Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2006, 17:16
altus caritas
altus caritas is offline
heb ik recht op een schadevergoeding als ik slachtoffer ben geweest van openbare geweldpleging door 3 anderen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2006, 17:35
Balance
Balance is offline
Welke schade is er?
Oud 12-05-2006, 07:21
Gothic
Gothic is offline
Je moet wel aantoonbare schade hebben. Evt dokterskosten... geestelijke schade wordt lastig, of je moet nu bij een psycholoog lopen vanwege dit trauma.
Oud 12-05-2006, 09:05
Nona
Nona is offline
Voor slachtofferhulp kom je zeker in aanmelding, die kun je zelfs krijgen als je fiets gejat is.

Voor een vergoeding kom je alleen in aanmerking als je aantoonbare schade hebt geleden. Dat kun je het beste zelf bepalen.
Oud 13-05-2006, 10:10
Mestkever
Mestkever is offline
Nee, als het zo makkelijk was kan iedereen zo maar dingetjes verzinnen, dat je geslagen bent ofzo terwijl je van de trap bent gevallen.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 02:37
altus caritas
altus caritas is offline
er loopt een zaak bij de politie. Er is niks verzonnen, geestelijke schade is er wel en lichamelijke ook [ beperkt ] maar ik ben er nooit voor naar de dokter geweest verder, omdat het geen extreem storende pijn is.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 03:07
Verwijderd
Maar begroot jouw schade dan eens?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 08:43
Gothic
Gothic is offline
We leven hier niet in Amerika, je kunt hier geen schadevergoeding krijgen, zomaar, omdat je dat meegemaakt hebt. Je moet precies kunnen laten zien welke kosten jij hebt gemaakt door die incident...

Als jij niet naar de dokter bent geweest, noch hulp hebt voor je geestelijk trauma, waar heb jij kosten gemaakt die vergoed zouden moeten worden?
Oud 14-05-2006, 08:45
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 14-05-2006 @ 09:43 :
We leven hier niet in Amerika, je kunt hier geen schadevergoeding krijgen, zomaar, omdat je dat meegemaakt hebt. Je moet precies kunnen laten zien welke kosten jij hebt gemaakt door die incident...

Als jij niet naar de dokter bent geweest, noch hulp hebt voor je geestelijk trauma, waar heb jij kosten gemaakt die vergoed zouden moeten worden?
Het zou kunnen dat hij hierdoor enige tijd niet heeft kunnen werken bijvoorbeeld waardoor haar schade is berokkend en er geen arbeid heeft kunnen plaatsvinden het de schade is dan dus "salaris" misgelopen. Uiteraard moet je kunnen aantonen dat het door het incident komt.
Oud 14-05-2006, 08:47
Verwijderd
Dat is de gederfde winst, die staat volgens mij los van immateriele schadevergoeding.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 12:20
Verwijderd
Schade naar Nederlands burgerlijk recht omvat alleen geleden verlies en gederfde winst. Andere vormen van schade komen slechts voor vergoeding in aanmerking voor zover de wet daar recht op geeft. Wat betreft 'immateriële schade' zul je dus je heil moeten zoeken in een restbepaling uit het BW die recht geeft op schadevergoeding naar billijkheid wegens 'aantasting in de persoon' (uit het hoofd 6:106 lid 2 sub c, maar ik kan ernaast zitten, in die buurt in elk geval).

In een losse civiele procedure kun je dat best stellen, maar het is zeer de vraag of je daar ooit iets van ziet. In Nederland wordt immateriële schadevergoeding bijna nooit toegekend, alleen in sommige extreme gevallen bijv. bij de dood van een naaste door de schuld van een ander (zgn. affectieschade) of het zien van een gruwelijk voorval waar een ander aansprakelijk voor is (zgn. shockschade).

De meeste kans heb je denk ik nog als je in een eventuele strafzaak tegen de daders van die geweldpleging aangeeft dat je schade hebt en die vergoed wilt zien. Ik lees regelmatig dat in strafzaken de verdachte een paar duizend euro moet betalen aan zijn slachtoffer, maar daar weet ik verder weinig van. Ik weet wel dat je in een aparte civiele procedure echt nul komma niks kans hebt op enige vergoeding
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten