Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2006, 14:13
Verwijderd
Ik zit momenteel in 6 VWO en haalt dit jaar ongetijfeld mijn diploma. Mijn profiel is C&M met Biologie1, Informatica en KCV als keuzevakken. Ik heb helaas het verkeerde profiel gekozen en kan met dit profiel geen enkele opleiding doen die mij interesseert. Nu ga ik volgend jaar naar het ROC om daar deelcertificaten te halen voor de vakken van het N&G profiel, dus Natuurkunde1, Wiskunde B1, Scheikunde1 en Biologie2. Ik ben er opzich vrij zeker van dit ik dat aankan omdat ik een goede leerling ben en altijd aanleg heb gehad voor exacte vakken.

Nu loop ik de laaste tijd met de gedachten om Scheikunde12 te doen in plaats van Scheikunde1 alleen. Ik vind Scheikunde interessant en ik wil als vervolgopleiding ook iets in de Scheikunde/Biologie richting doen, denk hierbij aan bijv. Moleculaire Levenswetenschappen. Vanuit dit aspect is het dus ook handig als ik Scheikunde12 zou doen.

Nu vraag ik me alleen af of ik het wel aankan. Dit kunnen jullie natuurlijk niet voor mij bepalen, maar misschien kan iemand me vertellen wat nu het grote verschil is tussen Scheikunde1 en Scheikunde2, behalve dat het moeilijker is. Iemand op mijn huidige school doet overigens ook N&G profiel met Scheikunde2 en zij zegt dat ze aparte proefwerken krijgt voor Scheikunde1 en Scheikunde2 en ze dus nog tot aan het examen er voor kan kiezen om Scheikunde2 te laten vallen. Weet iemand hier meer van?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2006, 14:42
brands
brands is offline
Ik denk maar weet niet of het juist is. Ben geen VWO-leerling maar heb het wel eens gehoord.

Volgens mij is Scheikunde 1 algemeen en Scheikunde 2 gaat er dan wat dieper op in. Dat is ook zo met maatschappijleer 1 en 2, natuurkunde 1 en 2.

Dat denk ik
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 15:14
Toet0r
Toet0r is offline
Ik heb geen scheikunde en doe ook geen vwo, maar ik denk net als brands hierboven, dat het er gewoon dieper op ingaat.
Ik denk dat als je er aanleg voor hebt en je Scheikunde 1 aankan, je 2 ook wel zal lukken! En als je idd iets met scheikunde wilt gaan doen, is het een goede voorbereiding. Daarnaast ga je op het ROC maar een paar vakken volgen, waardoor je dus meer tijd zal hebben om je erop te storten, dus ik denk dat het best te doen is hoor!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Toet0r schreef op 18-03-2006 @ 16:14 :
Ik heb geen scheikunde en doe ook geen vwo, maar ik denk net als brands hierboven, dat het er gewoon dieper op ingaat.
Ik denk dat als je er aanleg voor hebt en je Scheikunde 1 aankan, je 2 ook wel zal lukken! En als je idd iets met scheikunde wilt gaan doen, is het een goede voorbereiding. Daarnaast ga je op het ROC maar een paar vakken volgen, waardoor je dus meer tijd zal hebben om je erop te storten, dus ik denk dat het best te doen is hoor!
Het zijn wel maar een paar vakken, maar ik moet wel in 8 maanden de stof van 4,5 en 6 VWO doorwerken.

Maar wat jij en bovenstaande persoon zeiden wist ik dat al, dat Scheikunde2 iets dieper op de stof ingaat en dat het vooral met de toepassing van de stof te maken heeft. Maar toch bedankt. Is er niemand die zelf Scheikunde12 heeft en hier wat over kan vertellen? En ik vraag me af of het klopt dat je verschillende proefwerken krijgt en voor je examen nog kunt kiezen om Scheikunde2 te laten vallen?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 15:26
flyaway
flyaway is offline
Bij natuurkunde is het zo dat je meer in een jaar behandelt en dieper op dingen in gaat, maar het is niet moeilijker.
Scheikunde denk ik net zo.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 15:37
spookaapje
spookaapje is offline
Bij ons op school zijn er geen verschillende proefwerken voor scheikunde1 en scheikunde 2. Ik heb even van de schoolsite geplukt wat bij ons het verschil is tussen scheikunde 1 en scheikunde 2.
Citaat:
6VWO-NG (3lessen per week): buffers, kwantitatieve analyse, stereochemie, plastics, koolhydraten, eiwitten en vetten.

6VWO-NT (4 lessen per week): alle onderwerpen van NG + reactie-energie, analysetechnieken, corrosie en elektrolyse, chemische industrie.
Je krijgt dus inderdaad dezelfde stof en wat extra onderwerpen, je gaat dus gewoon sneller door de stof heen. Je kan het beste even contact opnemen met het ROC denk ik en naar de mogelijkheden vragen. Verder kan je misschien aan een scheikunde leraar bij jullie op school vragen wat het verschil precies is.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 15:49
Verwijderd
@Spookaapje: Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 16:30
professor2
professor2 is offline
scheikunde 2 is echt maar eel weinig
wij hebben op school alles van scheikunde 2 in 1 periode gedaan
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 16:31
brands
brands is offline
Citaat:
professor2 schreef op 18-03-2006 @ 17:30 :
scheikunde 2 is echt maar eel weinig
wij hebben op school alles van scheikunde 2 in 1 periode gedaan
Dan is dat egt weinig De rest van het jaar geen scheikunde 2 meer gehad zeker?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 16:41
professor2
professor2 is offline
Citaat:
brands schreef op 18-03-2006 @ 17:31 :
Dan is dat egt weinig De rest van het jaar geen scheikunde 2 meer gehad zeker?
nope
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 16:52
brandendejap
brandendejap is offline
Scheikunde, jottem, ik heb al vele experimenten gedaan dankzij hde wetten der scheikunde. Ik heb samen met cliniclowns het Frequinfoundation opgericht ter nagedachtenis aan de 111 gevallen alcoholisten om de strijd van de Gall&Gall (oh reclame) in Nieuwwijersmastee ten koste van de groene wolken van de chemische fabriek die ernaast stond. deze maakte het ons onmogelijk onaangetast alcohol te verschaffen aan de alcoholisten, die daardoor zijn omgekomen.
Kortom scheikunde heeft mij geholpen te kunnen verklaren dat frequinfoundaton het bij het rechte eind had dat de alcohol vergiftigd was.
Oud 18-03-2006, 18:09
sdekivit
sdekivit is offline
scheikunde 2 is stelt niets voor --> 2 hoofdstukjes meer en wat extra dingetjes bij elektrochemie. En de analyse wordt wat uitgebreider. Het enige nieuwe hoofstuk gaat over thermochemie.

ik had in 6 vwo 2 lessen per week voor scheikunde 2 en we deden bijna niets daar. Wel aparte tentamens voor sk1 en sk2.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 18:17
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Scheikunde 2 ging bij mij voornamelijk over de chemische industrie, grote installaties, chemische processen, van die processtromen die je moet tekenen. Verder thermochemie wat uitgebreider maar daar wordt scheikunde 1 wel eenvoudiger door vond ik. Je snapt je scheikunde 1 dan beter door je scheikunde 2. Verder ook wat meer redox (elektrolyse). Ik vond het wel te doen en allemaal niet moeilijker dan scheikunde 1.
Oud 18-03-2006, 18:21
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 18-03-2006 @ 16:23 :
Het zijn wel maar een paar vakken, maar ik moet wel in 8 maanden de stof van 4,5 en 6 VWO doorwerken.

Maar wat jij en bovenstaande persoon zeiden wist ik dat al, dat Scheikunde2 iets dieper op de stof ingaat en dat het vooral met de toepassing van de stof te maken heeft. Maar toch bedankt. Is er niemand die zelf Scheikunde12 heeft en hier wat over kan vertellen? En ik vraag me af of het klopt dat je verschillende proefwerken krijgt en voor je examen nog kunt kiezen om Scheikunde2 te laten vallen?
Ik zit zelf ook op het ROC en ik ken een paar die er alle vakken van VWO doen, die halen het ook!
Het was niet lullig bedoelt hoor
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 20:00
planckton
planckton is offline
Ik heb zelf scheikunde 12, (dus niet twee aparte vakken voor scheikunde) en vind het verschil op onze school in ieder geval gering. We krijgen bijna dezelfde proefwerken als de scheikunde1 klassen en die paar extra onderwerpen die je krijgt zijn niet moeilijker dan de rest.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 21:04
Estar
Estar is offline
Ik dacht dat scheikunde 2 niks extra's was op examen qua stof, alleen een paar extra vragen over dezelfde stof.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 22:04
ickeicke
ickeicke is offline
Je kan, zeker op een ROC, het Sk 2 deel altijd nog laten vallen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 22:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Estar schreef op 18-03-2006 @ 22:04 :
Ik dacht dat scheikunde 2 niks extra's was op examen qua stof, alleen een paar extra vragen over dezelfde stof.
Er is extra stof maar de vragen over scheikunde 1 op het examen (het is immers een scheikunde1,2 examen) kunnen ook anders zijn.
Oud 18-03-2006, 22:20
Estar
Estar is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 18-03-2006 @ 23:09 :
Er is extra stof maar de vragen over scheikunde 1 op het examen (het is immers een scheikunde1,2 examen) kunnen ook anders zijn.
Moet je toch maar eens voor de grap de vragen van de afgelopen jaren vergelijken, veel zijn het zelfde, of hebben een vraag extra bij dezelfde omschrijving, en maar 2 of 3 opdrachten krijgt 1,2 extra
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 22:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Estar schreef op 18-03-2006 @ 23:20 :
Moet je toch maar eens voor de grap de vragen van de afgelopen jaren vergelijken, veel zijn het zelfde, of hebben een vraag extra bij dezelfde omschrijving, en maar 2 of 3 opdrachten krijgt 1,2 extra
Veel zijn idd wel hetzelfde maar soms zijn er ook echt andere vragen over scheikunde 1 stof en de vragen staan ook meestal wel in een andere volgorde ofzo.
Oud 18-03-2006, 22:29
Estar
Estar is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 18-03-2006 @ 23:23 :
Veel zijn idd wel hetzelfde maar soms zijn er ook echt andere vragen over scheikunde 1 stof en de vragen staan ook meestal wel in een andere volgorde ofzo.
Ja klopt, maar toch vind ik het niet echt een uitbreiding op scheikunde 1, bij natuurkunde heb ik wel het idee dat je meer moet leren en dat de examens anders zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 12:09
BeertjeColargol
BeertjeColargol is offline
Ik doe nu ook ng met scheikunde 12, maar dat krijg ik pas in de 6e, dus het blijft nu gewoon hetzelfde.. het werd ook wel aangeraden bij mij op school, doodgewoon omdat dingen dan ook veel helderder worden bij scheikunde 1. Met een beetje interesse voor scheikunde moet je dat met gemak kunnen redden. Gewoon doen.
Oud 19-03-2006, 12:43
remy476
remy476 is offline
Ik doe nu Sk1 ( dus N+G ) laatste klas.

Bij ons op school is het zo:

in de 4e klas: alles hetzelfde
in de 5e klas: SK2 krijgt meer stof ( niet véél meer) en krijg bij proefwerken hetzelfde als sk1 maar dan 1 som meer of 1 andere som dan Sk1

in de 6e klas: qua practicum zijn beide hetzelfde ( 7 proeven in het jaar) alleen zijn die van sk2 iets moeilijker (maar wel te doen voor sk1). Bij de SE's zijn bijv 2 van de 4 sommen gelijk en heeft SK2 bij die andere 2 moeilijkere stof ( diepere ingaande omdat ze ook meer les krijgen)

als je nog vragen hebt pm me maar
Oud 19-03-2006, 18:06
Verwijderd
Volgens mijn scheikunde lerares is scheikunde 1 "de laatste paragraaf van een hoofdstuk maar dan als hoofdstuk".

De laatste paragraven van mijn hoofdstukken gaan meestal over toepassingen of zijn wat ingewikkelder.

Ter vergelijking : Scheikunde 1 zijn bij mij 2 dikke boeken en scheikunde 1 is denk ik 1/2 van 1 dik boek.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 18:38
Verwijderd
Ik begreep Sk1 ook iets beter dankzij Sk1,2, omdat bijvoorbeeld redoxrekenen iets uitgebreider langskomt. Het brokje atoombouw is ook wel nuttig. Die twee hoofdstukken samen zijn al de helft van het Sk2-deel. Gewoon doen dus.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2006, 07:48
Gothic
Gothic is offline
Kijk eens in de samengevatbundel van scheikunde. Daar staan de hoofdstukken van sk 2 apart...
Oud 20-03-2006, 13:47
brands
brands is offline
Citaat:
Gothic schreef op 20-03-2006 @ 08:48 :
Kijk eens in de samengevatbundel van scheikunde. Daar staan de hoofdstukken van sk 2 apart...
das altijd makkelijk
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 16:05
Fatality
Fatality is offline
natuurkunde 2 is voor de studie handiger dan scheikunde 2. Kennis van magneetvelden / elektrische velden etc. is iets wat veelvuldig terugkomt bij de studie scheikunde.

(mocht je een scheikundestudie gaan doen.. ik heb alle boeken in de verkoop )
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 16:33
Verwijderd
Woei, ik ben door naar de volgende ronde van de scheikundeolympiade! Helaas heb ik helemaal niks met het vak, ik heb nooit overwogen om het te studeren.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 17:00
brands
brands is offline
Citaat:
Snees schreef op 20-03-2006 @ 17:33 :
Woei, ik ben door naar de volgende ronde van de scheikundeolympiade! Helaas heb ik helemaal niks met het vak, ik heb nooit overwogen om het te studeren.
Dat komt tijdens die studie dan wel Waarom ben je dat ineens gaan studeren dan?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 17:13
Verwijderd
Citaat:
brands schreef op 20-03-2006 @ 18:00 :
Dat komt tijdens die studie dan wel Waarom ben je dat ineens gaan studeren dan?
Het is een olympiade voor VWO'ers, ik studeer nog niet
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 17:13
brands
brands is offline
Citaat:
Snees schreef op 20-03-2006 @ 18:13 :
Het is een olympiade voor VWO'ers, ik studeer nog niet
O dacht ik
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 15:27
Verwijderd
Bedankt voor jullie reactie's allemaal, het is nu vrij duidelijk voor mij.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:06
brands
brands is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 21-03-2006 @ 16:27 :
Bedankt voor jullie reactie's allemaal, het is nu vrij duidelijk voor mij.
Graag gedaan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten