Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2006, 23:07
Havik
Havik is offline
Ik wil graag mijn verhaal kwijt en hoop dat jullie me kunnen helpen. Vandaag heb ik me laten oplichten. (ik ben namelijk nogal dom geweest) en hoop nu dat ik nog iets kan doen.

Het verhaal:
Gisteren ben ik jarig geweest en heb ik geld van vrienden op m'n feestje gehad, een donatie van mijn ouders gehad en wat spaargeld bijgelegd voor het fonds "digitale camera". Ik had wat rondgekeken maar wist echt niet wat ik wilde. Het leek me dus slim om naar een winkel te gaan en daar te kijken. Na 5 verschillende winkels had ik een heel mooie camera gezien die me wel wat leek en aangezien ze me (na een rondje "denken") wel een deal wilde maken over de prijs inc wat assecoires heb ik me laten overhalen. (na nog 10 euro extra afdingen) Toch twijfelde ik nog, maar omdat ik 't weekend naar parijs ga en dan foto's wil maken besloot ik het toch te doen.
Ik voelde me heel wat en ging tevreden naar huis, maar mijn "geldbespaar gen" wilde zijn ego gestreeld en ik typte het merk online in....

40 euro goedkoper online, 1 dag levertijd!

Genaaid dus. Nu wil ik eigenlijk terug gaan en het terug brengen, maar heb geen poot om op te staan, nergens op het bonnetje staat ruilen mag en ze hebben meijn geld al. Ik heb een "special deal" en heb verder niks uigepakt, maar de telefoon was zo ingepakt dat dit niet te bewijzen is.

Graag wil ik tips om dit aan te pakken. Morgen ga ik terug en leg ik uit wat er is gebeurt, dat ik lang had gespaard en dat ze me "heel verdrietig" hebben gemaakt. Of ze me niet halverwege kunnen compenseren evt een beetje scene schoppen kan geen kwaad vaak in de winkel.

Verder zitten alle assecoires nog in het pak en heb ik niks gebruikt/ veranderd en ben ik maar 1 dag later....

tips? ideeen ? maak ik een kans?

Laatst gewijzigd op 04-04-2006 om 23:17.
Advertentie
Oud 04-04-2006, 23:12
Roos
Roos is offline
Je kunt het zeker proberen, maar ik vind niet dat je genaaid of opgelicht bent. Je weet van tevoren dat die prijzen flink kunnen verschillen, en je had ook online kunnen zoeken, voordat je die camera kocht

Maar niet geschoten is altijd mis!
Oud 04-04-2006, 23:13
Martine1986
Martine1986 is offline
Je bent niet opgelicht, je hebt gewoon niet zo'n goede research gedaan voordat je de camera (of telefoon ) kocht.
Het is toch eigenlijk altijd zo dat online kopen goedkoper is?
En mij lijkt het dat je hem gewoon nog terug kunt brengen naar de winkel, vooral als je hem helemaal nog niet uitgepakt hebt ofzo.
Oud 04-04-2006, 23:15
Havik
Havik is offline
zoals ik al zei heb laten oplichten...
en ja ik ben dom geweest...
maar dat wil ik even niet horen..!
Oud 05-04-2006, 00:07
Verwijderd
Dat is geen oplichten
Oud 05-04-2006, 06:37
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Havik schreef op 05-04-2006 @ 00:15 :
zoals ik al zei heb laten oplichten...
en ja ik ben dom geweest...
maar dat wil ik even niet horen..!
teveel betalen <> laten oplichten, meid. prijzen verschillen, das logisch.
Oud 05-04-2006, 07:00
Kali
Kali is offline
Zoals Marcel al zegt, er is een verschil tussen teveel betalen en oplichten. Oplichten is dat ze je zeggen een camera verkocht te hebben, terwijl het om een mixer gaat ...
Teveel betalen, ik denk dat iedereen zich bijna dagelijks op jou manier laat oplichten dan...

En je kunt proberen terug te gaan, maar verzin dan liever een verhaal dat je hem kado doet aan iemand en die persoon er al een heeft ofzo.
Het zeggen dat je "verdrietig bent omdat ze je opgelicht hebben" doet me denken dat je ergens 14-15 bent. En om die reden zullen ze ook nooit je geld teruggeven.
Wettelijk gezien zijn ze dus niet verplicht je geld terug te geve.
Trouwens met special deals moet je opletten, meestal zijn het de slechtste camera's die zo verkocht worden, maar het feit dat er genoeg accesoires bijzitten verleiden veel mensen.
Oud 05-04-2006, 07:09
Verwijderd
Als je dat geldbespaar-gen nou even inschakelt vóór je iets koopt.
Oud 05-04-2006, 07:14
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Kali schreef op 05-04-2006 @ 08:00 :

Het zeggen dat je "verdrietig bent omdat ze je opgelicht hebben" doet me denken dat je ergens 14-15 bent. En om die reden zullen ze ook nooit je geld teruggeven.
Wettelijk gezien zijn ze dus niet verplicht je geld terug te geve.
tenzij de TS daadwerkelijk 14 of 15 bent. Als je jonger dan 16 bent (en voor echt grote aankopen, jonger dan 18) kunnen je ouders of voogd een koop ongedaan maken.
Oud 05-04-2006, 07:58
Kali
Kali is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 05-04-2006 @ 08:14 :
tenzij de TS daadwerkelijk 14 of 15 bent. Als je jonger dan 16 bent (en voor echt grote aankopen, jonger dan 18) kunnen je ouders of voogd een koop ongedaan maken.
Dat is natuurlijk ook weer waar, maar dan is het onverantwoord geweest dat de ouders van TS de TS deze aankoop alleen hebben laten doen...
Plus dat het een hele rimram zal zijn om de koop om die reden ongedaan te maken.
Oud 05-04-2006, 08:16
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Kali schreef op 05-04-2006 @ 08:58 :
Dat is natuurlijk ook weer waar, maar dan is het onverantwoord geweest dat de ouders van TS de TS deze aankoop alleen hebben laten doen...
Plus dat het een hele rimram zal zijn om de koop om die reden ongedaan te maken.
Kijk er zijn kinderen die gaan lekker zonder papa en mama winkelen en kopen dan een scooter. De ouders hoeven daar natuurlijk niks van te weten.
Verder is het niet moeilijker dan een andere reden denk ik zo.

Verder ben je niet opgelicht en heb je alleen meer betaald dan ergens anders. Als je dat oplichten noemt tja.... Maar dan licht ik iedere dag dat ik in de supermarkt werk ook mensen op. Want de AH is nu eenmaal duurder dan de Jumbo.

Accepteer het dat je te veel betaald hebt, het voordeel van een winkel is dat je vaak wat meer service hebt . Beschouw het als lesgeld dat je voortaan je iets beter in de aanschaf van artikelen verdiept als je in het vervolg die 40 euro in je zak wil houden.
Oud 05-04-2006, 08:25
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Online aankopen zijn (bijna) altijd goedkoper. Juist omdat er geen (makkelijke) service bij zit.
Is je camera stuk, dan kun je zo naar de winkel toe. Als je hem online hebt gekocht gaat dat niet zo makkelijk.
Bovendien komen er online zeker 10 euro verzendkosten bij.

In de winkel waar je de camera gekocht hebt, hebben ze een deal gemaakt. Daar kun je niet zomaar vanaf, want je hoefde er namelijk niet mee in te stemmen.

Wel heb je toch altijd een termijn dat je het weer terug mag brengen? (Ik weet bij kledingwinkels vaak binnen 7 dagen... bij de Ikea heb je zelfs 90 dagen!)

Dan kun je gewoon terug naar de winkel gaan en zeggen dat je je geld terug wilt...
Oud 05-04-2006, 08:43
Verwijderd
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 05-04-2006 @ 09:25 :
Online aankopen zijn (bijna) altijd goedkoper. Juist omdat er geen (makkelijke) service bij zit.
Is je camera stuk, dan kun je zo naar de winkel toe. Als je hem online hebt gekocht gaat dat niet zo makkelijk.
Bovendien komen er online zeker 10 euro verzendkosten bij.

In de winkel waar je de camera gekocht hebt, hebben ze een deal gemaakt. Daar kun je niet zomaar vanaf, want je hoefde er namelijk niet mee in te stemmen.

Wel heb je toch altijd een termijn dat je het weer terug mag brengen? (Ik weet bij kledingwinkels vaak binnen 7 dagen... bij de Ikea heb je zelfs 90 dagen!)

Dan kun je gewoon terug naar de winkel gaan en zeggen dat je je geld terug wilt...
Het geld teruggeven of het ruilen voor een artikel, waar niets mis mee is, valt onder de service van een winkel. De winkel heeft geen enkele plicht om jou je geld terug te geven of je het artikel voor een ander artikel te laten ruilen.

Mocht de TS jonger zijn dan 16, dan kan ze door haar ouders de koop laten ontbinden.
Oud 05-04-2006, 11:46
Go
Go is offline
Ik heb een tijdje geleden ook een printer via internet besteld, die inclusief verzendkosten 112 euro kostte. Exact dezelfde printer staat in de winkel voor 150 euro. Gelukkkig deed alles het en ben ik tevreden over de printer, maar als er wat mis mee was geweest was het veel gedonder geweest met het opsturen enzo. In dat geval was een winkel handiger geweest. Ga er simpelweg maar vanuit dat vrijwel alle electronicaproducten op internet goedkoper zijn.
Oud 05-04-2006, 12:32
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Kali schreef op 05-04-2006 @ 08:58 :

nee hoor. de verkoper is verplicht mee te werken - en doet dat meestal ook.
Oud 05-04-2006, 13:31
Balance
Balance is offline
Citaat:
Havik schreef op 05-04-2006 @ 00:07 :
Of ze me niet halverwege kunnen compenseren evt een beetje scene schoppen kan geen kwaad vaak in de winkel.
Dus omdat je zelf niet slim genoeg was om eerst even prijzen te vergelijken, ga jij nu bonje staan maken in de winkel? Beetje jammer hoor.

Jij werkt zelf zeker niet in een winkel?
Oud 05-04-2006, 14:42
Estar
Estar is offline
Sjonge wat ben jij een dom geval zeg

Maar goed, je kunt je spullen in bijna alle gevallen terug brengen en daarbij heb je nu en geen geen verzend en blabla kosten, garantie en extra spullen

Ik snap niet dat je verwacht dat ze iets gaan compenseren omdat jij dom bent en als ze dat niet willen herrie gaan schoppen in de winkel( waarbij jij voorschut staat en niet hun)
Oud 05-04-2006, 16:27
Havik
Havik is offline
Ik wil graag de mensen bedanken die gewoon normaal hebben gereageerd en alle mensen die flauwe opmerkingen maken, tja als jullie er zelf blij van worden, vrijheid van meningsuiting.
Zelf ben ik nu net 20 en weet dat ik goed onderzoek moet doen vooraf, maar komop, maken jullie niet allemaal wel eens fouten?
Gelieven niet meteen het slechtste van iemand te denken en niet meteen te oordelen!

*Ik ben vandaag naar de winkel gegaan en heb alles uitgelegd, helemaal normaal, zonder stennis te schoppen natuurlijk. (Niet alles te serieus nemen ik ben echt niet onredelijk, maar voelde me gewoon 40 euro getild)

Dat ik online hetzelfde product had gezien veel goedkoper en dat ik dat achteraf toch jammer vond. Ik heb hen uitgelegt dat ik heel blij was met hun service en met het toestel en dat het puur het feit is dat ik het wel een groot verschil vond. Dat ik een euro of 20 wel over heb voor de service omdat ik het een fijne winkel vond, maar dat 40 euro op 170 euro wel veel vond. Ik wilde geen kritiek leveren, maar gewoon hun kant horen, omdat ik er veel geld in had geinvesteerd en er nu een naar gevoel bij had.

Ze begrepen mijn kant van het verhaal en vertelde idd dat het gewoon de service was en daardoor op deze manier was. Toen kwam de bazin die mij gisteren had geholpen en legde uit dat er vaak problemen waren via internet mbt levertijden en dat ze hoopten dat ik toch kon genieten van het toestel. Ik wilde me hier bij neerleggen, want tja eigen schuld dikke bult.
Maar ze wilde er wel een extra lens protector erop te zetten als kleine compensatie. Hier heb ik hen heel erg voor bedankt en heb verder gewoon me erbij neergelegd.

Al met al; een dure levensles
Oud 05-04-2006, 19:07
Verwijderd
Niet zo passief kerel. Als je die zooi niet uitgepakt heb en de bon nog in je bezit is, kan je de camera gewoon binnen 8 dagen ruilen.

Wat jou is overkomen is natuurlijk geen oplichting, dat noemen ze vrije-markteconomie.
Oud 05-04-2006, 19:56
Yolcu
Yolcu is offline
Wat een onzin. Een dure levensles? Het gaat om 4 tientjes man, stel je niet aan.
Oud 05-04-2006, 20:15
Verwijderd
Citaat:
thomas_katz schreef op 05-04-2006 @ 20:07 :
Niet zo passief kerel. Als je die zooi niet uitgepakt heb en de bon nog in je bezit is, kan je de camera gewoon binnen 8 dagen ruilen.

Daarbij heb je niet je geld terug
Oud 05-04-2006, 20:41
Havik
Havik is offline
Citaat:
Yolcu schreef op 05-04-2006 @ 20:56 :
Wat een onzin. Een dure levensles? Het gaat om 4 tientjes man, stel je niet aan.
Ik ben een vrouw en voor mij is 4 tientjes een heleboel aangezien ik studeer en per maand precies rondkom.
Oud 05-04-2006, 22:33
Project 50
Project 50 is offline
edit: Zie dat het al opgelost is. Ik vind dat je het nog netjes aangepakt hebt, geen rotzooi etc. Je mag alleen wel van geluk spreken dat die mensen in de winkel je nog verder hebben gematst, dat hadden ze helemaal niet hoeven doen.

Voortaan dus beter controleren voordat je iets koopt.

Laatst gewijzigd op 05-04-2006 om 22:36.
Oud 06-04-2006, 07:40
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Havik schreef op 05-04-2006 @ 17:27 :
Ik wil graag de mensen bedanken die gewoon normaal hebben gereageerd en alle mensen die flauwe opmerkingen maken, tja als jullie er zelf blij van worden, vrijheid van meningsuiting.
Zelf ben ik nu net 20 en weet dat ik goed onderzoek moet doen vooraf, maar komop, maken jullie niet allemaal wel eens fouten?
Gelieven niet meteen het slechtste van iemand te denken en niet meteen te oordelen!
dat mensen hier dingen zeggen die je niet wilt horen wil nog niet zeggen dat het 'flauwe opmerkingen' zijn. Djeez.
Oud 06-04-2006, 07:43
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Havik schreef op 05-04-2006 @ 21:41 :
Ik ben een vrouw en voor mij is 4 tientjes een heleboel aangezien ik studeer en per maand precies rondkom.
Als je die 4 tientjes niet had kunnen missen, had je die camera toch niet moeten kopen?! Natuurlijk is het zo dat als je beter rondgekeken had, je die camera goedkoper hebt gekocht, maar wanneer je die aanbieding niet had gevonden, was je ook blij geweest met wat je had, dus om nou over die 40 euro te vallen...
Advertentie
Oud 06-04-2006, 09:02
Havik
Havik is offline
Tjah daarom was het ook zo domvan me en heb ik me er ook zo over opgewonden.... en ik weet allang dat het dom was!

Wat mij betreft mag dit topic dicht
Oud 06-04-2006, 09:03
Verwijderd
ga toch vliegen en muizen vangen .
Oud 06-04-2006, 09:16
Asiamania
Asiamania is offline
Citaat:
Havik schreef op 05-04-2006 @ 21:41 :
misschien dan een andere baan zoeken waar je meer verdient. horizontaal werk schijnt goed te verdienen

Ik zou toch echt niet met jou willen ruilen qua leven. Gewoon elke maand precies rondkomen met je salaris. Steeds moeten opletten op elke uitgave...
Oud 06-04-2006, 09:25
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Asiamania schreef op 06-04-2006 @ 10:16 :
misschien dan een andere baan zoeken waar je meer verdient. horizontaal werk schijnt goed te verdienen

Regels voor berichten