Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2002, 21:39
Verwijderd
das nog steeds een vraag die bij mij blijft hangen..ik heb wat discovery channel gekeken maar...de blokken zijn precies op maat...lengte en breedte van piramides zijn vrij gelijk van lengte...hadden die egyptenaren nou werkelijk die wiskundige inzicht?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2002, 21:47
BBEM
BBEM is offline
nou ze hebben het onderzocht dus ik denk dat het dan wel zou kloppen. die mensen hadden toch de tijd van de wereld om op hun gemakt alles precies te maken. en als het niet precies was zou het bij de top niet mooi uitkomen van de piramide.
Oud 04-09-2002, 21:53
Verwijderd
en ook precies met de stand van de 3 sterren? en dat iedere ochtend in het westen dacht ik de zon op kwam zodat de zon pal op de sfinx zn hoofd scheen en voordat de zon opkwam was daar ook het sterrenbeeld leeuw te zien..vandaar sfinx leeuwenlichaam en egyptekoninghoofd...ik had ook iets gezien dat ze zeiden dat de kop van de sfinx eerst een leeuwenkop was maar door erosie is vervaagd toendertijd een koning aan het heersen was hadden ze van de mislukte kop een evenbeeld van die koning gemaakt...of dat waar is weet ik ook niet
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 21:57
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
MegaManX schreef:
en ook precies met de stand van de 3 sterren?
Inderdaad, dat heb ik ook een keer op Discovery gezien. Dat ging om Orion. Ze waren dus kennelijk zeer ontwikkeld op het gebied van astronomie, wiskunde en bouwkunst.
Oud 04-09-2002, 21:58
Verwijderd
ja die aflevering boeide me zeker..aan het eind van dat programma beweerden ze dat ze iets gevonden hadden tussen de poten van de sfinx..een holle ruimte.. daarna heb ik niks meer erover gehoord...jij misschien?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 22:04
Boogie
Boogie is offline
Nee, weet ik nix van. Maar dat programma over Orion en die 3 pyramides is al van een paar jaar geleden dat ik dat gezien heb hoor.
Oud 04-09-2002, 22:06
Verwijderd
ja ik weet het...zal wel niks gevonden hebben
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 23:00
Egyptian
Egyptian is offline
De oude egyptenaren waren inderdaad ontzettend snel en gevorderd op die gebieden.

Nu nog steeds, kunnen ze niet een piramide namaken zoals het vroeger gegaan is.
Wel met allemaal modern apperatuur, maar niet op die manier.

Voor de gene die er aan denken een keer de piramides te bezoeken, ze zijn prachtig maar verwacht niet te veel.
Van buiten zijn ze heel mooi en maken 'n grote indruk op je, maar van binnen valt 't tegen.

Je ziet in films wel eens over vallen in de piramides en verdwalen enzo.

Je mag daar overal de piramides in, en zonder gids, want alle gevaarlijke wegen zijn helemaal afgesloten. en de schatkamer is uiteraard leeggehaald. (staat allemaal in museum in Cairo)
De loopt dus 'n paar donker gangetjes af om vervolgens in 'n grote kale kamer te komen. Dat valt tegen.

Maar van buiten blijven ze prachtig. 'k heb 4 jaar vlak naast de piramides gewoont en 's ochtends je gordijn openen en er tegenaan kijken is gewoon super mooi.

In Gizah staan de grootste, daar heb wij ooit met 64 man family op 1 steen (1 van de honderduizende stenen!) gestaan. en er pasten nog wel meer mensen op.
Oud 04-09-2002, 23:04
Verwijderd
cool
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 15:43
NielZ
NielZ is offline
Egyptian schreef:
Citaat:
De oude egyptenaren waren inderdaad ontzettend snel en gevorderd op die gebieden.
Nu nog steeds, kunnen ze niet een piramide namaken zoals het vroeger gegaan is.
Wel met allemaal modern apperatuur, maar niet op die manier.
Hier sluit ik me bij aan. Het schijnt met de hedendaagse techniek (computers, hijskranen, laser-meet-techniek) níet te kunnen om piramides te bouwen met zó' grootte, en zó'n precisie.
De piramides zijn vierkant gebouwd. Het is zo dat de grootste afwijking qua lengte (ze zijn niet exáct vierkant) kleiner is dan 0.3% (pak me niet op deze getallen, dit is iets wat van heel diep komt ). Wederom, anno 2002 is het níet mogelijk een gebouw neer te zetten met zo'n kleine afweiking.
Daarnaast is er natuurlijk de questie van de stenen. Aangezien dingen als hijskranen nog uitgevonden moesten worden, zijn de Piramides handwerk. Er moest dus een bepaald systeem zijn om die stenen omhoog te krijgen. Hóe ze dat gelukt is is nog steeds onduidelijk. Men heeft een paar jaar geleden geprobeerd het na te doen. Grote groep vrijwilligers (paar duizend man, flink wat mensen/paardenkracht dus ), groepje natuurkundigen en engineers, met als opdracht; krijg deze steen met een gewicht van een paar ton de lucht in. Tsja, daar sta je dan met als enige hulpmiddel een stapeltje houten balken...
Daarnaast zijn er natuurlijk nog een boel andere vragen, de precisie met de sterren natuurlijk, het gangenstelsel etc...

Ik heb geprobeerd deze post zo 'echt' mogelijk te maken, maar dit komt allemaal uit me blote hoofd (ooit ergens gelezen). Schiet me dus niet neer als iemand met iets komt wat het tegendeel van mij bewijst
Oud 06-09-2002, 18:05
Verwijderd
ja dat had ik ook gehoord of gezien...hoe die blokken op hun plaats zijn gekomen..echt raar...net zoiets als de standbeelden op paaseiland
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 19:07
Nate
Nate is offline
Toeval
Oud 07-09-2002, 10:09
SoundOfSilence
SoundOfSilence is offline
Ook iets wat net als bij Nielz van heel ver komt; op Discovery was ook te zien dat niet alleen de pyramides in verbanc met sterren gebracht konden worden, maar dat dit ook gold voor enkele grote bouwwerken in India.
Iemand die daar nog meer van weet?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 12:06
Egyptian
Egyptian is offline
is dit mooi of is dit mooi

Oud 07-09-2002, 12:09
ssjpan
ssjpan is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Nee, weet ik nix van. Maar dat programma over Orion en die 3 pyramides is al van een paar jaar geleden dat ik dat gezien heb hoor.
dat was er een paar weken geleden ook nog op, maar volgens mij weten van die archeologen ook nog niet waarom die piramides zo nauwkeurig zijn
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 19:30
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Inderdaad, dat heb ik ook een keer op Discovery gezien. Dat ging om Orion. Ze waren dus kennelijk zeer ontwikkeld op het gebied van astronomie, wiskunde en bouwkunst.
Ja, die heb ik ook gezien, geweldig toch als je dat kan berekenen?
Beetje jammer alleen dat al die wetenschap verloren is gegaan....
Oud 23-09-2002, 20:09
REIE
REIE is offline
Citaat:
krijgdepleuris schreef:
Ja, die heb ik ook gezien, geweldig toch als je dat kan berekenen?
Beetje jammer alleen dat al die wetenschap verloren is gegaan....
Verloren? Hadden de oude Egyptenaren niet simpele instrumenten als de Romeinen, bv groma's om te zien of de lijnen wel recht waren? Verder kun je met weinig middelen en een beetje inzicht allerlei instrumenten maken voor de precisie, en met een hoop slaven vordert het stenen sjouwen ook wel. Ondanks dat ze nog niet van katrollen wisten konden ze wel stenen slepen op sledes over hellingen. Als je alles maar rustig aan doet lukt het wel( of zoals Lao Tsé zei: "Een reis van duizend mijl begint met een enkele stap.").

REIE
Oud 24-09-2002, 14:04
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Citaat:
Egyptian schreef:
is dit mooi of is dit mooi

*denkt zwembad en lelijke gebouwen weg*

jah hijs mooi
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 16:49
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Citaat:
Black Rainbow schreef:
*denkt zwembad en lelijke gebouwen weg*

jah hijs mooi
het zwembad mag er ook wel zijn hoor.. met die reflectie..
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 07:19
DaDude
DaDude is offline
Echt mooi om te zien dat die piramides helemaal waterpas liggen en helemaal in een rechte lijn met de sterren van die tijd.
Oud 25-09-2002, 11:57
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
ehh http://www.skepsis.nl/schemerlamp.html ?
Oud 26-09-2002, 06:35
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
de egyptenaren hadden gewoon goede wiskundig inzicht en ze waren ook niet slecht met astronomie...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 08:08
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
NielZ schreef:

Hier sluit ik me bij aan. Het schijnt met de hedendaagse techniek (computers, hijskranen, laser-meet-techniek) níet te kunnen om piramides te bouwen met zó' grootte, en zó'n precisie.
Dat is dus (gelukkig) gewoon onzin. Het punt is juist dat de egyptenaren destijds niet over die technieken beschikten.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 22:24
SCiENTiST
SCiENTiST is offline
Ik heb volgens mij eens ergens gelezen dat de pyramides oorspronkelijk glad aan de zijkanten waren.. dus geen uitstekende steenblokken. Dit is later eraf gehaald door schatzoekers. Ook zou de top van de pyramides (in ieder geval de grootste) van goud o.i.d. geweest zijn.. weet iemand of dit klopt?
Oud 27-09-2002, 08:32
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
SCiENTiST schreef:
Ik heb volgens mij eens ergens gelezen dat de pyramides oorspronkelijk glad aan de zijkanten waren.. dus geen uitstekende steenblokken. Dit is later eraf gehaald door schatzoekers. Ook zou de top van de pyramides (in ieder geval de grootste) van goud o.i.d. geweest zijn.. weet iemand of dit klopt?
Het schijnt dat de trappen in de piramides bij Gizeh oorspronkelijk met marmer waren gevuld, dat een gladde wand maakte. En ze waren rood. De top was idd anders maa dat weet ik niet zo

*gaat zoeken*
Oud 27-09-2002, 13:43
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
ehh http://www.skepsis.nl/schemerlamp.html ?
whahaha LOL
Oud 27-09-2002, 14:47
legatus
legatus is offline
Vrijmetselaars.
Reageren

Regels voor berichten