Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2002, 07:33
Verwijderd
Bij elke studie staat het haast wel in de inleidende tekst: studeer bewust en deel je tijd zorgvuldig in.

Nu is het zo dat iedereen zijn eigen ritme heeft. Zo kan ik 's ochtends veel lezen, terwijl ik 's avonds meer in een puzzel-bui ben. Gevolg is dat ik - wanneer mogelijk - 's ochtends theorie doorspit, terwijl ik 's avonds aan sommen werk en dergelijke. Dit is voor mij optimaal.

1)
Hoe leuk dit ook werkt, ik blijf me afvragen: hoe komt dit eigenlijk? Hoe kan het dat je bepaalde dingen 's ochtends beter kunt dan 's avonds en andersom?

Slijt dit ritme er automatisch in? Bijvoorbeeld omdat ik vroeger op school altijd 's ochtends nog even snel leerde voor de repetities op die dag en 's avonds altijd aan het programmeren was?

2)
Hoe zit jullie leerritme in elkaar? Voor het geval dat je dit nog niet weet, denk er eens goed overna, want het kan je prestaties behoorlijk beïnvloeden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2002, 09:07
tacidvs
tacidvs is offline
Ik leer het beste tijdens de lessen op school, maarja...
Oud 31-08-2002, 09:34
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Interessant

Ik heb er eigenlijk nog nooit echt over nagedacht, maar nu je het zegt...
Ik denk dat ik 's ochtends, voordat ik naar school ga beter teksten kan leren, wat ik 's ochtends zeg maar in een half uur doe, doe ik 's avonds in een uur . Hetzelfde geld voor maakwerk, ookal doe ik dat eigenlijk nooit

's avonds kan ik denk ik beter met m'n handen bezig zijn, ik teken 's avonds ook veel meer bijv. Maar meestal maak ik als nog 's avonds mijn huiswerk omdat ik geen zin heb om vroeger op te staan.

Maar is het niet algemeen bekend dat mensen 's ochtends beter leren?
Oud 31-08-2002, 11:00
damaetas
damaetas is offline
hangt er vast vanaf of je en ochtendmens of avondmens bent ofzo

ik doe smorgens liefst oefeningen en savonds theorie, ik heb ook altijd een loze periode tuusen 1 uur en 4 uur ofzo: hatelijk
Oud 31-08-2002, 11:01
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
1)
Hoe leuk dit ook werkt, ik blijf me afvragen: hoe komt dit eigenlijk? Hoe kan het dat je bepaalde dingen 's ochtends beter kunt dan 's avonds en andersom?

Slijt dit ritme er automatisch in? Bijvoorbeeld omdat ik vroeger op school altijd 's ochtends nog even snel leerde voor de repetities op die dag en 's avonds altijd aan het programmeren was?

2)
Hoe zit jullie leerritme in elkaar? Voor het geval dat je dit nog niet weet, denk er eens goed overna, want het kan je prestaties behoorlijk beïnvloeden
1) - Je hebt ochtend en avond mensen.
- 's ochtends heb je net geslapen (als het goed is) en is je geest dus frisser (als je eenmaal wakker bent) <-- voornamelijk het geval als je een ochtend mens bent
-'s ochtends is het rustiger, er is weinig op tv (iig weinig boeiends) in tegenstelling tot de avond
-'s ochtends heb je een nacht achter je, waarin je weinig beleeft, op je dromen na dan, maar 's avonds heb je een hele dag achter je, die laat indrukken na, zelfs wanneer je weinig gedaan hebt
Enz. enz. enz.

2) Ik leer het best 's ochtends heel vroeg (4 uur ofzo). Daar ben ik dit jaar achter gekomen. Ik denk iig dat het zo is. Komend jaar ga ik het uitproberen in de tentamenweken, elke avond voor 22.00u naar bed en er dan om 4.00u uit om te leren. We zullen zien wat het brengt. 's middags en 's avonds en in het weekend doe ik meestal ' maak-dingen', daarvoor ga ik niet om 4.00u opstaan.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 12:34
Frida
Frida is offline
1)

Het antwoord hierop lijkt me al vrij duidelijk gegeven, en ik ben het er ruim mee eens. vooral het:
-'s ochtends is het rustiger, er is weinig op tv (iig weinig boeiends) in tegenstelling tot de avond
-'s ochtends heb je een nacht achter je, waarin je weinig beleeft, op je dromen na dan, maar 's avonds heb je een hele dag achter je, die laat indrukken na, zelfs wanneer je weinig gedaan hebt
Enz. enz. enz.
-standpunt!

2)

Ik doe alles zoveel mogelijk 's avonds. Anders pieker ik over het al dan niet af kunnen maken. Soms ben ik 's avonds te moe en verplicht ik me vroeg op te staan (4 ofzo) en verder te leren. Maar als mijn lichaam om 4 aangeeft dat het niet kan, dan kan het niet en slaap ik verder. Ik vertrouw op de kennis die ik dan op school op binnengehaald
Oud 31-08-2002, 13:50
Verwijderd
1)

Misschien omdat je 's ochtends 'frisser' bent, je gedachten zijn niet zo gericht op de dingen die er die dag zijn gebeurd, het is zeg maar nog een beetje leger in je hoofd?

2)

Tja, ik kan me op school opzich beter concentreren vaak, maar dan moet het wel voor 1 uur 's middags zijn, ik weet niet, dan ben ik meer gemotiveerd of zo?
Maar ja het is meestal zo dat ik pas 's avonds laat ga leren, omdat ik niet echt discipline voor mezelf heb.. Maar dan gaat het veel moeilijker, en vaak doe ik de helft dan ook niet..
En 's middags na school dan kan ik ook niet echt goed leren, dan wil ik liever wat anders doen, en als ik dan wel bezig ga, wil het ook niet echt, en leg ik het wel gauw weg.

Maar ja, ik ben ook blijven zitten, gewoon omdat ik niet goed plan. Ik moet gewoon meer op school werken denk ik, dan gaat het wel beter.

Laatst gewijzigd op 31-08-2002 om 13:55.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 14:02
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
s ochtends kan ik het beste leren, k zet in pw/pta weken dan ook geregeld mijn wekker om half 6 ofzo.. als ik het eerder doe ben ik nog té moe om te leren.. maar na een paar dagen lukt dat niet meer omdat ik dan om half 6 ook gewoon te moe ben.. (omdat ik savonds ook gewoon doorleer zolang ik mijn gedachten erbij kan houden.. (in het begin half 12 ofzo en elke avond stop ik iets eerder omdat ik dan moeër ben..)

maar goed, ik kan dus het beste sochtends leren..

k heb er eigenlijk ook nooit over nagedacht.. maar k denk wel dat het komt omdat je dan nog geen dingen hebt gedaan die dag waar je over gaat nadenken dan enzo.. en ook omdat het dan MOET, ik kan het dan niet langer meer uitstellen het MOET wel enzo..

jah savonds maak ik het liefste dingen, dat is minder inspannend vind ik.. gewoon maak opgaven..
Oud 31-08-2002, 16:50
Roos
Roos is offline
's ochtends kan ik echt niet logisch nadenken, dus sommen maken lukt dan niet goed.

's middags kan ik het best samenwerken met iemand, 's avonds maak ik het beste sommen..

Lezen kan altijd wel.
Oud 04-09-2002, 12:03
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
ik leer helemaal niet, nooit. Ik zit als een zoutzak in de colleges, daar steek ik vanalles op zolang ik maar wakker blijf.

Ik begin als een debiel met leren de dag voor het tentamen, liefst 's middags of 's avonds. dan leer ik in zo'n sneltreinvaart, en snel selecteren wat belangrijk is. Stapel boeken voor mijn neus. meestal komt er dan uiteindelijk net een voldoende uitrollen. Wie is er hier gek?
Oud 04-09-2002, 13:57
Verwijderd
Citaat:
the Comebackkid schreef:
Wie is er hier gek?
Toen ik nog op school zat, deed ik het de ochtend voor mijn tentamens .. dus euh, ik weet niet

Inmiddels neem ik mijn opleiding (= nu schriftelijk HBO) wel iets serieuzer, waardoor ik ook hoger scoor
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 15:36
DarkCat
DarkCat is offline
's Ochtends kan ik helemaal niks.. ik moet sochtends wel iets boeiends gaan doen want anders wil ik gewoon slapen, klaar. Niks dus lange teksten, maar lekker aan het werk.
's Middags is wel redelijk.
's Avonds tussen 8 en 1 leer ik het beste. Dat zijn ook de tijden waarop ik mn examens geleerd had.

Das dus andersom als bij jou eigenlijk, ********. Ik ben een enorm avondmens. 's Avonds ben ik op mijn best, kan ik me goed concentreren, heb ik t naar mn zin.

Je ziet het ook echt aan me. Ik heb geen ochtendhumeur, maar ik zie er wel altijd brak uit 's ochtends. Als ik om 4 uur naar bed ga en ik sta om 11 uur op is er trouwens niks aan de hand, maar als ik voor 10 uur opsta ben ik brak, hoelaat ik ook ben gaan slapen

Cat ('s ochtends vrij en 's avonds doorwerken lijkt me ideaal, en dan lekker de halve nacht doortrekken en dan om 12 uur smiddags weer naar mn werk )
Oud 04-09-2002, 18:42
Quiana
Quiana is offline
Ik kan 's ochtends beter leren, mijn hoofd is niet vol van gebeurtenissen vd dag, en ik heb minder de neiging om te piekeren..
Volgens mij helpt t ook wel dat ik dan heb geslapen, dan voel ik me toch al rustiger
Reageren

Regels voor berichten