Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2006 / VWO
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2006, 19:54
blubblubblub
blubblubblub is offline
Citaat:
Muspel schreef op 23-05-2006 @ 20:50 :
ik ook. Ik stond een 8.4 en ik hoopte stiekem op een 9, al wist ik dat dat vrij moeilijk zou worden.

Maar dat is het toch niet. Ik heb wel een voldoende, vermoed ik, maar daar is alles mee gezegd.
Ja, ik ook. Alleen hoopte ik stiekem op een 8. Maar ik heb denk ik net een voldoende.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2006, 19:55
blubblubblub
blubblubblub is offline
Citaat:
planckton schreef op 23-05-2006 @ 20:50 :
'in deze tekst is de definitie van' mag volgens mij niet. Je kan ook gewoon 'corruptie is een vorm van machtsmisbruik' schrijven, dat is minder woorden.
Ik heb het aangepast.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 19:55
DjBumfck
DjBumfck is offline
Citaat:
Nubis schreef op 23-05-2006 @ 20:32 :
Ik wist niet dat je die punten uit de opdracht ook per se in je samenvatting over moest nemen. Ik dacht dat dat niet echt hoefde, dat je er ook gewoon een leuk begrijpbaar verhaaltje van mag maken en niet verplicht die punten erin moest zetten (vb: bij dat over dat hoe je burgers het vertrouwen kunt geven, heb ik: De burger moet erop kunnen vertrouwen dat blablabla. HIERVOOR zijn er mensen nodig die blablabla; niet: de manier waarop aan de verwachting van de burger kan worden voldaan, is blabla).
Die eerste heb ik wel (over de definitie van corruptie), maar dan mis ik daarna dus standaard 4 punten nu voor de samenvatting..
Staat ook niet in de examenbundel bij uitwerkingen van samenvattingen! (Heb ik nagekeken.)

Ik wil dat die leraren rekening gaan houden met die stomme dingen over de samenvattingen.. maar ja.
heb ik ook
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:02
JoV
JoV is offline
Ik wil jullie mening hebben over vraag 18.

Het antwoord is B, maar volgens mij kan dit niet kloppen. In alinea drie wordt namelijk pas gezegd dat kenniseconomie volgens de schrijver van het artikel een modieus begrip is.

Toch?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:08
blubblubblub
blubblubblub is offline
Citaat:
JoV schreef op 23-05-2006 @ 21:02 :

Het antwoord is B, maar volgens mij kan dit niet kloppen. In alinea drie wordt namelijk pas gezegd dat kenniseconomie volgens de schrijver van het artikel een modieus begrip is.

Toch?
Er staat volgens mij nergens niet expliciet in het artikeltje dat kenniseconomie een modieus begrip is?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:10
Muspel
Muspel is offline
Citaat:
blubblubblub schreef op 23-05-2006 @ 21:08 :
Er staat volgens mij nergens niet expliciet in het artikeltje dat kenniseconomie een modieus begrip is?

Nee, maar die anderen sloegen helemáál nergens op
en bovendien vond ik dat uit alinea 3 wel te halen viel dat het modieus was geworden, omdat iedereen het gebruikt (en het geen inhoud meer heeft)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:10
Verwijderd
Ja ik zat heeeeel lang over vraag 18 te twijfelen. A en D had ik al snel weggestreept maar ik kon maar niet kiezen tussen B en C. Uiteindelijk heb ik voor C gekozen omdat ik er niet uit kon halen dat Kunneman (Tekst 1) het gevaar niet relativeert. Volgens mij had Kunneman het namelijk niet over of kenniseconomie eigenlijk al heel lang bestaat? Maar ja C is dus het foute antwoord, het is B. Maar ik snap het inderdaad ook niet want (wat ik net al zei): ik heb nergens gelezen in Tekst 1 dat Kunneman het uberhaupt heeft over dat eenzijdige technologische ontwikkelingen van alle tijden zijn en bladiebla. Ik vond dat stukje: "Kunneman relativeert dit gevaar in het geheel niet" dus zo raar. Maar misschien heb ik het wel verkeerd opgevat en bedoelen ze ook wat ik bedoel?
En idd, pas in alinea 3 heeft die andere kerel het trouwens pas echt over dat het een modieus of wat dan ook begrip is... en er staat duidelijk: naar aanleiding van alinea 2.

Laatst gewijzigd op 23-05-2006 om 20:18.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:11
JoV
JoV is offline
Citaat:
blubblubblub schreef op 23-05-2006 @ 21:08 :
Mwa het zou kunnen blijken uit alinea 3. Maar toch zeker niet uit alinea 2? En je moet je volgens de vraag op alinea 2 baseren.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:12
JoV
JoV is offline
Citaat:
Muspel schreef op 23-05-2006 @ 21:10 :
Nee, maar die anderen sloegen helemáál nergens op
en bovendien vond ik dat uit alinea 3 wel te halen viel dat het modieus was geworden, omdat iedereen het gebruikt (en het geen inhoud meer heeft)
Ja, uit alinea 3 valt het wel te halen. Maar je moest volgens de vraag je antwoord baseren op alinea 2.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:14
DjBumfck
DjBumfck is offline
klopt
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:15
Muspel
Muspel is offline
Citaat:
JoV schreef op 23-05-2006 @ 21:12 :
Ja, uit alinea 3 valt het wel te halen. Maar je moest volgens de vraag je antwoord baseren op alinea 2.
Damnit. Ik lees definitief de vragen niet goed genoeg.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:16
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
JoV schreef op 23-05-2006 @ 21:02 :

Toch?
Er staat toch ook in die tekst dat het al 250 jaar zo geldt.. Vond ik ook niet echt modern!
Oud 23-05-2006, 20:17
Verwijderd
Nee precies, dat valt er wel uit te halen.

Maar het gaat mij om dat ik niet snap: Kunneman relativeert dit in het geheel niet. Terwijl ik Kunneman uberhaupt niet over de 'modieusheid' van het begrip kenniseconomie zag schrijven( ).
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:20
Muspel
Muspel is offline
Citaat:
Nubis schreef op 23-05-2006 @ 21:17 :
Nee precies, dat valt er wel uit te halen.

Maar het gaat mij om dat ik niet snap: Kunneman relativeert dit in het geheel niet. Terwijl ik Kunneman uberhaupt niet over de 'modieusheid' van het begrip kenniseconomie zag schrijven( ).
ja, dan heeft hij het dus niet gerelativeerd, lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:22
Verwijderd
Nee, maar je kunt toch pas iets relativeren als je het eerst....*denkt*...
Hm nee laat maar hahahaha ik had echt even een kronkel in m'n hoofd tijdens het examen
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:23
Verwijderd
Oh trouwens, waarom is C eigenlijk echt fout? Iemand?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:26
Muspel
Muspel is offline
Citaat:
Nubis schreef op 23-05-2006 @ 21:23 :
kalshoven heeft het simpelweg nergens gehad over dat de kenniseconomie de hoofdschuldige is van blablabla. Volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:27
JoV
JoV is offline
Citaat:
Nubis schreef op 23-05-2006 @ 21:23 :
Omdat de technologische ontwikkeling de bron van het kwaad is, en niet andersom.

Dacht ik.

Ik had ook C, omdat ik dus dacht dat B niet kon.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:33
dragonstorm
dragonstorm is offline
ik weet niet of iemand het al gezegd heeft, maar de (telegramstijl) antwoorden op de samenvatting waren dus mooi wel 189 woorden, dus wij hadden fijn 11 woorden voor volzinnen te maken dat is trouwens de minimale versie, alle alternatieve antwoorden erbij zijn meer dan 300 woorden.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:36
blubblubblub
blubblubblub is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 23-05-2006 @ 21:33 :
ik weet niet of iemand het al gezegd heeft, maar de (telegramstijl) antwoorden op de samenvatting waren dus mooi wel 189 woorden, dus wij hadden fijn 11 woorden voor volzinnen te maken dat is trouwens de minimale versie, alle alternatieve antwoorden erbij zijn meer dan 300 woorden.
http://forum.scholieren.com/showthre...=&pagenumber=8
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:37
Reem
Reem is offline
Ik vond die hele vraag 18 nergens op slaan eigenlijk, maar heb uiteindelijk wel het goede antwoord gegokt, omdat ik de rest helemaal onzin vond. Maar ik begrijp nog steeds niet die 'technologische eenzijdigheid' waar ze het over hadden.
Oud 23-05-2006, 20:39
Verwijderd
Nee ik ook niet!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:39
Verwijderd
Vraag 18 vond ik ook een beetje vreemd, heb maar geconcludeerd dat A,C, en D niet konden en dat het daarom B moest zijn. Gelukkig goed.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Muspel schreef op 23-05-2006 @ 21:26 :
kalshoven heeft het simpelweg nergens gehad over dat de kenniseconomie de hoofdschuldige is van blablabla. Volgens mij.
Nee maar hij zei dat ..(blablabla).. zolang er markteconomieen bestaan namelijk. Het kapitalisme is gebouwd op..(blablabla)..
Dus het lijkt nu wel of de eenzijdige technologische ontwikkelingen in verband staan met het kapitalisme (dat het door het kapitalisme komt dus).
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 21:03
5803
5803 is offline
Woah, heb in totaal 35 punten denk ik, maar nu even fijn klagen dat de samenvattingsopdracht te weinig woorden mocht bevatten. ik had 206 woorden en moest dingen weglaten die ik wel had bedacht. maar voor de rest vond ik hem goed te doen!
Oud 23-05-2006, 21:35
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Nubis schreef op 23-05-2006 @ 21:41 :
Nee maar hij zei dat ..(blablabla).. zolang er markteconomieen bestaan namelijk. Het kapitalisme is gebouwd op..(blablabla)..
Dus het lijkt nu wel of de eenzijdige technologische ontwikkelingen in verband staan met het kapitalisme (dat het door het kapitalisme komt dus).
Hmm..en daarom dacht ik dat antwoord C goed was..
Oud 23-05-2006, 21:43
muesli
muesli is offline
Citaat:
JoV schreef op 23-05-2006 @ 21:27 :
Omdat de technologische ontwikkeling de bron van het kwaad is, en niet andersom.

Dacht ik.

Ik had ook C, omdat ik dus dacht dat B niet kon.

Ja A en B vielen voor mij juist als eerste af, ik zat te twijfelen tussen C en D (uiteindelijk C gekozen)

Maar ik heb het wel goed gemaakt, heb nagekeken, nog niet overal punten op kunnen geven omdat ik dat zelf niet kan beoordelen. Maar heb nu al in ieder geval een 4.3, en ik had een 4.1 nodig om een voldoende te staan. Dus ik heb hem als het goed is gehaald
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 22:09
kiek
kiek is offline
Hij relativeert het geheel juist, omdat hij het allemaal niet zo belangrijk vindt. Kalshoven maakt zich helemaal geen zorgen maakt over een te eenzijdige technologische ontwikkeling. Hij 'ontkent' dus het bestaan van een gevaar hiervan. Hierdoor wijst hij dus ook geen hoofdschuldige aan, want hij vindt dat het allemaal 'onecht', het is een mooi woord bladiebla.

Hij doet het dus af als 'niks nieuws'. Ziet geen probleem, gevaar en deelt geen zorg over iets met iemand.

Laatst gewijzigd op 23-05-2006 om 22:16.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 22:15
Verwijderd
Jeetje, ik heb werkelijk nog nooit zo'n slechte samenvatting gemaakt, maar ik vond hem dan ook wel echt heel erg krot... *-) ik hoop dat mn lerares een beetje lief voor me is!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 23:15
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
kiek schreef op 23-05-2006 @ 23:09 :
*knip*
Offtopic: yeah but no but yeah but no but.... Little Britain <333
Oud 24-05-2006, 07:49
Fides
Fides is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 23-05-2006 @ 21:33 :
Precies, dat is tamelijk debiel.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 08:00
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Citaat:
TopDrop schreef op 24-05-2006 @ 00:15 :
hahahahaha, dat is zo grappig
Oud 24-05-2006, 09:28
kiek
kiek is offline
Citaat:
TopDrop schreef op 24-05-2006 @ 00:15 :
ja leuk is dat he
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 09:40
superpoepdoosje
superpoepdoosje is offline
ik vond het frappant bij het antwoord B van vraag 18 dat er stond "technische ontwikkelingen van alle tijden zijn". Alle tijden? Waar zegt hij dat dan?
Oud 24-05-2006, 09:45
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
superpoepdoosje schreef op 24-05-2006 @ 10:40 :
ik vond het frappant bij het antwoord B van vraag 18 dat er stond "technische ontwikkelingen van alle tijden zijn". Alle tijden? Waar zegt hij dat dan?
hij zegt toch dat er 300 jaar geleden ook al vooruitgang was etc.. en kunneman doet net of dat iets van de laatste 10 jaar is.
Oud 24-05-2006, 09:49
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Fides schreef op 24-05-2006 @ 08:49 :
Precies, dat is tamelijk debiel.
dat past makkelijk.. niemand heeft gezegd dat samenvatten piece of cake was. als je 300 woorden mocht gebruiken haalt iedereen een voldoende. Je moet het gewoon zo bekijken 35 woorden per punt, je kunt in 1 zin wel 2/3 van die punten zoals op het antwoordmodel stoppen.

en op het antwoordmodel staan trouwens ook alternatieve antwoorden he bij sommige punten. je hoeft ze niet allemaal te hebben
Oud 24-05-2006, 09:50
kiek
kiek is offline
Er staat "dat Nederland een land van transformatie is - akkoord" enz, en dan een opsomming van andere argumenten en factoren die nu worden overwogen in een nieuw beleid ('kenniseconomie'), om daarop te zeggen dat het al 250 jaar (zolang er marksteconomiën zijn) zo is. Het geheel wat hij opsomde ging dus over die technologische ontwikkeling die gepaard zou gaan met de kwaliteit van het leven.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 10:15
Ming-Xia
Ming-Xia is offline
Citaat:
Hulk schreef op 24-05-2006 @ 10:49 :
dat past makkelijk.. niemand heeft gezegd dat samenvatten piece of cake was. als je 300 woorden mocht gebruiken haalt iedereen een voldoende. Je moet het gewoon zo bekijken 35 woorden per punt, je kunt in 1 zin wel 2/3 van die punten zoals op het antwoordmodel stoppen.

en op het antwoordmodel staan trouwens ook alternatieve antwoorden he bij sommige punten. je hoeft ze niet allemaal te hebben
Als het goed is heeft diegene die geteld hebben alleen de kortste alternatieven geteld en dan kom je al op 189 woorden uit blijkbaar, waardoor het behoorlijk lastig wordt om onder die 200 te blijven.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 10:24
Philemon
Philemon is offline
Over die vraag 10 nog (citeren van bepaalde woordgroepen).. Net mijn leraar een mailtje gestuurd en volgens hem mag je wel een beetje van het antwoordmodel afwijken.. Hij gaat iig proberen om de woordgroepen er wel doorheen te krijgen, en dan is het maar de vraag wat de 2e corrector doet.. Naja, we zien het wel!
Oud 24-05-2006, 10:31
Brack
Brack is offline
Citaat:
Ming-Xia schreef op 24-05-2006 @ 11:15 :
Als het goed is heeft diegene die geteld hebben alleen de kortste alternatieven geteld en dan kom je al op 189 woorden uit blijkbaar, waardoor het behoorlijk lastig wordt om onder die 200 te blijven.
Ik had eerst ongeveer 260 woorden, vervolgens zitten strepen tot ik aan 219 zat, alleen wel sommige belangrijke dingen (waar punten voor gegeven werden) weg moet laten. De volle punten halen binnen 200 woorden kan gewoon echt niet, wil je er geen telegramstijl op na houden
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 12:51
woytek
woytek is offline
Citaat:
Brack schreef op 24-05-2006 @ 11:31 :
Ik had eerst ongeveer 260 woorden, vervolgens zitten strepen tot ik aan 219 zat, alleen wel sommige belangrijke dingen (waar punten voor gegeven werden) weg moet laten. De volle punten halen binnen 200 woorden kan gewoon echt niet, wil je er geen telegramstijl op na houden
Mee eens, ik had uiteindelijk 209 woorden en volgens mij best alles behandeld, maar ik had liever wat extra informatie gezegd die ik nu heb moeten wegstrepen. Ik had eerst namenlijk 240 woorden...

Best grove fout van de meneeren van het examen....
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 12:56
Urineer de beer
Urineer de beer is offline
Citaat:
woytek schreef op 24-05-2006 @ 13:51 :
Mee eens, ik had uiteindelijk 209 woorden en volgens mij best alles behandeld, maar ik had liever wat extra informatie gezegd die ik nu heb moeten wegstrepen. Ik had eerst namenlijk 240 woorden...

Best grove fout van de meneeren van het examen....
En dat in een forum over het vak Nederlands...
Oud 24-05-2006, 12:59
woytek
woytek is offline
Citaat:
Urineer de beer schreef op 24-05-2006 @ 13:56 :
En dat in een forum over het vak Nederlands...
En dat zegt een urinerende beer?...

Dat laatste was met sarcasme overigens..

(en ik heb nooit gezegd dat ik goed ben in Nederlands..)

Overigens vind ik het hele Nederlands examen onzin, wat boeit mij het bij welke alinea dat en dat deelonderwerp begint. Zolang ik een tekst kan lezen en er op kan reageren vind ik het allang best... En ja, ik heb een NT profiel ;P
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 13:03
Urineer de beer
Maar de urinerende beer spelt tenminste wel goed
Oud 24-05-2006, 13:16
woytek
woytek is offline
sar·cas·me (het ~)
1 bittere, bijtende spot

zo goed gespeld?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 14:48
DT
DT is offline
aan·stel·len2 (wk.ww., zich ~)
1 zich op overdreven wijze uiten => acteren, komediespelen, toneelspelen
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 14:56
Urineer de beer
Oud 24-05-2006, 15:06
superpoepdoosje
superpoepdoosje is offline
Citaat:
Hulk schreef op 24-05-2006 @ 10:45 :
hij zegt toch dat er 300 jaar geleden ook al vooruitgang was etc.. en kunneman doet net of dat iets van de laatste 10 jaar is.
"Alle tijden" is dan wel overdreven. Zet dan "lange tijd" neer.
Oud 24-05-2006, 17:51
Thompson
Thompson is offline
191 woorden b)
Oud 24-05-2006, 21:14
Odin
Odin is offline
Een paar vragen.

1) Bij vraag 15 heb ik geantwoord: doordat er steeds nieuwe ontwikkelingen plaats vinden zullen er steeds nieuwe producten komen die weer nieuwe behoeften in de mens aanwakkeren.

ik weet niet of ik dit precies zo had geantwoord maar het komt er wel in de buurt, hoeveel punten zou ik hiervoor krijgen?

2) Bij de citeer vragen heb ik gewoon de hele zin overgeschreven later hoorde ik dat sommigen alleen de eerste en laatste twee woorden overgeschreven. Krijg ik nu 0 punten?

3) Zijn bij vraag 10 alleen de gegeven antwoorden in het antwoordformulier mogelijk? (er staat namelijk: 'voorbeelden van juiste citaten, er zijn dus meer mogelijk?)

4) Moet je bij 26 'Manier waarop verwachting worden voldaan' erbij hebben staan of krijg je de punten al wanneer je dat stukje behandelt en begint bij 'debat over intergiteit'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten