Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hoe is die regel ontstaan? Zaten er een aantal admins te zuipen en zei er ineens eentje 'weet je wat we ook kunnen gaan verbieden?', of zijn er daadwerkelijk een paar lui geweest die hier publiekelijk zaten te verkondigen dat ze om die en die tijd... Buiten dat, ik denk dat het meemaken van een groot aantal sterfgevallen (al dan niet zelfmoord) de kijk op het leven fiks kan relativeren. |
![]() |
||
Citaat:
Het heeft niet altijd met 'moeilijkheden' ontvluchten te maken.
||
![]() |
Citaat:
On: Het ligt helemaal aan de persoon zelf. Stel dat je beste vriend zelfmoord pleegt. Je voelt je verschrikkelijk, en besluit dat zelfmoord voor jou nooit een optie zou zijn, omdat je nabestaanden dan moeten ondergaan wat jij nu door maakt. Maar je kan ook 'een voorbeeld' aan hem nemen, hem achterna gaan, whatever. Omdat jij vindt dat dan al je verdriet weg is.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Dit geldt uiteraard niet voor iedereen die zelfmoord pleegt, maar het is ook niet zo dat alle zelfmoordenaars het alleen maar doen om aandacht te krijgen o.i.d. Dat lijkt me trouwens sowieso al een grove versimpeling.
Laatst gewijzigd op 25-03-2006 om 01:35. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik heb het wel van heel dichtbij meegemaakt, en vanuit mijn oogpunt is het inderdaad vanuit beide kanten te beredeneren. Ikzelf ben, huhu, nog in leven, maar ik heb in die tijd wel op het punt gestaan om er een einde aan te maken. Het is in dezen niet zo zeer 'om haar achterna te gaan', alswel het laatste duwtje krijgen. Het was destijds een opeenstapeling van pijnlijke feiten. Zo was ik de laatste die haar sprak, en gebeurde het totaal onverwachts. Ik heb een tijd met dwaze plannen rondgelopen, maar uiteindelijk voelde ik mezelf niet geroepen hetzelfde lot tegemoet te gaan. Het enige wat mij overeind hield was drank en drugs, maar dat raad ik iedereen sterk af. Wat uiteindelijk mijn redding is geweest, is een goede en duidelijke toekomstvisie. Ik ben zelf niet - althans, niet meer - heel kwetsbaar voor invloeden van buitenaf. Juist omdat ik dit, en andere dingen, heb meegemaakt. Vanuit psychologisch opzicht is een zelfmoord van dichtbij meemaken een van de heftigste dingen die je mee kúnt maken, als het om een dierbare gaat. Persoon A komt hier ijzersterk uit en ziet het als een levensles, zoals ik, maar persoon B ziet het niet meer zitten en werpt zich voor een trein. [Al word je als je in Nederland voor de trein springt nog 100, maar goed.] Het is sterk afhankelijk van de geestelijke gesteldheid van de persoon op dat moment, genen en duizenden andere factoren in hoeverre een zelfmoord van een naaste 'de laatste zet' - in het geval van het parachutespringen zonder parachute erg letterlijk - kan geven. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Lees eens een goed boek, hoor wat persoonlijke verhalen aan en kom terug. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
"Ja, ik weet er eigenlijk geen flikker van, maar het lijkt me..." Pff. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Een kerngezond en gelukkig persoon kan dermate ernstig beïnvloed worden door zelfmoord van een naaste, dat die waarden op zo'n manier verschuiven dat de drang naar de dood groter wordt dan tot leven. De mate waarin de zelfmoord impact heeft op je eigen psychische gesteldheid, is logischerwijs sterk afhankelijk van, in de eerste plaats, je psychische gesteldheid vóór het drama - maar niettemin ook absoluut wat de persoon voor je betekende. Als je absoluut niemand hebt, maar dan ook niemand, behalve één enkel persoon, kan het krater dat geslagen wordt na een totaal onverwachte zelfmoord van die persoon je wel degelijk tot zelfmoord brengen. En dat, dat júist terwijl je zo gelukkig was... ...gelukkig met alléén dat persoon. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik wil best geloven dat een psychisch gezond persoon tot zelfmoord gedreven kan worden door een dergelijke gebeurtenis. Maar niet op basis van dat argument. Ook geloof ik niet dat het leven van een psychisch gezond persoon afhangt van één ander. Dat komt me meer in de richting van een afhankelijke persoonlijkheidsstoornis. En rologen zijn ook geen argument, dat zijn meer middelen om anderen het zwijgen op te leggen zonder in discussie te hoeven gaan.
||
Citaat:
Ik ben geen voorstander van zelfmoord maar ik vind het belachelijk dat mensen zo makkelijk denken dat er altijd nog wel andere manieren zijn. Soms zijn die er niet... |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Vriendin--> zelfmoord Kastanje | 7 | 07-05-2006 11:23 | |
Psychologie |
hoe kan ik het beste met haar omgaan --> depressieve vriendin marrel | 13 | 02-07-2004 16:48 | |
Verhalen & Gedichten |
Leven als dode --> nu wel een verhaal <-- *~SaBoTaGe~* | 3 | 19-06-2004 17:35 | |
Psychologie |
Ht gaat weer verkeerd --> En vandaag was de GGD op school Verwijderd | 12 | 16-05-2002 21:14 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
wat vinden jullie van proeven op dieren??? Rachel_Beliën | 167 | 14-02-2002 21:17 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dit kreeg ik per mail: Om over na te denken Doc | 19 | 18-01-2002 11:21 |