Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2006, 07:03
Dayan
Dayan is offline
Police surf the Internet to locate would-be suicides

By Jonathan Lis, Haaretz Correspondent, 24 april 2006

An anonymous surfer at a large Internet forum left a laconic message three weeks ago: "I'm going to kill myself," it said. No address or any other identifying details. The forum moderators quickly informed the police negotiations unit - in keeping with procedures established this past year.

Members of the unit, whose daily activity seems like something from Hollywood action movies, are skilled primarily at persuading kidnappers to release hostages, or talking jumpers down from towers, but since the beginning of 2005 the unit has taken on a new mission: locating 147 Internet surfers who have posted suicide messages.

Superintendent Yoram Lavon, deputy chief of the unit and a psychologist by training, got word from the forum moderators and realized that the surfer, whose online handle was "Regards from Acre," was in mortal danger. The Internet service provider supplied the address and telephone number of the person from whose account the message was sent.

"I assessed the risks and realized this person might commit suicide at any moment," Lavon recalls. "I telephoned the number of the account holder, but nobody answered. I entered the forum where the message was posted and searched for virtual friends of his from previous correspondence, who might be able to provide clues to his identity."

Lavon found a man who knew the surfer by his first name and asked him to phone immediately. When the man called, Lavon briefed him on the situation and asked for his help.

The virtual friend gave Lavon the home address of "Regards from Acre" and said the suicide threat seemed credible since the man had gone bankrupt. "With his help, I was able to build a psychological profile, to understand his distress and how he might be persuaded not to carry out his intentions," Lavon said.

A police car rushed to the house, but the door was locked. The cops burst in and found a letter saying he had left to drown himself in the sea. Another police car was dispatched to the beach, where cops found the man trying to drown himself. He was taken to the police station, where he was joined by his friends from the forum. Afterward he was transferred to the welfare services for treatment.

This rescue story is not unusual: Since the beginning of 2005 the police negotiations unit has received 147 anonymous suicidal postings. On an average of once every other day, investigators find themselves deciphering a riddle in a race against time. According to the police, Israel is the only country in the world that works to locate these surfers and rescue them.

To date, none of the people reached in time have killed themselves. In eight of the cases the police handled, cops arrived at the last minute and managed to get the would-be suicides medical treatment.

A breakdown of the messages the unit has received showed that 50 percent of posters were women, 32 percent were men, and in the remaining cases gender could not be determined. Some 30 percent of all cases turned out to be false alarms or were not motivated by genuine suicidal intentions. Among adolescents, 64 percent of the messages were posted by girls and 36 percent by boys.

The chief of the negotiations unit, Commander Shmulik Zoltak, generated much interest when he presented this unique police activity at an international conference of negotiations units in Canada six months ago. Following that conference, Swedish police representatives came to Israel and decided to set up a similar team after two boys were found dead on a railroad track after posting a suicide note on the Internet.

Police must tread carefully

Locating and saving a suicidal surfer appears a nearly impossible mission. "All you know for sure is the handle the message poster chose to use. The rest - who it is, whether male or female, how old, a name - all these are unknown," Lavon says. And even making use of the one piece of information available - the Internet account holder's phone number - is problematic. "We are always cautious and have to take into account that the suicide attempt might have stemmed from a father's abuse of his son, and the father is the one who answers our phone call," Zoltak says. "Even in less complicated cases, we have to deal with the parents' basic mistrust to persuade them it's not a crank call."

Police expand their information about the person by locating previous postings, correspondence with other surfers, and the type of forum where the message was posted - a forum for victims of sexual abuse or compulsive eaters, for example.

Forums safeguard privacy

Neta Zilberg runs the forums at Tapuz, Israel's largest portal, where more than 1.5 million surfers post messages at over 1,200 forums. Zilberg says that forum moderators wake her three times a week at night to report a suicide posting, but only a handful are ultimately reported to the police.

According to Zilberg, more than 1,000 volunteers notify her staff the moment a suicidal message is posted. The next step is to contact the Sahar volunteer organization, which assists people in suicidal states. Police are alerted only if there is a clear-cut fear for a surfer's life.

http://www.haaretz.com/hasen/spages/708472.html
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2006, 07:04
Dayan
Dayan is offline
Aangezien het in Israel goed werkt en het in Noorwegen ook gebruikt gaat worden, leek het me wel interessant voor dit forum. Misschien komt het in Nederland ook wel eens, dan. (Over 20 jaar misschien, met de Nederlandse bureaucratie.)

Is echt geweldig, dat ze zulke dingen doen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 07:38
Pruts0r
Pruts0r is offline
Hoort dit thuis op psychologie ?
Oud 24-04-2006, 07:41
Dayan
Dayan is offline
Citaat:
Equinoxe schreef op 24-04-2006 @ 09:38 :
Hoort dit thuis op psychologie ?
Ja. Ik wil graag horen wat anderen hiervan vinden.

Er is geen reden dat Psychologie alleen maar gevuld zou moeten zijn met 'lucht-je-hart topics', hoor.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 07:50
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Dayan schreef op 24-04-2006 @ 08:41 :
Ja. Ik wil graag horen wat anderen hiervan vinden.

Er is geen reden dat Psychologie alleen maar gevuld zou moeten zijn met 'lucht-je-hart topics', hoor.
Nee, dat snap ik ook wel, maar dit is zeg maar meer een internet/overheid/politiebeleid om terroristen op te sporen en ik snap niet wat zo'n topic op psychologie doet, want in dit geval gaat het meer over psychologie en gevoelens m.b.t. de forummers
Oud 24-04-2006, 07:52
Stefanie
Stefanie is offline
te lang om te lezen
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 08:02
Zebra
Zebra is offline
Hmm, ik betwijfel of dit topic hier goed staat. Maargoed je wilt weten wat ik ervan vind...

Prima dat ze het doen, het lijkt immers succesvol. Misschien beginnen ze er in Nederland ooit ook wel mee; Wederom prima.

Ik vind deze tekst geen enkele discussiewaarde hebben eerlijk gezegd.
Oud 24-04-2006, 08:23
Dayan
Dayan is offline
Citaat:
Equinoxe schreef op 24-04-2006 @ 09:50 :
Nee, dat snap ik ook wel, maar dit is zeg maar meer een internet/overheid/politiebeleid om terroristen op te sporen
Terroristen?
Waar lees jij iets over terroristen?
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 08:29
anterx
anterx is offline
Het is misschien slim een korte nederlandse samenvatting te maken.

Voor zover ik het gelezen heb komt het er op neer dat de politie mensen probeert op te sporen die op internet hun eigen zelfmoord aankondigen. Ik vind dit geen goed idee.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 09:35
Anno2007
Anno2007 is offline
ik snap de hele tekst niet
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 10:41
marrel
marrel is offline
Te lang, te engels, te... naja weet niet
Oud 24-04-2006, 10:42
marrel
marrel is offline
Citaat:
anterx schreef op 24-04-2006 @ 09:29 :
Het is misschien slim een korte nederlandse samenvatting te maken.

Voor zover ik het gelezen heb komt het er op neer dat de politie mensen probeert op te sporen die op internet hun eigen zelfmoord aankondigen. Ik vind dit geen goed idee.
Indien dat het geval is, ergens misschien goed maar het lijkt mij niet echt een oplossing. Wat willen ze doen, dat huis bestormen? Lijkt mij niet echt een manier om iemand die op het punt staat uit het leven te stappen te helpen. Heel vaak lopen die mensen bijv. al bij een psyg ofzo rond en die konden er ook niks aan veranderen.
Ik zeg niet dat je nu maar iedereen die eruit wil moet laten gaan, maar ik betwijfel of het zin heeft.
Oud 24-04-2006, 11:52
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Equinoxe schreef op 24-04-2006 @ 08:50 :
maar dit is zeg maar meer een internet/overheid/politiebeleid om terroristen op te sporen
Wat? Het gaat over zelfmoordenaars die afscheidsberichten schrijven op internet, lieve schat.
Oud 24-04-2006, 12:07
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Dayan schreef op 24-04-2006 @ 09:23 :
Terroristen?
Waar lees jij iets over terroristen?
zelfmoordcommando's ook dus....
Of valt dat niet onder zelfdoding?
Oud 24-04-2006, 12:08
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 24-04-2006 @ 12:52 :
Wat? Het gaat over zelfmoordenaars die afscheidsberichten schrijven op internet, lieve schat.
ok, ik heb het ook niet goed genoeg gelezen
Oud 24-04-2006, 12:12
Gimme more beer
Citaat:
Equinoxe schreef op 24-04-2006 @ 13:08 :
ok, ik heb het ook niet goed genoeg gelezen
Je hebt het gewoon niet gelezen
Oud 24-04-2006, 12:19
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 24-04-2006 @ 13:12 :
Je hebt het gewoon niet gelezen
nja, een heel klein beetje maar Ik had niet echt zin in ook nog eens te gaan vertalen enzo, omdat ik nu geen lessen heb deze week, en volgende week vakantie heb En woensdag in Keulen moet ik nog genoeg vertalen naar het duits Maar iemand onder elkaar verrot schelden in het dialect doe ik toch maar niet Die Keulen verstaan dat namelijk
Oud 24-04-2006, 17:08
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
De vraag is; of het in Nederland mogelijk is. Volgens mij mogen de ISP's hier geen informatie weggeven - privacy redenen. Voor de politie lijkt het me dan schier onmogelijk om erachter te komen wie het is, en hoe serieus het is.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 17:15
anterx
anterx is offline
Ik denk dat het moeilijk is iemand echt op tijd op te sporen en te stoppen. Afgezien daarvan vraag ik me af of dat wel een goed idee is op langere termijn. Internet is voor veel mensen een uitlaatklep. Ook voor mensen met zelfmoordgedachten, misschien wel juist voor deze mensen. Door mensen dreigen op te sporen in geval van afscheidsbrief, jaag je mensen weg van internet. Ze zullen zich daar niet of minder uiten. Is dat wenselijk? Misschien was het voor hen juist een van de weinige plaatsen waar ze zich durven of kunnen uiten.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 17:26
Nijn*
Nijn* is offline
Tja. Ik vind het een beetje raar. Ook om het met Nederland te vergelijken. Israël is wel even een ander verhaaltje. Daar zijn ook veel mensen die zelfmoord willen plegen en daarmee een zelfmoordAANSLAG willen plegen. Dat is wel even wat anders dan de mensen die zelfmoord willen plegen in Nederland, dat zijn meestal wat andere situaties, niet van mensen die meteen een hele bom om zich heen laten ontploffen.

Daarom vind ik het in Israel een beter verhaal: want als ze zo bijvoorbeeld zelfmoordaanslagen weten te voorkomen, is dat toch altijd beter! Maar hier in Nederland, sorry hoor maar wat wil je er in godsnaam mee bereiken? Ik bedoel, alsof het helpt dat je die zelfmoord-aankondigers opspoort? Wat wil je dan doen, diegene opsluiten met 10 psychs, in de hoop dat hij maar geen zelfmoord pleegt? Als iemand echt dood wil, zal hij/zij dat sowieso wel doen. Het lijkt me niet dat je ze kunt tegenhouden, laat staan kunt helpen. Dus als je het mij vraagt vind ik het nogal nutteloos en ik denk eerlijk gezegt ook niet dat dat erdoorheen komt hier in Nederland.
Oud 24-04-2006, 17:27
Nijn*
Nijn* is offline
En inderdaad ook wat anterx zegt.
Oud 24-04-2006, 21:35
Anno2007
Anno2007 is offline
is er toevallig iemand die t stuk kan vertalen, ik snap het namelijk egt niet
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 22:10
Verwijderd
Citaat:
Dayan schreef op 24-04-2006 @ 08:03 :
He was taken to the police station, where he was joined by his friends from the forum.
ghuhuhu
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 23:03
Gimme more beer
Citaat:
Nijn* schreef op 24-04-2006 @ 18:26 :
Tja. Ik vind het een beetje raar. Ook om het met Nederland te vergelijken. Israël is wel even een ander verhaaltje. Daar zijn ook veel mensen die zelfmoord willen plegen en daarmee een zelfmoordAANSLAG willen plegen. Dat is wel even wat anders dan de mensen die zelfmoord willen plegen in Nederland, dat zijn meestal wat andere situaties, niet van mensen die meteen een hele bom om zich heen laten ontploffen.

Daarom vind ik het in Israel een beter verhaal: want als ze zo bijvoorbeeld zelfmoordaanslagen weten te voorkomen, is dat toch altijd beter! Maar hier in Nederland, sorry hoor maar wat wil je er in godsnaam mee bereiken? Ik bedoel, alsof het helpt dat je die zelfmoord-aankondigers opspoort? Wat wil je dan doen, diegene opsluiten met 10 psychs, in de hoop dat hij maar geen zelfmoord pleegt? Als iemand echt dood wil, zal hij/zij dat sowieso wel doen. Het lijkt me niet dat je ze kunt tegenhouden, laat staan kunt helpen. Dus als je het mij vraagt vind ik het nogal nutteloos en ik denk eerlijk gezegt ook niet dat dat erdoorheen komt hier in Nederland.
Je hebt het ook niet gelezen hè?
Oud 25-04-2006, 06:47
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 25-04-2006 @ 00:03 :
Je hebt het ook niet gelezen hè?
Jawel, ik heb het globaal gelezen. En ik wéét dat er niets over zelfmoordaanslagen in staat, maar ik nam dat als vergelijking om aan te geven dat ik het iets anders vind in Israël dan in Nederland. Snap je?
Oud 25-04-2006, 13:50
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 25-04-2006 @ 07:47 :
Jawel, ik heb het globaal gelezen. En ik wéét dat er niets over zelfmoordaanslagen in staat, maar ik nam dat als vergelijking om aan te geven dat ik het iets anders vind in Israël dan in Nederland. Snap je?
ik snap het wel ja.

Daar gebeurt dat idd een stuk vaker, heb ik al regelmatig in het nieuws gehoord
Reageren

Regels voor berichten