Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk dat wij ons onderscheiden van dieren, omdat wij met 'onze intelligentie' inderdaad verbanden kunnen leggen, keuzes kunnen maken, vrije wil noemen ze dat. Wij hebben daardoor de mogelijkheid om ons niet alleen instinctief te gedragen zoals dieren dat doen en wij houden ons daarom bezig met het 'opbouwen' van een wereld. Zo hebben we talen ontwikkeld, hebben we manieren gevonden om contact te hebben met de hele wereld en zijn wij nu bezig met het onderzoeken van het hoe? en waarom? van het leven. Maar wat wij ook doen is de wereld op een bepaalde manier gigantisch naar de klote helpen. Juist omdat we al die mogelijkheden hebben. We nemen opeens meer dan we eigenlijk nodig hebben. Dat is basically waar ons hele leven om gaat. Meer, meer, meer. Natuurlijk maak ik me hier ook schuldig aan, dat is bijna niet meer te vermijden. Maar we eten meer dan we eigenlijk nodig hebben, we hebben meer kleren dan we eigenlijk nodig hebben. We proberen ons leven zo gemakkelijk mogelijk te maken, door allemaal dingetjes uit te vinden, zodat wij voor bepaalde dingen geen moeite meer hoeven te doen. Wij laten bijna alles voor ons doen. Wat ik wil zeggen is dat wij nu in principe de zwakste levenssoort op aarde zijn, wij kunnen nergens meer zonder. En daarbij maken we de aarde zelf ook nog eens zwakker door al onze mooie uitvindingen. Wij zijn het de enige levensvorm op aarde die elkaar 'voor de lol' uitmoordt. Macht is te belangrijk. Natuurlijk bestaan al die machtsverhoudingen in de natuur ook, maar wij overdrijven alles. En ik probeer niet overdramatisch te doen, want ik vind dat 'wij' met onze intelligentie ook hele mooie dingen kunnen doen, maar als je tegenwoordig alleen al het nieuws aan zet.. Ik zit me soms echt met open mond te verbazen over waar mensen in godesnaam mee bezig zijn. Edit: Wij zijn overigens als mensheid ook te arrogant geworden. Wij denken dat we alles kunnen maken en doen dat ook. Hele diersoorten sterven uit omdat wij zonodig moeten jagen, omdat sommige idioten ergens heel veel geld voor willen geven 'omdat het mooi is'. Wij kappen oerwouden omdat de ene houtsoort mooier is dan de andere en wij natuurlijk alleen genoegen nemen met het beste. Om een paar voorbeelden te noemen. Laatst gewijzigd op 05-06-2006 om 03:46. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn punt was inderdaad dat mensen zogenaamd de 'gave' hebben gekregen om zich te onderscheiden van dieren. Sommige mensen verwijzen daarmee naar intelligentie. Wij zijn intelligenter (als levensvorm) en dus kunnen we dingen (bouwen, verbanden leggen, absolute onzin bedenken (zie: religies ed.). Ik deel die mening niet. Onze zogenaamde intelligentie maakt ons zo dom dat we niet meer zien wat belangrijk is. En ja, EQ weegt duidelijk zwaarder dan IQ, I agree. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
De hoogte van je IQ bepaalt dus in welke mate je intelligent bent. Je EQ daarentegen bepaalt in welke mate je in staat bent om je emoties te tonen en daarmee om te gaan, etc. Het is dus niet waar wat jij zegt. Mensen met een hoog iq zijn intelligent, mensen met een hoog eq misschien ook wel, maar omdat te bepalen is een iq-test nodig. Dat jij het niet eens bent met hoe huidige iq-testen er uit zien, dat kan. Misschien vind je dat in iq-testen ook gegeken moet worden naar het vermogen van mensen om emoties bij anderen te herkennen bijvoorbeeld, maar het is gewoon taalkundig gezien, pure onzin wat jij zegt, want mensen met een hoog iq zijn intelligent. Mijn definitie van intelligentie: het vermogen om verbanden te kunnen leggen en ontdekken en daarmee in staat zijn om problemen te analyseren en op te lossen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
'Nou! Ik vind een afwas borstel niet een borstel waarmee de afwas gedaan word, ik vind dat je er ook thee mee kunt zetten!' Je vat m'n punt vast.
||
Verwijderd
|
Citaat:
De definitie van intelligentie ligt inderdaad vast. Iemand met een hoog IQ is intelligent. Overigens moet ik wel zeggen dat ik heel veel intelligente mensen ken die werkelijk te dom zijn om maar een gesprek te voeren. Ik denk dat mevrouw Moon daar naartoe wilde. En ik moet haar hierin gedeeltelijk gelijk geven. Met alleen intelligent zijn redt je het tegenwoordig niet meer. Een combinatie van EQ en IQ lijkt mij toch essentieel om normaal te kunnen functioneren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je bij een speerwerpwedstrijd maximaal 100m kan werpen en jij werpt 99 meter, terwijl de rest ver achter je blijft, dan heb je ver geworpen. Dat je daarmee de wedstrijd niet wint, omdat de snelheid van de worp of de hoogte waar de pijl komt ook meetellen, dat is weer een heel ander verhaal. Lengte meten we in meters, frequenties in Hertz, en intelligentie in iq. Niet in eq. Dat eq ook belangrijk is, heeft daar niks mee te maken. EDIT: ik bedoelde trouwens in m'n vorige post ook niet dat mijn definitie van intelligentie de universele definitie is ofzo. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Maar om te weten hoe het IQ gemeten moet worden, moet eerst duidelijk zijn wat intelligentie is, en dat is het niet en daarom zijn mensen met een hoog IQ soms in jouw ogen niet zo intelligent, omdat (volgens jou misschien) de IQtest niet deugt. |
![]() |
||
Citaat:
Die ga ik vertoppikken ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ze denken er vaak in ieder geval heel wat meer over na dan minder intelligente mensen. Het feit dat ze doorhebben dat de wereld niet alleen bestaat omdat zij bestaan, en dat ze doorhebben dat de wereld naar de kloten gaat, vind ik juist op een hogere intelligentie wijzen, omdat, naar mijn idee, bijna niemand daar tegenwoordig over nadenkt.
||
Citaat:
Je zou het ook kunnen opvatten als "Het resultaat van een IQ-test is een juiste manier om intelligentie te meten". En ergens is dat wel correct, als je er van uit gaat intelligentie enkel en alleen het resultaat van de IQ-test is. (wat helemaal niet zo is, en maar juist dat is eigenlijk waar dit laatste citaat van uit gaat) Opzettelijk dubbelzinnig citaat dus, volgens mij toch. Maar het vertelt niet wat intelligentie is. Maar ik niet genoeg van het menselijke denken om een oordeel te kunnen vellen over wat intelligentie precies is.
Laatst gewijzigd op 29-06-2006 om 02:13. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Wat is nou het verschil tussen VMBO-jongeren en HAVO/VWO-jongeren? TokyoPoliceClub | 89 | 12-01-2014 22:20 | |
Psychologie |
eerste kind intilligenter infrasoft | 81 | 17-07-2007 15:17 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Rassen zijn helemaal niet gelijk. Isa | 247 | 28-12-2003 14:06 | |
Psychologie |
Slim of intelligent???? superIllie | 30 | 03-10-2003 18:21 | |
Definitie van AI, wat is AI, waar denk je aan bij AI... enz John Sickbock | 50 | 18-05-2002 22:39 | |
Wat is intelligentie? *Lotte* | 21 | 06-03-2002 20:22 |