Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2006, 14:43
J-roenn
J-roenn is offline
ik heb hier een pc staabn waarbij de hd 62 graden word, dit kan best kloppen want dat ding word fucking warm, maar bij wat voor temp moet je met je hd gaan oppassen ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2006, 14:57
Jolt
Jolt is offline
50
Oud 23-04-2006, 14:58
Verwijderd
Alles boven kamertemperatuur

Je kunt hem het beste onder de 45 graden houden (mits de uitlezing met bijv. Speedfan correct is). Als hij echt voelbaar erg heet wordt, of zelfs te warm om aan te raken, dan is het foute boel. Je schijf gaat dan misschien niet meteen kapot, maar je verkort de levensduur wel aanzienlijk.

Het beste kun je er een 80 mm fannetje op 5V overheen laten blazen. Dat hoeft dan niet eens koude lucht aan te zuigen, ook al is het maar lauwe lucht; als de schijf maar niet in zijn eigen warmte staat te draaien.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 15:49
Koning
Koning is offline
Maar zo'n speciale HDD koeler die dus in feite alleen het printplaatje koelt, helpt dat veel, of brengt dat de algemene temperatuur niet omlaag?
Oud 23-04-2006, 16:35
Verwijderd
Schijven worden niet warm omdat er zo'n geweldig snelle processor op zit, maar omdat het bewegende mechanische apparaten zijn. De motor en de schijven intern warmen op. Natuurlijk worden de chipjes op het PCB'tje ook wel warm, maar dat is maar een zeer klein deel van het totaal.

Het printplaatje aan de onderkant koelen lijkt me weinig nuttig. Je kunt het beste gewoon de metalen bovenkant van de schijf koelen, die is niet voor niets van glad metaal, omdat dat de warmte het best aan de lucht afgeeft (tenminste zonder gebruik van koelribben). Wil je optimale ventilatie dan hang je je schijf zo op dat de luchtstroom van een eventuele fan ook ónder de schijf kan komen, zodat de componenten op de PCB ook in een fris briesje komen te staan.

Persoonlijk vind ik 'speciale HDD koelers' een beetje onzinnig, tenzij het er eentje is die de schijf helemaal afsluit en je toevallig het geluidsniveau van je schijf toch al omlaag wilde brengen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 18:01
J-roenn
J-roenn is offline
ok, maar 62 graden is dus wel te warm, dan ga ik eens effe voor een oplossing kijken

btw, hoe kan je zien of de aangegeven temperaturen betrouwbaar zijn, de schijf zelf is ook wel erg warm maar ongeveer even warm als een schijf die beweer slechts 48 graden te worden....

Laatst gewijzigd op 23-04-2006 om 18:11.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 18:49
Verwijderd
Nouja, temperatuurmeting van een moederbord gaat via een sensor die al dan niet ondersteund wordt, maar temperatuurmeting in een schijf gaat via een intern signaal waar de SMART-standaard gewoon altijd ondersteuning voor heeft. Dus dat is denk ik wel in de overgrote meerderheid van de gevallen aardig betrouwbaar.

Maar, zoals ik zovele gevallen, is de eigen empirische test gewoon het best: voel aan je schijf hoe warm hij wordt, en je kunt denk ik zelf wel een beetje beoordelen of dat acceptabel is: hij mag best handwarm worden, maar als je het echt 'heet' zou noemen, dan zou ik er toch maar iets aan fixen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 09:14
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-04-2006 @ 19:49 :
Nouja, temperatuurmeting van een moederbord gaat via een sensor die al dan niet ondersteund wordt, maar temperatuurmeting in een schijf gaat via een intern signaal waar de SMART-standaard gewoon altijd ondersteuning voor heeft. Dus dat is denk ik wel in de overgrote meerderheid van de gevallen aardig betrouwbaar.

Maar, zoals ik zovele gevallen, is de eigen empirische test gewoon het best: voel aan je schijf hoe warm hij wordt, en je kunt denk ik zelf wel een beetje beoordelen of dat acceptabel is: hij mag best handwarm worden, maar als je het echt 'heet' zou noemen, dan zou ik er toch maar iets aan fixen.
ligt er dan nog steeds aan wat je handwarm/heet noemt

het is iig niet zo dat je je hand er niet op kan leggen ivm warmte, maar hij voelt toch echt wel erg warm aan,

ik kan in mijn kast vanwege ruimte gebrek echter geen koeling bijplaatsen, en een fan er voor zetten kan opzich wel maar die kan ik nergenst aan vast monteren...
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 12:23
Koning
Koning is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-04-2006 @ 17:35 :
...
Mja de HDD is de enige in mijn systeem en hij hangt aan alle kanten los in een rek, er zit dus zo'n printplaat koelertje op.

Volgens Everest is hij 24 graden dus ik laat het verder gewoon zo, bij een eventuele 2e hardeschijf herzie ik de situatie wel.
Reageren

Regels voor berichten