Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2006, 11:07
Verwijderd
Jaja, lekker ruime(onduidelijke vraag), maar wij zijn er zelf ook nog niet uit.

Mn vriendin en ik zijn van plan om van de zomervakantie er lekker met zn 2jes op uit te trekken(wie niet?).
We gaan met tent en auto, maar zijn er nog nie thelemaal uit waar we naartoe willen. We hebben gelukkig onze doelen al zo ver 'uitgedund' dat we nu dus met deze vraag zitten.
Zullen we naar Scandinavië(Denemarken en Zweden(misschien noorwegen)(geen Finland(hoewel dat wel een supertof land is) )

, of naar Zwitserland e.o(stukje frankrijk, maybe noord italië etc)
.

Ik zelf ben in al die landen al meerdere keren geweest(en ben verkocht eraan), zij nog niet. Zij wil sowieso nog alles zien van de wereld(ik ook), dus het maakt haar niet zoveel uit naar welk van de 2 we gaan.

Nou is Zwitserland natuurlijk wel errug duur, en heb je een vignet nodig voor de snelwegen. Maar Noorwegen en zweden zijn ook niet het goedkoopst van de wereld.
Als we de landen bezoeken willen we natuurlijk zien wat ik hierboven gepost heb(damn dat klinkt ouwelul-achtig.. lekker natuur bekijken.. hmm), maar ook natuurlijk het leven in de steden ontdekken, respectievelijk Kopenhagen-Stockholm of Bern/geneve etc..

Waar zouden jullie naartoe gaan?
(en nee, Scandinavië is niet koud, dus dat excuus mag niet)

Laatst gewijzigd op 06-04-2006 om 09:35.
Advertentie
Oud 05-04-2006, 15:04
Black Soul
Black Soul is offline
Ik zou naar scandinavië gaan, maar das natuurlijk mijn eigen persoonlijke mening
(en waarom? omdat scandinavië nóg mooier is!)
Oud 05-04-2006, 18:09
Verwijderd
Skandinavie is natuurlijk wel geweldig mooi<33. Ik ben in Noorwegen geweest, en dan in het lage gedeelte, maar zou graag nog een keer naar de fjorden in het Oosten gaan.
Het enige nadeel: het is gewoon zo ontzettend duur. Maar goed je kunt het natuurlijk zo duur maken als je het zelf wil.
Ik ben in Oslo geweest in Noorwegen, en dat is echt een geweldige stad. Ik vond het erg zo gezellig en hip.
Oud 05-04-2006, 18:18
Verwijderd
Scandinavie (maar goed daar ben ik nog niet geweest (denemarken wel trouwens) en in zwitseland al vijftien keer ofzo). Het lijken me mooie landen, zat te doen en ik zou ook naar de fjorden willen

Zou scandinavie ook ruiger zijn qua natuur? (komt net in me op, misschien dat iemand anders dat weet)/
Oud 05-04-2006, 18:28
Verwijderd
Scandinavië is zeker ruiger qua natuur dan de rest van west-europa..

vooral als je naar het hoogland gaat, of juist naar finland..
Daar is de natuur op sommige plaatsen nog serieus onaangetast, en waan je je echt in een soort van film ofzo(dat het zo rustig en mooi kan zijn)..

Als je echt ruige natuur wil, dus onherbergzaam, dan moet je naar de hardanger hoogvlakte(ff de noorse naam kwijt).. ligt ergens tussen oslo en bergen(ruim genomen).. Dat is echt onherbergzaam, en daar kan je zo goed als niet overleven. Daar hebben de zuidpoolexpedities(van begin vorige eeuw) enkele maanden geoefend, omdat dat de enige plek was in europa die qua ruigheid te vergelijken was met antarctica.

hm, maar nu zit ik scandinavië zelf de hemel in te prijzen, terwijl ik nog nieteens weet wat ik wil..

Nou niet echt de meest uitnodigende plekjes voor een strandvakantie

Laatst gewijzigd op 05-04-2006 om 18:34.
Oud 05-04-2006, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 05-04-2006 @ 19:28 :
(..)
hm, maar nu zit ik scandinavië zelf de hemel in te prijzen, terwijl ik nog nieteens weet wat ik wil..
whaha, maar goed, dat ongerepte vind ik zelf wel heel mooi, dat heb ik in slowakije ook gezien maar dat hoort niet bij dit topic
Oud 05-04-2006, 18:35
Verwijderd
Iemand (met rijbewijs) trouwens enige ervaring met zulke afstanden?
Ik was niet van plan om in een dag naar stockholm of Bern te rijden natuurlijk.. Maar toch
Oud 05-04-2006, 18:38
Verwijderd
Ik hoop mn rijbewijs over een paar maandjes te hebben, maar ik ben vaak zat richting Bern gereden, op 1 dag en dan nog veel verder dan Bern alleen. Alles gereden door 1 persoon, maar er was wel een 2e bij om het over te nemen als dat nodig was. Kan dus wel op een dag, maar ik weet niet hoeveel ervaring je met zulke afstanden hebt, of er een twee man bij is en hoe het met de concentratie zit. Afstand Stockholm weet ik niet hoe snel dat gaat. Wel leuke vakantieplannen trouwens.

(ja ik dacht ben hier nu toch laat dan maar even van me horen vervelend he)
Oud 05-04-2006, 18:57
Verwijderd
Gelijk heb je
en ja zo blijft tie mooi bovenaan he zelf maar even naar oplossing zoeken dan, fijne vakanite!
Oud 05-04-2006, 19:38
kweety
kweety is offline
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 05-04-2006 @ 19:55 :
Hahahah, maakt niet uit hoor.. zo blijft het topic beetje bovenaan he

mja, ik heb ondertussen 2jaar mn rijbewijs.. En ik rij best veel, ook lange stukken, maar nog nooit echt in een ruk door naar zwitserland ofzo.
Probleem is ook dat mn vriendin (nog) geen rijbewijs heeft, dus ik heb ook niemand die in kan vallen. Nja, tis niet zo dat ik snel moe wordt of mn concentratie verlies, maar ik hou het liever wel veilig
de keren dat wij naar noorwegen zijn geweest, zijn we op de heenweg naar kiel gereden (boven in Duitsland) dan op de boot ('s nachts) naar zweden en vanuit hier naar noorwegen. Dit is best wel te doen. Maar bedenk wel dat afstanden in scandinavie niet te vergelijken zijn met hier. Op de snelweg mag je maar 90km/u en zoveel snelwegen zijn er niet. De wegen daar zijn ook heel anders. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met rijden in de bergen, zo niet, dan kan het nog tegenvallen.
Oud 05-04-2006, 20:00
Verwijderd
Daar heb je gelijk in ja.
Ik weet dat de afstanden daar groter zijn, was ook niet van plan ver boven stockholm uit te komen, hoewel de poolcirkel wel supertof is, kost dat ook weer een paar tanks benzine..
Volgens de info-boekjes mag je btw wel gewoon 110(of120) op de snelwegen hoor, 90 is alleen als je caravan hebt.

Hoe duur is die overtoch eigenlijk?
en heeft iemand enig idee hoe hoog de tol is voor de brug tussen denemarken-zweden?
Oud 06-04-2006, 17:39
kweety
kweety is offline
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 05-04-2006 @ 21:00 :
Daar heb je gelijk in ja.
Ik weet dat de afstanden daar groter zijn, was ook niet van plan ver boven stockholm uit te komen, hoewel de poolcirkel wel supertof is, kost dat ook weer een paar tanks benzine..
Volgens de info-boekjes mag je btw wel gewoon 110(of120) op de snelwegen hoor, 90 is alleen als je caravan hebt.

Hoe duur is die overtoch eigenlijk?
en heeft iemand enig idee hoe hoog de tol is voor de brug tussen denemarken-zweden?
ja, goed, miss mag je dan wel 110 op de snelweg, die zijn er niet veel te vinden.
Hoe duur de overtoch is weet ik niet precies.
http://www.stenaline.com/nl/stena_line.html hier kun je er vast wel meer info over vinden.

Wij zijn toen met de boot gegaan, omdat pap toen alleen reed (mam wilde nie rijden en wij konden niet rijden). Zo had hij toch nog goed nachtrust. Verder moet ik zeggen dat het eten ook op de boot goed verzorgd is.
We hebben toen ook voor de bruggen gekeken, maar er zouden dan nog 1/2 overnachtingen bijkomen en zo werd het ongeveer net zo duur als met de boot.
Oud 07-04-2006, 13:46
Verwijderd
Ben in beiden geweest. Ik vond Scandinavie mooier (natuur en steden).
Oud 08-04-2006, 16:26
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Ik ben nog niet in Zwitserland geweest. In Noorwegen ( Scandinavië zeg maar ) ben ik echter al meerdere keren geweest. Heel erg gaaf als je van mooie natuur houdt. Maar houd rekening met slecht weer, zoals ik vorig jaar heb gehad.

In Noorwegen kan je een vakantie hebben met alleen maar zon en rond de 30 graden maar ook een week met alleen maar regen ( en dan bedoel ik heel erg veel regen ).
Oud 18-04-2006, 11:12
Verwijderd
Het wordt Scandinavië .
Zijn er nog dingen die we ab-so-lute-ment gezien moeten hebben?

(kunnen we zelf ook wel bedenken natuurlijk, maar even vragen kan nooit kwaad, misschien weten jullie net weer iets anders leuks )
Oud 18-04-2006, 11:54
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
De prekersstoel in Noorwegen is erg gaaf. kijk anders even rond op het Noorwegen forum ( google er even na ).
Oud 20-04-2006, 20:48
EvilConduct
EvilConduct is offline
Ik weet niet of je af en toe een biertje lust, maar Scandinavie is wat dat betrefd ABSURD duur!
Oud 20-04-2006, 23:33
Verwijderd
haha, ja dat lust ik wel, en dat probleem had ik al opgemerkt ja.. maar thnx voor de tip, ach, dat wordt gewoon even rustig aan doen vrees ik.. drank invoeren mag geloof ik ook niet, en zo erg is dat ook weer niet nodig..
Oud 21-04-2006, 06:33
akumabito
akumabito is offline
Noorwegen, in combinatie met wild-kamperen
Oud 21-04-2006, 11:16
EvilConduct
EvilConduct is offline
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 21-04-2006 @ 00:33 :
haha, ja dat lust ik wel, en dat probleem had ik al opgemerkt ja.. maar thnx voor de tip, ach, dat wordt gewoon even rustig aan doen vrees ik.. drank invoeren mag geloof ik ook niet, en zo erg is dat ook weer niet nodig..
Een flesje wodka in je tas moet wel lukken, denk ik.
Oud 27-05-2006, 13:51
Chick Rock
Chick Rock is offline
Denemarken: prachtig land et aardige mensen. Kopenhagen is echt een wereldstad, prachtige architectuur en leuke terrasjes ga vooral een keer naar Tivoli, een ontzettend gezellig en ouderwets pretpark. Ook Nyhavn is een aanrader (heb zelf een keer de toerist uitgehangen en heb een rondvaart door de haven gemaakt, heel leuk!) O ja, beklim de Rundetaarn voor een prachtig uitzicht over de stad.

Zweden: vooral het wat noordelijkere gedeelte mooi. Wel vooral bossen, een stuk minder ruig dan bijvoorbeeld Noorwegen. Kijk Ronja de Roversdochter ter oriëntatie

Noorwegen: geweldig! Je kunt idd pech hebben met het weer.. Minder kans op slecht weer in Zweden (door de bergrug die de landen van elkaar scheidt), maar het land is absoluut meer de moeite waard. Een veel grotere diversiteit, fjorden, hoge bergen, steden, uitgestrekte hoogvlaktes (zoals de Hardanger Vida)

Zwitserland: ga ik zelf dit jaar weer heen. Toch zijn de bergen in het zuiden van Zwitserland en het noorden van Italië ruiger dan die in Noorwegen. Dat komt omdat het een 'nieuwer' bergmassief is en de kam in Noorwegen dus al verder is afgevlakt. Zelf vind ik vooral de glooiende met bloemen begroeide hellingen die plotseling overgaan in steile rotsen heel indrukwekkend aan Zwitserland.

Ik denk dat het grote verschil tussen Noorwegen en Zwitserland is dat Noorwegen veel onherbergzamer is. Je zult er ook minder mensen tegenkomen als je aan het bergwandelen bent. In Noorwegen zijn trouwens wel iets minfder besneeuwde toppen.

Als je zuidelijk zit in Zwitserland is er al een sterke Italiaanse invloed, wat ik heel leuk vind.

Ik hou van plaatjes, sorry..
Oud 03-07-2006, 16:06
Verwijderd
*bump*

het is dus scandinavie geworden, met de auto..
In ieder geval denemarken en zweden.. afhankelijk van het geld misschien ook nog stukje noorwegen..

Welke dingen moeten we absolutement niet missen? (afgezien van stockholm, een typisch zweeds bos, en kopenhagen natuurlijk)
Oud 03-07-2006, 19:18
Verwijderd
Granna aan het Vatternmeer in Zweden is wel een leuk dorpje. Bekend om z'n zuurstokken. Omgeving en uitzicht over het meer is verder prachtig.

Noorwegen vind ik mooier dan Zweden en zeker mooier dan Denemarken. Stukje meepikken van Noorwegen zou ik je zeker aanraden. Oslo is een erg leuke stad. Net ten noorden van Oslo heb je nog enkele mooie meren.

In Zweden is Goteborg ook een mooie stad.
Oud 04-07-2006, 07:47
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Oslo, ga ik deze zomer heen wel jammer dat het nummer 2 van de duurste steden ter wereld is.

Noorwegen vind ik ook een stuk mooier dan Denemarken en Zweden waarschijnlijk ook wel ( ben nog nooit in Zweden geweest ). dus ik zou het zeker aanraden Noorwegen te bezoeken.
Oud 04-07-2006, 10:44
AC Milan 7
AC Milan 7 is offline
Ben zelf nooit naar Scandinavië geweest, als je het goedkoper wilt houden dan Zwitserland moet je naar Noord-Italië gaan, net zo mooie gebergten en toch wat meer sfeer (naar mijn mening)
Advertentie
Oud 06-07-2006, 09:21
Jones
Ik was voor Zwitserland gegaan Over Scandinavie kan ik je weinig vertellen alleen dat het zeker de moeite waard is om er een x vakantie te vieren
Oud 06-07-2006, 12:56
Anoniem
Als je van ruige, onherbergzame natuur houdt moet je een bezoekje aan Noorwegen zeker niet overslaan! Het ligt dan wel vrij ver uit je route, maar Bergen vind ik een prachtige stad. Ik ga dit jaar ook naar Oslo

Naar Zweden ga je voor Ikea, glooiende heuvels, mooi weer (iig meer dan in Noorwegen), knäckebrod, spraakzamere mensen, enz. In Stockholm zijn veel paleizen en parken te bezichtigen, en ook een openluchtmuseum als je ervan houdt. Daar heb je een mooi overzicht van het wonen en leven en werken van de Zweden tot een x aantal jaar terug.
Kopenhagen heeft Tivoli!
Oud 06-07-2006, 15:35
Verwijderd
Tivoli ligt ook zeker in de planning

bergen ligt wel ver uit de route, en benzine is al niet supergoedkoop, dus dat wordt lastig daar te komen, hoewel we ook graag wel wat mooie fjorden zouden willen zien..

Mensen die bij het vanern/vattern meer zijn geweest? of kunnen we beter wat 'kleinere' meren doen?
en ervaring met campings in zweden/denemarken?
Advertentie

Regels voor berichten