Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2006, 14:56
freyk
freyk is offline
Citaat:
repel101 schreef op 05-05-2006 @ 10:06 :
je hebt een l2m infectie en die is te verwijderen.
O ja? dat zou ik eens willen zien

Citaat:
repel101 schreef op 05-05-2006 @ 10:06 :
maar zou je eerst het schoonmaakplan (RPSS) even willen doorlopen en dan een nieuw hijackthis logje willen plaatsen.
Och ja, ik was vergeten om Hitman pro aan te raden.
Die doet precies hetzelfde, maar dan alles geautomatiseerd.
Oud 05-05-2006, 17:48
repel101
repel101 is offline
Nou dan hoop ik voor je dat Saarah weer gaat antwoorden, want dan kun je het zien.....en anders kun je hier wel even kijken: http://repelsteeltje.10.forumer.com/viewtopic.php?t=78

en Hitmanpro kan ik echter niemand aanraden....het geeft nogal eens problemen met de al aanwezige virusscanners en andere spywarescanners. Je PC kan er zelfs enorm traag van worden.

Het is veel verstandiger om de programma's afzonderlijk van elkaar te installeren, zodat je geen last hebt van de schil die hitmanpro heet.

Robert

Laatst gewijzigd op 05-05-2006 om 18:03.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2006, 18:11
juisterr
juisterr is offline
freyk wat zeg je nu toch allemaal voor een domme dingen. Hitmanbagger die dat allemaal doet. Ik lig nu dubbel van het lachen, wat een onzin, Hitmanpro is een "schil"die allerlei scanners automatisch laat rommelen in je systeem, hij pleurt ook nog een extra actieve scanner op je pc te weten NOD32 en als je al een virusscanner hebt bv. NORTON dan staat gelijk je systeem stil want ze gaan dan ruzie maken.

Verder kan ik alleen maar onderstrepen wat Repel zegt. Een L2M is goed te bestrijden.

Ik hoop dat ze antwoordt.
Juisterr
Oud 05-05-2006, 19:39
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
freyk schreef op 04-05-2006 @ 21:55 :
Ik weet het niet meer.
Iedere keer als je iets verwijderd en je computer herstart, staat hij er weer maar dan onder een andere naam.

het einge wat ik je kan aanraden is windows opnieuw installeren.
Je legt je wel er erg snel bij neer. Er zijn zat schoonmaaktutorials. En ze werken ook nog goed. Windows opnieuw installeren doe je pas als er geen hoop meer is.
Oud 05-05-2006, 19:46
freyk
freyk is offline
Citaat:
repel101 schreef op 05-05-2006 @ 18:48 :
Nou dan hoop ik voor je dat Saarah weer gaat antwoorden, want dan kun je het zien.....en anders kun je hier wel even kijken: http://repelsteeltje.10.forumer.com/viewtopic.php?t=78
Weet ik veel, dat saraah last heeft van l2m.
Ik kijk in haar log en reageer op de verdachte bestanden/processen/services/enz
Maar toch leuk dat je het post, want dan kunnen we verder kijken
Offtopic:
Citaat:
en Hitmanpro kan ik echter niemand aanraden....het geeft nogal eens problemen met de al aanwezige virusscanners en andere spywarescanners.
Ik weet ook dat het problemen kan veroorzaken bij andere scanners.
De één vind wat en dat niet. En desnoods deactiveer je tijdelijk je scanners.

Citaat:
Je PC kan er zelfs enorm traag van worden.
Na de scan ff je computer herstarten (en eventueel de programma's die hitman geinstalleerd heeft verwijderen) en dan is het zo snel als het kan.

Citaat:
Het is veel verstandiger om de programma's afzonderlijk van elkaar te installeren, zodat je geen last hebt van de schil die hitmanpro heet.
Dat is het ook, maar vertel je dan ook een leek hoe je de boel moet gaan configureren?

Citaat:
juisterr schreef op 05-05-2006 @ 19:11 :
Ik lig nu dubbel van het lachen, wat een onzin, Hitmanpro is een "schil"die allerlei scanners automatisch laat rommelen in je systeem, hij pleurt ook nog een extra actieve scanner op je pc te weten NOD32 en als je al een virusscanner hebt bv.
Ik weet ook wel dat hitman pro een combinatie is van verschillende scanners en een autoit scriptje.
En dat een een autoit gecompileerde script weer gezien kan worden als een trojan.
Ik raad de mensen aan om hitman pro te configureren voordat ze de opdracht geven om te scannen, om zo te voorkomen dat er onnodige dingen erop komen te staan.
Maar ja, de meeste leken willen (en kunnen) alleen maar op de "volgende", "ok" en "voltooien" knoppen drukken.

Maar er kunnen leken zijn die bijvoorbeeld niks van z'n handleiding snappen.
Om hun vragen/problemen te voorkomen, raad ik een geautomatiseerde script zodat het niet nodig om dingen in te stellen.

Citaat:
NORTON dan staat gelijk je systeem stil want ze gaan dan ruzie maken.
Dan zet je norton toch ff uit?

Citaat:
Hydrogen schreef op 05-05-2006 @ 20:39 :
Er zijn zat schoonmaaktutorials. En ze werken ook nog goed. Windows opnieuw installeren doe je pas als er geen hoop meer is.
Tuurlijk, maar ze vonden niet gevonden of gesnapt worden door leken.
Zelf google ik ook op de verdachte bestanden, maar als ik ze zelf niks kan vinden? (ok, het zoeken kan wel beter, maar ik wil er niet zoveel tijd aan besteden)
Dan ga ik gewoon op mijn eigen houtje verder.
Ennuh de windows map verwijderen is meestal al genoeg.

Als andere mensen een betere oplossing voor sarah kunnen vinden, mogen ze het gerust posten.

Laatst gewijzigd op 05-05-2006 om 20:38.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 15:02
juisterr
juisterr is offline
Citaat:
Maar ja, de meeste leken willen (en kunnen) alleen maar op de "volgende", "ok" en "voltooien" knoppen drukken.
dat klopt natuurlijk, en wat vind je niet nodig, ik vind bv shredder niet nodig, en NOD32 ook niet.

je kan dus beter deze dingen appart laten lopen.
spywareblaster.
http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

ad aware
http://www.lavasoftusa.com/

spybot search and destroy
http://www.safer-networking.org/en/index.html
en een virusscanner (1 dus)

lees dit ook eens door, wie weet heb je er wat aan.
http://www.jawwi.nl/tips/beveiligen.html

verder met de meeste infecties redt je het niet om slechts hier en daar een map weg te doen of een regeltje te fixen. BV met een l2m moet je echt removaltools gebruiken.

Groeten
Juisterr

Laatst gewijzigd op 06-05-2006 om 15:06.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 19:05
freyk
freyk is offline
Bedankt voor die Look2Me-Destroyer handleiding.
Hopelijk heeft ze er wat aan.
(scheelt mij weer posts)

Offtopic:
Citaat:
juisterr schreef op 06-05-2006 @ 16:02 :
je kan dus beter deze dingen appart laten lopen.
spywareblaster, ad aware, spybot search and destroy
Deze drie dingen zitten in hitman pro.
En zoals ik al poste, je kan zelf instellen welke programma's er geinstalleerd en gedraait mogen worden.

Trouwens, ik lees overal 2 virusscanners in conflict komen met elkaar.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Ok, ze kunnen misschien bestanden die ze moeten scannen van elkaar "afpakken".
Je krijgt dan wel een melding dat het bestandje niet te scannen is, maar ze draaien gewoon door.

Citaat:
juisterr schreef op 06-05-2006 @ 16:02 :
lees dit ook eens door, wie weet heb je er wat aan.
* linkje *
Ik heb er in iedergeval niks aan.
Misschien heeft er een leek er iets aan, die niet de startposts van verschillende [centraal] spyware & adware heeft gelezen.

Laatst gewijzigd op 06-05-2006 om 19:18.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 20:07
repel101
repel101 is offline
Citaat:
Offtopic:
Ik heb er in iedergeval niks aan.
Misschien heeft er een leek er iets aan, die niet de startposts van verschillende [centraal] spyware & adware heeft gelezen.
Haha, sinds wanneer lezen mensen het hele topic door? Hoe vaak ik wel niet op de verschillende forums vraag of ze mijn schoonmaakplan willen uitvoeren, terwijl bijna ieder hijackthis gerelateerd forum meerdere topics heeft staan waarin gevraagd wordt om een schoonmaakplan uit te voeren.

Robert
Oud 06-05-2006, 20:10
repel101
repel101 is offline
@ Saarah,

Als je het stappenplan van Juisterr uitvoerd, dan heb je waarschijnlijk al heel wat problemen minder.

Robert
Oud 07-05-2006, 13:00
juisterr
juisterr is offline
Citaat:
repel101 schreef op 06-05-2006 @ 21:10 :
@ Saarah,

Als je het stappenplan van Juisterr uitvoerd, dan heb je waarschijnlijk al heel wat problemen minder.

Robert
dat d8 ik wel ja, weer een L2M infectie minder.

ps: lees HIER waarom wij hitmanpro nooit adviseren. (en dit is slechts 1 voorbeeld)
Oud 07-05-2006, 13:06
freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
juisterr schreef op 07-05-2006 @ 14:00 :
HIER waarom wij hitmanpro nooit adviseren.
De heuristics-optie kan je zetten, omdat het scannen daarmee erg lang duurt.
Voor zijn tweede punt verwijs ik weer naar mijn punt
Citaat:
juisterr schreef op 07-05-2006 @ 14:00 :
(en dit is slechts 1 voorbeeld)
Gaarne meer voorbeelden aub.

Laatst gewijzigd op 07-05-2006 om 13:08.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 16:28
juisterr
juisterr is offline
nog eentje dan
en
voor de eerlijkheid de tegenreactie

en het commentaar van computer totaal.

HitmanPro
HitmanPro is een geintegreerd pakket, wat geautomatiseerd diverse antispyware runt. Verder downloadt het automatisch de diverse updates. Na afloop krijg je dan een samenvatting te zien, van wat er gedaan is. Op het eerste gezicht lijkt dit aantrekkelijk. Het gaat makkelijk en snel, je hoeft zelf bijna niks meer te doen. Er is echter een aantal bezwaren.

- Het maakt gebruik van bestaande pakketten, zonder dat duidelijk wordt, of dit gebruik wel legaal is.
- Het is vrij onduidelijk welke instellingen gebruikt worden. Je moet er maar op vertrouwen dat de maker de juiste kiest.
- Voor de updates ben je geheel afhankelijk van de maker van HitmanPro.
- Spysweeper werkt na 30 dagen niet meer (zonder het aan te schaffen), dus ook niet met HitmanPro.
- Gevonden spyware/adware wordt automatisch verwijderd. Wat mogelijk problemen op kan leveren met gewenste toolbars/software etc.
- De informatie na afloop is te summier. Je moet er maar op vertrouwen dat het programma alles goed doet.
- Het kan een vals gevoel van veiligheid scheppen, als de samenvatting aangeeft, dat er geen spyware gevonden is.
- HitmanPro wordt slecht geupdate, er worden verouderde versies van antispyware geïnstalleerd, recentere versies worden niet ondersteund.

Samenvattend zijn er dus twijfels over legaliteit en effectiviteit, reden genoeg om dit programma (voorlopig?) niet aan te raden.

Laatst gewijzigd op 07-05-2006 om 17:00.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 17:14
freyk
freyk is offline
Offtopic: Ze zeuren hier een beetje, maar die Heuristiek-optie komt daar wel weer aan de orde.
Maar zoals ik dus al poste, die optie is uit te schakelen, zie afbeelding:

Citaat:
juisterr schreef op 07-05-2006 @ 17:28 :
en het commentaar van computer totaal.
- Het maakt gebruik van bestaande pakketten, zonder dat duidelijk wordt, of dit gebruik wel legaal is.
Tijdens de installatie van de verschillende programma's, zie je met dikke koeienletters dat het freeware en shareware is.
Zelf op de site van HMP word aangegeven dat het ook een 30dagen trail software bevat.
(dat heb ik ook ooit eens ergens in een van deze centrale posts gepost.)

Citaat:
- Het is vrij onduidelijk welke instellingen gebruikt worden. Je moet er maar op vertrouwen dat de maker de juiste kiest.
Klopt, van te voren dat je dat niet goed zien.

Als je hitman pro draait, zie je de maker wel de boel goed instelt.
Ik neem aan dat de maker geen rotzooi maakt en iedereen geeft goede reacties.

Citaat:
- Gevonden spyware/adware wordt automatisch verwijderd. Wat mogelijk problemen op kan leveren met gewenste toolbars/software etc.
Tja, dat is het vervelende als je zo'n automatische script aanroept.
Want je kan niet meteen terug gaan naar de clean-waarschuwing, nadat de gehele scan van HMP voltooid is.

Citaat:
- De informatie na afloop is te summier. Je moet er maar op vertrouwen dat het programma alles goed doet.
Klopt, kan ietsjes beter.

Citaat:
- Het kan een vals gevoel van veiligheid scheppen, als de samenvatting aangeeft, dat er geen spyware gevonden is.
Maar dat geldt ook voor de andeze software die je appart installeert.

Citaat:
- HitmanPro wordt slecht geupdate, er worden verouderde versies van antispyware geïnstalleerd, recentere versies worden niet ondersteund.
De schil wel, maar de nieuwste definities van software binnen hitman pro word altijd binnengehaalt.

Laatst gewijzigd op 07-05-2006 om 18:48.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 20:27
freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
juisterr schreef op 10-05-2006 @ 20:14 :
Zoek met verkenner naar de volgende dikgedrukte items en verwijder die.
C:\WINDOWS\QTdWNjAw\command.exe
C:\Program Files\Network Monitor\netmon.exe
Kan ze nog lang gaan zoeken.
V
V
Citaat:
juisterr schreef op 10-05-2006 @ 20:14 :
O23 - Service: Command Service (cmdService) - Unknown owner - C:\WINDOWS\QTdWNjAw\command.exe
(file missing)
O23 - Service: Network Monitor - Unknown owner - C:\Program Files\Network Monitor\netmon.exe
(file missing)
Maar toch is het netjes om ze te fixen om je log schoon te houden.
En ze moet niet vergeten om ewido nog ff weer te verwijderen, anders kan ze het later niet meer gebruiken vanwege de trail -> paar dagen bruikbaar.

Laatst gewijzigd op 10-05-2006 om 20:34.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 21:39
juisterr
juisterr is offline
zeker netjes vooral omdat het vaak valse meldingen zijn ,dat van file missing. Dit is puur om zeker te zijn. Waarschijnlijk zijn ze inderdaad weg maar zeker is dat absoluut niet.

Er staat wel meer file missing bij O23 nog nooit opgevallen ???

Ewido kan je gewoon laten staan en zelfs updaten en gewoon gebruiken, het enige wat er gebeurt is dat hij niet meer "actief" is.

Probeer je hier je gram te halen soms??

Laatst gewijzigd op 10-05-2006 om 21:43.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 06:58
freyk
freyk is offline
Citaat:
juisterr schreef op 10-05-2006 @ 22:39 :
zeker netjes vooral omdat het vaak valse meldingen zijn ,dat van file missing. Dit is puur om zeker te zijn. Waarschijnlijk zijn ze inderdaad weg maar zeker is dat absoluut niet.
Maar als je haar oude logje vergelijkt met een nieuwere van sarah, kan je zien dat Look2Me-Destroyer het probleem heeft opgelost door de bestanden te verwijderen, die hijackthis weer als filemissing markeerd.
Ik gebruik hijackthis al jaren en weet hoe hij werkt, hij scant je register maar controleert of ook die bestanden nog bestaan.

Citaat:
Er staat wel meer file missing bij O23 nog nooit opgevallen ???
Tuurlijk, maar ik quote'te je alleen.

Citaat:
Ewido kan je gewoon laten staan en zelfs updaten en gewoon gebruiken, het enige wat er gebeurt is dat hij niet meer "actief" is.
Ik waarschuwde haar alleen, omdat er wel meer programma's bestaan met scannen/verwijderen na een bepaalde tijd/gebruik.
Oud 11-05-2006, 18:18
juisterr
juisterr is offline
Citaat:
Ik gebruik hijackthis al jaren en weet hoe hij werkt, hij scant je register maar controleert of ook die bestanden nog bestaan.
tja en toch zeg je tegen de hulpvrager>>
Citaat:
Ik weet het niet meer. . het einge wat ik je kan aanraden is windows opnieuw installeren.
Repel is het daar terecht niet mee eens en bied een fix aan.
Citaat:
O ja? dat zou ik eens willen zien

Hydrogen is het blijkbaar wel met ons eens.
Citaat:
Je legt je wel er erg snel bij neer. Er zijn zat schoonmaaktutorials. En ze werken ook nog goed. Windows opnieuw installeren doe je pas als er geen hoop meer is
En dan blijkt hieruit je verstand van HJT logjes beoordelen.
Citaat:
Weet ik veel, dat saraah last heeft van l2m.
Dan zeg je ook nog
Citaat:
Dat is het ook, maar vertel je dan ook een leek hoe je de boel moet gaan configureren
Ik zou dan zeggen er ligt dan een mooie taak voor je weggelegd om alles uit te leggen, het kan nooit zo lastig zijn als hmp uit te leggen hoe je die moet gebruiken/instellen/dingen wel en niet uitzetten enzovoort.

Citaat:
Tuurlijk, maar ze vonden niet gevonden of gesnapt worden door leken.
Dat is niet aardig voor de hulpvrager

Citaat:
Ennuh de windows map verwijderen is meestal al genoeg.
tegenwoordig is dat al lang niet meer genoeg.

Citaat:
Trouwens, ik lees overal 2 virusscanners in conflict komen met elkaar.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt.
En jij fixt al jaren met HJT?

Voor de rest ga ik maar niet meer in op je opmerkingen, ik ga je zeker niet meer proberen te overtuigen want je bent zo vreselijk overtuigt van je gelijk over HMP ondanks dat de hele antispywereld experts er tegen is.
Wat ik of een ander zal zeggen kan jou niet overtuigen.

Ga vooral door met helpen van hulpvragers maar kijk eerst eens goed verder of ga een opleiding volgen bij een forum, met jou kennis van zaken moet dat dan geen probleem op leveren.
Oud 11-05-2006, 18:59
freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
juisterr schreef op 11-05-2006 @ 19:18 :
Repel is het daar terecht niet mee eens en bied een fix aan.
Hydrogen is het blijkbaar wel met ons eens.
Ik had nog één optie voordat ik adviseerde om de boel te formateren. (zonder dat ik het wist dat je het ook met look2me het kon verwijderen)
En dat was via dos en een ntfs driver de verdachte bestanden verwijderen.
Ik had het haar ook al voorgesteld, maar kreeg geen reactie (zie oude posts).
Dus daardoor poste ik dat ik geen uitweg meer zag om de boel grondig te formateren.
Dat klopt ook, maar wil hydrogen haar dan ook uitleggen hoe je een iso brand met daarop een image van dos en ntfsdriver om de computer vanaf de cd te booten en handmatig de boel te verwijderen?
Of wist hij een andere manier? (maar dat poste hij weer niet)

Citaat:
En dan blijkt hieruit je verstand van HJT logjes beoordelen.
Ik hoop dat hydrogen dat kan doen, maar vanaf mijn positie zie ik dat hij alleen de schoonmaaktutorials volgt.
Hierbij bied ik hem aan om me te helpen in deze centrale topic.

Citaat:

Ik zou dan zeggen er ligt dan een mooie taak voor je weggelegd om alles uit te leggen, het kan nooit zo lastig zijn als hmp uit te leggen hoe je die moet gebruiken/instellen/dingen wel en niet uitzetten enzovoort.
Kijk dan in deze en de oude centrale topics.
Ook heb ik al adviezen gegeven voor verschillende programma's en handelingen om spyware/adware te voorkomen.
Naar handleidingen hoe ik hitmanpro en andere programma zou instellen, mogen ze gerust vragen, dan schrijf ik ze wel.

Citaat:
Dat is niet aardig voor de hulpvrager
Precies, dat is dom van de tutorialschrijver, vertaler en de hulpvrager dat tutorials niet worden gesnapt of gevonden worden.

Citaat:
tegenwoordig is dat al lang niet meer genoeg.
Als je de windowsmap verwijderd, verwijder je ook het register met daarbij de autoruns en services.
Om de adware/spyware/virussen weer te activeren hoeft je alleen het "besmette" weer op te starten.
Daarom raad ik na de verwijdering van de windowsmap en installatie, weer te scannen.

Citaat:
En jij fixt al jaren met HJT?
Ik Analyseer logjes, raad dingen aan om met hijackthis te fixen, schrijf handleidingen (en ook scripts) om rotzooi te verwijderen.

Citaat:
Voor de rest ga ik maar niet meer in op je opmerkingen, ik ga je zeker niet meer proberen te overtuigen want je bent zo vreselijk overtuigt van je gelijk over HMP ondanks dat de hele antispywereld experts er tegen is.
Wat ik of een ander zal zeggen kan jou niet overtuigen.
Die commentaar over heuristiek optie en traagheid bij die scan overtuigde me om deze optie uit te zetten.
Heb je nog meer voorbeelden?

Citaat:
Ga vooral door met helpen van hulpvragers
Dat doe ik graag en ga nog jaren door (als het kan en mag)

Citaat:
maar kijk eerst eens goed verder of ga een opleiding volgen bij een forum, met jou kennis van zaken moet dat dan geen probleem op leveren.
Het is me hobby en het is me werk.
Maar kan je ook een opleiding volgen bij een forum? Nee, dan zoek ik liever iemand op een forum dat net zoveel ervaring heeft of betere truckjes kent.

Zou je je commentaar voor deze post willen bewaren en deze uitschrijven in private messages (pm).
Want hiermee bevuilen we met z'n drieén de topic, waarvoor het niet is bedoelt
Natuurlijk hoop ik dat je een goede aanwinst bent voor dit forum/subforum/centrale topic.

Laatst gewijzigd op 11-05-2006 om 19:02.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 20:41
dafelix
dafelix is offline
Offtopic:
/me springt op, doet zijn handen in de lucht en roept: "freyk, freyk, freyk"

hm?
Oud 13-05-2006, 16:37
namnatulco
namnatulco is offline
Mag ik dan nog even de vervelende opmerking plaatsen dat Ewido een trial van 30 dagen heeft (een half jaar geleden teminste nog wel)?
Oud 13-05-2006, 16:49
freyk
freyk is offline
Nu kan je Ewido maar 14 dagen gebruiken,...
Oud 13-05-2006, 19:46
Verwijderd
Citaat:
hij pleurt ook nog een extra actieve scanner op je pc te weten NOD32 en als je al een virusscanner hebt bv. NORTON dan staat gelijk je systeem stil want ze gaan dan ruzie maken.\
Hmm NOD32 powerrrrrrrrr. Ik heb een case study voor Eset(producent van NOD32) gemaakt van ons bedrijf.
Het is ZO eenvoudig te beheren en te beveiligen en zoveel minder systeemresources in gebruik
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 20:15
namnatulco
namnatulco is offline
Citaat:
deadlock schreef op 13-05-2006 @ 20:46 :
Hmm NOD32 powerrrrrrrrr.
NOD32 maakt ook geen problemen met mijn virusscanner (avast! antivirus personal). Verder is het niet zo dat HMP kritieke bestanden als gevaarlijk aanwijst, anders zou immers elke computer met HMP niet werken. Daarbij komt dat leken geen zin hebben om alles scanners los te configureren (net als ik overgens, maar ik val in verhouding met de rest ook onder leken ). Er is in ieder geval niets mis met het idee.
Oud 13-05-2006, 22:55
Verwijderd
Spyware: mijn mening.

Ik vind spyware naar, vooral die spyware van errorsafe, het is erg moeilijk om aan mijn ouders uit te leggen dat dat slecht is en daarop niet geklikt mag worden.
Nouja, dat was het wel.

Ik heb ook een nieuwe muis! En ik verveel me.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten