Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2006, 20:11
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Nieuws uit Zembla: VVD WIST DAT AYAAN HIRSI ALI HAAR VLUCHTVERHAAL HEEFT VERZONNEN

Het VVD-Tweede-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali heet in werkelijkheid Ayaan Hirsi Magan. Ze vervalste haar geboortedatum bij haar komst in Nederland en verzon een verhaal om hier asiel te krijgen. Ook vertelt ze een heel ander verhaal over haar huwelijk dan haar ex-man, haar broer en een tante die bij haar bruiloft aanwezig waren. Hirsi Ali beweert dat ze is uitgehuwelijkt, anderen ontkennen dat. Een en ander blijkt uit de ZEMBLA-aflevering ‘De heilige Ayaan’. ZEMBLA ging op onderzoek uit in Nederland en Canada, reisde af naar Kenia en Somalië en sprak met mensen die Ayaan goed gekend hebben maar daar nog nooit over vertelden. En ZEMBLA ontdekte tegenstrijdigheden in het levensverhaal van Ayaan Hirsi Ali.

Ayaan heeft de eerste zeven jaar van haar leven in Somalië gewoond. Het gezin Magan ontvluchtte het land voor de burgeroorlog begon; de vader was een oppositieleider tegen dictator Siad Bare. Nadat het gezin kort in Saudie-Arabië en Ethiopië heeft gewoond, verhuist het naar Nairobi (Kenia). Daar krijgt Ayaan met haar familie een vluchtelingenstatus. Ze wonen er twaalf jaar. De school van Ayaan werd betaald door de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR.

In 1992 komt Ayaan via Duitsland in Nederland terecht. Ze is nooit duidelijk geweest over haar vluchtverhaal: ‘Ik dacht als ik nu de waarheid vertel, dan weet ik: ik word teruggestuurd naar Duitsland. Want de regels waren heel erg helder als je asiel aanvraagt in Nederland: dan heb je eerst een gesprek met iemand van vluchtelingenwerk. Die gaat je helemaal voorbereiden.’

Doordat ze haar achtergrond heeft verzwegen, heeft zij in Nederland onterecht een verblijfsvergunning gekregen. Volgens internationale afspraken kun je niet in twee verschillende landen een vluchtelingenstatus krijgen; Ayaan kreeg een status in Kenia en in Nederland. Omdat Kenia volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken een veilig land was, moesten Somalische asielzoekers die uit Kenia kwamen naar dat land worden teruggestuurd. Ajaan Hirsi Ali in ZEMBLA: ‘Ik heb hele verhaal verzonnen hoor. Ik heb ook niet verteld dat ik Ayaan Hirsi Magan heet, maar Ayaan Hirsi Ali. Ik heb niet verteld dat ik geboren ben in 1969 maar dat ik in 1967 geboren ben.’

Hirsi Ali zegt dat ze de VVD-leiding heeft geïnformeerd over haar verzonnen verhaal voordat zij gepresenteerd werd als kandidaat-Kamerlid. De partij bevestigt dat dit niet als een probleem werd gezien. Hirsi Ali zegt in ZEMBLA dat haar vader haar heeft uithuwelijkt aan een Somalische man in Canada. Zij zou tegen het huwelijk geweest zijn en ook op de dag zelf niet aanwezig zijn geweest. In ZEMBLA zegt Osman Quare (haar ex-man): ‘We waren verliefd op elkaar en zij was aanwezig op het huwelijk.’ En haar tante Faduma Osman (die aanwezig was op het huwelijk) zegt: ‘Ze was aanwezig en ze was heel gelukkig, ik heb haar niet horen klagen.’ Haar broer Mahad vertelt: ‘Ayaan was aanwezig, haar man was aanwezig en ook mijn vader. Het was een grote gebeurtenis.’ Ayaan blijft echt bij haar verhaal: ‘Ik was niet aanwezig en ik weet waar ik was.’

ZEMBLA: ‘De heilige Ayaan’, donderdag 11 mei 2006 om 20.20 uur bij de NPS/VARA op Nederland 3.

bron

Enig commentaar?
Advertentie
MickeyV
MickeyV is offline
Tja, wat zou jij gedaan hebben.
T_ID
T_ID is offline
Commentaar anders dan dat dit feit al maanden bekend was en totaal niet ter zake doet?
Oud 11-05-2006, 20:13
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Had je dat verdomme neit wat eerder kunnen posten? Had ik kunnen kijken.

Maarem, het verbaasd me niks. Ik denk dat er maar zeer weinig asielzoekers zijn die wel de complete waarheid verteld hebben.
Oud 11-05-2006, 20:13
Levitating Nun
Citaat:
T_ID schreef op 11-05-2006 @ 21:11 :
Commentaar anders dan dat dit feit al maanden bekend was en totaal niet ter zake doet?
Oja?
Oud 11-05-2006, 20:14
MickeyV
MickeyV is offline
Waarom doet het niet terzake? Ik vind het best interessant. Het is natuurlijk best opmerkelijk dat Hirsi Ali zich uitgerekend bij een partij die een restrictief immigratiebeleid voorstaat heeft aangesloten.
Levitating Nun
Citaat:
Pruttelpot schreef op 11-05-2006 @ 21:13 :
Had je dat verdomme neit wat eerder kunnen posten? Had ik kunnen kijken.
Nee, ik was aan het kijken

Zaterdagochtend is de herhaling, jonge hippe mensen verwijs ik door naar uitzendinggemist.nl
Hydrogen
Hydrogen is offline
Ik vind het vreemd dat Hirsi Ali uberhaupt politicus kon worden.
Oud 11-05-2006, 20:15
Levitating Nun
Citaat:
Hydrogen schreef op 11-05-2006 @ 21:14 :
Ik vind het vreemd dat Hirsi Ali uberhaupt politicus kon worden.
Want.
MickeyV
MickeyV is offline
Omdat ze een negerinnetje is. Daar heeft Hydro het niet zo op.
Verwijderd
Stond maanden geleden al in Die Zeit.
Oud 11-05-2006, 20:16
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 11-05-2006 @ 21:15 :
Want.
Ze is nauwelijks nuttig voor de maatschappij. Het enige wat ze doet is schreeuwen en polariseren.
Oud 11-05-2006, 20:16
MickeyV
MickeyV is offline
Waar bemoeien die Duitsers zich toch mee.
Oud 11-05-2006, 20:17
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 11-05-2006 @ 21:15 :
Ik neem aan dat het ironisch bedoeld is.
Levitating Nun
Citaat:
MickeyV schreef op 11-05-2006 @ 21:15 :
Je bent het kwijt, hè? Zinnig zijn.
Levitating Nun
Citaat:
Hydrogen schreef op 11-05-2006 @ 21:16 :
Ze is nauwelijks nuttig voor de maatschappij. Het enige wat ze doet is schreeuwen en polariseren.
Prima aanwinst dus.
Oud 11-05-2006, 20:19
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 11-05-2006 @ 21:11 :
Doet wel terzake, iemand wiens hele identiteit en opvattingen op een leugen berusten waar zij zichzelf constant op beroept maakt zichzelf ongeloofwaardig en liegt bewust.

Maar de hele samenleving was er inmiddels toch al achter dat zij een mafkees is die niet helemaal wil sporen en alleen aandacht trekt met een zelfverzonnen slachtoffer rol.
Oud 11-05-2006, 20:19
Verwijderd
tja de vvd wilde zo graag een knuffelnegerin, dat ze vergeten waren even goed te checken wát ze precies in huis haalden.

terugsturen naar somalie dan maar?
Oud 11-05-2006, 20:20
MickeyV
MickeyV is offline
Mafkees zou ik haar niet willen noemen. 't Is een intelligente vrouw die het graag ver wilde schoppen. Dat lukt nu eenmaal wat beter in Nederland dan in een of ander tentenkamp in hartje Afrika.
Levitating Nun
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 11-05-2006 @ 21:19 :
tja de vvd wilde zo graag een knuffelnegerin, dat ze vergeten waren even goed te checken wát ze precies in huis haalden.
Lezen.

De VVD wist er van. Ze is vanaf dag 1 open geweest.
Verwijderd
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 11-05-2006 @ 21:19 :
Volgens mij word daar VVD intern zeker zo over gedacht tot op een zekere hoogte
Oud 11-05-2006, 20:21
Levitating Nun
Citaat:
MickeyV schreef op 11-05-2006 @ 21:20 :
Mafkees zou ik haar niet willen noemen. 't Is een intelligente vrouw die het graag ver wilde schoppen. Dat lukt nu eenmaal wat beter in Nederland dan in een of ander tentenkamp in hartje Afrika.
Lezen.

Ze was erkend en beschermd politiek vluchtelinge, kreeg vrijwel alles vergoed van de UNHCR en had een prima leven in Kenia.
Oud 11-05-2006, 20:21
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 11-05-2006 @ 21:20 :
Papa hirsi had volgens die zeit wel wat centjes en zat zeker niet in een lullig tentje
Oud 11-05-2006, 20:22
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 11-05-2006 @ 21:20 :
Lezen.

De VVD wist er van. Ze is vanaf dag 1 open geweest.
jaja, en wie het gelooft is gek
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 11-05-2006 @ 21:19 :
Doet wel terzake, iemand wiens hele identiteit en opvattingen op een leugen berusten waar zij zichzelf constant op beroept maakt zichzelf ongeloofwaardig en liegt bewust.
Ja, ze had immers de waarheid moeten spreken en zich uit laten huwelijken aan een familie die ze niet kende om zich de rest van haar leven aan het huishouden vastgeketend te zien, af en toe onderbroken door in elkaar getrimt worden door haar man als die een slechte dag heeft of seks wil.

Enig idee waar het op neer komt wat je wilt beweren?

Afijn, daarom doet dat dus niet ter zake, als er een definitie van 'leugen voor de bestwil' bestaat dan was deze het wel. Dat jij eventueel een persoonlijke hekel hebt aan haar doet niets af aan het feit dat de kritiek die je uit oneigenlijk is.

Citaat:
Levitating Nun schreef op 11-05-2006 @ 21:21 :
en had een prima leven in Kenia.
Afijn, wat ik al schreef in mijn miniatuurtirade over traditionele rollenpatronen dus...
Levitating Nun
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 11-05-2006 @ 21:22 :
jaja, en wie het gelooft is gek
Als 3 mensen dat afzonderlijk van elkaar bevestigen, wijst het wel die kant op.
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 11-05-2006 @ 21:21 :
Lezen.

Ze was erkend en beschermd politiek vluchtelinge, kreeg vrijwel alles vergoed en had een prima leven in Kenia.
Ik heb de uitzending net gezien. Dat verandert niets aan de juistheid van mijn opvatting. Kenia is weliswaar niet onveilig, maar echt booming is het daar toch ook weer niet, nietwaar.
Oud 11-05-2006, 20:24
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 11-05-2006 @ 21:22 :
Als 3 mensen dat afzonderlijk van elkaar bevestigen, wijst het wel die kant op.
objectiviteit de gekste?
Oud 11-05-2006, 20:25
Levitating Nun
Citaat:
T_ID schreef op 11-05-2006 @ 21:22 :
Ja, ze had immers de waarheid moeten spreken en zich uit laten huwelijken aan een familie die ze niet kende om zich de rest van haar leven aan het huishouden vastgeketend te zien, af en toe onderbroken door in elkaar getrimt worden door haar man als die een slechte dag heeft of seks wil.

Afijn, daarom doet dat dus niet ter zake, als er een definitie van 'leugen voor de bestwil' bestaat dan was deze het wel. Dat jij eventueel een persoonlijke hekel hebt aan haar doet niets af aan het feit dat de kritiek die je uit oneigenlijk is.

Afijn, wat ik al schreef in mijn miniatuurtirade over traditionele rollenpatronen dus...
Bekijk de uitzending eens. Er zijn familieleden die beweren dat ze keihard liegt. Ze wilde zelf met die man trouwen en is - anders dan zij beweert - aanwezig geweest bij haar huwelijk, onder andere.
Oud 11-05-2006, 20:26
Levitating Nun
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 11-05-2006 @ 21:24 :
objectiviteit de gekste?
Wat is waaaaarrrrrrrrrrrr.....?
Oud 11-05-2006, 20:27
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 11-05-2006 @ 21:22 :

Alsof het zo werkt, ga ergens anders heen met je vooroordelen.
Verder, papa hirsi was een bons met aardig wat centjes en een goede opleiding en zeker niet de domste. Hirsi kwam echt niet uit een lugubere achterlijke sloeberfamilie.

In het taida topic en andere topics betreffende vreemdelingen zaken blaate je heel anders als ik me niet vergis kameraad.
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 11-05-2006 @ 21:24 :
objectiviteit de gekste?
Nee, maar het gaat natuurlijk wel tellen. Én je zuigt je hele vluchtelingenverhaal uit je duim, én de kerel aan wie je uitgehuwelijkt was heeft je in Nederland nog eens opgezocht zonder gedoe (dus gewoon geaccepteerd dat je hem niet wilde en weer huiswaarts gekeerd: hoe bedoel je eerwraak?), én je tante, broer en ex zeggen dat je blij en gelukkig op het huwelijk aanwezig was...
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 11-05-2006 @ 21:25 :
Ze wilde zelf met die man trouwen
Als je ze lang genoeg slaat gaat dat vanzelf ja. Enig idee wat voor sociale druk er heerst rond dat soort beslissingen in sterk traditionele samenlevingen?
Oud 11-05-2006, 20:29
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 11-05-2006 @ 21:27 :
In het taida topic en andere topics betreffende vreemdelingen zaken blaate je heel anders als ik me niet vergis kameraad.
Als Taïda thuis een zwaar hopeloos onderschikt mishandeld en verminkt leven zou krijgen dan was ik uitgesproken voorstander van haar blijven geweest.

De enige die leugens voor de bestwil in asielprocedures met twee maten beoordeelt zijn degenen die dit argument tegen Hirsi Ali willen gebruiken.
Oud 11-05-2006, 20:29
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-05-2006 @ 21:27 :
Als je ze lang genoeg slaat gaat dat vanzelf ja. Enig idee wat voor sociale druk er heerst rond dat soort beslissingen in sterk traditionele samenlevingen?
Ze zat op een dure moslimaschool, kreeg goed onderwijs en haar eigen ouders zijn nota ben gescheiden. Papa woont in London, moeders zit nog in somalië. Dat strookt niet met de voorstelling van zaken dat het daar allemaal orthodoxe sharia-achtige broeders en zusters zijn.
Oud 11-05-2006, 20:31
Levitating Nun
Citaat:
Nu schilder je Hirsi Ali af als een kwijlende willoze ziel.
Lijkt me overdreven. Meer mensen bevestigen het. Dat moet toch énige twijfel oproepen?

Of is dit zo'n hippe haatcampagne?
Oud 11-05-2006, 20:31
Verwijderd
Citaat:
Man, hou op met dat geklets, het begint echt zielig te worden. Alleen omdat hirsi ali bij de VVD zit (ook alleen maar omdat ze daar snel en makkelijk een baantje kon krijgen, nieteens wegens overtuiging of iets dergelijks) betekend dat nog lang niet dat ze een heilige is. Het is gewoon een feit dat ze uit een goedgeschoolde tamelijk vermogende familie kwam en zoals de zeit al aantoonde ze in feite echt niet geconfronteerd is met de vergaande vormen die een dergelijke samenlevingen kunnen kennen. Ze verkoopt zich zo alleen goed en kan aandacht krijgen, en het is gewoon walgelijk.
Oud 11-05-2006, 20:32
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 11-05-2006 @ 21:31 :
Man, hou op met dat geklets, het begint echt zielig te worden. Alleen omdat hirsi ali bij de VVD zit (ook alleen maar omdat ze daar snel en makkelijk een baantje kon krijgen, nieteens wegens overtuiging of iets dergelijks) betekend dat nog lang niet dat ze een heilige is. Het is gewoon een feit dat ze uit een goedgeschoolde tamelijk vermogende familie kwam en zoals de zeit al aantoonde ze in feite echt niet geconfronteerd is met de vergaande vormen die een dergelijke samenlevingen kunnen kennen. Ze verkoopt zich zo alleen goed en kan aandacht krijgen, en het is gewoon walgelijk.
Oud 11-05-2006, 20:32
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 11-05-2006 @ 21:29 :
Als Taïda thuis een zwaar hopeloos onderschikt mishandeld en verminkt leven zou krijgen dan was ik uitgesproken voorstander van haar blijven geweest.
Hirsi ook niet, en dat is het punt waar ik opuit wilde.
Oud 11-05-2006, 20:33
Verwijderd
Trouwens betaalde haar papa zelf het ticket waarmee ze hierheen kwam.
Oud 11-05-2006, 20:34
Levitating Nun
Citaat:
Gauloises schreef op 11-05-2006 @ 21:33 :
Trouwens betaalde haar papa zelf het ticket waarmee ze hierheen kwam.
Dat was haar ex toch? Dat was het hele punt. Ze zou naar Nederland zijn gevlogen en niet lang daarna te kennen hebben gegeven niet verder te willen gaan: sponsor.
Oud 11-05-2006, 20:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 11-05-2006 @ 21:29 :
Ze zat op een dure moslimaschool,
Dat staat er helemaal niet: "De school van Ayaan werd betaald door de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR."
Dat kan alles tussen een reguliere school en een tent in de woestijn met een schoolmeester zijn.

Citaat:
MickeyV schreef op 11-05-2006 @ 21:29 :
kreeg goed onderwijs en haar eigen ouders zijn nota ben gescheiden. Papa woont in London, moeders zit nog in somalië.
En? Kunnen gescheiden ouders geen aartsconservatieven zijn dan?

Citaat:
Gauloises schreef op 11-05-2006 @ 21:31 :
Man, hou op met dat geklets, het begint echt zielig te worden. Alleen omdat hirsi ali bij de VVD zit betekend dat nog lang niet dat ze een heilige is.
Tuurlijk niet, maar aan het achterlijke bashen moet ook een eind komen.

Als je het niet met haar eens bent: debateer daarover, begin niet (dit geld voor al haar critici eigelijk) maar een poging om iemand zwart te maken omdat je als het op argumenten aan komt anders ongelijk zou krijgen.

En dat is het in feite: ga er maar eens inhoudelijk op in in plaats van te mekkeren over hoe vals ze wel niet zou zijn.
Oud 11-05-2006, 20:36
Levitating Nun
Citaat:
T_ID schreef op 11-05-2006 @ 21:36 :
Dat staat er helemaal niet: "De school van Ayaan werd betaald door de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR."
Dat kan alles tussen een reguliere school en een tent in de woestijn met een schoolmeester zijn.
"De beste school in Nairobi, misschien wel van Kenia."
Oud 11-05-2006, 20:38
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-05-2006 @ 21:36 :
1. Dat staat er helemaal niet: "De school van Ayaan werd betaald door de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR."

2. En? Kunnen gescheiden ouders geen aartsconservatieven zijn dan?

1. Dat werd gemeld in die Zembla documentaire. Beelden erbij. Maakte een overtuigende indruk. Je zag allemaal behoofddoekte vrouwen druk met pipetteren bezig etc.

2. Tuurlijk kan dat wel, alleen het levert wel een contra-indicatie, zou ik zeggen.
Oud 11-05-2006, 20:39
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 11-05-2006 @ 21:34 :
Dat was haar ex toch? Dat was het hele punt. Ze zou naar Nederland zijn gevlogen en niet lang daarna te kennen hebben gegeven niet verder te willen gaan: sponsor.
Sterker nog, ze schijnt zelf nog in de VS te zijn geweest een tijd lang.

Ik snap best dat ze hierheen wilde, daar niet van, maar ik vind het ronduit sneu om dat haar op te hemelen terwijl ze gewoon een liegend kind is. Daardoor heeft ze gewoon een populariteit opgebouwd, en nu word er onderzoek naar gedaan een blijkt dat het grotendeels onwaar is en dat ze helemaal niet zo zielig is als ze zich voordoet. Maar ondertussen verdient ze wel aardige zakcentjes door door europa te reizen en daarover te vertellen op conferenties en universiteiten terwijl het kader waarin ze het plaatst niet waar is.
Oud 11-05-2006, 20:40
Levitating Nun
Canada
Oud 11-05-2006, 20:40
MickeyV
MickeyV is offline
Die Zeit heeft toch wat steekjes laten vallen....

Oud 11-05-2006, 20:41
Levitating Nun
Ik heb aantekeningen gemaakt.
Oud 11-05-2006, 20:42
Levitating Nun
Hirsi Ali loog mogelijk meer over vluchtrelaas

Uitgegeven: 11 mei 2006 19:35
Laatst gewijzigd: 11 mei 2006 21:21
HILVERSUM - VVD-Tweede Kamerlid Ayaan Hirsi Ali heeft mogelijk meer gelogen over haar verleden dan ze tot nu toe heeft toegegeven. Uit verklaringen van haar broer, tante en ex-man blijkt niet dat zij tijdens haar vlucht angst had of hoefde te hebben voor haar familie. Ook zou zij niet tegen haar zin zijn uitgehuwelijkt.

Dat kwam donderdag naar voren in het tv-programma Zembla, die de familie en andere bekenden uit de jeugd van Hirsi Ali had opgezocht in Kenia. Daar woonde Hirsi Ali, wiens echte naam Hirsi Magan is, tussen haar tiende en 22e jaar. Het liberale Kamerlid zei in Zembla als reactie dat de drie op bepaalde punten liegen. "Dat is te plaatsen in een eer- en schaamtegevoel."

De VVD was al op de hoogte dat zij heeft gelogen over haar vluchtrelaas toen zij op de lijst kwam. Volgens een woordvoerder ging het om een foute naam en geboortedatum en het land waaruit ze vandaan kwam. De liberalen vonden dat destijds geen beletsel om haar op de lijst te zetten.

'Weinig relevant'

De verhalen zoals die nu in Zembla worden gebracht, "komen ons ook weinig relevant over", aldus de woordvoerder. Hij heeft geen zin te interveniëren in een welles-nietes-discussie en denkt niet dat dit gevolgen heeft voor het prominente Kamerlid. Ook de woordvoerster van Hirsi Ali gaat er niet op in. "Ik heb geen nieuws gezien." Ze wijst er verder op dat Zembla andere kwesties over de besnijdenis er bijvoorbeeld uit heeft gelaten.

In het programma komt naar voren dat Hirsi Ali in veiligheid en redelijke welstand leefde in Kenia waar haar familie een vluchtelingenstatus had. Nog voordat een burgeroorlog uitbrak, was haar familie al weg uit Somalië. Alleen al deze vluchtelingenstatus in Kenia was al reden om geen status in een ander land te kunnen krijgen. Hirsi Ali stelt dat zij dat destijds niet wist.

De liberale heeft gelogen dat ze vanuit Somalië naar een vluchtelingenkamp in Kenia was gevlucht en van daaruit naar Nederland is gekomen. In werkelijkheid kwam zij vanuit een veilige omgeving in Kenia. In 1992 trouwde ze met een man uit Canada. Op doorreis naar haar echtgenoot stapte zij in Duitsland uit het vliegtuig en reisde per trein door naar Nederland, waar zij asiel aanvroeg. Zij wilde niet samenleven met haar man, die zij niet kende.

Bruiloft

Volgens haar tante en haar ex-man die Zembla sprak, was het huwelijk niet tegen haar zin. Zij zeggen dat Hirsi Ali op de bruiloft in Nairobi gelukkig overkwam. Ook haar broer, Mahdi Hirsi Magan, zei dat in eerste instantie, maar lichtte later tegenover het ANP toe dat zijn zus niet zelf voor het huwelijk gekozen heeft. "Het was geregeld door vader en de familie, buiten bruidegom en bruid om. Ayaan is alleen gevraagd eraan mee te werken."

Het Kamerlid blijft ontkennen dat ze zelf bij het huwelijk was. Mahdi kan geen helderheid verschaffen. "Ik ben er niet bij geweest, omdat ik het niet met het "geregelde" huwelijk eens was. Ik heb geen bewijzen of ze er al dan niet bij was."

Ook over contacten met haar ex-man later in het asielzoekerscentrum in Nederland verschillen de verklaringen. Niemand spreekt echter over dwang of angst. Volgens een familielid bestaat eerwraak niet eens in Somalië.
Oud 11-05-2006, 20:42
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 11-05-2006 @ 21:41 :
Ik heb aantekeningen gemaakt.
Nee, ik bedoel het als een luchtige manier om te zeggen dat Kameraad Mark misschien iets teveel op de waterdichtheid van zijne recollectie vertrouwt.

Regels voor berichten