Oud 13-04-2006, 11:44
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Aangezien er best veel vragen zijn over anti-depressiva
(en andere psychofarmaca), hun werking en ervaringen (enz) ervan, is hier een algemene topic, waarin zulke vragen kunnen.

Even wat algemene informatie:

Psychofarmaca
Psychofarmaca zijn geneesmiddelen die de psychische functies beïnvloeden. De werking is afhankelijk van de stof, de persoon en de omgeving.

* Sedativa
Sedativa zijn kalmeringsmiddelen die lijken op slaapmiddelen, maar werken langer en minder snel.

Voorbeelden: Broom en Valeriaan.

* Tranquillizers
Worden alleen gebruikt bij langdurig en vaak terugkomende angststoornissen die niet op een andere manier zijn weg te nemen. Ze mogen niet gegeven worden als de angst door een depressie wordt veroorzaakt. Het effect is dat men minder gevoelig wordt voor de eigen gemoedstoestand en voor prikkels van buitenaf.

Voorbeelden: Valium, Librium, Meprobamaat en Seresta

* Antipsychotica en Neurolpetica
Ze werken door blokkade van het dopamine-effect op de synapsen, en worden gebruikt bij wanen, psychotische angsten, driften en depressies.

Voorbeelden: Largactil, Trilafon, Serenase, Nozinan, Haldol, Melleril en Orap.

* Antidepressivum
Geneesmiddel dat gebruikt wordt bij de bestrijding van depressies. De oudere antidepressiva (de MAO-remmers)
kunnen soms dodelijke reacties veroorzaken bij combinatie met voedingsmiddelen (alcohol, kaas) en worden hierom nog zelden toegepast. De tricyclische antidepressiva hebben dit nadeel niet. Wel kunnen zij de rijvaardigheid negatief beïnvloeden. Hetzelfde geldt overigens voor de serotonineheropnameremmers, zoals fluoxetine (Prozac(r)) en paroxetine.

Bronnen en andere handige links:
http://www.getpharma.com/product.asp?productid=171
http://members.home.nl/adekort/reader.txt

Algemeen
www.dokterdokter.nl

Sint Jans kruid
http://www.xs4all.nl/~arpt/loesje/m...t_janskruid.htm
http://www.natuurlijkerwijs.com/sintjanskruid.htm

Aanvullingen en tips zijn welkom.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Advertentie
Oud 13-04-2006, 11:59
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Deel 2
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 13-04-2006, 13:30
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
*plak*
__________________
I like my new bunny suit
Oud 13-04-2006, 15:47
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 13-04-2006 @ 13:30 :
*plak*
ja en ?
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Oud 13-04-2006, 16:00
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
ratsja schreef op 13-04-2006 @ 15:47 :
ja en ?
laat haar toch lekker
Oud 16-04-2006, 21:16
;Fashion_babe_*
;Fashion_babe_* is offline
doe niet zo moeilijk
__________________
erotisch is met een veertje, Kinki is met een hele kip
Oud 17-04-2006, 10:30
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
ok dan

Ik slik nu 6½ week Fluoxetine en heb niet echt iets gemerkt, behalve dat ik, met name in de eerste paar weken, 's morgens misselijk was.
We kijken het nu nog 2 weken aan (dan gebruik ik het dus 8 weken) en dan kijken we weer of het toch wel een effect heeft gehad.
Mocht dat niet het geval zijn, dan krijg ik of een hogere dosering, of een ander AD.

Zijn er mensen die wel een positieve ervaring hebben met Fluoxetine?
Oud 25-04-2006, 14:36
Mitch Plat
Mitch Plat is offline
Hoi!

Ikzelf krijg onder dwang anti psychoticum toegediend (nu Risperdal) en heb nu wel ervaren wat voor een destructieve werking deze middelen hebben op mensen.

Ik heb voor mijn aanraking met de psychiatrie (corrupte rechter..) nog nimmer last gehad van een onprettige gemoedstoestand en was altijd zeer wel in staat om mijzelf te redden. Maar desondanks hebben deze psychiatrische middelen mij totaal plat gelegd.

Van middelen als Haldol en Cicordinol raakte mijn gehele lichaam in een aanhoudende kramp (2-3x zo erg als kuitkramp in alle mogelijke spieren). Het werd op sommige momenten zo erg dat ik beina stikte. Ik lag toen in een isoleercel.

Van Risperdal (Consta) wat het anti psychoticum met de minste bijwerkingen is, raak ik na de injectie die 2 weken bestrijkt 1 week heel ziek (aanvallen waarbij mijn geest en kaken verkrampen en denkvermogen langzaam stopt) en daarna 1 week duf en energieloos.

Anti Psychoticum hebben enkel ter doelstelling om de geest en het denkvermogen van mensen te beperken. Het is ook giftig voor veel organen. De strefleeftijd van mensen die dit blijven gebruiken is gemiddeld 50 tot 60 jaar.

Als je kijkt bij welke mensen deze middelen onder dwang worden toegediend dan zijn dit veelal schizofreen benoemde mensen. Mensen met een gedrag dat niet gepast word beschouwd in de samenleving/cultuur waarin de psychiater zich bevind.

Dit is echt onmenselijk. Het is een gruweldaad. Met het dwangmatig toedienen van beperkende anti psychoticum worden mensen onder dwang verminkt omdat zij zich anders dan anderen gedragen.

Met vriendelijke groet,
Mitch Plat
http://www.depsychiatrie.com/
__________________
Contributie
Oud 25-04-2006, 15:03
Pruts0r
Avatar van Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Mitch Plat schreef op 25-04-2006 @ 14:36 :
*knip*
Ik heb zelf ook risperdal 1mg ivm mijn autisme, het zijn wel pilletjes, en van bijwerkingen merk ik niets, net zo min als een beperking van mijn denkvermogen.

Ik merk wel dat mijn hersenen rustiger zijn, dat ik zeg maar dat ik niet teveel nadenk over dingen die me dwarszitten, en waardoor ik me rot ga voelen, verder ben ik ook gewoon rustiger nu ik risperdal slik

En wat dat giftig zijn voor de organen zijn betreft: Daar zouden ze dan allang achter zijn gekomen. En als je dan eerder zou sterven, doordat je zonder die pilletjes geen leven meer hebt, dan sterf ik liever eerder met een fijn leven achter de rug, als op normale leeftijd sterven met een leven vol leed en pijn waarop je alleen maar kunt terugkijken
__________________
Stop living in the past, live for the future!
Oud 25-04-2006, 15:33
Mitch Plat
Mitch Plat is offline
Ik denk dat het het beste is indien u stopt met het slikken van Risperdal en er een oplossing voor vind om uw psyche onder controle te houden op een niveau dat u zelf graag wenst.

Ja, er zijn denkcyclus waardoor je in een onprettige gemoedstoestand beland. Maar om je geest te beperken zodat dat niet meer mogelijk is lijkt me niet bepaald bevordelijk voor je algemene ontwikkeling.

Zoek een beheersings methode, bijv. in NLP of een andere denk technologie waarmee u uw psyche in eigen controle krijgt. U zal zien dat ook dit werkt!

Met vriendelijke groet,
Mitch Plat
__________________
Contributie
Oud 25-04-2006, 15:37
Pruts0r
Avatar van Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Mitch Plat schreef op 25-04-2006 @ 15:33 :
Ik denk dat het het beste is indien u stopt met het slikken van Risperdal en er een oplossing voor vind om uw psyche onder controle te houden op een niveau dat u zelf graag wenst.

Ja, er zijn denkcyclus waardoor je in een onprettige gemoedstoestand beland. Maar om je geest te beperken zodat dat niet meer mogelijk is lijkt me niet bepaald bevordelijk voor je algemene ontwikkeling.

Zoek een beheersings methode, bijv. in NLP of een andere denk technologie waarmee u uw psyche in eigen controle krijgt. U zal zien dat ook dit werkt!
Ik zei toch al dat ik niets merk van een beperking in denkniveau enzo? Ohja en je kunt gerust iedereen met je aanspreken hoor

Ik ga iig niet stoppen met het slikken van risperdal. Het werkt goed, en als het ernstig schadelijk zou zijn voor de gezondheid was het allang uit de handel genomen
__________________
Stop living in the past, live for the future!
Oud 25-04-2006, 16:14
Mitch Plat
Mitch Plat is offline
Amerikaanse Rechtzaak tegen lichamelijke verminking Risperdal (risperidon)

De psychiatrische Feiten van de Drug Risperdal
source: Peter R. Breggin, M.D. (psychiater)

$6.7 miljoen toegekend in Risperdal tardive dyskinesia (lichamelijke bijwerkingen, verkramping) rechtzaak.

Op 26 Mei..2000, kende een jury in het kringshof van Philadelphia $6,7 miljoen aan een patiënt toe die met tardive dyskinesia wordt getroffen die door de neuroleptic ("antipsychotic") wordt veroorzaakt drug Risperdal (generische naam, risperidone). In Liss versus Doeff, vond de jury de psychiater in zijn behandeling van Mevr. Elizabeth Liss onachtzaam. Het geval is onder het eerste impliceren Risperdal, vrij nieuwe neuroleptic die op de markt in 1994 werd gebracht en oorspronkelijk vrij vrij van het risico van tardive dyskinesia bevorderde. Peter R. Breggin, M.D., verwees het geval naar de procureurs door en handelde als medische adviseur door het geval.

Mej. Liss ontwikkelde tardive dyskinesia tijdens een veertien-maand periode van blootstelling aan Risperdal als onderhoudsbehandeling voor manic-depressieve (bipolaire) wanorde. In vorige jaren, had zij verscheidene vrij korte blootstelling aan andere neuroleptics.

Tardive dyskinesia is een bewegingswanorde die door neuroleptic of "antipsychotische" medicijnen wordt veroorzaakt. Het kan om het even welke vrijwillige spieren van controle treffen. Het kan streng en onbruikbaar makend worden, en er zijn geen efficiënte behandelingen. De studies van oudere neuroleptics zoals Haldol, Navane, Prolixin, en Thorazine hebben een cumulatief risico van 4%-8% per jaar voor de ontwikkeling van deze wanorde aangetoond. Aldus, is het risico dat tardive dyskinesia ontwikkelt tijdens een blootstelling van vijf jaar aan neuroleptics in de astronomische waaier van 20%-40%. Onder de bejaarden kunnen de cumulatieve tarieven 20% per jaar overtreffen. Tardive dyskinesia treft ook kinderen.

Tot hiertoe is er ontoereikend gegeven om de nauwkeurige tarieven van tardive dyskinesia voor nieuwere, atypische neuroleptics zoals Risperdal, Zyprexa (olanzapine), en Seroquel (quetiapine) te voorspellen. Nochtans, zouden de voorzichtige artsen moeten veronderstellen dat alle neuroleptic drugs met zeer riskant van tardive dyskinesia worden geassocieerd.

Mevr. Liss leed aan een vorm van tardive dyskinesia genoemd tardive dystonia. Dystonia bewoog Mevr. Liss ertoe om aan het disfiguring van gezichtsgrimassen en pijnlijke halskrampen te lijden. Bovendien werd zij getroffen met abnormale bewegingen van haar tong, kaak, en mond, het geschade slikken, nu en dan onregelmatige ademhaling, en abnormaliteiten in haar handen en het lopen.

Het geval was significant wat betreft de grote toekenning van $6,7 miljoen voor een patiënt die niet volledig gehandicapt was. Hoewel het vereisen van frequente periodes van rust, en het ervaren van misvorming en fysiek ongemak, kon zij huishoudentaken uitvoeren en buiten het huis werken.
__________________
Contributie
Oud 25-04-2006, 16:16
Mitch Plat
Mitch Plat is offline
Ik weet niet hoeveel Risperdal in Pilvorm kost, maar Risperdal Consta injecties kosten 1400 euro per maand !
__________________
Contributie

Laatst gewijzigd op 25-04-2006 om 17:26.
Oud 25-04-2006, 16:57
Pruts0r
Avatar van Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Mitch Plat schreef op 25-04-2006 @ 16:16 :
Ik weet niet hoeveel Risperdal in Pilvorm kost, maar mijn Risperdal Consta injecties kosten 1400 euro per maand !
Ok, dan ben je dus ook raar

In dat ene topic wat je geopend had, zeg je dat je er zelf geen ervaring mee hebt, en nu dus ineens wel

Ik weet niet hoeveel mijn risperdal kost, maar iig niet zoveel als dat. Maar je moet niet in verschillende topics tegenstrijdige dingen gaan posten met betrekking over hetzelfde onderwerp
__________________
Stop living in the past, live for the future!
Oud 25-04-2006, 17:25
Mitch Plat
Mitch Plat is offline
Heeft u ook het artikel over de rechtzaak gelezen ?

Het geeft aan wat voor schade Risperdal kan aanrichten bij mensen (blijvende schade!)
__________________
Contributie
Oud 25-04-2006, 20:06
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Mitch Plat schreef op 25-04-2006 @ 17:25 :
Heeft u ook het artikel over de rechtzaak gelezen ?

Het geeft aan wat voor schade Risperdal kan aanrichten bij mensen (blijvende schade!)
waarom lul je in u vorm?
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 25-04-2006, 20:07
Mitch Plat
Mitch Plat is offline
Wel, ik probeer beleefd te blijven
__________________
Contributie
Oud 25-04-2006, 20:30
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
je zegt normaal gesproken geen u tegen mensen jonger dan jezelf.. en daarnaast niemand zegt hier u en toch doet iedereen beleefd
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Ads door Google
Oud 26-04-2006, 11:21
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Mitch, abrupt stoppen met medicijnen kan gevaarlijk zijn. Laat dit maar aan de psych of huisarts over.

Verder: ontopic?
__________________
I like my new bunny suit
Oud 26-04-2006, 20:02
Pruts0r
Avatar van Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 26-04-2006 @ 11:21 :
Mitch, abrupt stoppen met medicijnen kan gevaarlijk zijn. Laat dit maar aan de psych of huisarts over.

Verder: ontopic?
Ja, wat mij betreft wel
__________________
Stop living in the past, live for the future!
Oud 26-04-2006, 20:53
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
on..

ik weet niet hoe het zit/ zat met de bijwerkingen van mensen hier die a-d gebruiken..
hoe lang hadden jullie daar last van? de psychiater geeft het 10 dagen.. maar ik vroeg me af hoe lang jullie rottige dingen hadden..
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 26-04-2006, 22:07
butterflyonfire
Ik zou eens vragen naar Sint-Janskruid. Ik heb pas een werkstuk gemaakt over placebo's en heb daarbij heel veel info opgezocht over antidepressiva. Die laatste schijnen ontzettend ongezond te zijn.. Het haalt het ene in de meeste gevallen wel weg, maar je krijgt er vaak veel erge(re) dingen voor terug. Het probleem is dat farmaceutische bedrijven zo'n beetje de medicijnmarkt beheersen en je bijv duurdere medicijnen krijgt voorgeschreven door je arts, omdat hij hier extra geld voor krijgt.. En zo nog wel een hele rits..
Je kan eens zoeken op internet. Er staat daar ZOVEEL over.. Ik heb dan ook echt totaal geen vertrouwen meer in medicijnen.. Ook veel op NOVA over geweest.. Artsen die toegeven dat zij in ruil voor hun naam op een opnieuw gepubliceerd artikel van henzelf (maar dan wordt een bepaald medicijn aangeschreven en vaak lezen de artsen het zelf nog niet eens opnieuw), geld krijgen.
Oud 26-04-2006, 22:38
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 26-04-2006 @ 20:53 :
on..

ik weet niet hoe het zit/ zat met de bijwerkingen van mensen hier die a-d gebruiken..
hoe lang hadden jullie daar last van? de psychiater geeft het 10 dagen.. maar ik vroeg me af hoe lang jullie rottige dingen hadden..
ik had de eerste 3 à 4 weken last van misselijkheid in de ochtend
ze waren dus niet na 1 à 2 weken al weg =\
nu gelukkig wel
Oud 27-04-2006, 12:30
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 26-04-2006 @ 20:53 :
on..

ik weet niet hoe het zit/ zat met de bijwerkingen van mensen hier die a-d gebruiken..
hoe lang hadden jullie daar last van? de psychiater geeft het 10 dagen.. maar ik vroeg me af hoe lang jullie rottige dingen hadden..
De eerste 2 weken had ik er het meest last van, daarna sluimerde het wat op de achtergrond.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 28-04-2006, 17:16
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Om even terug te komen op waarom in 't algemeen psychiatrisch ziekenhuis waar ik werk amper generieke middelen worden voorgeschreven.

Mailto Els
Citaat:
Hoi hoi Els,

In het kader van gezondheidskosten te drukken worden er tegenwoordig veel generieke medicijnen voorgeschreven/ gegeven. In het ziekenhuis valt het mij op dat er veel merkmiddelen worden gegeven terwijl er ook een goedkoop, generiek middel van is. Juist in een ziekenhuis zou je de kosten kunnen drukken door goedkopere medicijnen? Waarom wordt er toch voor het merkmiddel gekozen?

Dit vroeg ik mij af,

Joyce Wolf unit 4

Citaat:
Hoi Joyce,

In het ziekenhuis proberen we de kosten ook zo veel mogelijk te beperken. Er is een formularium waar de artsen zich zo veel mogelijk aan houden wat voor medicatie zij voorschrijven, de apotheek maakt afspraken met leveranciers over kortingen (als we bv. zo veel stuks van een middel per jaar afnemen). In het ziekenhuis leveren we de middelen in EAV verpakking (zodat per tablet te lezen is wat het is). Als er een goedkoper middel in EAV verkrijgbaar is wordt daar wel op gelet en wordt het omgezet, maar ik denk niet alle goedkopere middelen in EAV verkrijgbaar zijn.

Groeten,

Els
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Advertentie
Oud 28-04-2006, 17:28
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
duidelijk coopergirl
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 02-05-2006, 14:46
ikhouvanschaap
ikhouvanschaap is offline
Mijn tip: mix nooit medicijnen met elkaar, als je het niet zeker weet.. say " dokter dokter, I hope you will help me!"
Oud 02-05-2006, 18:54
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ikhouvanschaap schreef op 02-05-2006 @ 14:46 :
Mijn tip: mix nooit medicijnen met elkaar, als je het niet zeker weet.. say " dokter dokter, I hope you will help me!"
Euh?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 09-05-2006, 15:42
escobar69
escobar69 is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 17-04-2006 @ 10:30 :
ok dan

Ik slik nu 6½ week Fluoxetine en heb niet echt iets gemerkt, behalve dat ik, met name in de eerste paar weken, 's morgens misselijk was.
We kijken het nu nog 2 weken aan (dan gebruik ik het dus 8 weken) en dan kijken we weer of het toch wel een effect heeft gehad.
Mocht dat niet het geval zijn, dan krijg ik of een hogere dosering, of een ander AD.

Zijn er mensen die wel een positieve ervaring hebben met Fluoxetine?
Hoi Ruud
ik heb ook fluoxetine en merkte in het begin weinig maar doen mijn dosis werd verhoogt naar 40mg ging het aanzienlijk beter. ik en mijn omgeving vinden echt dat ik stappen vooruit ben gegaan. Dit bericht is natuurlijk wat laat dus ik hoop dat je al meer weet en als dat niet zo is zou ik zeggen probeer een pilletje erbij.
http://borderline.hebik.nl

Groetjes Esco
__________________
Wie een ander zwart maakt krijgt zelf vuile handen
Oud 10-05-2006, 08:47
Lothlan
Lothlan is offline
Beste Ruud,

Zelf heb ik ook een paar maanden Fluoxetine genomen, naast een ander AD. Ik merkte zeker dat mijn stemming verbeterde en ik had geen last van bijwerkingen. Maar de werking bij mij lag in de combinatie van 2 AD's.

Als je vragen hebt kun je me altijd PM-en

Grtz Lothlan
Oud 11-05-2006, 21:10
Verwijderd
Ik voel me al sinds m'n 13e ongelukkig. Ben nu 20.
Heb veel hulp gehad van jeugdzorg, psychologen etc. Ben net gestopt bij een psycholoog waar ik 2 jaar onder behandeling was. Maar het werd niet vergoed door het ziekenfonds, dus moest ik er mee stoppen omdat het anders niet te betalen was.

De pyscholoog zei dat het een goed idee zou zijn om aan de antidepressiva te gaan. Ik heb toen gezegd dat ik het niet wou. De psycholoog zei dat het ook niet perse noodzakelijk is.
Ben ook met mn kllachten naar de huisarts gegaan en die zegt ook dat het verstandig is anti depressiva te gebruiken.

Ik heb vaak last van stemmingswisselingen. Ik kan sochtends happy opstaan maar als er 1 klein tegenslagje is, kan ik al helemaal depri worden en andersom ook. Ik kan heel erg depri zijn maar als ik dan wat leuks meemaak ben ik weer helemaal happy. maar mijn algemene stemming is negatief/ongelukkig.

Maar ik zie er erg tegenop om antidepressiva te slikken, maar eigenlijk weet ik er helemaal niks vanaf.
Ik ben bang dat ik hele erge bijwerkingen krijg, dat ik verslaafd raak en niet meer zonder kan en dat je stemming heel erg vlak wordt. Dus dat je niet echte emoties meer voelt, dus ook geen blijdschap.

Is er iemand die me enige opheldering kan verstrekken over hetgene hierboven
Oud 12-05-2006, 15:21
Verwijderd
Hoi Salieee,

Wanneer je medicatie krijgt voor psychische klachten, wordt er goed in de gaten gehouden wat het met je doet.
Je krijgt immers niet zomaar psychische medicijnen. Heeft het een averechts effect of een roteffect dan kan er gekeken worden voor alternatieven. (andere medicijnen, een dagboekje bijhouden)

Je kan zelf kijken wat voor effect het heeft. Het effect is vaak op langere termijn te merken, want je lichaam moet nog aan die stoffen wennen.
Wanneer je aan de medicijnen begint zal je wel even last kunnen krijgen van bijwerkingen.

Maar voordat je aan de medicijnen begint zal er eerst uitleg gegeven worden waar ze voor gebruikt worden, wat ze kunnen betekenen voor jou, wat complicaties kan geven. En vergeet niet dat jij ook allerlei dingen aan de dokter of psychiater kan vragen wat betreft je voorgeschreven medicijnen. Zoals je angst om verslaafd te kunnen raken bijv. kan je ook bespreken. En de angst om een vlak iemand te worden zal meevallen. Mocht dit wel het geval zijn (geworden) dan kan je dat weer met je dokter of psychiater bespreken.

Zij zullen wel begrijpen dat je niet gevoelloos en robot- achtig wil zijn. Dan kunnen zij samen met jou kijken naar alternatieven.

Ik begrijp wel dat je het eng vindt, die psychische medicijnen. Ik slik nu ongeveer een maand Prozac, ook tegen stemmingswisselingen. Ik vond het ook eng om ermee te beginnen. (ook bang om er afhankelijk van te worden, vlak te worden) Maar ik merk niet zoveel dat het me afvlakt... af en toe ben ik juist labieler... maar dat kan aan de drankcombinatie liggen.

Waar ik je wel op wil wijzen is in de gaten houden wat de medicijnen doen met je gewicht. Het schijnt dat Prozac daar weinig invloed op heeft (thank god, want ik was als de dood om een walvis te worden), je kan er zelfs van afvallen. Maar van andere medicijnen kan je weer wat aankomen.

Dus kijk wat jouw wensen zijn wat de voorschriften (bijv. let op met alcohol) en de bijwerkingen van het medicijn betreft en bespreek deze met de dokter of psychiater.
En hou er rekening mee dat er gekeken moet worden naar hoe jouw lichaam en geest reageren op de medicijnen, het ene medicijn werkt voor de ander en voor jou bijv. niet. Het is maar wat je ervoor over wilt hebben om stabiel qua stemming te worden. (geen pieken en dalen, maar golfbewegingen)

Sorry voor dit hele verhaal, maar ik denk wel dat je er wat aan hebt. Succes!
Oud 15-05-2006, 18:47
Verwijderd
Citaat:
Kimmini schreef op 12-05-2006 @ 15:21 :
Hoi Salieee,

verhaal
Bedankt voor je reactie, daar heb ik veel aan. Merk jij al dat je je beter voelt door Prozac?
Oud 15-05-2006, 22:02
Verwijderd
Nou, ik weet niet of ik me er al echt beter van voel. Ik denk dat stress nog een hele grote invloed op mij heeft. En aangezien ik nu in een best wel stresstijd zit, heb ik nog steeds last van stemmingswisselingen.
Stress is een hele grote boosdoener, door antidepressiva's kan je een klap misschien beter 'opvangen', maar je moet de stress ook echt minderen. Mindert het niet, dan kan het weer bergafwaarts gaan... Dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoe handig jij ermee om kan gaan.

Meestal merk je pas over een paar maanden dat het effect heeft. Ik slik het nu net een maandje, ik heb meer door wat (bij mij) de bijwerkingen zijn dan dat het mijn stemmingen rustiger maakt.

Maar over een maand spreek ik de psychiater weer die mij die medicijnen heeft voorgeschreven. Ik zal haar een paar dingen voorleggen, bijwerkingen voorleggen en dan gaan we kijken wat er aan gedaan kan worden- of wat ik er aan wil doen.

Je kan het proberen, maar zorg ervoor dat je je goed laat voor- of inlichten en beslis daarna. Meestal hoef je niet meteen te beslissen, je kan erover nadenken en er daarna op terugkomen. Succes!
Oud 17-05-2006, 10:34
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
ff vraagje..
ik ben de hele dag alsmaar moe..
smiddags slaap ik meestal een uur tot 2 uur..

ik slik sinds 5 weken seroxat.. kan dit nog steeds een bijwerking/ nawerking hier van zijn?
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 17-05-2006, 11:35
escobar69
escobar69 is offline
Ik slik al een jaar prozac en ik kan je vertellen dat je langer nodig hebt om er aan te wennen als een maand.
Het kan zelfs zijn dat je er 2 of 3 moet innemen om tot een goed uitwerking te komen.
Toen ik 1 prozac slikte 20 mg. voelde ik niks tot weinig nu ik er twee slik 40 mg. vind ik een mijn omgeving me een stuk rustiger.
Ik heb minder woede aanvallen en reageer gewoon rustiger. Ik ben erg tevreden over prozac. Ik bijf gewoon mens en word geen robot alleen de hoogste emoties worden afgetopt.
Ik had ook weinig bijwerkingen alleen in het begin veel en heftig dromen dat is later weg gezakt.

groetjes
__________________
Wie een ander zwart maakt krijgt zelf vuile handen
Ads door Google
Oud 19-05-2006, 09:44
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 17-05-2006 @ 10:34 :
ff vraagje..
ik ben de hele dag alsmaar moe..
smiddags slaap ik meestal een uur tot 2 uur..

ik slik sinds 5 weken seroxat.. kan dit nog steeds een bijwerking/ nawerking hier van zijn?
Hoeveel mg gebruik je en wanneer neem je deze in ?

en @ Kimmini Goed van je dat je AD in combi met drank gebruikt maakt ook je klachten en waarom je het gebruikt een stuk geloofwaardiger.
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Oud 19-05-2006, 10:54
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
ratsja schreef op 19-05-2006 @ 09:44 :
Hoeveel mg gebruik je en wanneer neem je deze in ?

en @ Kimmini Goed van je dat je AD in combi met drank gebruikt maakt ook je klachten en waarom je het gebruikt een stuk geloofwaardiger.

20 mg in de ochtend..

-----------------
en ja waarom in combo met drank??
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 19-05-2006, 11:36
Verwijderd
Citaat:
rare kwast schreef op 19-05-2006 @ 10:54 :
20 mg in de ochtend..

-----------------
en ja waarom in combo met drank??
Misschien kan je proberen het 's avonds in te nemen?
Oud 19-05-2006, 11:49
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 19-05-2006 @ 11:36 :
Misschien kan je proberen het 's avonds in te nemen?
*gefeliciteerd..*

ennuh de psychiater zei smorgens..
heb t een keer later genomen (was het sochtend vergeten, dus nam t tegen 11 uur savonds pas in maar toen sliep ik helemaal niet
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 19-05-2006, 12:45
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 19-05-2006 @ 10:54 :
20 mg in de ochtend..

-----------------
en ja waarom in combo met drank??
Ikzelf heb ook seroxat gebruikt, maar ik ben er na een paar jaar mee gestopt, vanwege de bijwerkingen, misschien kan je er gewoon simpelweg niet tegen, misschien moet je het nog even aanzien.

Heb je wel structuur in je slapen, rond dezelfde tijd erin en uit bed ?
Gebruik je nog andere medicatie ?
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Oud 19-05-2006, 13:04
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
ratsja schreef op 19-05-2006 @ 12:45 :
Ikzelf heb ook seroxat gebruikt, maar ik ben er na een paar jaar mee gestopt, vanwege de bijwerkingen, misschien kan je er gewoon simpelweg niet tegen, misschien moet je het nog even aanzien.

Heb je wel structuur in je slapen, rond dezelfde tijd erin en uit bed ?
Gebruik je nog andere medicatie ?

ja ik heb wel een richtlijn erin en eruit..
en daar hou ik me ook heel goed aan..
als ik soms eens uitslaap ben ik daarna nog steeds moe.
de psych zei ook dat als ik de eerste 10 dagen erg moe was ik tussen de middag ff kon slapen maar dat heb ik nu nog nodig..
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 19-05-2006, 14:02
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 19-05-2006 @ 13:04 :
ja ik heb wel een richtlijn erin en eruit..
en daar hou ik me ook heel goed aan..
als ik soms eens uitslaap ben ik daarna nog steeds moe.
de psych zei ook dat als ik de eerste 10 dagen erg moe was ik tussen de middag ff kon slapen maar dat heb ik nu nog nodig..
Hoe moe is dat moe zijn, heb je die slaap nodig of is het zo dat je gewoon zo slaperig bent dat je gaat liggen rusten / slapen.
Wat gebeurt er als je het niet doet ?
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Oud 19-05-2006, 14:12
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
ik ben zo moe dat ik als ik een uurtje rond heb gelopen ik al zo moe ben dat ik wel weer een paar uur zou kunnen slapen.
een stukje fietsen is al heel vermoeiend.. trappen lopen, werken
twee dagen gewerkt is een dag of 2 a 3 bijkomen.. en werk maar max. 5 uur per dag.

heb gister in de efteling rond gelopen maar toen we daar waren (1.5 uur rijden) was ik al zo moe dat ik al had kunnen slapen..
dat doe je niet maar al was ik gaan liggen was ik ver in dromenland gekomen.
als ik smiddags niet slaap wordt ik labiel en krijg last van hoofdpijn enzo.
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.

Laatst gewijzigd op 19-05-2006 om 14:18.
Oud 19-05-2006, 14:50
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 19-05-2006 @ 14:12 :
ik ben zo moe dat ik als ik een uurtje rond heb gelopen ik al zo moe ben dat ik wel weer een paar uur zou kunnen slapen.
een stukje fietsen is al heel vermoeiend.. trappen lopen, werken
twee dagen gewerkt is een dag of 2 a 3 bijkomen.. en werk maar max. 5 uur per dag.

heb gister in de efteling rond gelopen maar toen we daar waren (1.5 uur rijden) was ik al zo moe dat ik al had kunnen slapen..
dat doe je niet maar al was ik gaan liggen was ik ver in dromenland gekomen.
als ik smiddags niet slaap wordt ik labiel en krijg last van hoofdpijn enzo.
Ah klinkt me bekend in de oren en deze klachten had je voor het gebruik er van niet ?
Mag ik aannemen dat je ze gebruikt voor depressieve klachten ?
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Oud 19-05-2006, 15:10
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
ratsja schreef op 19-05-2006 @ 14:50 :
Ah klinkt me bekend in de oren en deze klachten had je voor het gebruik er van niet ?
Mag ik aannemen dat je ze gebruikt voor depressieve klachten ?
ja gebruik t voor depressieve klachten..
voor het gebruik van dit middel had ik t ook wel wat maar niet op deze manier..
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 19-05-2006, 15:18
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 19-05-2006 @ 15:10 :
ja gebruik t voor depressieve klachten..
voor het gebruik van dit middel had ik t ook wel wat maar niet op deze manier..
In overleg de dosis verlagen of er mee stoppen, waren je depressieve klachten van dien aard dat je echt Anti Depressiva nodig had ?
Ik begrijp dat je wel werkt nog ?
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Oud 19-05-2006, 15:22
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
ratsja schreef op 19-05-2006 @ 15:18 :
In overleg de dosis verlagen of er mee stoppen, waren je depressieve klachten van dien aard dat je echt Anti Depressiva nodig had ?
Ik begrijp dat je wel werkt nog ?
ja de klachten waren van die aard dat ik met de ad moest beginnen.
ja ik werk op t moment een uur of 10 (sowieso omdat ik met een schuld zit en omdat ik door mijn ouders gepusht wordt)
als het aan mij ligt zou ik stoppen met werken.. maar weet niet wat ik dan moet doen..
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 19-05-2006, 15:36
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 19-05-2006 @ 15:22 :
ja de klachten waren van die aard dat ik met de ad moest beginnen.
ja ik werk op t moment een uur of 10 (sowieso omdat ik met een schuld zit en omdat ik door mijn ouders gepusht wordt)
als het aan mij ligt zou ik stoppen met werken.. maar weet niet wat ik dan moet doen..
Een zeer kwade zaak dat je door je ouders gepushed wordt, beetje laag bij de grond in deze situatie, je hebt die schuld bij je ouders?
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Oud 19-05-2006, 16:11
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
ratsja schreef op 19-05-2006 @ 15:36 :
Een zeer kwade zaak dat je door je ouders gepushed wordt, beetje laag bij de grond in deze situatie, je hebt die schuld bij je ouders?
o.a bij mijn ouders ja.. ook bij de ib groep
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58.