zal vellen, heeft er een zware dobber aan.

Haat tegen de Nederlandse rechtsstaat. Haat tegen afvalligen, die gedood mogen en moeten worden. Die „gewelddadige” ideologie vormt het „bindmiddel” tussen de dertien vermeende leden van de Hofstadgroep. Voor het openbaar ministerie is dat een uitgemaakte zaak.

„Gedreven vanuit een samenbindend basisgevoel kunnen mensen hemelbestormers worden, die niets en niemand ontzien”, schetsten de officieren van justitie mr. J. Plooy en mr. A. van Dam eind januari dit jaar in hun requisitoir. Bloederige onthoofdingsfilms en opruiende geschriften die bij de verdachten zijn gevonden, laten aan duidelijkheid niets te wensen over.

Onbetwiste kopstukken van de Hofstadgroep zijn Mohammed B., Nouredine el F., Jason W. en Ismaïl A., stelt justitie. Thuis bij Mohammed B. hadden huiskamerbijeenkomsten plaats. Hij was een van de inspirators. Omdat B. al tot levenslang is veroordeeld voor de moord op Theo van Gogh, moest het OM volstaan met de eis van schuldigverklaring zonder strafoplegging.

Nouredine el F. werd afgelopen zomer na een wilde achtervolging in Amsterdam opgepakt. In zijn rugzak droeg hij een doorgeladen machinegeweer. Kennelijk bedoeld om de het Kamerlid Wilders of zijn collega Hirsi Ali om te brengen. Tegen hem is tien jaar cel geëist.

De namen van Jason W. en Ismaïl A. zijn voorgoed verbonden aan de Haagse Antheunisstraat. Toen op 10 november 2004 een arrestatieteam de woning van W. wilde binnendringen, gooide de bewoner een handgranaat. Die veroorzaakte ernstige verwondingen bij een aantal leden van het arrestatieteam. Beide mannen hoorden in januari twintig jaar celstraf tegen zich eisen.

Vrijwel zeker is dat de vier vermeende kopstukken zullen worden veroordeeld. Het staat nagenoeg vast dat in ieder geval Jason W. en Ismaïl A. jarenlang achter de tralies zullen verdwijnen. In hun zaken heeft justitie immers concreet, hard bewijs in handen. Er is een granaat gegooid. De praktijk leert dat rechters niet zo bar veel mededogen hebben met lieden die extreem geweld gebruiken tegen handhavers van de wet. Geweld tegen politie wordt streng bestraft.

Zeer belastend voor Jason W. en zijn kompaan Ismaïl A. zijn door de AIVD afgeluisterde gesprekken in de Antheunisstraat. Weliswaar is het alleszins redelijk om te stellen dat het duo na de luidruchtige, stormachtige politie-inval in paniek is geraakt, maar er valt meer te zeggen. De op band opgenomen gesprekken tonen immers aan dat de twee wel degelijk op een arrestatie waren voorbereid. Ze hadden een beddenspiraal tussen een muur en de deur geklemd. Cruciaal is ook een instructie van Ismaïl A. waarbij hij de mogelijkheid van een politie-inval bespreekt. Hij zegt: „Jij wacht tot ze binnenkomen en dan doe jij er eentje gooien, ja.” Eentje: dat is een granaat.

Lijkt het OM in het geval van de vier hoofdverdachten af te koersen op een veroordeling, voor de negen andere verdachten in het Hofstadproces ligt de zaak ingewikkelder. Namen zij deel aan een terroristische organisatie? Ja, zegt het OM. „Ieder heeft in enigerlei mate meegedaan aan het vergaren en uitwisselen van bestanden en geschriften waarin de overtuiging van Mohammed B. uiteen werd gezet. De minder actieve verdachten hebben zich laten werven en inkapselen voor de overtuiging die hen naar het plegen van geweld wilde leiden.”

Het OM heeft nog een pijl op zijn boog. In juridische zin kan iemand deelnemer zijn van een organisatie als hij nálaat om binnen een radicaliserende groep, die terreur als doel heeft, op de rem te trappen en bijeenkomsten blijft bezoeken.

Het laat zich raden dat advocaten van zeker de ’ondergeschikte’ verdachten op velerlei wijze gehakt proberen te maken van dat soort redeneringen. Leven we tegenwoordig in een maatschappij waarin extremistisch gedachtegoed wordt verboden? zo klonk het in de pleidooien van de raadslieden. Mogen jonge moslims geen eigen orthodoxe invulling geven aan hun geloof?

Op zijn beurt bezwoer het OM dat het in Nederland volstrekt is toegestaan om een orthodoxe invulling aan het geloof te geven. Opmerkelijk is dat de officieren in de bres sprongen voor de orthodox-christelijke kerken, die bijvoorbeeld homoseksualiteit als zonde zien. Zolang er niet wordt opgeroepen tot geweld tegen andersdenkenden, vormen die opvattingen geen probleem. Bij de Hofstadproces ligt dat „totaal anders” en wordt geweld „verheerlijkt.”
http://www.refdag.nl/artikel/1252419/
Oud 10-03-2006, 12:23
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 08-03-2006 @ 17:57 :
Spellingsnazisme is echt tè goedkoop

Citaat:
professor2 schreef op 09-03-2006 @ 15:19 :
liefje ik ben dislecties
Dat is natuurlijk geen excuus voor onzorgvuldigheidsfouten
Oud 10-03-2006, 12:33
Blood Fire Rage
Ik hoop overigens dat ze eerlijk blijven bij het Hofstadproces. Ik ben een beetje bang voor beïnvloeding vanaf de kant van 'het publiek', voor voorbeeldstellerij en voor meer angstzaaierij van de kant van de regering (meer angst is meer steun voor de rechtse partijen).

Bovendien vind ik dat het verheerlijken van geweld geen reden is om iemand te veroordelen, evenmin als haatzaaien en het hebben van radicale ideëen.

Als er, toen ik zestien was, net zo'n angst was geweest voor communisme als er nu is voor moslimterrorisme, was ik waarschijnlijk opgepakt. Met 'opruiende foldertjes', 'radicale filmpjes en teksten' en de anarchist cookbook op de computer was ik ongetwijfeld een verdachte geweest.
Oud 10-03-2006, 12:53
Blood Fire Rage
Waar zijn Mark Almighty en T_ID eigenlijk?

Citaat:
Hennepkwekers stelen stroom met magneet

Uitgegeven: 10 maart 2006 08:50
Laatst gewijzigd: 10 maart 2006 09:08
RIJSWIJK - Hennepkwekers maken steeds vaker gebruik van magneten om de elektriciteitsmeter te manipuleren en zodoende gratis stroom te krijgen. Dat zei vrijdag een woordvoerder van EnergieNed, Federatie van Energiebedrijven.

De zegsman zegt dat er geen cijfers zijn maar dat het afgelopen half jaar steeds vaker bij opgerolde kwekerijen werd ontdekt dat er magneten waren gebruikt. Met het stuk staal, dat onder andere via internet wordt aangeboden, laten de kwekers de meter langzamer draaien.
Lol, als dat ding weggehaald is draait de meter sneller dan voorheen, omdat de originele magneet dan verzwakt is (las ik in de krant vanochtend).
Oud 10-03-2006, 13:34
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
professor2 schreef op 09-03-2006 @ 15:19 :
liefje ik ben dislecties
Sorry, dat wist ik niet.

BFR:
Citaat:
Waar zijn Mark Almighty en T_ID eigenlijk?
MA zal wel geband zijn, T_ID weet ik niet.
Oud 10-03-2006, 13:39
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 10-03-2006 @ 14:34 :

MA zal wel geband zijn, T_ID weet ik niet.
Ook.
Oud 10-03-2006, 15:38
Blood Fire Rage
Weet iemand waarom ze geband zijn? Voor zover ik me kan herrinneren (en dat is nog een hele klus met mijn geheugen) waren ze toch best braaf.
Oud 10-03-2006, 15:42
Verwijderd
Over gebande leden mag niet gesproken worden.
Oud 10-03-2006, 16:00
Blood Fire Rage
Citaat:
Firdaus schreef op 10-03-2006 @ 16:42 :
Over gebande leden mag niet gesproken worden.
Is dat zo? Vind ik een beetje jammer. Waarom is dat?
Oud 10-03-2006, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 10-03-2006 @ 17:00 :
Je mag ook niet offtopic gaan
Oud 11-03-2006, 01:11
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 10-03-2006 @ 17:00 :
Omdat sommige figuren er gewoon op geilen dat ze een soort heldenstatus krijgen, en uitgebreid hun banreden bespreken is natuurlijk koren op hun molen.

Maar ik denk dat degenen die MA en T_ID's postgeschiedenis een beetje kennen wel weten in welke hoek ze de ban moeten zoeken.
Oud 11-03-2006, 01:57
Blood Fire Rage
Citaat:
Kenjirro schreef op 10-03-2006 @ 17:14 :
Je mag ook niet offtopic gaan
De forumbazen van Scholierenforum 'lead by example'

Nare, bedankt voor de verheldering
Oud 11-03-2006, 13:06
Odin
Odin is offline
Slobodan Milosevic overleden in VN-cel
De voormalige Joegoslavische president Slobodan Milosevic is overleden in de VN-gevangenis in Scheveningen. Dat heeft het Joegoslavië-Tribunaal bekendgemaakt.

Bloeddruk
Milosevic werd even na 09:00 uur dood aangetroffen in zijn cel. Hij is een natuurlijke dood gestorven. Milosevic kampte al lange tijd met hoge bloeddruk en hartklachten.

Proces
Hij was voor het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag aangeklaagd wegens genocide en schending van de mensenrechten in de Balkanoorlogen. Het proces werd door zijn gezondheidstoestand vertraagd.

RTL
Oud 11-03-2006, 13:48
professor2
professor2 is offline

geniaal plaatje
Oud 11-03-2006, 15:07
Gatara
Gatara is offline
Corsicaans parlementslid Feliciaggi doodgeschoten

(Novum/AP) - Het Corsicaanse conservatieve parlementslid Robert Feliciaggi is vrijdag doodgeschoten op een parkeerplaats bij het vliegveld van Ajaccio, de hoofdstad van het eiland. Dat heeft het openbaar ministerie bekendgemaakt. Feliciaggi was net met het vliegtuig uit Parijs aangekomen en stopte zijn bagage in de achterbak van een auto, toen hij in het hoofd werd geschoten.

De schutter ontkwam met een medeplichtige, die in een auto op hem wachtte. Feliaggi, die ook zakenman is met belangen in enkele Afrikaanse landen, werd naar het ziekenhuis overgebracht, terwijl de politie het vliegveld omsingelde. Corsica wordt al jaren door separatistisch geweld geplaagd. Het motief voor de moord op Felliaggi was echter niet direct duidelijk. Hij runde samen met zijn familie casino's en organiseerde weddenschappen op paarden in Gabon, Congo en Kameroen.
bron
Oud 11-03-2006, 15:18
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-03-2006 @ 16:07 :
Corsicaans parlementslid Feliciaggi doodgeschoten

(Novum/AP) - Het Corsicaanse conservatieve parlementslid Robert Feliciaggi is vrijdag doodgeschoten op een parkeerplaats bij het vliegveld van Ajaccio, de hoofdstad van het eiland. Dat heeft het openbaar ministerie bekendgemaakt. Feliciaggi was net met het vliegtuig uit Parijs aangekomen en stopte zijn bagage in de achterbak van een auto, toen hij in het hoofd werd geschoten.

De schutter ontkwam met een medeplichtige, die in een auto op hem wachtte. Feliaggi, die ook zakenman is met belangen in enkele Afrikaanse landen, werd naar het ziekenhuis overgebracht, terwijl de politie het vliegveld omsingelde. Corsica wordt al jaren door separatistisch geweld geplaagd. Het motief voor de moord op Felliaggi was echter niet direct duidelijk. Hij runde samen met zijn familie casino's en organiseerde weddenschappen op paarden in Gabon, Congo en Kameroen.
bron
maw hij was een maffiosi die is dood geschotenn door een rivaal
Oud 11-03-2006, 16:17
Love & Peace
Love & Peace is offline
Peiling: Zestig zetels voor PvdA

PvdA met 60 zetels op hoogste score sinds Den Uyl
De PvdA domineert de peiling na de gemeenteraadsverkiezingen en het aftreden van Jozias van Aartsen. De afgelopen twee weken is de PvdA met elf zetels (waarvan 7 zetels deze week) gestegen van 49 naar zestig zetels, dit is de hoogste score in de afgelopen 20 jaar. Daarmee is de partij van Wouter Bos groter dan het CDA en de VVD samen. Ook de SP stijgt weer en komt met 2 zetels winst ten opzichte van vorige week uit op 18 zetels; een verdubbeling van het aantal zetels waarmee de SP in 2003 in de Tweede Kamer kwam.

De regeringspartijen CDA, VVD, en D66 verliezen in vergelijking met vorige week. Het CDA komt uit op 31 zetels, de VVD op 25 en D66 zakt terug naar twee zetels. Maar ook GroenLinks en ChristenUnie verliezen landelijk. Met drie zetels verlies komt GroenLinks uit op 6 zetels een absoluut dieptepunt. Ook de ChristenUnie komt door verlies van twee zetels uit op een dieptepunt, namelijk drie zetels. De SGP blijft met haar trouwe achterban op drie zetels staan, Geert Wilders ten slotte haalt met zijn Partij voor de Vrijheid twee zetels.

De regeringscoalitie staat met 58 zetels op een dieptepunt van twintig zetels verlies ten opzichte van de verkiezingsuitslag van januari 2003. Een linkse coalitie van PvdA, SP en GroenLinks zou met 84 zetels in deze peiling wel op een ruime kamermeerderheid kunnen rekenen.

In tegenstelling tot de reguliere politieke barometer is deze peiling vanwege de bijzondere politieke situatie niet gebaseerd op een voortschrijdend gemiddelde van twee weken, maar op een gemengd telefonisch / online onderzoek. De afgelopen dagen is een aanvullend online onderzoek gehouden onder 990 kiesgerechtigden.

bron + cijfers
Oud 12-03-2006, 09:20
akumabito
akumabito is offline
Hmm.. ik vraag me af of de SP ooit de VVD in zal halen? het verschil is nu nog maar 4.1% punten. Het zou ze goed doen als ze eens meegenomen werden in een regeringscoalitie. Dan kan men zien dat ze niet het "schreeuwerige oppositiepartijtje" zijn waar ze zo vaak voor afgeschilderd worden..
Oud 12-03-2006, 13:09
professor2
professor2 is offline
Citaat:
akumabito schreef op 12-03-2006 @ 10:20 :
Hmm.. ik vraag me af of de SP ooit de VVD in zal halen? het verschil is nu nog maar 4.1% punten. Het zou ze goed doen als ze eens meegenomen werden in een regeringscoalitie. Dan kan men zien dat ze niet het "schreeuwerige oppositiepartijtje" zijn waar ze zo vaak voor afgeschilderd worden..
ze zijn een schreeuwerig opossitie partijtje overigens vorige verkiezingen was het precie hetzelfd hele hoge peilingen maar toen het puntje bij paaltje kwam was daar weinig van terug te zien
Oud 12-03-2006, 13:33
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 11-03-2006 @ 14:48 :
[afbeelding]

geniaal plaatje
Maar het is wel te zielig voor woorden. Je vraagt je af of de heren en dames beleidsmakers en bestuurders bij overheid en hogescholen nu echt geen grijze massa in hun bovenkamers hebben zitten. Waarom begrijpt men nou niet dat de term 'hoger opgeleid' op zichzelf helemaal niets zegt? Je kunt iemand een HBO-diploma of een WO-diploma geven, maar het gaat erom wat hij kan en dat verschilt enorm per opleiding.

Er wordt nu ineens gedaan alsof dit het ei van Columbus is, alsof het MKB zo hard mensen nodig heeft op 'half' HBO-niveau omdat het werk steeds ingewikkelder wordt. Maar 'volledige' HBO-ers zijn blijkbaar weer te slim. Dat is het gevolg van onderwijsbeleid zelf, omdat de MBO-opleidingen zo gigantisch zijn gedevalueerd. Het invoeren van die associate degree is daar echt geen oplossing voor, want binnen enige tijd is daarmee hetzelfde gebeurd als met het MBO.

En op een zijspoor krijgen we natuurlijk straks te maken met allerlei doorstroomproblemen, mensen die met een associatie degree en een jaartje HBO-'bachelor' denken dat ze aan een universitaire opleiding kunnen beginnen, 'want daar krijg je ook een bachelor'. Echt, ik ben blij dat ik al ben afgestudeerd, want je wilt ze niet de kost geven die in het huidige onderwijsklimaat een fatsoenlijk diploma proberen te behalen. Je ziet door de Ruttes de kwaliteit niet meer.
Oud 12-03-2006, 13:52
Blood Fire Rage
Citaat:
nare man schreef op 12-03-2006 @ 14:33 :
Maar het is wel te zielig voor woorden. Je vraagt je af of de heren en dames beleidsmakers en bestuurders bij overheid en hogescholen nu echt geen grijze massa in hun bovenkamers hebben zitten. Waarom begrijpt men nou niet dat de term 'hoger opgeleid' op zichzelf helemaal niets zegt? Je kunt iemand een HBO-diploma of een WO-diploma geven, maar het gaat erom wat hij kan en dat verschilt enorm per opleiding.

Er wordt nu ineens gedaan alsof dit het ei van Columbus is, alsof het MKB zo hard mensen nodig heeft op 'half' HBO-niveau omdat het werk steeds ingewikkelder wordt. Maar 'volledige' HBO-ers zijn blijkbaar weer te slim. Dat is het gevolg van onderwijsbeleid zelf, omdat de MBO-opleidingen zo gigantisch zijn gedevalueerd. Het invoeren van die associate degree is daar echt geen oplossing voor, want binnen enige tijd is daarmee hetzelfde gebeurd als met het MBO.

En op een zijspoor krijgen we natuurlijk straks te maken met allerlei doorstroomproblemen, mensen die met een associatie degree en een jaartje HBO-'bachelor' denken dat ze aan een universitaire opleiding kunnen beginnen, 'want daar krijg je ook een bachelor'. Echt, ik ben blij dat ik al ben afgestudeerd, want je wilt ze niet de kost geven die in het huidige onderwijsklimaat een fatsoenlijk diploma proberen te behalen. Je ziet door de Ruttes de kwaliteit niet meer.
Het is een uitgeholde chaos, en doorstuderen is er sowieso al niet meer bij, want wie kan dat nog ophoesten zonder fulltime baan?
Oud 12-03-2006, 14:34
Poolsjewist
Poolsjewist is offline
Alleen de bovenste laag van de samenleving, en dat is ook precies wat de VVD wil.
Oud 12-03-2006, 14:46
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 12-03-2006 @ 14:52 :
Het is een uitgeholde chaos, en doorstuderen is er sowieso al niet meer bij, want wie kan dat nog ophoesten zonder fulltime baan?
Wat dacht je van een lening? Amerikanen vinden het geen punt om tienduizenden dollars te lenen voor een goede opleiding.
Oud 12-03-2006, 14:51
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
professor2 schreef op 12-03-2006 @ 14:09 :
ze zijn een schreeuwerig opossitie partijtje overigens vorige verkiezingen was het precie hetzelfd hele hoge peilingen maar toen het puntje bij paaltje kwam was daar weinig van terug te zien
Oud 12-03-2006, 15:04
professor2
professor2 is offline
Citaat:
McCaine schreef op 12-03-2006 @ 15:51 :
wat roloog je

de sp stond vorige verkiezingen toch echt boven de 20 zetels in de peilingen
Oud 12-03-2006, 15:08
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
professor2 schreef op 12-03-2006 @ 16:04 :
wat roloog je

Ze hebben hun zetels in de gemeenteraad net verdubbeld, grapjas, dus dat valt best mee met "daar weinig van terug te zien"

En wat 'partijtje' betreft zijn ze wel de enige partij in Nederland wiens ledental groeit
Oud 12-03-2006, 15:17
professor2
professor2 is offline
Citaat:
McCaine schreef op 12-03-2006 @ 16:08 :
Ze hebben hun zetels in de gemeenteraad net verdubbeld, grapjas, dus dat valt best mee met "daar weinig van terug te zien"

En wat 'partijtje' betreft zijn ze wel de enige partij in Nederland wiens ledental groeit
ja maar vooral door nieuw mee te doen in gemeenten mensen die landelijk al sp stemden maar gedwongen iets anders lokaal kunnen ineens ook lokaal op sp stemmen

en verder denk ik dat de sp omdat het een actieve partij is kwa acties etc een betere lokale partij is dan een landelijke

ik had met daar weinig van terug te zien over de vorige landelijke verkiezingen mccaine
Oud 12-03-2006, 16:24
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 12-03-2006 @ 16:04 :
wat roloog je

Niet direct voor de verkiezingen. Toen zijn veel SP'ers op het laatste moment toch overgestapt op PvdA (strategische stem).
Oud 13-03-2006, 10:41
Verwijderd
CBS: Sigaretten en shag minder in trek
Uitgegeven: 13 maart 2006 10:54

VOORBURG - Nederlanders roken sinds 1995 een kwart minder sigaretten en een derde minder shag. Vergeleken met 2004 daalde de consumptie van tabak vorig jaar met bijna 9 procent. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag heeft bekendgemaakt.

De laatste jaren is het aantal rokers flink afgenomen. Van 2001 tot en met 2004 daalde hun aantal met meer dan 400.000 tot vier miljoen. Ondanks de daling rookten Nederlanders vorig jaar nog steeds bijna 25 miljard sigaretten en shagjes. Als iedere Nederlander elke dag evenveel zou opsteken, zou dat neerkomen op meer dan vier rokertjes per dag.

Reclame

"De gestage daling van de consumptie van sigaretten en shag gaat samen met een aanzienlijke verscherping van de Tabakswet. Door de nieuwe wet mag bijvoorbeeld geen reclame voor tabaksproducten gemaakt worden", stelt het CBS.

Mensen roken volgens het rekenbureau ook minder door de steeds hogere prijs van sigaretten en shag. "In 2005 kostte een pakje van 25 sigaretten in de meest populaire prijsklasse 4,60 euro, ruim 75 procent meer dan in 1995. De prijs van shagtabak nam in dezelfde orde van grootte toe", aldus het CBS.

Accijns

De stijging komt onder andere door de hogere accijns. Dankzij de verhoging kreeg de overheid van 2001 tot en met 2004 toch meer accijns binnen, ondanks de daling van de verkoop van tabak.

http://www.nu.nl/news/692598/30/CBS%...r_in_trek.html
Oud 13-03-2006, 14:35
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
professor2 schreef op 12-03-2006 @ 16:17 :
ik had met daar weinig van terug te zien over de vorige landelijke verkiezingen mccaine
Toen won de SP ook flink.
Oud 13-03-2006, 14:39
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 12-03-2006 @ 15:46 :
Wat dacht je van een lening? Amerikanen vinden het geen punt om tienduizenden dollars te lenen voor een goede opleiding.
Nee, maar dat komt grotendeels omdat ze ook wéten dat bepaalde opleidingen vrijwel zonder voorbehoud toegang geven tot topposities in overheid en bedrijfsleven. Dan durf je het wel aan om je hele familiekapitaal in de opleiding van zoonlief te steken, je wéét dat hij een 'future leader' zal worden. In Nederland is dat toch anders, want wie gaat hier nu vijftienduizend euro lenen om geschiedenis te studeren? Dat verdien je van zijn levensdagen niet meer terug. Maar dat is wel enigszins offtopic van de kwestie 'HBO-associate degrees'.

Ik ben nl. zelf ook wel van mening dat studenten meer zouden moeten lenen als ze het zelf niet kunnen bolwerken, maar dan is het gewoon hun eigen keuze; doe jij een studie die niet zoveel kans geeft op een baan, dan doe je er verstandig aan snel door te studeren en gewoon je puntjes te halen, en niet tot je 27e rond te hangen op de colleges antropologie. Je hebt je leven toch in eigen hand, en het is je eigen keuze om snel of langzaam te studeren (behoudens natuurlijk uitzonderlijke ziekte/familieomstandigheden, maar dan krijg je in de regel ook wel een tegemoetkoming).
Oud 13-03-2006, 14:51
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 13-03-2006 @ 15:35 :
Toen won de SP ook flink.
Helemaal niet, ik geloof dat ze in zetels zelfs gelijk bleven, maar in stemmen er wel iets op vooruit waren gegaan.
Oud 13-03-2006, 14:55
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-03-2006 @ 15:51 :
Helemaal niet, ik geloof dat ze in zetels zelfs gelijk bleven, maar in stemmen er wel iets op vooruit waren gegaan.
Ja, maar je moet dat relatief zien aan het enorme verlies van links. Daarom zeg ik dat ze wonnen, niet dat ze zetels wonnen.
Oud 13-03-2006, 14:57
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 13-03-2006 @ 15:55 :
Ja, maar je moet dat relatief zien aan het enorme verlies van links. Daarom zeg ik dat ze wonnen, niet dat ze zetels wonnen.
De PvdA won juist fors?

Of heb je het nu over de verkiezingen van 2002 en niet 2003?
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten