Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Explosions in the Sky
Toeval; een dankbaar gespreksonderwerp. Wat is dat, toeval? Bestaat het eigenlijk wel, of is alles voorbestemd? Is er iets wat toeval stuurt of bepaald? Is er meer tussen hemel en aarde? Dat soort vragen werpen zich dan op. Ik mag er graag een boom over opzetten, overigens zonder meteen antwoorden op deze vragen te verlangen. Door de jaren heen heb ik een paar ongeloooooflijk toevallige dingen meegemaakt in muzikaal opzicht. Samenlopen van omstandigheden die zo toevallig zijn dat je het amper kunt geloven. Sterker, dat ze je inderdaad doen concluderen dat er welhaast meer moet zijn tussen hemel en aarde. Welhaast, want er blijft altijd die twijfel, voortkomend uit het feit dat zaken tussen hemel en aarde nou eenmaal niet wetenschappelijk benaderd kunnen worden en dus niet te bewijzen zijn. Neem nou bijvoorbeeld de band EXPLOSIONS IN THE SKY. Opgericht in 1999. Op 4 juli van dat jaar, de dag van de Amerikaanse onafhankelijkheid, stonden de heren ergens in Texas naar het vuurwerk, dat dan traditioneel de lucht in gaat, te kijken. Vandaar de bandnaam. Tot zover niets aan de hand. Totdat de band met haar tweede plaat (ik weiger nog steeds het woord "album" te gebruiken) kwam. Opgenomen eind 2000, maar uitgebracht in augustus 2001. Inderdaad, een maand voor 11 september. Die bewuste, de wereld op z'n kop zettende, legendarische elfde september. Leuk bandnaampje, niet? Maar da's niet alles, o nee! Het verhaal wil dat de plaat exact op 10 september in de winkels lag. Dat was inderdaad een maandag. En wat staat er op het labeletiketje van kantje A van de plaat die de al even mysterieuze titel 'Those Who Tell The Truth Shall Die, Those That Tell The Truth Shall Live Forever' meekreeg? 'This plane will crash tomorrow'… Nou, is dat toevallig of is dat toevallig? Mocht de band heimelijk banden hebben met Bin Laden, dan kunnen we dit hele verhaal natuurlijk in een ander perspectief plaatsen. Maar afgezien van de naam van een van de gitaristen, die de nogal oosters aandoende naam Munaf draagt, wijst niets hier vooralsnog op. Mooi in het plaatje passend trouwens is ook de muziek zelf. Die is te plaatsen in de hoek waar we bijvoorbeeld bands als Mogwai, Godspeed en (Temporary Residence labelgenoten) Tarentel vinden. Bands die met hun lange, minimale en onheilspellende opbouwen vaak, maar niet altijd, toewerken naar -euhm- explosieve uitbarstingen. Muziek met een hoog apocalyptisch gehalte, met een beetje fantasie goed voor te stellen als soundtrack voor 11 september-achtige taferelen. Kortom, een band met een opmerkelijk verhaal, maar ook zeker eentje met mooie muziek (volledig instrumentaal trouwens, maar dat had je wellicht al begrepen), die het in zich heeft zich te scharen bij de eerder genoemde referenties. Mooi was het geweest wanneer de band hier daadwerkelijk op 11 september had gestaan, maar zo toevallig liep het nou ook weer niet (al is het wel puur toeval dat ik bij Vera naar binnen liep en dat Peter me vroeg om nog even dit stuk te schrijven). Paul S PS - Nee, dan die band met de opmerkelijke naam I AM THE WORLD TRADE CENTRE, waarvan ver voor 11 September een plaat verscheen met daarop het nummer 'September', en dat is, geloof het of niet, nummertje 11 op de tracklijst…! Bizar, niet? Of het verhaal over die nacht dat ik op de Westerhaven in contact kwam met een Belg die de weg kwijt was, vervolgens een heel gesprek kreeg over post-Dutroux België, naar huis ging, naar bed ging met een Doldrums-CD en de volgende morgen constateerde dat ik in slaap was gevallen bij het nummer met de titel "Discussing The Belgians", een nummer met nachtelijke krekelgeluiden en voorbijkomende auto's… www.vera-groningen.nl |
![]() |
|
En zoals altijd biedt de Allmusic guide weer eens uitkomst. Tip: plaats deze site bij je favorieten, 't isde beste muzieksite van het hele internet.
Explosions etc. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ze komen in De Waterfront in Rotterdam, vrijdag 18 okt
|
![]() |
|
![]() |
best sneue site die www.allmusic.com...
zowat ALLE albums scoren 4 sterren of meer (van de 5)..... ook handig dat je die albums daar gelijk kunt bestellen ![]() |
![]() |
|
|