|
|
Bekijk resultaten poll: Met welke religie ben je opgegroeid | |||
Ik ben Christelijk opgevoed |
![]() ![]() ![]() ![]() |
49 | 77.78% |
Ik ben Joods opgevoed |
3 | 4.76% |
Ik ben Islamitisch opgevoed |
7 | 11.11% |
Ik ben Hindoeistisch opgevoed |
4 | 6.35% |
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Het belangrijkste is wellicht dat het geloof individueel is.
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Ah - zeker één van de belangrijkste personen samen met Jan van Ruusbroec.
||
![]() |
Citaat:
Met Katholicisme heeft het gelukkig niets te maken: maar de stroming is zo goed als verdwenen. Dat wil zeggen; zij is niet georganiseerd. Dat is dan misschien wel weer een zwaktepunt van een individueel geloof. Sowieso komen niet veel mensen voor hun geloof uit; zeker Moderne Devoten niet. Vergt zoveel uitleg (niet iedereen kent Geert Groote)
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Daarnaast zou het op de dag dat Geert Grote stierf nog 99 jaar duren voor Luther geboren werd ![]() Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Er moest een voorbeeld gesteld worden ![]() En 'Imitation of the Christ' is een goede handleiding voor een Devoot, zeker.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Ja, als je zo gaat doen, kan je het zo krijgen ook, materialist ![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
'Wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet' is trouwens ook onzin. Dan zou je je niet mogen verdedigen tegenover mensen die je aanvallen.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Wat houd jouw eigen geloof in dan?
||
Citaat:
Oké, misschien klink ik nu als een phreak ofzo, maargoed, ik weet uit ervaring dat het vaker beter is te geven dan te nemen, en dan dus niet alleen materieel, maar ook met daden. En waarom ook niet?
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Daarmee wil ik ook meteen duidelijk maken dat het geen regels zijn. Je wordt niet verplicht tot aardig zijn, want dat werkt inderdaad niet. Het christendom beperkt je ook niet, iets wat velen denken. Er zijn wel een paar regels, maar die zijn dan ook puur voor je eigen behoud en ook niet meer dan logisch.
|||
Citaat:
Nou, ik zou wel een miljoen willen ontvangen. Jij ook, denk ik. Dus. Citaat:
||
Citaat:
![]() En wat die zin betreft, gezegden moet je vaker op een bepaalde manier bekijken. Je zou er inderdaad uit kunnen halen dat je dan aan iedereen al je geld moet uitdelen, maar daar gaat het niet over. Het gaat er inderdaad over, dat je graag wilt dat mensen aardig tegen je doen bijvoorbeeld (nouja, de meeste mensen dan), en dat het dus niet kwaad kan om dat zelf (ook) te doen ![]() edit: gezegden laten zich niet zo makkelijk herformuleren ![]()
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Mijn god heeft mij niet gecreëerd, ik ben ook niet diens evenbeeld of wat dan ook. Mijn god werd pas 'actief' nadat ik werd geboren, kreeg mij toegewezen als het ware. En *moet* mij daarom ook accepteren zoals ik ben, daarop heeft hij/zij namelijk geen invloed. Moet het met mij doen zoals ik ben. Mijn goede en minder goede eigenschappen nemen zoals ze zijn. Een onvoorwaardelijk verbond, zeg maar. God moet het met mij doen en ik met god. Klinkt misschien vaag zoals ik het zo hier neerzet, maar ik heb het lekker een beetje impulsief opgeschreven. ![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Zo heb ik ooit eens de post bij de verkeerde mensen bezorgd en toen ik daar achter kwam ben ik bij de mensen voor wie die post wel bedoeld was komen vertellen dat ik het per ongeluk bij de buren in de bus had gedaan. Die vertelden dat hun buren op vakantie waren en dat ze pas over een week terug zouden komen. Dus toen zat ik met de gebakken peren. Ik ben teruggegaan naar het huis van de buren om te kijken of ik nog iets kon doen, toen er net iemand langs kwam die voor het huis zorgde terwijl die mensen op vakantie waren en die kon mij de post geven. Op dat moment was ik er 'heilig' van overtuigd dat er daarboven of waar dan ook in ieder geval meer dan niets was. Alsof iets of iemand mij wilde belonen voor mijn eerlijkheid. Als ik er nu aan terugdenk kan ik ook nog steeds niet geloven dat dit dan toeval moet zijn geweest, daarvoor is het gewoon te apart. ![]() Zoiets schrijf ik dus toe aan dat waarin ik geloof. ![]()
||
Citaat:
Als je dáár op in zou gaan zouden we nog eens ergens over kunnen praten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
betekent dat nu dat dit motto gewoon proletaiers gelul is? Nee, juist simpele bewoordingen van halve waarheden kunnen mensen steun geven om snel en redelijk adequaat een in hun ogen een juiste keuze te maken. Niet eerdereen benadert dingen op een aristotelistische manier, en dat is soms maar goed ook. @ Juice, Je doelt wrs op de hypocrietehouding van vele christenen. Het is echter jouw cynische beleving die je eigen hypocritische houding verbloemt. Hypocriet zijn is nl. niet voorkomen omdat je zonder hypocritisme je valt in een extreme mate van rechtlijnigheid oftwel rigiditeit. Dat is niet vol te houden. Het is dus oneerlijk om van iemand te verwachten niet hypocriet te zijn. 2. 1000 euro niet veel voor een materialist? Sinds wanneer is materialisme gekoppeld aan inkomen? Het is een houding. Dus ook een arm iemand kan materialistisch zijn. Hij haalt hier echter minder voldoening uit, maar dat is een tweede. |
![]() |
||
Citaat:
Ik snap je standpunt wel, ik ben het er ook mee eens, ik vond alleen de formulering onzin. Da's alles.
||||
Citaat:
Citaat:
Maar goed, na dit uitstapje naar de hypocrisie kunnen we hopelijk weer terug naar het onderwerp, want ik heb er niemand van beschuldigd hypocriet te zijn. Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Idd, Ik bedoel te zeggen dat het wegwuiven van een argument of mening hypocriet is onzin is, omdat je hypocrisie niet kan voorkomen. Door dit tegen te gaan ben je hypocrieter dan diegeene die je bekritiseert. Dat maakt deze uiteenzetting dus ook hypocriet, maar dat valt weer niet te veroordelen omdat dat ook hypocriet zou zijn. Blablabla. Hypocrisie is sowieso geen reden om iemand's standpunten niet serieus te nemen. Hypocritisme en hypocritisisme trouwens ook niet. Maar goed, na dit uitstapje naar de hypocrisie kunnen we hopelijk weer terug naar het onderwerp, want ik heb er niemand van beschuldigd hypocriet te zijn. Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Katholieke school Verwijderd | 176 | 10-08-2009 14:16 | |
Leven na de dood ** | 74 | 16-03-2009 09:27 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'TMF en MTV moeten zelf censureren' Love & Peace | 214 | 15-11-2005 22:47 | |
Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie. Isa | 28 | 13-06-2003 20:47 |