Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2006, 10:33
pietjansen50
pietjansen50 is offline
Ik ben op zoek naar medebackpackers die tijdens hun reis niet in hostels en dergelijke slapen, maar echt kamperen.

Ik heb zelf een keer gebackpackt door Rusland, maar steeds bij mensen thuis geslapen, in goedkope hotels of jeugdherbergen.

Nu wil ik naar Ijsland of Noorwegen met mijn rugzak maar wil ik eigenlijk niet steeds op zoek gaan naar een slaapplaats. Dus de tent gaat mee en ook kookgerei.

Nu heb ik hier geen ervaring mee, en ben ik uberhaupt geen doorgewinterde kampeerder. Vandaar hoor ik graag van jullie wat ik allemaal mee moet nemen, hoe ik dit het beste in mijn rugzak kan inpakken, etc.

Ook graag tips m.b.t. het inkopen van eten. Wanneer doe je dit? Welk voedsel is makkelijk te bereiden? Hoe bewaar je het als je meerdere dagen geen winkel tegen komt, etc.

Ben benieuwd
Advertentie
Oud 10-06-2006, 16:43
Starling
Starling is offline
Ja, ik wil het ook graag weten.
Ik ga eind juni naar Ierland. 2 nachten in een Jeugdherberg en verder ook in de tent slapen.
Oud 11-06-2006, 11:02
Thought Alive
Thought Alive is offline
Ik heb er wel enige ervaring mee, hoewel ik meestal een auto had als ik aan het rondreizen was, en dat maakt het een stuk makkelijker, maar heb t ook liftend gedaan, en lopend.
Nou wat je meeneemt is vrij simpel, tent, slaapzak, kookstel, kleren eten, zaklamp etc. Een matje is optioneel ik zou je adviseren om het ook een tijdje zonder te proberen.
Wat eten betreft heb je het over dingen goedhouden en das een beetje onzinnig want een ijskast ga je toch niet meesleuren dus veel rijst, pasta, gedroogd fruit, chocolade nou ja gewoon dingen die goed blijven, verder wat "stevig" fruit of groente dus appels, sinasappels, wortels, gewoon dingen die tegen een stootje kunnen.
Wat ik meestal doe als ik echt in moet slaan voor een week ofzo en je moet het allemala dragen, is muesli met melkpoeder als ontbijt, dan wat brood als lunch, neem geen gewoon brood maar iets wat niet niet helemaal plat wordt (of al plat is) en blikjes tonijn of een worst erbij, savonds rijst of pasta en tussendoor, fruit (gedroogd of vers), chocola, koekjes.
Het is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van hoeveel water je tegenkomt, maar dat zal niet echt een probleem zijn daar, dnek ik.
Hoop dat je er wat aan hebt, en als je gerichtere vragen hebt hoor ik t wel.
Oud 11-06-2006, 19:57
Ivo
Ivo is offline
Zeker als het 's nachts wat kouder kan zijn, is een matje geen overbodige luxe. Een matje is voornamelijk bedoeld als isolatie onder je lichaam, iets wat een slaapzak nauwelijks doet. Daarnaast heb ik persoonlijk een halve kilo meer bagage en een goede nachtrust, dan een iets lichtere rugzak en een minder goede nachtrust.
Vergeet ook niet het een en ander aan EHBO-materiaal. Als je ervan uitgaat dat je niet elke dag gelegenheid hebt om eten te komen, zul je ook niet om het uur een apotheek of huisarts tegen komen.
Wat je een kookgerei meeneemt hangt een beetje af van hoe luxe je wilt eten, met hoeveel mensen je gaat en hoeveel ruimte en gewicht je het waard vind om een goede maaltijd te hebben. Voor 2 personen neem ik bijvoorbeeld 1 klein gaspitje mee en 2 kleine pannetjes. Veel ruimte neemt dat niet in en je kunt daarmee toch een aardige maaltijd maken. Met een grotere groep (4-6 personen) nemen we al snel een complete pannenset mee en 2 of 3 brandertjes.
Voor een voedselpakket wat goed is voor meerdere dagen kun je langsgaan bij een outdoorzaak, maar in de wat grotere supermarkten is ook voldoende voedsel verkrijgbaar wat goed mee te nemen is. Denk aan pasta, rijst, aardappelpuree-poeder, van die zakjes gedroogde groenten/kruidenmix (of gewoon gedroogde kant-en-klaar maaltijden), gedroogde worst of ingeblikt vlees. Genoeg mogelijkheden voor een lekkere avondmaaltijd. Voor je ontbijt en lunch kom je op muesli, brinta en maaltijdcrackers. Als je daar wat zoetigheid bij hebt (jam, chocopasta o.i.d, wel thuis even in een plastic bakje doen) is ook dat prima te verteren.
Wil je niet altijd alleen maar water drinken, neem dan koffie, thee, van dat energie-drink poeder of een klein flesje aanmaaklimonade mee.
Wat ik zelf meestal doe als ik in de bewoonde wereld ben, is gewoon 2 of 3 keer per dag langs de winkel gaan om vers eten te halen. Dat is nog net ff lekkerder en dat mag ook wel op vakantie.
Oud 11-06-2006, 20:52
Starling
Starling is offline
En hoe kun je het beste je backpack inpakken.
Ik was van plan om alles te sorteren in aparte zakjes, dus ondergoed bij elkaar, sokken bij elkaar etc. Zodat ik het makkelijk kan vinden.
En moet je de zwaardere spullen onderaan of bovenaandoen?
Oud 12-06-2006, 00:06
pietjansen50
pietjansen50 is offline
Thought Alive en Ivo, bedankt voor jullie reply's

Wat betreft de tent en slaap materiaal:
Wat ik hiervoor allemaal mee moet nemen kom ik wel uit.
Ik ben toch ook meer van het comfort en neem dan ook mijn slaapmatje mee. In Ijsland heb je niet altijd de luxe van een lekker zacht grasveld. Om nou met mijn slaapzak direct op de stenen te slapen lijkt me niet zo lekker.

Ik zoek vooral tips m.b.t. het koken, en vooral het vervoeren van het kookgerei.

Ik lust toch wel graag een stuk vlees bij mijn eten dus dat vacuüm verpakte, voorgekookte vlees is inderdaad een goeie tip. Al denk ik dat dit soort verpakt vlees niet in alle landen te koop is.

Wat nemen jullie precies aan kookgerei mee?

- brander
- Brandstoftank
- Aansteker
- pannetset
- borden
- bestek
- bekers
- Goed snijmes, evt extra gerei zoals een spatel
- afwasmiddel
- ?????

Dan het volgende punt...hoe neem je het mee? Ik wil gaan vliegen en ik denk niet dat je in je bagage een brandstoftank mee mag nemen of wel?

Even dit buiten beschouwing gelaten. Waar heb je het complete kookgerei aan/in je rugzak, wanneer je aan de zijkanten van je rugtas al je tentstokken hebt en slaapmat, en bovenop je slaapzak.

Wat voor brander gebruiken jullie? Ik zit zelf te denken aan een multibrander, zodat ik niet afhankelijk ben van campinggas dealers. Ik wil alleen wel een 2 pits brander en die heb ik nog niet kunnen vinden in de vorm van een multibrander.
Oud 12-06-2006, 00:25
pietjansen50
pietjansen50 is offline
Citaat:
Starling schreef op 11-06-2006 @ 21:52 :
En hoe kun je het beste je backpack inpakken.
Ik was van plan om alles te sorteren in aparte zakjes, dus ondergoed bij elkaar, sokken bij elkaar etc. Zodat ik het makkelijk kan vinden.
En moet je de zwaardere spullen onderaan of bovenaandoen?
Hoe je al je kampeerspullen in moet pakken wil ik dus ook graag weten Maar gewoon in het algemeen inpakken van je backpack kan ik je wel uitleggen.

Het is inderdaad erg handig om verschillende zakjes te hebben. Bedenk je wel dat teveel zakjes weer een hoop extra gewicht is in je rugtas. Een zak voor je vuile was is in ieder geval sowieso handig.

Qua indeling moet je je bedenken dat je zware spullen zo dicht mogelijk tegen je lichaam moet dragen. (hefboomeffect)
Bovendien wil je het zwaartepunt precies in het midden van je rug hebben. Ligt het namelijk te laag kan je nog zoveel met je rug buigen maar heeft dit weinig effect. Aan de andere kant moet het ook weer niet te hoog zijn, omdat je daar geen controle hebt en je dus snel uit balans kan raken.

Ofterwijl: zware dingen hoog tegen de rug aan, slaapzak of vuile kleding onderin, lichte dingen zoals kleding tegen de buitenkant van je rugzak aan, en alle kleine accessoires (zoals bijv toiletspullen) bovenin.
Oud 12-06-2006, 10:24
Ivo
Ivo is offline
Waar je je kookspullen stopt is afhankelijk van je eigen wensen. Heb je overdag geen behoefte aan een kopje warme drank en ga je pas koken op de eindbestemming van de dag, dan houdt je voor het inpakken van je kookspullen de gewichtsverdeling aan zoals je die zelf hierboven hebt beschreven. Denk je deze spullen wel onderweg nodig te hebben, dan moeten ze als vanzelfsprekend in je zijvakken of bovenin je rugzak.
Kleine zakjes maken met 'categorien' bagage is erg makkelijk. Neem voor een langere periode alleen geen plastic zakken, dat wordt erg muf. Zorg liever voor zakjes in de vorm van een netje (bijvoorbeeld van die BH-wasmachine netjes). Dan is alles luchtig ingepakt en bovendien kun je nog een beetje zien wat er in welk netje zit.
Wat betreft de brander: een benzine/multibrander is inderdaad erg fijn, omdat daarvoor altijd wel brandstof verkrijgbaar is. In het vliegtuig mag je echter geen brandstof meenemen (maar dat geldt ook voor gas). Zorg dus voor een lege en schone brandstoftank. Gas is overigens wel wat gebruiksvriendelijker. Daar gaat mijn voorkeur dan ook naar uit als ik vrijwel zeker weet dat ik aan nieuwe gasblikjes kan komen onderweg. Maar Ijsland is dun bevolkt en lijkt me niet zo'n kampeerland, dus gas lijkt me daar in sommige gebieden lastig verkrijgbaar.
Voor wat betreft de 2e pit, dit raad ik zelf niet echt aan als je alleen of met z'n 2-en reist. Een brander met gevulde brandstoftank weegt toch behoorlijk wat. Met 1 pit koken gaat prima, zeker in zulke kleine hoeveelheden. Je kookt dan eerst hetgeen wat het langst duurt, en daarna de rest. Is alles klaar, dan warme je als het nodig is nog even snel het eerste pannetje op in een minuutje ofzo en je hebt het zelfde resultaat als met 2 pitten. Met een grotere groep is dit alleen niet zo'n aanrader omdat de kooktijden op zulke pitjes dan behoorlijk lang zijn.
Verder neem je altijd meer dan 1 vuurbron (aansteker, lucifers etc.) mee, die je op verschillende plekken inpakt. Liefst zelfs bij elke persoon minimaal 1.
Een bord neem ik niet altijd mee. Als je met z'n 2-en bent kun je ook gewoon allebij uit een pannetje eten. Scheelt weer zo'n onhandig bord in je rugzak en in de afwas.
Vergeet voor de afwas niet een schuursponsje mee te nemen en een theedoek.
Verder is je lijstje aan kookgerei wat mij betreft redelijk compleet.
Wel is het een aanrader om zo'n potje met meerdere soorten kruiden erin mee te nemen. Daarmee kun je bijna alles op smaak maken.
Oud 13-06-2006, 11:45
Jones
Vliegen met een brandstoftank mag inderdaad niet dus die zal je daar moeten kopen.

Inpakken hoef ik het niet meer over te hebben als je het hef-boomeffect heb begrepen.

Ik heb alleen niet begrepen of je nou alleen gaat of niet? Als je alleen gaat dan zou ik echt niet voor een 2pits brander gaan. Zou ik sowieso niet doen of je moet met een grote groep gaan.

Als laatste wil ik nog even zeggen dat je volgens mij wel een hele zware rugzak krijgt met tent/slaapzak/matje/kookgerei. Ik weet niet hoe vaak je dit hebt gedaan maar in de meeste zaken adviseren ze je niet meer dan 14/15 kilo mee te nemen. Nou kan je daar als gezonde jongeman wel wat bovenuit komen maar als er ook je eten nog bij komt (Aangezien ijsland wel verdomd dun bevolkt is zal je niet om de 2 dagen iets tegen komen en moet je dus wel heel veel kilo's eten mee nemen) zou ik toch het een en ander nog even overwegen
Oud 13-06-2006, 15:58
Ivo
Ivo is offline
Wat ze in de meeste zaken adviseren trek ik me niet zoveel van aan. Ik ben slechts 1.65 lang en weeg slechts 55 kilo, maar voor mij is een rugzak van 15-17 kilo (excl. water en eten) geen probleem voor een langere periode. En ik heb verder door het jaar heen totaal geen training of iets dergelijks. Voor een gezonde Hollandse jongen van gemiddeld postuur zal 20 kilo ook nog wel te doen zijn. En dan kun je echt een hoop meenemen hoor! Die 17 kilo is bij mij m'n complete uitrusting als ik alleen reis, en dus niet zaken als een tent en kookgerei kan verdelen over meerdere personen.
Oud 14-06-2006, 11:09
Jones
Citaat:
Ivo schreef op 13-06-2006 @ 16:58 :
Wat ze in de meeste zaken adviseren trek ik me niet zoveel van aan. Ik ben slechts 1.65 lang en weeg slechts 55 kilo, maar voor mij is een rugzak van 15-17 kilo (excl. water en eten) geen probleem voor een langere periode. En ik heb verder door het jaar heen totaal geen training of iets dergelijks. Voor een gezonde Hollandse jongen van gemiddeld postuur zal 20 kilo ook nog wel te doen zijn. En dan kun je echt een hoop meenemen hoor! Die 17 kilo is bij mij m'n complete uitrusting als ik alleen reis, en dus niet zaken als een tent en kookgerei kan verdelen over meerdere personen.
15-17 kilo is ook wel prima te doen, excl eten dan. Maar als je in ijsland zit zal je nogal wat eten mee moeten nemen om een aantal dagen een normale maaltijd klaar te kunnen maken. Ik waarschuw hem alleen maar omdat hij dit blijkbaar nog niet eerder heeft gedaan.
Oud 14-06-2006, 21:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb vorig jaar ook zo'n soort topic gehad hier. Misschien heb je wat aan de zoekfunctie

Ik heb nog wel een tip: een tijdje terug verkochten ze bij de Kruidvat kleine flesjes afwasmiddel en die zijn nogal zeldzaam dus als je slim bent sla je er nu vast een in. Ze waren van Dubro dacht ik en liggen bij de mini's.
Oud 15-06-2006, 16:39
G.T.C.
G.T.C. is offline
Oeh, Leuk topic!

Ik heb jou oude topic maar even opgezocht Daantje: *Klik*
Overigens gaat dit topic voornamelijk over het wel of niet kiezen voor een kruidvat backpack

Ivm inpakken en kiezen voor een bepaalde rugzak is pagina 1 en 3 van dit pdf bestand wel interessant: *Klik*
Oud 15-06-2006, 16:46
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Jones schreef op 13-06-2006 @ 12:45 :
Vliegen met een brandstoftank mag inderdaad niet dus die zal je daar moeten kopen.
Mag je inderdaad absoluut niet vliegen met een brandstoftank, of mag je wel met een lege tank vliegen zoals Ivo zegt?

Zo'n brandstoftank voor multibranders kan je lang niet op elke reisbestemming zomaar kopen.
Oud 15-06-2006, 18:05
Ivo
Ivo is offline
Een schone, lege brandstoftank is zover mij bekend wel toegestaan. Voor meer informatie zul je even bij je luchtvaartmaatschappij moeten informeren. Volle brandstoftanks zijn, net als alle spuitbussen onder druk niet toegestaan in verband met explosiegevaar door de drukverschillen die in het bagageruim ontstaan. In de handbagage, die onder redelijk gelijke druk blijft, is het weer niet toegestaan omdat je het dan voor terroristische doeleinden zou kunnen gaan gebruiken.
Oud 15-06-2006, 22:56
G.T.C.
G.T.C. is offline
Ik wil het wel is proberen. Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van branders tijdens mijn backpack-reizen dus heb ook geen idee hoe vliegmaatschapijen er tegenover staan.

Heb ook überhaupt nog nooit meegemaakt dat er een passagier is verzocht zich te melden, omdat in z'n inmiddels afgegeven bagage iets abnormaals zat.

Ik mag toch aannemen dat ze die koffers, die je afgeeft bij het inchecken, ook nog scannen?

Toen ik nog klein was, sloeg de bewaking op hol wanneer ik een grote plasticzak vol met van die metalen matchbox speelgoed auto's in mijn handbagage had. Terwijl als mijn ouders besloten dan toch maar die zak met metaal in de gewone bagage te doen hoorde je er nooit wat over???
Oud 16-06-2006, 05:24
Kali
Kali is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 15-06-2006 @ 23:56 :
Ik wil het wel is proberen. Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van branders tijdens mijn backpack-reizen dus heb ook geen idee hoe vliegmaatschapijen er tegenover staan.

Heb ook überhaupt nog nooit meegemaakt dat er een passagier is verzocht zich te melden, omdat in z'n inmiddels afgegeven bagage iets abnormaals zat.

Ik mag toch aannemen dat ze die koffers, die je afgeeft bij het inchecken, ook nog scannen?

Toen ik nog klein was, sloeg de bewaking op hol wanneer ik een grote plasticzak vol met van die metalen matchbox speelgoed auto's in mijn handbagage had. Terwijl als mijn ouders besloten dan toch maar die zak met metaal in de gewone bagage te doen hoorde je er nooit wat over???

Als ze iets verdacht zien dan breken ze je valies open en halen ze het verdachte er gewoon uit...
Aantal jaar geleden gehad met ski's waar een spuitbus wax bijzat voor de ski's ( stond zelfs uberhaupt niet onder druk, maar was volgens hen gevaarlijk, hoewel de bus vliegsafe was) , in zaventem aankomende hing er kaartje aan de zak wat ze in beslag genomen hadden en waarom en was gewoon het slot opengeforceerd/geknipt

Dus ik weet niet of je dat risico wilt lopen.
Oud 19-06-2006, 20:11
Roxy
Roxy is offline
Ik zou gewoon even bellen om te vragen of je zoiets mag meenemen, ik zou het risico niet willen lopen dat ze alles overhoop halen of kapot knippen.. Misschien zijn er bij de verschillende luchtvaartmaatschappijen ook wel lijsten van verboden goederen enzo? Ik zou het iig niet in het wilde weg gaan proberen als je denkt dat het misschien niet mee mag..
Oud 20-06-2006, 16:24
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Roxy schreef op 19-06-2006 @ 21:11 :
Ik zou gewoon even bellen om te vragen of je zoiets mag meenemen, ik zou het risico niet willen lopen dat ze alles overhoop halen of kapot knippen.. Misschien zijn er bij de verschillende luchtvaartmaatschappijen ook wel lijsten van verboden goederen enzo? Ik zou het iig niet in het wilde weg gaan proberen als je denkt dat het misschien niet mee mag..
Nee precies. Dat dacht ik ook. En misschien kan het wel met speciaal vervoer mee. Dat gebeurde ook altijd met mijn speelgoed pistooltjes vroeger Dan doen ze het in een fel rood zakje met 'Special Package' erop en dan komt het goed.
Oud 21-06-2006, 08:56
Starling
Starling is offline
Waar kun je gewoon heel goedkoop van zo'n netjes halen, waar je dan kleding in kunt doen?
Ik heb al bij kruidvat en xenos enzo gekeken, maar ik kan ze niet vinden

Regels voor berichten