Oud 05-06-2006, 20:47
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Beste forummers,
Ik zou graag wat meer willen weten van hoogbegaafdheid, maar niet vanuit het standpunt van de psychologen en de media, maar uit jouw beeld van wat hoogbegaafdheid is. Is dat het vermogen om dingen te associëren? Vind jij iemand hoogbegaafd als 'ie op jonge leeftijd kan machtsverheffen en worteltrekken en als 'ie al weet wat de snaartheorie is voor de kinderen van zijn leeftijd gehoord hebben wát Albert Einstein nou heeft gedaan? Wat vind jij zwaarder tellen, een EQ of een IQ? Wat zijn jouw ervaringen met hoogbegaafdheid?

PS: Sorry als ik teveel vragen stel. Dit is geen onderzoek, hoor. Ik ben alleen nieuwsgierig wat jullie beeld is. Met leeftijdsgenoten kan ik niet echt praten over dit onderwerp, vandaar dat ik het op dit forum vraag.
PPS: Het spijt me als ik wat grammaticale fouten heb gemaakt.


MVG,
Darkiekurd.
Advertentie
Oud 05-06-2006, 21:12
George
Avatar van George
George is offline
Bij mezelf zie ik het vooral als een hoge intelligentie (dus IQ) gebombineerd met een heel eigen manier van denken, met als gevolg van dat laatste het onvermogen om in bepaalde situaties met niet-hoogbegaafden om te gaan. Als ik iets op mijn manier uitleg aan iemand die niet hoogbegaafd is, snapt diegene er vaak geen hol van. Ook zie ik schijnbaar sneller verbanden tussen dingen dan de meeste andere mensen, wat soms ook tot onbegrip leidt.
Ik denk dat hoogbegaafdheid meer met IQ dan met EQ te maken heeft, aangezien ik het EQ van een boterhamzakje heb.
Wel denk ik dat hoogbegaafde mensen vaak gevoeliger zijn voor zogenaamde geestesziektes, dit vooral door onbegrip ten opzichte van de hoogbegaafde.

Edit - ik las laatst ook dat hoogbegaafde mensen vaak last hebben van HSP, hooggevoeligheid dus. Ik denk dat dat te maken kan hebben met de manier waarop hoogbegaafde mensen met bepaalde indrukken omgaan. Ik merk bij mezelf dat ik, doordat ik alles op een bepaalde manier bekijk (ik ga niet proberen het uit te leggen, dat werkt toch niet ), inderdaad de neiging heb snel overweldigd te raken, bovendien ben ik best consciëntieus, wat ook een eigenschap van HSP schijnt te zijn.

Ik weet natuurlijk niet wat anderen ervan denken, maar dit is mijn kijk erop.
__________________
I am Jack's wasted life.

Laatst gewijzigd op 05-06-2006 om 21:23.
Oud 05-06-2006, 21:43
Mrs Mojo Risin
Avatar van Mrs Mojo Risin
Mrs Mojo Risin is offline
Jeuj. Ik ben hoogbegaafd en heb idd HSD.
Hoewel ik soms betwijfel of ik niet hoogbegaafd wás en dit door veel hasj en alcohol heb laten verpesten.
Mijn ervaring, tsja, ik sloeg een klas over op de basisschool en mijn EQ was al slecht en lag toen helemaal onder niveau.
Inmiddels zit ik in 4 havo op het volwassenonderwijs terwijl ik in 6 gymnasium had kunnen zitten als ik gewoon door was gegaan en heeft het EQ-niveau zich wel redelijk hersteld t.o.v. medeleerlingen. Hierdoor ben ik van mening dat hoogbegaafdheid zeker niet in alle gevallen fijn of handig is.

Heb zelf alleen maar narigheid van m'n hoogbegaafdheid gehad. Waarom ik toen zo gediagnostiseerd was, erhm.. omdat ik dingen ontzettend snel oppakte en veel eerder kon dan leeftijdsgenoten. Toen na een test de hoogsthaalbare score eruitkwam werd het zo gesteld. Maar zoals ik al zei, nu ik denk dat ik het niet meer heb, kan ik ook niet zo goed uitleggen wat het wás.
Ik was toen 9, weetje.
__________________
All great things must first wear terrifying and monsterous masks, in order to inscribe themselves in the hearts of humanity.
Oud 06-06-2006, 00:43
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Tsja, bij hoogbegaafdheid zie ik al snel een Mozart voor me die op tienjarige leeftijd klassieke stukken componeert of een Japannertje dat op twaalfjarige leeftijd zijn studie natuurkunde aan de universiteit voltooit. Maar die zullen wel onder de noemer 'wonderkinderen' vallen .
Tegenwoordig krijg ik bij hoogbegaafdheid meer het beeld voor me van een hoog-intelligent iemand met een onvermogen tot iets te komen .
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief

Laatst gewijzigd op 06-06-2006 om 15:06.
Oud 06-06-2006, 00:45
BlackWolf
Avatar van BlackWolf
BlackWolf is offline
http://www.rtl.nl/(vm=/shows/jensen/....avi_plain.xml

Dat vind ik een goed voorbeeld van hoogbegaafdheid.
Oud 06-06-2006, 02:02
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Kijk, de meeste kinderen doorlopen school, en zeker de basisschool, gewoon zonder problemen, maar niet iedereen. Sommige kinderen weten niet zo goed hoe ze zich moeten gedragen, of ze kunnen niet zo goed contact maken met andere kinderen of ze presteren opvallend slecht. Sinds een aantal jaren is het de gewoonte om deze kinderen 'aan een onderzoek te onderwerpen' zodat we er een label op kunnen plakken. Een psycholoog kan dan kiezen uit een aantal labels, o.a. ADHD, autisme en hoogbegaafdheid. Kinderen die als hoogbegaafd bestempeld worden zijn over het algemeen wel intelligenter dan gemiddeld maar er lopen nog minstens net zoveel kinderen rond die net zo slim of slimmer zijn maar gewoon geen problemen hebben/veroorzaken en dus nooit het label krijgen. Hoogbegaafdheid is voor mij een waardeloos begrip.
Oud 06-06-2006, 13:03
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Hoogbegaafdheid omvat een aantal vermogens, inclusief verbaal vermogen en IQ. Ik weet niet meer precies welke, maar mijn moeder deed haar eindscriptie op de PABO over hoogbegaafdheid, die kan ik als ik thuis ben wel weer even opzoeken.

En die scriptie was naar aanleiding van mij; ik heb me nooit op iets laten testen maar mijn moeder en een aantal leraren waren ervan overtuigd dat ik hoogbegaafd was. Niet dat daar nog veel van te merken valt betreft schoolprestaties, want ik heb het concentratievermogen van een bladluis. Ik heb op de basisschool veel problemen gehad; ik liep wat betreft leervermogen ver voor op mijn klasgenoten en werd door mijn leraren teruggehouden omdat zij niet geloofden dat een klas overslaan goed kon zijn voor een kind (of uit luiheid). Het resultaat was dat ik steeds verder buiten de groep viel en er niet gelukkiger op werd. Sociaal kreeg ik ook niet echt de kans me goed te ontwikkelen. Dat is later wel helemaal goed gekomen, maar ik denk dat mijn kindertijd niet leuker is geworden door mijn leervermogen.
Ik denk ook niet dat emotionele problemen zoals HSD e.d. in de eerste plaats een verband hebben met hoogbegaafdheid. Ik denk, naar aanleiding van mijn eigen ervaringen, dat die zich ontwikkelen doordat niveauverschillen met leeftijdsgenoten op vroege leeftijd zorgen voor afstand, en dat een sociale afstand die problemen kan veroorzaken.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 06-06-2006, 15:04
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Werd je ook ongelukkig van hoogbegaafdheid dankzij het feit dat je niet met kinderen uit je klas kan praten over politiek, wetenschap e.d.?
Zou je die scriptie naar mij kunnen PM'en? Ik zou het wel graag willen lezen.
Oud 06-06-2006, 15:19
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ik wilde alleen even zeggen dat er ook hoogbegaafde mensen zijn die WEL een normaal discipline-niveau hebben en niet 'ten onder gaan aan hun eigen slimheid'
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 06-06-2006, 15:23
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Roos schreef op 06-06-2006 @ 15:19 :
Ik wilde alleen even zeggen dat er ook hoogbegaafde mensen zijn die WEL een normaal discipline-niveau hebben en niet 'ten onder gaan aan hun eigen slimheid'
Allicht.
Oud 06-06-2006, 15:30
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik vind het wel opvallend hoe groot jouw woordenschat is.
Oud 06-06-2006, 15:33
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 06-06-2006 @ 15:30 :
Ik vind het wel opvallend hoe groot jouw woordenschat is.
Ach, je hoort woorden, associeert ze met andere woorden en onthoud ze.
Oud 06-06-2006, 17:12
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Darkiekurd; wat zijn je eigen ervaringen dan met hoogbegaafdheid?
Oud 06-06-2006, 18:15
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Darkiekurd; wat zijn je eigen ervaringen dan met hoogbegaafdheid?
Ik heb geen ervaring met hoogbegaafden en ik ken niemand uit de omgeving die hoogbegaafd is.
Oud 06-06-2006, 18:46
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik ben volgens de een hoogbegaafd en volgens de ander nog maar net geschikt voor het VMBO M.a.w: ik hecht geen waarde aan dit soort termen.

(Al moet ik wel even vermelden dat ik zo autistisch als de tering ben)
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Oud 06-06-2006, 18:58
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 06-06-2006 @ 18:46 :
Ik ben volgens de een hoogbegaafd en volgens de ander nog maar net geschikt voor het VMBO M.a.w: ik hecht geen waarde aan dit soort termen.

(Al moet ik wel even vermelden dat ik zo autistisch als de tering ben)
Ik weet inmiddels van mezelf dat ik het syndroom van Asperger heb en dat ik ook hoogbegaafd ben.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Oud 06-06-2006, 19:04
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 06-06-2006 @ 15:04 :
Werd je ook ongelukkig van hoogbegaafdheid dankzij het feit dat je niet met kinderen uit je klas kan praten over politiek, wetenschap e.d.?
Zou je die scriptie naar mij kunnen PM'en? Ik zou het wel graag willen lezen.
Politiek en wetenschap interesseerden me niet bijzonder veel (wetenschap misschien wel, maar politiek zeker niet), maar ik was gewoon wat eerder in staat op een meer gevorderd niveau met anderen om te gaan. Zo was ik in staat sluitende afspraken te maken op het moment dat andere kinderen daar nog niet helemaal aan toe waren; het moment waarop dat fout ging kon voor ruzie zorgen en de afstand werd steeds groter. Mijn grapjes werden ook niet begrepen, mijn woordenschat verschilde van die van anderen en wat anderen uitgebreid uitgelegd moesten krijgen begreep ik vaak allang, waardoor ik te snel doorging naar het volgende onderwerp, of me gewoon gigantisch verveelde. Dat alles bij elkaar kon niet zorgen voor soepele communicatie.

Van die scriptie bestaat helaas geen digitale versie meer. Hij is 9 jaar geleden gemaakt en hij heeft alle computercrashes niet overleefd.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 06-06-2006, 19:08
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 06-06-2006 @ 19:04 :
Politiek en wetenschap interesseerden me niet bijzonder veel (wetenschap misschien wel, maar politiek zeker niet), maar ik was gewoon wat eerder in staat op een meer gevorderd niveau met anderen om te gaan. Zo was ik in staat sluitende afspraken te maken op het moment dat andere kinderen daar nog niet helemaal aan toe waren; het moment waarop dat fout ging kon voor ruzie zorgen en de afstand werd steeds groter. Mijn grapjes werden ook niet begrepen, mijn woordenschat verschilde van die van anderen en wat anderen uitgebreid uitgelegd moesten krijgen begreep ik vaak allang, waardoor ik te snel doorging naar het volgende onderwerp, of me gewoon gigantisch verveelde. Dat alles bij elkaar kon niet zorgen voor soepele communicatie.
Dit alles merk ik ook bij mezelf. Ik verveel me vaak tijdens de lessen, maar ik zoek wel andere uitdagingen. Alleen ik ben niet van mening dat ik hoogbegaafd ben. Alhoewel ik me wel kan vinden in jouw beschrijving.
Ads door Google
Oud 06-06-2006, 19:15
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 06-06-2006 @ 02:02 :
Kijk, de meeste kinderen doorlopen school, en zeker de basisschool, gewoon zonder problemen, maar niet iedereen. Sommige kinderen weten niet zo goed hoe ze zich moeten gedragen, of ze kunnen niet zo goed contact maken met andere kinderen of ze presteren opvallend slecht. Sinds een aantal jaren is het de gewoonte om deze kinderen 'aan een onderzoek te onderwerpen' zodat we er een label op kunnen plakken. Een psycholoog kan dan kiezen uit een aantal labels, o.a. ADHD, autisme en hoogbegaafdheid. Kinderen die als hoogbegaafd bestempeld worden zijn over het algemeen wel intelligenter dan gemiddeld maar er lopen nog minstens net zoveel kinderen rond die net zo slim of slimmer zijn maar gewoon geen problemen hebben/veroorzaken en dus nooit het label krijgen. Hoogbegaafdheid is voor mij een waardeloos begrip.
Ik behoorde op de basisschool bij de kinders die niet wisten hoe ze zich moesten gedragen. Alleen ben ik nooit onderzocht en ik kreeg gelijk door de meeste docenten de label "contactgestoord". Al die testen hadden voor mij niet gehoeven en ik had liever gehad dat ze me op school gewoon waardeerde zoals ik was.
__________________
Du bist ein N00b!
Oud 06-06-2006, 19:17
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 06-06-2006 @ 19:08 :
Dit alles merk ik ook bij mezelf. Ik verveel me vaak tijdens de lessen, maar ik zoek wel andere uitdagingen. Alleen ik ben niet van mening dat ik hoogbegaafd ben. Alhoewel ik me wel kan vinden in jouw beschrijving.
Je hoeft je ook niet vast te pinnen op een label. Jij bent jezelf met je eigen vermogens en wensen, en hoewel je je wat betreft bepaalde kenmerken in andere mensen zult kunnen vinden, wellicht anderen die "ook" hoogbegaafd zijn, zul je nog altijd je eigen wegen moeten vinden. Ik heb me bewust ook nooit ergens op laten testen. Hoogbegaafdheid hoeft niet vastgesteld te worden, er hoeft namelijk niets tegen gedaan te worden.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 06-06-2006, 19:40
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 06-06-2006 @ 15:33 :
Ach, je hoort woorden, associeert ze met andere woorden en onthoud ze.
Dat vind ik knap, omdat ik toch mensen ken die nu bij mij in de klas zitten (vwo 5) en toch nog niet zo lijken te schrijven/praten als jij. Ik had ook al snel een grote woordenschat en werd daar soms wel mee geplaagd door klasgenoten. Ze zeiden dan: "He, mogen we ondertiteling?" Niet ernstig, maar soms was het wel irritant om te horen.
Oud 06-06-2006, 19:45
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 06-06-2006 @ 19:40 :
Dat vind ik knap, omdat ik toch mensen ken die nu bij mij in de klas zitten (vwo 5) en toch nog niet zo lijken te schrijven/praten als jij. Ik had ook al snel een grote woordenschat en werd daar soms wel mee geplaagd door klasgenoten. Ze zeiden dan: "He, mogen we ondertiteling?" Niet ernstig, maar soms was het wel irritant om te horen.
Soms loopt iemand weg, soms zeggen ze dat ik te 'moeilijk' praat. Dat is wel erg irritant, want ik moet dan steeds weer alles in 'makkelijke' woorden vertellen, dus duurt dat ook langer. Mijn leraar geeft me bewust niet de beurt, omdat ik dan te 'moeilijk' zou praten en anderen dan verwarren. Het zij zo.

Laatst gewijzigd op 06-06-2006 om 20:41.
Oud 06-06-2006, 20:31
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 06-06-2006 @ 18:15 :
Ik heb geen ervaring met hoogbegaafden en ik ken niemand uit de omgeving die hoogbegaafd is.
Citaat:
Darkiekurd schreef op 06-06-2006 @ 19:08 :
Alleen ik ben niet van mening dat ik hoogbegaafd ben.
Maar je hebt wel door andere mensen de stempel hoogbegaafd opgedrukt gekregen?

Vanwaar anders de interesse?
Oud 06-06-2006, 20:39
George
Avatar van George
George is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 06-06-2006 @ 13:03 :
Ik denk ook niet dat emotionele problemen zoals HSD e.d. in de eerste plaats een verband hebben met hoogbegaafdheid.
Om even een groot misverstand uit de wereld te helpen, hoogsensitiviteit is geen emotioneel probleem.
Iemand die hoogsensitief is, is zich meer bewust van subtiele dingen in de omgeving. Hij is heel gevoelig voor wat zich om hem heen afspeelt.
Hoogsensitieve personen raken bijvoorbeeld snel overweldigd door harde geluiden, mensenmassa's en te kleine ruimten. Ook zijn ze extra gevoelig voor sfeer, ze voelen het bijvoorbeeld direct als er een woordenwisseling is geweest in de kamer waar ze net binnen komen. Ook zijn mensen die hoogsensitief zijn vaak overgevoelig voor voedsel, geuren, stoffen, etc.
Met het woord overgevoelig wordt in het geval van HSP dus niet zozeer overgevoeligheid van de psyche bedoeld, maar meer van de zintuigen.
__________________
I am Jack's wasted life.
Oud 06-06-2006, 20:40
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Marcade schreef op 06-06-2006 @ 20:31 :
Maar je hebt wel door andere mensen de stempel hoogbegaafd opgedrukt gekregen?

Vanwaar anders de interesse?
Denk jij dat ik in aanmerking kom voor hoogbegaafdheid? Nee, toch?

Hoogbegaafdheid is een interessant onderwerp waar ik wat over wil leren, evenals vele andere onderwerpen, van de rij van Fibonacci tot kinetische energie tot hoogbegaafdheid.

Laatst gewijzigd op 06-06-2006 om 20:42.
Advertentie
Oud 06-06-2006, 20:47
Verwijderd
Hoogbegaafd is gewoon een modewoordje dat ouders gebruiken voor kinderen waarvan ze hadden gehoopt dat ze slim waren, maar die op school verschrikkelijk slecht scoren.
Oud 06-06-2006, 20:55
Verwijderd
Ik word wel eens gevraagd of ik hoogbegaafd zijn en soms wordt het zelfs verondersteld maar ik ben er op getest (in groep 4, een orienterende test) en het is niet zo, ik heb ook gemiddelde studieresultaten met een wat bovengemiddelde inzet (vergeleken bij andere geneeskundestudenten), maar kennelijk wek ik toch die indruk.

Ik denk wel dat sommige ouders te snel roepen dat ze denken dat hun kind hoogbegaafd is, maar psychologen gebruiken dat echt niet als makkelijk stempeltje, want er zijn verschillende test voor nodig

Mijn beeld van hoogbegaafdheid is, ehm, een opvallende intelligentie gecombineerd met een (of meer) opvallend talent. Ik weet niet of dat talent officieel bij hoogbegaafdheid hoort, maar ik associeer het er wel mee.
Oud 06-06-2006, 20:55
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-06-2006 @ 20:47 :
Hoogbegaafd is gewoon een modewoordje dat ouders gebruiken voor kinderen waarvan ze hadden gehoopt dat ze slim waren, maar die op school verschrikkelijk slecht scoren.
Rofl.
Oud 06-06-2006, 20:57
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 06-06-2006 @ 19:45 :
Soms loopt iemand weg, soms zeggen ze dat ik te 'moeilijk' praat. Dat is wel erg irritant, want ik moet dan steeds weer alles in 'makkelijke' woorden vertellen, dus duurt dat ook langer. Mijn leraar geeft me bewust niet de beurt, omdat ik dan te 'moeilijk' zou praten en anderen dan verwarren. Het zij zo.
Dus als ik het goed begrijp, gebruik je die "moeilijke" woorden onbewust. Heel vervelend, maar dat is nu eenmaal een van jouw eigenschappen. Op gegeven moment merk je wel dat het meer geaccepteerd wordt en zul je daarin minder een buitenstaander zijn.

Citaat:
nare man schreef op 06-06-2006 @ 20:47 :
Hoogbegaafd is gewoon een modewoordje dat ouders gebruiken voor kinderen waarvan ze hadden gehoopt dat ze slim waren, maar die op school verschrikkelijk slecht scoren.
__________________
Du bist ein N00b!
Oud 06-06-2006, 21:01
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Vice schreef op 06-06-2006 @ 20:57 :
Dus als ik het goed begrijp, gebruik je die "moeilijke" woorden onbewust. Heel vervelend, maar dat is nu eenmaal een van jouw eigenschappen. Op gegeven moment merk je wel dat het meer geaccepteerd wordt en zul je daarin minder een buitenstaander zijn.
Ik gebruik het inderdaad onbewust. Ik denk dat als ik volgend jaar op het gymnasium zit dat wat minder aan de orde is. De kinderen in mijn klas zitten gemiddeld genomen op een VMBO-K niveau, ik ben de enige van de hele klas die een gymnasium advies heeft, vandaar dat sommigen niet echt begrijpen wat ik nou zeg.
Oud 06-06-2006, 21:12
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Ik ben absoluut niet hoogbegaafd maar ben haast nog nooit een leeftijdsgenoot tegengekomen met dezelfde woordenschat. Ik heb gewoon een talent voor moeilijke woorden gebruiken. Natuurlijk heb ik wel een tijdje gehoopt dat ik hoogbegaafd was maar dat doet iedereen volgens mij wel die een beetje slim is
Oud 06-06-2006, 23:00
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
EQ is een slechte term. En hoogbegaafdheid kan op tig verschillende manieren. In muziek, ruimtelijk inzicht, beweging, etc.

Psychologisch gezien maar ik ben het er wel mee eens
Oud 06-06-2006, 23:01
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 06-06-2006 @ 21:12 :
Ik ben absoluut niet hoogbegaafd maar ben haast nog nooit een leeftijdsgenoot tegengekomen met dezelfde woordenschat. Ik heb gewoon een talent voor moeilijke woorden gebruiken. Natuurlijk heb ik wel een tijdje gehoopt dat ik hoogbegaafd was maar dat doet iedereen volgens mij wel die een beetje slim is
Ik wilde ook zoiets zeggen. Soms gaan er gewoon woorden uit waarvan je denkt "oh, ja jezus wat betekent het ook al weer in andere woorden".

Ik ben niet hoogbegaafd, ik heb denk ik gewoon een goed organisatietalent waardoor mensen denken dat ik super slim ben ofzo.
Oud 07-06-2006, 00:08
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Lotte schreef op 06-06-2006 @ 21:12 :
Natuurlijk heb ik wel een tijdje gehoopt dat ik hoogbegaafd was maar dat doet iedereen volgens mij wel die een beetje slim is
Als je slim bent, weet je dat hoogbegaafd zijn helemaal niet zo leuk en positief hoeft te zijn. Je kan beter gewoon slim zijn met een groot woordenschat, dan hoogbegaafd.
__________________
Du bist ein N00b!
Oud 07-06-2006, 00:18
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Je kunt nóg beter hoogbegaafd zijn zonder allerlei sociaal-emotionele bagage. There's a thought....
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Oud 07-06-2006, 00:30
Verwijderd
Als je in een milieu bent opgegroeid waar dure auto's, zwembaden in de tuin en designerkleding normaal is praat je meestal met wat moeilijkere woorden en articuleer je duidelijker. Veel mensen vinden dat al intimiderend en noemen dat al 'intelligente wezens' terwijl ze net zo goed zo stom als het achtereind van een varken kunnen zijn. Ik denk dat taalvaardigheid niet echt tot hoogbegaafdheid hoort.
Ads door Google
Oud 07-06-2006, 03:40
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Als je echt taalvaardig bent kan je ingewikkelde dingen juist simpel zeggen.
Oud 07-06-2006, 11:52
herz
herz is offline
hoogbegaafdheid is dat je simpelweg slimmer bent dan slimmerikken. Helaas is het zo in de wereld gestelt dat minderheden altijd een beetje worden gewantrouwd. Dit kan maatschappelijke problemen veroorzaken op sociaal vlak. Dit wordt verergert doordat hoogbegaafde mensen problemen en fricties sneller door hebben.

Tenminste dat denk ik
Oud 07-06-2006, 12:08
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 06-06-2006 @ 19:40 :
Dat vind ik knap, omdat ik toch mensen ken die nu bij mij in de klas zitten (vwo 5) en toch nog niet zo lijken te schrijven/praten als jij. Ik had ook al snel een grote woordenschat en werd daar soms wel mee geplaagd door klasgenoten. Ze zeiden dan: "He, mogen we ondertiteling?" Niet ernstig, maar soms was het wel irritant om te horen.
Of dat mensen je vragen of je het woordenboek leest. En als je dan 'Natuurlijk, iedere avond een letter,' zegt, geloven ze je ook nog. Pf
Oud 07-06-2006, 12:52
fractuur
fractuur is offline
Hoogbegaafdheid ken ik eigenlijk vooral uit mijn zusjes klas, waar een kwart van de kinderen hoogbegaafd scheen te zijn. En die vervolgens allemaal met een vmbo-advies richting de regiodorpen (Bilthoven, Zeist) vertrokken.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 07-06-2006, 16:50
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik heb ooit op de middelbareschool de stempel hoogbegaafd gekregen en zat zelfs in een speciaal hoogbegaafden clubje. Alleen maar omdat mijn schoolresultaten uitermate bedroevend waren en de leraren wel zagen dat ik geen debiel was.

Voor die tijd, op de basisschool dus, kreeg ik helemaal geen stempel. Ik was gewoon 'wel vlot voor m'n leeftijd'. Ik had altijd al m'n werk al af, las engelse wetenschappelijke boeken op m'n 6e en vroeg af en toe om huiswerk.
Maar mijn sociale contacten waren (mede) daardoor ook behoorlijk slecht. Ik snapte mijn klasgenootjes niet, en zij snapten mij niet. De hele klas was geobsedeerd door de spice girls terwijl ik elke dag naar monty python keek, dat soort dingen.
Nou ja, op de middelbare school had het allemaal goed moeten gaan, maar de 'peer pressure' werd daar alsmaar groter, want dat krijg je als je gaat puberen, ik voelde me nog slechter en eenzamer en op een gegeven moment kon die hele kloteschool me niks meer boeien.
En pas toen moest ik allerlei testjes gaan maken omdat mijn mentor dacht dat ik te dom was, en dat bleek gauw anders te zijn.
Maar helaas heeft al dat getest mijn schoolcarriere niet echt kunnen redden.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Oud 07-06-2006, 17:10
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
fractuur schreef op 07-06-2006 @ 12:52 :
Hoogbegaafdheid ken ik eigenlijk vooral uit mijn zusjes klas, waar een kwart van de kinderen hoogbegaafd scheen te zijn. En die vervolgens allemaal met een vmbo-advies richting de regiodorpen (Bilthoven, Zeist) vertrokken.
Ze raar vind ik dat eigenlijk niet.
__________________
Du bist ein N00b!
Oud 07-06-2006, 20:40
Verwijderd
Citaat:
herz schreef op 07-06-2006 @ 11:52 :
hoogbegaafdheid is dat je simpelweg slimmer bent dan slimmerikken. Helaas is het zo in de wereld gestelt dat minderheden altijd een beetje worden gewantrouwd. Dit kan maatschappelijke problemen veroorzaken op sociaal vlak. Dit wordt verergert doordat hoogbegaafde mensen problemen en fricties sneller door hebben.
Kullekoek natuurlijk. De reden dat ik met een scheef oog naar hoogbegaafden kijk is dat ze altijd roepen dat ze zo geweldig slim en zo hoogbegaafd zijn, maar dat komt er eigenlijk nooit uit. De goeden uiteraard niet te na gesproken. Maar die zijn dan niet noodzakelijkerwijs hoogbegaafd, gewoon verschrikkelijk slim.

('Als je dan zo verschrikkelijk slim bent, waarom ben je dan niet zo slim om in te zien dat je tenminste áf en toe moet leren?' )
Oud 07-06-2006, 20:50
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
George schreef op 06-06-2006 @ 20:39 :
Om even een groot misverstand uit de wereld te helpen, hoogsensitiviteit is geen emotioneel probleem.
Waar staat de D dan voor?
__________________
I like my new bunny suit
Oud 07-06-2006, 20:56
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 07-06-2006 @ 03:40 :
Als je echt taalvaardig bent kan je ingewikkelde dingen juist simpel zeggen.
Dat is één visie. Het probleem is alleen dat de wat moeilijkere woorden vaak duidelijker zijn, omdat ze minder omvatten, ofwel minder uitleg nodig hebben om diezelfde reden.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 07-06-2006, 21:11
George
Avatar van George
George is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 07-06-2006 @ 20:50 :
Waar staat de D dan voor?
Het is HSP, en de P staat voor person. Hyper sensitive personality, schijnt het te betekenen.
__________________
I am Jack's wasted life.
Oud 07-06-2006, 21:16
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Dark_Princess schreef op 05-06-2006 @ 21:43 :
Jeuj. Ik ben hoogbegaafd en heb idd HSD.

Anyway, doet er ook niet toe. Dit zijn van die dingen waar wetenschappers nog over moeten discussiëren en elkaar overtuigen van het feit dat het een problematische verschijning is. Merkt de één veel meer op dan anderen, rent de ander jankend weg als er ook maar iets gebeurt. Het eerste is niet problematisch en alleen stoer doen met een etiketje. Het tweede is een probleem waar mensen wat mee moeten doen om normaal te kunnen functioneren.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 07-06-2006, 23:15
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 06-06-2006 @ 15:30 :
Ik vind het wel opvallend hoe groot jouw woordenschat is.
Oud 08-06-2006, 01:13
herz
herz is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-06-2006 @ 20:40 :
Kullekoek natuurlijk. De reden dat ik met een scheef oog naar hoogbegaafden kijk is dat ze altijd roepen dat ze zo geweldig slim en zo hoogbegaafd zijn, maar dat komt er eigenlijk nooit uit. De goeden uiteraard niet te na gesproken. Maar die zijn dan niet noodzakelijkerwijs hoogbegaafd, gewoon verschrikkelijk slim.

('Als je dan zo verschrikkelijk slim bent, waarom ben je dan niet zo slim om in te zien dat je tenminste áf en toe moet leren?' )
dus jij zegt op een aantal uitzonderingen na dat ze gewoon niet willen leren? ik vraag me af waar je die informatie uit haalt dat bijna alle hoogbegaafden niet leren.

ten tweede is een vaak voorkomend kenmerk van minderheden dat ze om aandacht vragen. raar? nee absoluut niet.

Dat ze " af en toe moeten leren" heeft meer te maken met motivatie dan hoogbegaafdheid.
Oud 08-06-2006, 01:17
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Als je echt last hebt van je hoogbegaafdheid kan je altijd nog wiet gaan roken. Je leven word er leuker van, alleen wel iets dommer.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Hoogbegaafdheid
Verwijderd
7 20-02-2017 15:29
De Kantine Herkennen hoogbegaafdheid
Driesiooo
6 20-05-2007 22:59
Algemene schoolzaken hoogbegaafd en school.
Belladonna
61 12-01-2003 22:39
Algemene schoolzaken hoogbegaafdheid lastig op school?
Gevederde
24 23-10-2002 11:56
Psychologie Hoogbegaafdheid: een mogelijke oorzaak van depressie??
Genesis
21 18-04-2002 00:16
Algemene schoolzaken ook hoogbegaafd
Gevederde
1 28-01-2002 21:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:49.