Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2006, 12:57
Verwijderd
Zó, hier is dan één van de winnende columns, inclusief de orginele spelfouten. Bedankt voor het lezen en voor de stemmen!

Het was maar een droom

Wil iemand me even knijpen? Hoe weet ik zeker dat dit geen droom is? Een fata morgana, zinsbegoocheling eersteklas?

Om mijn examens te halen hoef ik waarschijnlijk niet veel moeite te doen, hoewel een 8,6 gemiddeld er niet in zit. De trein halen daarentegen, wordt een stuk lastiger nu, als de NS werkelijk volhoud aan de stiptheid waar met zoveel trots over gesproken wordt. Ons nationale zorgenkindje is geslaagd, met lof van Verkeer en Waterstaat. Het is geen droom, het is een feit en niemand mag nu nog twijfelen aan het beste (maar niet te vergeten ook enigste) jongetje van de klas.

Alhoewel, misschien zijn de hoge meneren iets té optimistisch. Ik mocht tenslotte ook nog niet zeggen dat ik zou slagen toen ik mijn eerste brugklasrapport trots presenteerde aan opa's en oma's. Er is pas één trimester voorbij, 2006 is nog lang. Wie zegt dat ze niet met zijn allen gewoon ontzettend lui worden, nu de goede resultaten al binnen zijn? Bovendien, wie zegt dat die goede resultaten wel werkelijk goede resultaten zijn? Een consumentenorganisatie in elk geval niet, die speelt voor strenge ambtenaar en stelt dat het er te vroeg en vooral overbodig gejuicht wordt.

Ja mensen, het ís een droom. Het blijde bericht kan meteen genuanceerd worden, de NS lijdt aan grootheidswaan. Op papier is het allemaal net wat rooskleuriger dan in de harde werkelijkheid van slecht verlichte stations vol junkies en zonder conducteurs, alsmaar duurder wordende vervoersbewijzen en een slinkend spoorbaannet. Wie naar de dagelijkse praktijk kijkt, ziet dat de passagiers bedrogen uitkomen. Het lijkt alsof de NS de trucjes om zich beter voor de doen dan ze is beter onder de knie heeft dan de gemiddelde middelbare scholier. Hoewel leerlingen over een groot arsenaal aan mogelijkheden beschikken om onder sancties uit te komen en niet naar de les te hoeven, is het naar mijn weten nog nooit iemand gelukt om daadwerkelijk de cijfers te manipuleren. De NS weten echter als geen ander hoe dat te doen. Met alle gemak worden trucjes toegepast toe, hier en daar wordt een trajectje omgegooid of gaan sneltreinen aan tussenstations voorbij. Niks is te gortig voor het aanpassen van de cijfers en het veiligstellen van de eigen toekomst. Zinsbegoocheling, maar dan wel tweedeklas.

Ik zie het al voor me, de droom wordt langzaam een nachtmerrie. Met een grote grijns op het gezicht presenteert de ene hoge pief de andere pief, een alsmaar steigende lijn. ''Kijk,'' zegt hij, ''deze grafiek laat zien dat het aantal op tijd komende treinen blijft groeien. Prachtig, niet?'' De andere hoge pief spreekt hem niet tegen, pakt alleen even een gummetje, buigt zich naar de flapover de en vervangt ''winst'' door ''punktualiteit treinen''. ''Dat hebben we goed gedaan inderdaad. Klasse!'' zegt hij.
Ik schrik wakker. Shit, ik moet mijn fiets nog halen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2006, 13:07
Verwijderd
En, om maar meteen even irritant te gaan doen.

Ik heb me behoorlijk lopen verbazen de ophef die in het columntopic over spelfouten gemaakt werd. Ging dat echt allemaal over míjn column? Ik voel me niet persoonlijk aangevallen, maar word er wel een beetje kriegelig van. Om te voorkomen dat mensen zich iedere keer gaan opwinden over dit soort zaken, het volgende. (iets wat vast ook voor anderen geldt.)

Pas in de derde klas van de middelbare ''snapte'' ik de d/t-regels enigszins, maar ik maak er nog steeds fouten in. Ook heeft het onnoemelijk lang geduurd voordat ik het verschil wist tussen dingen als zij/zei, nog/noch en leiden/lijden. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het komt er gewoon op neer dat ik niet kan spellen. Dat is geen luiheid, maar (een lichte vorm van, ik kan wel snel lezen) dyslexie. Het klinkt misschien raar, maar ik zie het gewoon niet, ook niet als ik het herlees, wat ik meestal méér dan een keer doe.
Nu kan ik mezelf heel zielig gaan vinden, me kapot gaan schamen en nooit meer een letter op papier zetten, omdat er toch altijd (domme) fouten in zullen zitten en ik niet altijd de beschikking heb over iemand die ze er allemaal uit wil halen (dit keer had ik niet eens Word met spellingscontrole) en ik ze zelf, zoals ik al zei, gewoon niet kan ontdekken. Het is echter zo dat ik met een leuke inhoud, invalshoek of goede zinsbouw nog wel eens een eind kom en me nog nooit verteld is dat ik absoluut niet kan schrijven. Als dat niet genoeg is om een wedstrijd te winnen, of überhaupt stemmen te krijgen, kan ik me daar niet druk om maken, want winnen is mijn doel niet, evenmin het mijn doel is columnist te worden. Wat ik wel wil is gewoon af en toe een stukje schrijven en ja, soms ben ik dan buitengewoon slordig en krijg je fouten. Overigens daag ik iedereen uit de ''ik wordt'' in mijn column te vinden, want die staat er, voor zover ik weet, niet in.

Hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen maar over die spelfouten heen moet lezen, ik weet dat het ontzettend storend is en dat het, zeker in stukjes voor wedstrijden, heel erg slordig staat en niet erg intelligent overkomt. Bovendien moet iedereen helemaal zelf weten wat zijn/haar criteria zijn voor een goedgeschreven tekst, het lijkt me dat daar geen discussie over mogelijk is. Ik wens ook geen uitzonderingspositie, integendeel, kritiek blijft welkom, misschien dat ik er nog wat van opsteek ook.

Weet iedereen wel meteen welke stukjes in komende wedstrijden van mij zijn. Ik denk dat ik er een handelsmerk van maak.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 13:09
CSN
CSN is offline
Gefeliciteerd!! Ik heb niet op je gestemd want ik was te laat met stemmen en ik heb alle columns eigenlijk ook niet gelezen, maar je hebt vast verdiend gewonnen!
Oud 20-04-2006, 13:30
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
CSN schreef op 20-04-2006 @ 14:09 :
Gefeliciteerd!! Ik heb niet op je gestemd want ik was te laat met stemmen en ik heb alle columns eigenlijk ook niet gelezen, maar je hebt vast verdiend gewonnen!
Oud 20-04-2006, 13:33
I C U
I C U is offline
Netjes.

Ik heb niet gestemd, ook niet gelezen. Oké, schandalig, blablabla, ik zal het nooit meer doen, blablabla, maar goed. Gefeli! Ik vind 'm leuk, geen idee hoe de rest eruit ziet, maar toch.
Oud 20-04-2006, 14:02
planckton
planckton is offline
Gefeliciteerd! Onze vriendschap heeft de hevige concurrentiestrijd nét overleefd he
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 15:34
Verwijderd
Gefeliciteerd
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 16:39
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 20-04-2006 @ 16:34 :
Gefeliciteerd
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 17:00
Verwijderd
Nice Zinzi.

40% van de columnwedstrijd heeft gewonnen
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 17:15
lukas15
lukas15 is offline
Vooral dat stuk over spelfouten ontroert me.

* zoekt een zakdoekje *

Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 17:17
Changshan
Changshan is offline
Als je onze columns buiten beschouwing laat, ja.

Zinzi, je bent niet de enige hier op het forum, en er zijn er zat die je stukje wel even voor het posten voor je willen overlezen, mij incluis. Ieke is onze bekendste en beroemdste dyslect, al merk je er weinig van.
Oud 20-04-2006, 17:19
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 20-04-2006 @ 18:00 :
40% van de columnwedstrijd heeft gewonnen
Erg hè. Bij deze, oproep aan iedereen die kan typen: schrijf stukjes voor wedstrijden én stuur ze optijd in.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 17:26
Verwijderd
En oh ja, je dyslexie (of hoe je dat kutwoord ook schrijft), is geen excuus
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 17:38
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 17:53
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 20-04-2006 @ 18:26 :
ik maak ook geen excuus, t is alleen dom om een heel topic te weiden (met korte ei!) aan zoiets stompzinnigs als spelfouten. En ik wilde het gewoon even duidelijk hebben, zodat er als ik stukjes post niet alleen de spelfouten uit worden gehaald, maar er commentaar wordt gegeven op het geheel.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Quis schreef op 20-04-2006 @ 18:53 :
ik maak ook geen excuus, t is alleen dom om een heel topic te weiden (met korte ei!) aan zoiets stompzinnigs als spelfouten. En ik wilde het gewoon even duidelijk hebben, zodat er als ik stukjes post niet alleen de spelfouten uit worden gehaald, maar er commentaar wordt gegeven op het geheel.
Waarom wijdt/weidt??? je er dan een heel topic aan
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 18:43
Kerboga
Kerboga is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 20-04-2006 @ 18:58 :
Waarom wijdt/weidt??? je er dan een heel topic aan
Waarom in vredesnaam met een t erachter?

en gefeliciteerd, hoewel ik op je medewinnares gestemd heb.
Oud 20-04-2006, 19:39
Verwijderd
Citaat:
Kerboga schreef op 20-04-2006 @ 19:43 :
Waarom in vredesnaam met een t erachter?

en gefeliciteerd, hoewel ik op je medewinnares gestemd heb.
omdat ook ik fouten maak
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 21:32
Ieke
Ieke is offline
Gefeliciteerd!

Citaat:
Mr Soija schreef op 20-04-2006 @ 18:26 :
Gelul. Niet volledig, maar imo zeker voor een gedeelte wel. Ik ben het overgens wel erg eens met het stukje van Quis over de spelfouten. Ik kan er zelf ook echt wel tegen als iemand me eens zegt van dat doe je fout (verwacht alleen niet dat dat helpt) maar zo'n topic doorzeiken over spelfouten vind ik jammer. Ook haalt de spellingscontrole echt niet alles eruit.
Je hebt het overgens goed geschreven
Oud 20-04-2006, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 20-04-2006 @ 22:32 :
Gefeliciteerd!

Gelul. Niet volledig, maar imo zeker voor een gedeelte wel. Ik ben het overgens wel erg eens met het stukje van Quis over de spelfouten. Ik kan er zelf ook echt wel tegen als iemand me eens zegt van dat doe je fout (verwacht alleen niet dat dat helpt) maar zo'n topic doorzeiken over spelfouten vind ik jammer. Ook haalt de spellingscontrole echt niet alles eruit.
Je hebt het overgens goed geschreven
Ten eerste was het leuk bedoeld, ten tweede, woordblindheid is geen excuus om heel vel fouten te hebben in een column. Ik snap best dat je fouten achterlaat hoor.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 22:54
Azaelia
Azaelia is offline
Gefeliciteerd! Ik moet zeggen dat Pietter Post me persoonlijk meer aansprak, maar toch heb je het verdiend. Ik vind het knap van je dat je durft te schrijven en te posten op internet ondanks je dyslexie. (serieus!) Desondanks stoorde mij de spelfouten best wel, (het zal piet-luttigheid wel zijn maar toch) maar waarom laat je het dan niet even overlezen door iemand? Ik weet zeker dat zat mensen je met dat soort dingen willen helpen. (Zo niet, dan ik wel!) Oefening baart kunst, en dat is denk ik waar. Vandaar bij deze mijn bewondering.
Oud 21-04-2006, 09:43
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 20-04-2006 @ 23:18 :
Ten eerste was het leuk bedoeld, ten tweede, woordblindheid is geen excuus om heel vel fouten te hebben in een column. Ik snap best dat je fouten achterlaat hoor.
Niet veel, je kan je best wel doen om er zo min mogelijk te maken, maar de kans dat er een paar in blijven is zeker wel aanwezig (spellingscontrole is niet perfect), dus vind ik het wel een excuus voor de enkele foutjes. Maar goed, ik ben dan ook zelf behoorlijk dyslectisch.
Oud 21-04-2006, 10:11
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 21-04-2006 @ 10:43 :
Niet veel, je kan je best wel doen om er zo min mogelijk te maken, maar de kans dat er een paar in blijven is zeker wel aanwezig (spellingscontrole is niet perfect), dus vind ik het wel een excuus voor de enkele foutjes. Maar goed, ik ben dan ook zelf behoorlijk dyslectisch.
Idd
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 10:54
Verwijderd
Weetje, het is niet alsof ik eraan dóódga of zo. Maar goed, bedankt iedereen die zich aangeboden heeft als eindredacteur/-redactrice, dat is lief.
(ps, Deliana, oefening baar geen kunst in dit geval, dat is t m juist)
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 11:50
Changshan
Changshan is offline
Dudes. Zijn we dan nu klaar? Ik wil met een gerust hart naar Turkije vertrekken vanmiddag.
Oud 22-04-2006, 00:03
Krynn
Krynn is offline
Spelfouten kan ik overheen lezen, slecht lopende zinnen zijn tien keer erger.

Had op deze gestemd...leek het meeste op een column (en niet op een droge opsomming, of een verhaal, of wat dan ook) nieuws en eigen beleving waren logisch verweven, het had een kop en een staart, en was grappig
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 20:23
OwL
OwL is offline
Offtopic:

er is ook een verhaaltje van Tonke dracht met dezelfde titiel; het was maar een droom...

dacht dat dit daarover ging
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten