Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2002, 17:23
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Wat zouden jullie hier van vinden?
Oud 05-09-2002, 17:37
Remqo
Remqo is offline
het is natuurlijk wel interessant om met DNA te spelen, maar ik heb liever alles puur natuur.

Genetische manipulatie is gewoon het perfectioneren van organismen. Ik vind het wel een interresant onderwerp, maar aan de andere kant onnodig.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 17:39
Jozzy
Jozzy is offline
Nee!! Dan krijg je de gehele wereldbevolking die 1 meter 80 is, blanke huid, blauwe ogen en blond haar, heteroseksueel en bijzonder intelligent (bij wijze van spreken). Dat willen we dus niet met z'n allen lijkt me.....
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 20:07
Swami Salami
Swami Salami is offline
nee, waanzin idee. Streven naar perfectie is wat anders dan perfect zijn. Ook vind ik de negatieve dingen die je er mee kan doen veel erger dan dat ik de goede dingen goed vind.
Bovendien zou je er mensen mee in hokjes dwingen (ik heb het nu over klonen) zo zou je dan iemand klonen om kantoorarbeid te doen, iemand anders om wiskunde formules te bedenken en weer iemand anders om topsporter te worden. De 'onschuldige' voorbeelden.
Hoe meer je hiermee gaat experimenteren en hoe meer je bepaalde genen in organen gaat inbrengen hoe dichter je bij klonen komt en klonen is fout. Dus ook de eerste stap niet maken. Genetische manipulatie bij planten/dieren vind ik hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 20:36
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
ModuM schreef:
Nee!! Dan krijg je de gehele wereldbevolking die 1 meter 80 is, blanke huid, blauwe ogen en blond haar, heteroseksueel en bijzonder intelligent (bij wijze van spreken). Dat willen we dus niet met z'n allen lijkt me.....
Wat een ongelovelijk achterlijk en bevooroordeeld idee over gentherapie heb jij zeg. Alsof elke bioloog een Mengele is, bah.

Gentherapie zou gebruikt kunnen worden om dingen als kanker, MS en taaislijmziekte te voorkomen bij mensen, en daar ben ik, IMHO vanzelfsprekend, helemaal voor.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 20:38
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Draakiej schreef:

Genetische manipulatie is gewoon het perfectioneren van organismen. Ik vind het wel een interresant onderwerp, maar aan de andere kant onnodig.
Ja, want JIJ bent compleet gezond, nietwaar? Jij hebt geen taaislijmziekte, waardoor je weet dat je op je 18e onder de zoden ligt, ofwel?

Mensen die tegen genetische manipulatie zijn, zijn de grootste egoisten die er zijn. Er zijn zo veel problemen mee op te lossen (honger, ziekten) dat alleen de mensen die daar geen last van hebben (wij dikke, luie westerlingen) tegen zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 20:47
The Bachelor
The Bachelor is offline
ik denk dat we genetische manupilatie tegen moeten gaan, want we snijden onszelf in de vingers. ik geloof niet in god, maar als we een ziekte hebben, dan hebben we dat, en dat is om een rede, al zou het alleen maar zijn om de wereldbevolking weer in te laten krimpen. gaan we dit tegen, dan strijden we tegen de wetten van de aarde en wie weet waar die eindigen
Oud 05-09-2002, 21:04
emperor crono
emperor crono is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Wat een ongelovelijk achterlijk en bevooroordeeld idee over gentherapie heb jij zeg. Alsof elke bioloog een Mengele is, bah.
Theoretisch had dat een klein beetje politiek verantwoorder gekund.

Citaat:
Gentherapie zou gebruikt kunnen worden om dingen als kanker, MS en taaislijmziekte te voorkomen bij mensen, en daar ben ik, IMHO vanzelfsprekend, helemaal voor.
En daar heb je denk ik de reden dat veel mensen twijfelen of het wel of niet kan. Want je hebt aan de ene kant zoveel ellende die je met genetische manipulatie zou kunnen oplossen, maar aan de andere kant spoken door je achterhoofd die ideeen van zieke geesten die door middel van genetische manipulatie hun droom van een arisch ras waar zouden kunnen maken.
En dan is er nog de ethieke zijde aan verbonden: mischien kunnen we het wel, maar mogen we ziekten oplossen door aan de genen van de mens te sleutelen? Is dat niet een beetje voor god spelen? Echter, dat valt ook weer te weerleggen door te roepen dat je dan ook geen peniciline meer mag slikken en dat zelfs een asperientje al een zonde zou zijn.
Hmz. vrij ingewikkeld allemaal. Ik ben er zelf nog niet echt over uit, al weet ik wel dat ik VOOR zou zijn als ik een ongeneesbare ziekte had die in de toekomst op die manier voorkomen zou kunnen worden.
Oud 06-09-2002, 09:55
notbonefish
notbonefish is offline
of je het nu goed vind of niet, als het gedaan kan worden, zal iemand het doen.

zelf ben ik een voorstander ervan, want het zal ons helpen onszelf te begrijpen. het is duidelijk dat er potentieel gevaarlijke dingen mee gedaan kunnen worden, wat het dus nog belangrijker maakt om het niet als een 'taboe' te zien, zodat er genoeg onderzoek gedaan wordt om er een beetje controle over te hebben.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 16:19
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Eens. Als je genetische manipulatie kunt gebruiken om ziektes te genezen ed, mag het daarvoor imo zeker gebruikt worden.
Probleem is alleen dat je al heel snel te maken krijgt met 'schemergebieden'. Bijvoorbeeld; iemand heeft een bril (of er kan bij het embryo worden vastgesteld dat de ogen slecht zullen functioneren). Je kunt dit kind 'genezen' door wat te knutselen, zodat zijn ogen het doen. Maar valt dit nog onder genezen? Velen zullen roepen dat dit het 'perfectioneren' van de mens is. Het is namelijk niet een dodelijke ziekte, maar het zal wel hinderlijk zijn voor het kind.
Misschien gaan hier goeie en zéér strenge regels voor komen en blijkt dit allemaal wel mee te vallen, maar toekomstkijken is niet m'n sterkste punt...

Citaat:
emperor crono schreef:
En dan is er nog de ethieke zijde aan verbonden: mischien kunnen we het wel, maar mogen we ziekten oplossen door aan de genen van de mens te sleutelen? Is dat niet een beetje voor god spelen?
Is het scheppen van leven, iets wat doorgaans met veel vreugde wordt gevierd, ook niet voor God spelen?
No offence natuurlijk, maar kan me nooit zo vinden in 'voor God spelen'. Als mensen iemand met een (nu) ongeneeslijke ziekte kunnen genezen, moeten zij dat zeker doen. Dan moeten ze dat niet laten afhangen van iemand die ff de bijbel doorbladert om te kijken of dat wel mag.
Oud 07-09-2002, 08:34
Isa
Isa is offline
VOOR!!!

ik wil mezelf maar wat graag perfectioneren en ben niet van plan om me tegen te laten houden door een stelletje sullen dat voor mij wilt beslissen of ik dat mag of niet. waarom zou ik zo zwak en beperkt en autistisch moeten blijven als nu? ik wil emoties! ik wil beter zijn in sociale contacten! ik wil wiskund ekunnen! ik wil betere zintuigen. gentech kan me dat geven en dan zijn er helaas mensen zoals ModuM die liever beperkt blijven en die beperking ook aan andere m,ensen opleggen.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 12:15
The Bachelor
The Bachelor is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
VOOR!!!

ik wil mezelf maar wat graag perfectioneren en ben niet van plan om me tegen te laten houden door een stelletje sullen dat voor mij wilt beslissen of ik dat mag of niet. waarom zou ik zo zwak en beperkt en autistisch moeten blijven als nu? ik wil emoties! ik wil beter zijn in sociale contacten! ik wil wiskund ekunnen! ik wil betere zintuigen. gentech kan me dat geven en dan zijn er helaas mensen zoals ModuM die liever beperkt blijven en die beperking ook aan andere m,ensen opleggen.

na deze opmerking begrijp ik precies waarom jij dat wil, hersenupgrade nodig?
Oud 10-09-2002, 15:11
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Vééééééééét.
Oud 10-09-2002, 15:51
Verwijderd
Ja, maar alleen om ernstige ziekten goedkoop de wereld uit te kunnen helpen en misschien het voedseltekort in de derde wereld-landen op te lossen.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 19:19
Roger
Roger is offline
Dan gaan we na een tijd zo manipuleren dat we het natuurlijk evenwicht weer berijken. Kan je er beter helemaal niet aan beginnen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 16:01
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
NielZ schreef:
Eens. Als je genetische manipulatie kunt gebruiken om ziektes te genezen ed, mag het daarvoor imo zeker gebruikt worden.
Probleem is alleen dat je al heel snel te maken krijgt met 'schemergebieden'. Bijvoorbeeld; iemand heeft een bril (of er kan bij het embryo worden vastgesteld dat de ogen slecht zullen functioneren). Je kunt dit kind 'genezen' door wat te knutselen, zodat zijn ogen het doen. Maar valt dit nog onder genezen? Velen zullen roepen dat dit het 'perfectioneren' van de mens is. Het is namelijk niet een dodelijke ziekte, maar het zal wel hinderlijk zijn voor het kind.
Misschien gaan hier goeie en zéér strenge regels voor komen en blijkt dit allemaal wel mee te vallen, maar toekomstkijken is niet m'n sterkste punt...

Is het scheppen van leven, iets wat doorgaans met veel vreugde wordt gevierd, ook niet voor God spelen?
No offence natuurlijk, maar kan me nooit zo vinden in 'voor God spelen'. Als mensen iemand met een (nu) ongeneeslijke ziekte kunnen genezen, moeten zij dat zeker doen. Dan moeten ze dat niet laten afhangen van iemand die ff de bijbel doorbladert om te kijken of dat wel mag.

Hier ben ik het behoorlijk mee eens..

Ik bedoel... je wordt zo geboren als je geboren wordt..... Bij de geboorde iets aan je kind veranderen, dan ist IMHO niet meer echt "jou" kind....

Als iemand een ernstige ziekte krijgt, of heeft, en er erg onder lijdt lijkt gentherapie mij een goed idee..
Oud 18-09-2002, 16:03
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
perseus schreef:
Ja, maar alleen om ernstige ziekten goedkoop de wereld uit te kunnen helpen en misschien het voedseltekort in de derde wereld-landen op te lossen.
Wat bedoel je met "Het voedseltekort in de derde-wereld-landen op te lossen." ?
Oud 18-09-2002, 22:39
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
Aragnabite schreef:
Wat bedoel je met "Het voedseltekort in de derde-wereld-landen op te lossen." ?
mensen maken die kunnen leven van zuurstof en zonlicht!
Met citaat reageren
Oud 22-09-2002, 16:26
hobbuz
hobbuz is offline
Citaat:
bonefish schreef:
ik dénk dat massáal voedsel maken dat geen ziektes veroorzaakt, heel gezond, voedingrijk *?* en lang houdbaar is iig op de korte duur een beter plan is, denk je niet ?

maarum.. ik denk idd dat wbt het voedsel we wel aan g.m. móeten, op den duur, anders overleven we niet op ons wereldje, ben ik bang.
wbt mensen.. als je bij iedereen die paar genen zo maakt dat bepaalde érnstige ziektes niet meer voorkomen.. maar ook als je zegt *er mee kunnen leven wel of niet* zit daar een randgebied aan. voor je leven tot je nek verlamd? mag je dat *gewoon leefbaar* noemen of niet? en mensen die in zo'n situatie terecht komen dat ze euthanasie willen overwegen? of depressiviteit, mag je dat er ook *uitslopen*?
ik vind het allemaal nogal ~dubieus~ en moelijk. wat doe je op zo'n moment met de overbevolking? hoe meer ziektes je *uitschakelt* hoe langer men blijft leven en hoe meer mensen er ook op aarde zullen komen. dan moet je aan de geboortebeperking. is dat dan niet onmenselijk oiidr?
ik weet ut niet..
Oud 22-09-2002, 21:16
notbonefish
notbonefish is offline
voedsel is er genoeg, het probleem is distributie.

en tsja... het enige oplossign voor ruimtegebrek is uitbreiding van onze leefruimte. ad astra!
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 18:51
SCiENTiST
SCiENTiST is offline
Citaat:
The Bachelor schreef:
ik denk dat we genetische manupilatie tegen moeten gaan, want we snijden onszelf in de vingers. ik geloof niet in god, maar als we een ziekte hebben, dan hebben we dat, en dat is om een rede, al zou het alleen maar zijn om de wereldbevolking weer in te laten krimpen. gaan we dit tegen, dan strijden we tegen de wetten van de aarde en wie weet waar die eindigen
Dan kunnen we de ziekenhuizen dus maar beter opheffen.
Oud 27-09-2002, 19:02
SCiENTiST
SCiENTiST is offline
Citaat:
hobbuz schreef:
ik dénk dat massáal voedsel maken dat geen ziektes veroorzaakt, heel gezond, voedingrijk *?* en lang houdbaar is iig op de korte duur een beter plan is, denk je niet ?

maarum.. ik denk idd dat wbt het voedsel we wel aan g.m. móeten, op den duur, anders overleven we niet op ons wereldje, ben ik bang.
Genetische manipulatie bija voedsel is al de normaalste zaak van de wereld. Ik keek laatst bij de ingrediënten van de boter die ik altijd op brood smeer, en daar stond o.a. bij: Genetisch gemanipuleerde soja. Ook bij het kweken van nieuwe soorten bloemen en aardappels, ben je bezig met genetische manipulatie (zei het iets indirecter), door planten met verschillende genen met elkaar te kruizen net zolang tot het gewenste resultaat bereikt is. Zie ook honden, katten, .... etc.
Oud 27-09-2002, 19:03
SCiENTiST
SCiENTiST is offline
Citaat:
bonefish schreef:
Wel cool idee ja
Half plant half dier...
Helaas hebben planten meer dan zonlicht alleen nodig..
Oud 27-09-2002, 20:06
Verwijderd
Citaat:
SCiENTiST schreef:
Wel cool idee ja
Half plant half dier...
Helaas hebben planten meer dan zonlicht alleen nodig..
Water, voedingsstoffen, stikstof, en zonlicht. Mensen leven van water en voedsel. Dat is toch al een heel verschil
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 20:22
legatus
legatus is offline
Citaat:
Water, voedingsstoffen, stikstof, en zonlicht. Mensen leven van water en voedsel. Dat is toch al een heel verschil

Mensen leven door water, voedingsstoffen, vitaminen, mineralen, zuurstof, etc.

Er zijn genoeg planten en dieren die ook zonder zonlicht leven.
Oud 02-10-2002, 19:06
Joyce-b
Joyce-b is offline
Ligt er maar net aan wat je bedoeld.
Persoonlijk vind ik het genetisch manipuleren van levenscellen (zo heten ze toch?), de cellen die in het embryo zitten, en nog geen ''fuctie'' hebben, een goed idee. Deze cellen kan je namelijk vormen tot elke gewenste cel, die je ook nog kan aanpassen aan degene die het nodig is.
Hiedoor wordt het tekort aan donororganen mteen opgelost etc.

Verder ben ik niet echt voor het genetisch manipuleren van volledige mensen, aan de ene kant zou ik het geweldig vinden als er weer iemand komt met het IQ van Einstein, alleen aan de andere kant zou het voor vekeerde doeleinden gebruikt kunnen worden.
Reageren

Regels voor berichten