In eerste instantie was het een gedicht, maar ik moest te veel verhaal kwijt voor een gedicht, dus werd het een verhaal.. Maar bij nader inzien moest ik misschien juist weer te veel gedicht kwijt voor een verhaal..
En het werkelijk verhaal wat er achter zit, dat kan ik niet kwijt, omdat ik het onderwerp al kwijt ben. Alleen kan ik dat nog niet zo goed toegeven. Zo dan maar, want elke poging is een begin, toch?!
Vandaag schafte ik een schaar aan. Zo een simpele, met zo'n rood handvat. Nog geen euro waard, in een plastic tastje met HEMA, op naar huis.
Daarmee heb ik dat lijntje doorgeknipt. Dat lijntje waaraan ik al een tijdje hing. Verwachtingsvol.
Ik denk niet dat je het merkte, misschien ervoer je een klein gevoel van opluchting toen ik viel. Ik viel en alles gilde jouw naam, maar midden in mijn hoofd werd het oorverdovend stil.
En hier liggen we nu, die schaar, mijn ziel en ik. Open en bloot.
We liggen te wachten op een reactie van jou, een reactie die uitblijft. Zoals gewoonlijk, zoals verwacht. Maar stiekem hoopten we nu op het onmogelijke.
Misschien omdat jij mijn leegte vormt en mijn hoop, mijn dagdromen en mijn liefde. Misschien omdat je nooit helemaal mijn hart hebt terug gegeven, nadat je die stal. Misschien omdat ik je nooit meer zie, of niet snel weer in ieder geval. Misschien omdat het onmogelijk is. En het onmogelijke het allemaal juist zo aantrekkelijk maakt. Misschien omdat jij de ware bent, misschien omdat je die juist helemaal niet bent. Omdat je aantrekkelijk bent, mysterieus, onaanspreekbaar, onvindbaar, oncontrolbaar. Misschien omdat je weg bent, niet geintereseerd bent, een klootzak bent.
Misschien omdat jij jij bent en ik ik ben.
Misschien dat ik morgen maar weer lijm aanschaf, want ik hing daar toch wel prima zo..
Zo dacht jij soms ook nog eens aan mij, omdat ik met alle macht daar bungelde..
Zo was je toch weer een beetje dichtbij, omdat ik daar met alle macht, met al mijn kracht, keihard aan je hing te trekken..
Jij bent zoveel voor mij.
Zo ver van mij.
Voor jou ben ik niks meer dan niets
en van niets houden,
is dat nou zo vreselijk veel moeite.. ?!