Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2002, 16:19
C'est moi
C'est moi is offline
ik heb een vraag? waarom accepteren mensen het niet dat je in de psygiatrie zit of hebt gezeten?
groetjes chretienne
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2002, 17:01
Verwijderd
Ik denk dat veel mensen er 'bang' voor zijn, omdat het 'onbekend' is.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 17:29
Killercars
Killercars is offline
ze voelen zich geremd iets te zeggen... omdat ze bang zijn iets verkeerd te zeggen
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 17:31
Verwijderd
ze weten niet wat het is en denken meteen dat je gek bent enzo.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 18:09
de doornvogel
de doornvogel is offline
ze durven gewoon niet tegen je ta praten. Net zoals wanneer er iemand is overleden, Misschien denken ze dat je gaat huilen ofzo
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 18:56
C'est moi
C'est moi is offline
ja maar die mensen zijn niet gek
wat is dan de definitie van gek
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 18:57
Chelsea
Chelsea is offline
Citaat:
chretienne schreef:
ja maar die mensen zijn niet gek
wat is dan de definitie van gek
ja maar dat weten hun toch niet
Oud 04-09-2002, 18:58
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
gek1 (de ~ (m.))

1 iem. die aan verstandsverbijstering lijdt => krankzinnige
2 iem. die blijk geeft van gemis aan gezond verstand, die erg onnozel is of zich belachelijk aanstelt => onnozele, zot, dwaas, halve gare, rare Chinees
3 [tech.] voorwerp in een aantal toepassingen

gek2 (bn.)

1 van het verstand beroofd => krankzinnig, niet goed bij zijn verstand
2 blijkgevend van gebrek aan gezond verstand => dwaas, zot, onnozel, geschift, niet (goed) wijs, van de ratten besnuffeld, niet goed bij het hoofd, van Lotje getikt, niet goed snik
3 vreemd en belachelijk
4 [met 'op' of 'met'] zeer gesteld op
Oud 04-09-2002, 19:01
C'est moi
C'est moi is offline
ja maar wat is dan het verschil tussen psygisch ziek en lichaamlijk
ja mensen accepteren het niet maar voor de rest
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 20:07
TechXP
TechXP is offline
Snap ik niet! Iedereen heeft weleens zijn slechte tijden, alleen de een heeft hulp nodig om uit het dal te komen en de ander niet. Angst, zelfontkenning, vreemd, niet begrijpend, bij iedereen zal die reden van het niet accepteren anders zijn.
Oud 06-09-2002, 11:51
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
'de mensen' denken dat je niet helemaal goed bij je hoofd bent. Maar jah, die mensen denken niet goed na. Ze beseffen niet dat ze zelf daar ook terecht kunnen komen.
Oud 07-09-2002, 16:22
Verwijderd
Accepteren mensen het dan niet? Dat je dat denkt is wel heel erg kort door de bocht. Er zijn zat mensen die het wel accepteren/respecteren.

Maarjha, psychiatrie heeft ook wel een negatieve lading (zaken mbt depressie, zelfmoord, verdriet etc), dus vandaar denk ik dat sommige mensen er wat raar tegenaan kijken.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 17:59
Infaustus
Infaustus is offline
omdat ze bang zijn dat je toch steeds niet helemaal bent genezen van je krankzinnigheid

en nee, dit is geen flame of wat dan ook , maar er zijn volgens mij wel veel mensen die dit denken...
Oud 07-09-2002, 18:06
Just Johan
Just Johan is offline
ik heb daar eigenlijk helemaal geen last van; de mensen die het via mij weten accepteren het+mij in elk geval allemaal wel; of er mensen zijn die het viavia weten die me erom ontwijken of die me minderwaardig vinden vanwege m'n opname dat zou ik niet weten, maar ik denk dat ook dat wel meevalt; vaak merk ik dat de viavia-mensen juist respect voor me blijken te hebben als ze me dan zelf meemaken; daar ben ik wel blij om.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 12:29
LiViNg EnD
LiViNg EnD is offline
omdat ze denken dat je gek bent.. zou een reden kunnen zijnn...

ik ben zelf een halfjaar opgenomen geweest en zit nu in de laatste fase van de dagbehandelingg..
de halve AH (me vorige werk) int dorp weet het... en die vragen belangstellend hoe het met me gaat... van een aantal mensen heb ik zelfs kaartjes gekregen!!

maar op me oude school zat iedereen over me te roddelen dattik raar deed en dattik gek...

maar t ligt er oowk aan wat je verteld.. ik bedoel, op me werk legde ik gewoon uit waarom ik weg ging... niet dattik naar een inrichting ging, maar dattik 'een jaartje aan mezelf ging werken'
en die mensen reageerden grotendeels positief, die zagen dattik achteruit ging... en waren blij dattik eindelijk hulp kreeg

maar op school gingen er 3 verschillende verhalen rond...

1: rianne ging naar een gesticht want ze was depressief en gestoord, want ze sneed zichzelf,, en duzz ben je GEK
2: rianne ging naar een andere school omdat ze hier gepest werd
3: rianne gaat naar gezinsvervangend tehuis omdat haar ouders raar zijn....

dan gaan mensen interpreteren en kom je uit op de raarste geruchten..

conclusie: vertel gewoon open dat je aan jezelf gaat werken omdat je het moewjlijk hebt en je er onmogelijk zelf uit kan komen...

dan is alles ok... (in mijn geval..)
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 12:33
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
psychiatrie brengen ze in verband met mensen die 'gek in hun hoofd zijn'. En ik moet zeggen, ik heb niet echt mensen in m'n omgeving die ik ken die in de psychiatrie zitten of hebben gezeten, dat ik in eerste instantie ook zo zou denken.
Oud 08-09-2002, 12:40
LiViNg EnD
LiViNg EnD is offline
ze denken dat er alleen maar gekken rondlopen en omdat jij ertussen zit krijg je gelijk oowk een stempel op je voorhoofd gedrukt.. zo van:: 'GEK'

maaarrr.. tipje van de sluierr

ik ben zelf 6 maanden intern opgenomen geweest... zit nu in sinds kort in dagbehandelingg

als jij gewoon vertelt aan goede kennissen vertelt waar je mee bezig bent en waarom je er een tijdje tussenuit gaat, dan accepteren ze dat heus wel.. die mensen zijn niet achterlijk hoorr.. die zien oowk wel dat het niett goed met je gaat... en als je ongeveer verteld wat voor mensen er zitten en wat voor therapien je krijgt en hoe het ongv in mekaar steekt, dan zullen mensen minder snel interpreteren... en duzz zullen ze jouw verhaal sneller accepteren dan dat ze via via de geinterpreteerde versie horen...
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 13:04
Verwijderd
mensen weten niet wat het is en als je het gaat uitleggen moet je de juiste woorden kiezen... heb je het bijvoorbeeld over een psychiatrisch ziekenhuis dan denken ze meteen aan die amerikaanse films waar alle zusters en broeders in witte pakjes rondlopen en je ze allemaal met "zuster" of "broeder" moet aanspreken enzo. heb je het over een kliniek dan klinkt het al stukken beter... als je er zelf niet over hebt gehoord of hebt meegemaakt denk je dat die mensen gek of zielig zijn ofzo... ze denken meteen aan geestelijk gestoorden en hebben niet door dat een depressie ook levensbedrijgend kan zijn enzo.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 18:30
alpha
alpha is offline
Ze zijn bang, ookal is het onzin. Ze denken dat je anders bent, gek bent. In nederland is het al zo vreemd om naar een psychiater te gaan, daar doen mensen al gek over. Dat is volgens velen al niet normaal. Laat staan een inrichting.

Ik geef toe dat ik het ook wel een beetje 'gek' vind. Terwijl de mensen die er zitten toch echt hulp nodig hebben en helemaal niet dom of stom zijn.
Ik bekijk het van twee kanten, ik wil mensen graag helpen maar toch is het gek. Ik kan het mij nu niet indenken dat een gewoon probleem zo groot kan worden. Toch vind ik het interressant.

Ik denk dat nederland meer open moet staan voor hulpverleners en dergelijke. Nederland is te naief. Men denk teveel in hokjes. En de mensen die in een psychiatrische indrichting zitten zitten in het hokje GEK, die naar een psychiater gaan HALF GEK.
Oud 08-09-2002, 19:00
king112
king112 is offline
ik heb voor het eerst bij een psycholoog gezeten toen ik 10 was toen wist niemand wat het was.
nu heb ik er weer een en het is gewoon als je het verteld dat ik van mezelf ook vindt het vragen naaar aandacht en zielig doen
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 19:27
Quiana
Quiana is offline
Als je naar een psych/psychiater gaat, denken mensen al snel dat je je aanstelt. Van een mugje een kudde olifanten maakt.
Terwijl dat toch echt niet zo is (denk ik dan)
Als je in een inrichting zit, ben je opeens weer 'gek'
Tja, sommige mensen denken nou eenmaal zo
Oud 08-09-2002, 22:57
Genesis
Genesis is offline
omdat het woord psychiater mensen terug doet denken aan de dorpsgek met de lange vieze baard en stinkende kleren..

Je kunt het velen niet kwalijk nemen.. die hebben gewoon geen enkele ervaring met wat de psychiatrie tegenwoordig allemaal inhoudt.. Voor mijn part richten ze daar een aparte afdeling in een ziekenhuis voor in, zodat mensen misschien eindelijk in gaan zien dat psychische stoornissen net zo goed een probleem zijn als al het lichamelijke waarvoor je in een ziekenhuis terecht zou kunnen komen.

Genesis
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 15:05
de abt van sion
de abt van sion is offline
Omdat ze bang zijn dat de klachten (in een verhevigde en langduriger vorm) terugkomen. Die gedachte boezemt veel wergevers een grote (en terechte) angst in.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 18:17
Nate
Nate is offline
Mensen accepteren het wel als je in de psychiatrie zit of zat...
Reageren

Regels voor berichten