Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2006, 14:41
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Jullie kennen allemaal het verhaal wel van Oedipus.
Denken jullie dat je het lot zelf bent? Zelf bepaalt?
Of staat het al vast?

Vreemde vraag, I know, maar ik ga hem niet verder uitleggen want dan word ik gek.
Oud 06-05-2006, 14:52
Verwijderd
Misschien zou je toch even een samenvatting van Oedipis kunnen geven? Ik ken hem namelijk niet en als dit voor meer leden op het forum zo geld, vermoeilijkt dat toch de discussie.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 15:19
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Ok kort samengevat, en een beetje verduidelijkt.

Oedipus was de zoon van een arm gezin.
Dus zijn moeder legt baby-Oedipus ergens neer.
Koning van het land vind hem.
En vertelt Oedipus nooit dat hij is gevonden.

Op een dag gaat Oedipus naar een orakel, Oedipus wil weten wat zijn toekmost is.
Orakel zegt dat Oedipus zijn vader gaat vermoorden en met zijn moeder gaat huwen.

Oedipus wil dit niet, dus loopt hij ver weg van het huis waar zijn ouders wonen. Zo denkt hij aan zijn lot te zijn ontkomen.

Onderweg op zijn reis naar het buitenland, komt hij een roversbende tegen.
In die roversbende zit zijn échte vader, die vermoord hij.

Eenmaal in het buitenland komt hij een ietwat oudere vrouw tegen en wordt verliefd en trouwt met haar (volgens mij gaat dat zo)

Hij is blij dat hij het lot niet kreeg dat hem werd voorspelt.

Hij gaat terug naar het orakel en zegt tegen hem dat het niet is uitgekomen.

Het orakel wil het bijna niet tegen de koningszoon zeggen, maar zegt dat Oedipus zijn vader heeft vermoord en met zijn echte moeder is gehuwd.

Oedipus is diep ongelukkig en steekt zijn ogen uit, omdat hij het niet zag.
Oud 06-05-2006, 15:24
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
ik lees nu het hele verhaal weer, en heb het een beetje geromantiseerd
Oud 06-05-2006, 15:37
Love & Peace
Love & Peace is offline
Geweldig verhaal.

En of het lot al vast staat of niet, weet ik niet, het is allebei even goed mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 17:19
Dame Blanche
Dame Blanche is offline
het leuke is dat het lot dus ook meebepaalt wordt door de voorspelling van de toekomst. Er is ook zo'n scene in de matrix, er zegt iemand tegen Keanu Reeves (weet niet hoe ze allemaal in de film heten ) pas op voor die vaas, verschrikt draait hij zich plotseling om, en daarom valt de vaas.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 17:51
Copycat
Copycat is offline
Ik denk wel dat het lot vast staat. Maar je weet alleen wat het lot is, nadat het is gebeurd en dus is vastgeteld. Ik bedoel, je kan niets veranderen in de geschiendenis of het verleden.
In het heden en toekomst lijkt het maar zo dat niets vaststaat, maar dit is alleen zo, omdat je niet weet wat er zal gaan gebeuren, maar eigenlijk blijkt het wel degelijk vast te staan als het heden en toekomst van toen nu het verleden is.

Iets anders. Het verleden en heden heeft een causaal verband op de toekomst.

OMG wat een dromerig vaag gelul.
Oud 07-05-2006, 18:37
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Ik vind het best wel eng dat het al vaststaat, je kan er niks meer tegen doen.

Maar aan de andere kant heb je zelf al vastgesteld/ga je het zelf doen, maar toch staat het al vast. (wat je gaat doen)
Door jezelf.

ingewikkeld en kut,

Maarja aan de ene kant doe ik het wel zelf; mijn lot, en toch staat het al vast.

Je bent dus het lot. ( )
Oud 07-05-2006, 20:09
ecrivaine
ecrivaine is offline
Ik kan het niet laten om het te noemen. Je vertelt het verhaal onvolledig en niet helemaal goed, terwijl sommige dingen juist bepalend zijn voor het thema.

Oidipous kwam niet uit een arm gezin. Hij was een koningszoon uit Thebe. Het orakel voorspelde de vader dat zijn zoon hem zou ombrengen. Vandaar dat hij zijn zoon in de bergen achter liet en hem vastbond aan zijn voeten (oidipous = gezwollen voeten). De herder die hem wegbracht, kreeg medelijden en bracht hem naar een ander gezin (ook koninklijk geloof ik). Hier groeide hij op. Later ging Oidipous dus zelf naar het orakel, waar hij te horen kreeg dat hij zijn vader zou doden en zijn moeder zou trouwen. Omdat hij niet wist dat zijn ouders zijn biologische ouders niet waren, vluchtte hij weg van zijn huis. Op een driesprong in Fokis komt hij een stoet tegen. Uit arrogantie (?) willen ze niet voor elkaar wijken. Oidipous doodt de man (zijn vader).
Later bij het passeren van Thebe komt hij bij de beruchte sfinx die de stad lastig valt. Hij lost het raadsel op (Welk wezen loopt 's morgens op 4, 's middags op 2 en 's avonds op 3 benen?). Als beloning wordt hij koning van Thebe en trouwt hij met de koningin.
Later wordt Thebe geteisterd door een epidemie. Het orakel zegt dat ze de dader van de moord op de vorige koning moeten vinden. Als de ziener Teiresias uiteindelijk vertelt dat Oidipous zelf de dader is, steekt Oidipous zijn ogen uit en zwerft hij doelloos door het land.

Dit is een wezenlijk verschil, aangezien het orakel dus tot drie keer toe een voorspelling heeft gedaan. De boodschap van de Grieken was duidelijk: probeer nooit aan je lot te ontkomen, want het heeft geen zin.
Ik geloof niet zo in het lot.. je neemt op een moment een beslissing en die bepaalt de gevolgen en hoe je leven er verder uit gaat zien. Maar heel goed weet ik het ook niet precies.
Oud 08-05-2006, 09:52
Verwijderd
Er is al een topic over vrije wil.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 15:10
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Silver_Rose schreef op 06-05-2006 @ 15:41 :
Jullie kennen allemaal het verhaal wel van Oedipus.
Denken jullie dat je het lot zelf bent? Zelf bepaalt?
Of staat het al vast?
In mijn mening is het geloven in het idee dat je lot vooraf bepaald is een zwaktebod. Het is makkelijker om de verantwoordelijkheid af te schuiven, dan zelf die verantwoordelijkheid te nemen.

Overschat trouwens niet de diepere betekenis van die verhalen. De oude grieken waren net zo dol op bedrog en intrige als de gemiddelde GTST kijken.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 23:19
My Info
My Info is offline
Citaat:
Chimera schreef op 11-05-2006 @ 16:10 :
In mijn mening is het geloven in het idee dat je lot vooraf bepaald is een zwaktebod. Het is makkelijker om de verantwoordelijkheid af te schuiven, dan zelf die verantwoordelijkheid te nemen.

Overschat trouwens niet de diepere betekenis van die verhalen. De oude grieken waren net zo dol op bedrog en intrige als de gemiddelde GTST kijken.
Oud 12-05-2006, 08:53
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Citaat:
Chimera schreef op 11-05-2006 @ 16:10 :

maar dan nog vind ik het een erg mooi verhaal
Ik zou het zelf niet zo kunnen verzinnen.
Oud 12-05-2006, 23:49
Verwijderd
Eigenlijk denk ik nog niet echt na over die vraag, ik vind het alleen een verhaaltechnisch interessant element. Het nadenken over die vraag zal misschien met de jaren komen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 23:53
Verwijderd
Citaat:
ecrivaine schreef op 07-05-2006 @ 21:09 :

(...)
Dit is een wezenlijk verschil, aangezien het orakel dus tot drie keer toe een voorspelling heeft gedaan. De boodschap van de Grieken was duidelijk: probeer nooit aan je lot te ontkomen, want het heeft geen zin. (...)
Mwah, een wezenlijk verschil... Één voorspelling, drie voorspellingen, inhoudelijk maakt het weinig uit; waarschijnlijk heeft de auteur slechts een dramatisch effect beoogd. Hoe dan ook, jouw samenvatting klopt inderdaad wél.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 10:35
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 07-05-2006 @ 21:09 :
Ik kan het niet laten om het te noemen. Je vertelt het verhaal onvolledig en niet helemaal goed, terwijl sommige dingen juist bepalend zijn voor het thema.

Oidipous kwam niet uit een arm gezin. Hij was een koningszoon uit Thebe. Het orakel voorspelde de vader dat zijn zoon hem zou ombrengen. Vandaar dat hij zijn zoon in de bergen achter liet en hem vastbond aan zijn voeten (oidipous = gezwollen voeten). De herder die hem wegbracht, kreeg medelijden en bracht hem naar een ander gezin (ook koninklijk geloof ik). Hier groeide hij op. Later ging Oidipous dus zelf naar het orakel, waar hij te horen kreeg dat hij zijn vader zou doden en zijn moeder zou trouwen. Omdat hij niet wist dat zijn ouders zijn biologische ouders niet waren, vluchtte hij weg van zijn huis. Op een driesprong in Fokis komt hij een stoet tegen. Uit arrogantie (?) willen ze niet voor elkaar wijken. Oidipous doodt de man (zijn vader).
Later bij het passeren van Thebe komt hij bij de beruchte sfinx die de stad lastig valt. Hij lost het raadsel op (Welk wezen loopt 's morgens op 4, 's middags op 2 en 's avonds op 3 benen?). Als beloning wordt hij koning van Thebe en trouwt hij met de koningin.
Later wordt Thebe geteisterd door een epidemie. Het orakel zegt dat ze de dader van de moord op de vorige koning moeten vinden. Als de ziener Teiresias uiteindelijk vertelt dat Oidipous zelf de dader is, steekt Oidipous zijn ogen uit en zwerft hij doelloos door het land.

Dit is een wezenlijk verschil, aangezien het orakel dus tot drie keer toe een voorspelling heeft gedaan. De boodschap van de Grieken was duidelijk: probeer nooit aan je lot te ontkomen, want het heeft geen zin.
Ik geloof niet zo in het lot.. je neemt op een moment een beslissing en die bepaalt de gevolgen en hoe je leven er verder uit gaat zien. Maar heel goed weet ik het ook niet precies.
bedankt voor het verbeteren.
Reageren

Regels voor berichten