Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2006 / VWO
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2006, 13:29
MC Bobie
Avatar van MC Bobie
MC Bobie is offline
Beter dan gewoon schrijver, titel..
hebben we het ook niet fout
__________________
Lekkerding, lekkerding, lekkerding, STOEPHOER!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2006, 13:30
Verwijderd
Wij deden met het oefenen altijd Titel, Auteur. Hm.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 13:32
MC Bobie
Avatar van MC Bobie
MC Bobie is offline
Verwarring ten top
__________________
Lekkerding, lekkerding, lekkerding, STOEPHOER!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 13:37
Cheenna
Avatar van Cheenna
Cheenna is offline
Het lijkt mij eigenlijk niet zo belangrijk of de schrijver nou eerst staat of de titel als beide gegevens er maar staan..
__________________
Everybody makes mistakes!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 13:39
Verwijderd
Idd, da's ook waar. En ze worden niet meegerekend bij je totale aantal woorden, dus het boeit ook niet Maar het is gewoon stom dat de afspraken niet duidelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 13:44
Cheenna
Avatar van Cheenna
Cheenna is offline
Ja, idd raar dat er geen duidelijke regels over zijn. Dat je de woorden niet mee hoeft te tellen bij het aantal woorden kwam ik vandaag pas achter . Heb het hele jaar ook niks geoefend.. vage lerares in het begin van het jaar 1 keer een examen. Heb vandaag zelf maar geoefend ging vet slecht maar was toch nog een 5,6! Tjah, zolang het niet lager dan een 4 is vind ik alles best.
__________________
Everybody makes mistakes!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 13:47
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Haha wij moeten: Samenvatting van 'Titel', door Schrijver
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 13:48
bijnageslaagd
bijnageslaagd is offline
ik doe het zo:

1)lees de tekst globaal
2)schrijf de punten die je op moet noemen op als vragen (of in je hoofd als schrijven teveel tijd kost)
3)lees de tekst weer globaal en markeer alles dat met die vragen te maken heeft/antwoord geeft
4)schat het aantal woorden van wat je gemarkeerd hebt
5)neem de titel over en schrijf wat je gemarkeerd hebt zo kort, met een duidelijk verband en in goed nederlands over, als je weinig woorden had geschat kun je er extra informatie tussen proppen dat betrekking heeft tot de eerder gestelde vragen
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 14:28
Bloody_Kisses
Avatar van Bloody_Kisses
Bloody_Kisses is offline
Citaat:
kiek schreef op 19-05-2006 @ 14:47 :
Haha wij moeten: Samenvatting van 'Titel', door Schrijver
idem, en onderaan je naam en de hoeveelheid woorden.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 15:23
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Citaat:
Bloody_Kisses schreef op 19-05-2006 @ 15:28 :
idem, en onderaan je naam en de hoeveelheid woorden.
Bij ons de naam niet (staat op de voorkant ) maar woorden wel idd. En je mag er toch 10% boven én onder zitten? Las net op vorige pagina ofzo dat er geen minimum op zat, maar volgens onzel eraar dus wel. Achja maakt ook niet uit, ga er toch geen 15% onder zitten denk ik
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 17:28
Verwijderd
Eigenlijk moet je er zo min mogelijk onder zitten (omdat je anders wss niet alle info hebt), maar daar zit geen officiele grens aan. Bovengrens is idd 10%.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 08:23
Mus
Mus is offline
Citaat:
kiek schreef op 19-05-2006 @ 14:47 :
Haha wij moeten: Samenvatting van 'Titel', door Schrijver
De officiele regels:

Schrijver van het stuk
Titel van het stuk
'Samengevat door' + de EIGEN NAAM
Aantal woorden
__________________
Logic brings you from A to B Imagine brings you everywhere (gejat van Einstein)
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 08:24
Mus
Mus is offline
Citaat:
kiek schreef op 19-05-2006 @ 16:23 :
Bij ons de naam niet (staat op de voorkant ) maar woorden wel idd. En je mag er toch 10% boven én onder zitten? Las net op vorige pagina ofzo dat er geen minimum op zat, maar volgens onzel eraar dus wel. Achja maakt ook niet uit, ga er toch geen 15% onder zitten denk ik
Er is geen ondergrens aan woorden, maar als je er ver onder zit, moet je wel nog es goed kijken of je wel écht alles erin hebt staan.

Maar je moet je eigennaam er dus wel opzetten!! (zie reply hierboven). Succes xx
__________________
Logic brings you from A to B Imagine brings you everywhere (gejat van Einstein)
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 09:28
MC Bobie
Avatar van MC Bobie
MC Bobie is offline
Citaat:
Sidhe schreef op 19-05-2006 @ 14:39 :
Idd, da's ook waar. En ze worden niet meegerekend bij je totale aantal woorden, dus het boeit ook niet Maar het is gewoon stom dat de afspraken niet duidelijk zijn.
Het boeit dus wel want je krijgt (bij ons) minpunten als je het niet in de juiste volgorde doet..
Ik doe wel:
* auteur van tekst, titel van tekst
* per alinea een samenvatting (vaak gewoon eerste regel overschrijven)
* aantal woorden
__________________
Lekkerding, lekkerding, lekkerding, STOEPHOER!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 21:35
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Citaat:
Mus schreef op 20-05-2006 @ 09:23 :
De officiele regels:

Schrijver van het stuk
Titel van het stuk
'Samengevat door' + de EIGEN NAAM
Aantal woorden
Hmm bij ons had de leraar heel duidelijk gezegd samenvatting door en dan schrijver... het mogen dan wel de officiele regels zijn maar hij had het expliciet vermeld dus. Hij had er zelfs nog een speciale uitspraak voor, dat van eigen naam, iets van "de enige plek waar je naam moet is op de voorkant' ofzo, maar dan rijmend enzo
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 18:10
planckton
planckton is offline
Citaat:
Mus schreef op 20-05-2006 @ 09:23 :
De officiele regels:

Schrijver van het stuk
Titel van het stuk
'Samengevat door' + de EIGEN NAAM
Aantal woorden
Hoe weet je dat? Staat dat ergens op een officiële site? Onze leraar zei namelijk weer wat anders..
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 18:41
Thompson
Avatar van Thompson
Thompson is offline
*Ik weet niet hoe ik moet leren
__________________
jongeee
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 14:28
Mus
Mus is offline
Citaat:
planckton schreef op 21-05-2006 @ 19:10 :
Hoe weet je dat? Staat dat ergens op een officiële site? Onze leraar zei namelijk weer wat anders..
in de examentraining (zo'n bundeltje) staat dat in't voorwoord/ stofomschrijving van de samenvatting.
__________________
Logic brings you from A to B Imagine brings you everywhere (gejat van Einstein)
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 14:31
Verwijderd
Wij moesten altijd:

samenvatting van:
naar:
uit:

en dan onderaan het aantal woorden. zal toch ook wel goed zijn?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 14:39
reno
reno is offline
Lieverds, ik denk dat dat echt heel weinig uitmaakt.
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 15:22
Verwijderd
Citaat:
reno schreef op 22-05-2006 @ 15:39 :
Lieverds, ik denk dat dat echt heel weinig uitmaakt.
ja niet dus misschien neit heel veel, maar iedere punt telt toch?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 15:39
reminiscent
reminiscent is offline
Citaat:
Ave schreef op 22-05-2006 @ 16:22 :
ja niet dus misschien neit heel veel, maar iedere punt telt toch?
Nou, ik zie hier verschillende dingen staan, dus ik neem aan dat velen iets anders zullen hebben ( niet altijd dezelfde volgorde of schrijfwijze, maar dat wel alle gegevens - naam artikel, schrijver -vermeld worden). Bij ons op school schrijven we 'Samenvatting van '....' door 'naam van de schrijver', of dit logisch is? Zo is het ons verteld. Hou je gewoon aan wat je op school is verteld.

Laatst gewijzigd op 22-05-2006 om 15:41.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 16:50
DT
DT is offline
Tijd geleden tekstvragen van een oud examen gemaakt en had het meeste wel goed. Heb echter nauwelijks oefening gehad in samenvatten de laatste jaren dus vraag me af of ik dat moet oefenen (moet 4,7 halen). Mn hoofd staat er niet zo naar na 3 uur scheikunde
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 19:46
Dzjun
Dzjun is offline
Mijn hoofd staat er ook echt niet naar na die 3 uur scheikunde...
Ik heb net 1 examen gemaakt waar ik een 6.7 voor zou hebben.. En ik moet voor een 7 een 5.8halen dus het moet wel lukken
Morgen nog 1 of 2 examentjes oefenen (ben meestal wel in een uurtje ofzo klaar) en dan vind ik het wel weer genoeg geweest
__________________
Beetje vreemd, maar wel lekker...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 21:00
Philemon
Avatar van Philemon
Philemon is offline
Wij doen altijd met:

A(uteur)
T(itel)
B(ron)

Auter en titel hoef je niet te vermelden, bij de bron moet je alleen zeggen. Uit/Naar:
__________________
De drang van het ontdekken zit hem in het zien van het onbekende van het bekende..
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 21:45
Bloody_Kisses
Avatar van Bloody_Kisses
Bloody_Kisses is offline
Pff lekker motiverend krijg vandaag nog een samenvatting terug van m'n nederlandse lerares; 5 punten. Had ze beter niet kunnen doen.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 23:00
lau87
lau87 is offline
Hmm.. moet je je samenvatting in perspectief schrijven zoals de schrijver dat deed of moet je dat doen zoals "de schrijver vindt blablabl"?
__________________
Als je niet drinkt, moet je ook niet zeiken...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 23:02
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
lau87 schreef op 23-05-2006 @ 00:00 :
Hmm.. moet je je samenvatting in perspectief schrijven zoals de schrijver dat deed of moet je dat doen zoals "de schrijver vindt blablabl"?
Zoals de schrijver ook doet. Onze leraar zegt dat je dingen als 'de schrijver vindt etc' nooit mag doen. Dus gewoon de kern van de tekst samenvatten.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 23:03
lau87
lau87 is offline
komt voor d'n bakker
__________________
Als je niet drinkt, moet je ook niet zeiken...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 23:22
lau87
lau87 is offline
Trowuens, nog een vraag.. is het slim om het volgende te doen bij een samenvatting:
Je ziet 18 alinea's en je moet ongeveer 180 woorden maken. Is het dan slim om uit elk alinea 10 woorden op te nemen?

En is het opnemen van kernzinnen en aan elkaar rijgen met verbindingswoorden een goede methode?
__________________
Als je niet drinkt, moet je ook niet zeiken...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 23:25
Verwijderd
Citaat:
lau87 schreef op 23-05-2006 @ 00:22 :
Trowuens, nog een vraag.. is het slim om het volgende te doen bij een samenvatting:
Je ziet 18 alinea's en je moet ongeveer 180 woorden maken. Is het dan slim om uit elk alinea 10 woorden op te nemen?

En is het opnemen van kernzinnen en aan elkaar rijgen met verbindingswoorden een goede methode?
Nee.

Soms.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 23:49
Verwijderd
Ieeeh! Afgelopen jaren werd de norm van nederlands steeds omlaag gehaald . Daar ben ik niet zo blij mee... *-).
Ik háát multiple choice vragen
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 08:35
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
lau87 schreef op 23-05-2006 @ 00:22 :
Trowuens, nog een vraag.. is het slim om het volgende te doen bij een samenvatting:
Je ziet 18 alinea's en je moet ongeveer 180 woorden maken. Is het dan slim om uit elk alinea 10 woorden op te nemen?

En is het opnemen van kernzinnen en aan elkaar rijgen met verbindingswoorden een goede methode?
nee je kunt beter de punten uit de vraagstelling overnemen. Bv er staat: maak een samenvatting en verwerk daarin de volgende punten:
- het verontrustende probleem in Lutjebroek
- drie oorzaken van dat probleem
- de gevolgen van dat probleem
- een mogelijke oplossing voor dat probleem

Dan schrijf je dus: het verontrustende probleem in L. is ....... (invullen uit de tekst) . De drie oorzaken van dit probleem zijn (invullen uit de tekst) Enzovoort.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 09:21
danny23
danny23 is offline
Iemand nog tips voor begrijpend lezen? Ik heb namelijk niet geoefent. Ik was gisteren volledig uitgeblust door die 3 uur durende scheikunde marathon
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 09:41
Marticek
Marticek is offline
Citaat:
danny23 schreef op 23-05-2006 @ 10:21 :
Iemand nog tips voor begrijpend lezen? Ik heb namelijk niet geoefent. Ik was gisteren volledig uitgeblust door die 3 uur durende scheikunde marathon
Nou, ik weet niet of je het examenbundel van Nederlands hebt, maar daar staat theorie in die relevant is voor dit examen. Lees/leer dit nog even en probeer nu misschien nog artikelen van de krant te lezen ofzo, dan kom je alvast een beetje in dat lezen! (Veel krantenartikelen, dus bladen als NRC of de Volkskrant, hebben het niveau van de tekst die je bij het examen krijgt). Succes!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 09:42
Verwijderd
Citaat:
danny23 schreef op 23-05-2006 @ 10:21 :
Iemand nog tips voor begrijpend lezen? Ik heb namelijk niet geoefent. Ik was gisteren volledig uitgeblust door die 3 uur durende scheikunde marathon
eerst de dingen wegstrepen die écht niet logisch zijn, als je niet precies weet wat dingen als anekdotisch betekenen opzoeken in t woordenboek en verder heel logisch nadenken. Vraag jezelf bij de oplossingen af of het zo is en in welke mate.

Verder weet ik t ook niet
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 09:45
bijnageslaagd
bijnageslaagd is offline
he even voor het laatst oke in de examenbundels staat dus alleen maar zoveel woorden en deze punten... maar hoe moet de opzet van een samenvatting eruit zien, is het zo goed:

Naam auteur
Titel tekst

samengevatte tekst in 1 alinea of samengevatte tekst en 1 alinea per punt?

moet de bron onder de tekst staan? moet die er uberhaupt staan?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 09:45
Arual
Avatar van Arual
Arual is offline
Bij het maken van de samenvatting is het trouwens ook handig om bij het doorlezen van de tekst signaalwoorden te omcirkelen. Als er dan wordt gevraagd naar oorzaken, een opsomming, gevolgen of een conclusie, kan je al naar de signaalwoorden kijken. (Bovendien, ook, maar, tenslotte enz.)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 09:47
Verwijderd
Citaat:
bijnageslaagd schreef op 23-05-2006 @ 10:45 :
he even voor het laatst oke in de examenbundels staat dus alleen maar zoveel woorden en deze punten... maar hoe moet de opzet van een samenvatting eruit zien, is het zo goed:

Naam auteur
Titel tekst

samengevatte tekst in 1 alinea of samengevatte tekst en 1 alinea per punt?

moet de bron onder de tekst staan? moet die er uberhaupt staan?
Ik doe vaak 1 alinea per punt. Als je alles in 1 alinea gooit wordt het vaak onoverzichtelijk.

Bij de uitwerking per punt moet je trouwens wel opletten dat het nog wel een samenhangend geheel is. Daar wordt ook op gelet!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 09:50
danny23
danny23 is offline
Ja ik heb de examen bundel. Ik was van plan een paar antwoorden uit mijn hoofd te leren.

Hebben jullie ook van die algemene handige tips die op elke tekst slaan? Bijvoorbeeld mijn meester had ooit gezegt dat een vwo tekst NOOIT gebasseerd kan zijn op voorspellingen van een schrijver. Dus als je een multiple choise vraag krijgt kan je dat antwoord alvast wegstrepen. Of zoiets vaags had ik gehoord. Het is inmiddels al allemaal een beetje weg ge-ebt van wat onze meester toen zei
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 09:55
Phyl
Phyl is offline
Moeten we ook stijlmiddelen kennen?
Ik kan die dingen nl nooit onthouden.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 09:56
danny23
danny23 is offline
Word er ook op spelling gelet bij het begrijpend lezen gedeelte of alleen bij de samenvatting?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 09:59
Verwijderd
Citaat:
danny23 schreef op 23-05-2006 @ 10:56 :
Word er ook op spelling gelet bij het begrijpend lezen gedeelte of alleen bij de samenvatting?
Uhm volgens mij in principe niet, tenzij het antwoord daardoor minder goed of zelfs fout wordt.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 09:59
Arual
Avatar van Arual
Arual is offline
Ik neem aan, alleen bij de samenvatting. Bij de tekst zijn het voornamelijk meerkeuze vragen, en daar kan moeilijk op spelling worden gelet.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 09:59
Verwijderd
Citaat:
Phyl schreef op 23-05-2006 @ 10:55 :
Moeten we ook stijlmiddelen kennen?
Ik kan die dingen nl nooit onthouden.
Ben ik nog niet in de oefenexamens tegen gekomen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 10:03
Phyl
Phyl is offline
Citaat:
Ave schreef op 23-05-2006 @ 10:59 :
Ben ik nog niet in de oefenexamens tegen gekomen.
gelukkig
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 10:06
Verwijderd
Pff, ik begin nu wel een beetje zenuwachtig te worden.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 10:12
Verwijderd
Oeeeh.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 10:13
Phyl
Phyl is offline
ik vind die tekstvragen best wel klote ;|
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 10:28
Arual
Avatar van Arual
Arual is offline
Ik hoop dat het onderwerp me een beetje ligt..dat scheelt al zoveel. Bij sommige teksten denk ik echt van
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2014 [VMBO] HELP NEDERLANDS EXAMEN !
larissaaa
4 13-05-2014 19:38
Algemene schoolzaken examen nederlands niveau 5/6 literatuur?
X_BlackMoon_X
13 03-03-2012 21:45
HAVO Normering Nederlands
***ailá***
10 16-06-2005 20:54
Eindexamens 2004 Geen examen mogen doen
verwijderen_aub
12 24-05-2004 17:44
Eindexamens 2003 nederlands-letterkunde ???
Alpha #1
9 09-05-2003 12:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29.