Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2006, 19:17
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Heej,
Ik ga zaterdag op vakantie naar Tsjechie. Alleen zie ik er heel erg tegenop, door het eten. Ik eet thuis op preciese tijden en alleen mijn eigen vertrouwde prodcuten..
Weet iemand misschien hoe het eten in Tsjechie is? Beetje hetzelfde als in Nederland? Heb je hier bijvoorbeeld volkorenbrood, groente, broodbeleg en vegetarische dingen?
Hoop dat iemand het weet! Ben echt heel erg in de stress voor zaterdag
Advertentie
Oud 27-06-2006, 19:32
Verwijderd
Het eten in Tsjechie is prima hoor, het brood is wel anders. Ik roosterde het altijd, dat vond ik lekkerder dan gewoon. Als je van hagelslag en pindakaas houdt, moet je dat zelf meenemen. Jam heb je daar natuurlijk wel.

Groente is er ook genoeg, allemaal verschillende soorten, vers en in blik. Net als hier. Vegetarisch weet ik niet.

Ik ben nu al 4 keer naar Tsjechie geweest en je kan er ook in restaurants goed eten, normale dingen zoals kip en schnitzel, groente en aardappel/patat

Als je wat anders wilt weten vraag je maar.
Oud 27-06-2006, 19:38
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
Cassiopeia schreef op 27-06-2006 @ 20:32 :
Het eten in Tsjechie is prima hoor, het brood is wel anders. Ik roosterde het altijd, dat vond ik lekkerder dan gewoon. Als je van hagelslag en pindakaas houdt, moet je dat zelf meenemen. Jam heb je daar natuurlijk wel.

Groente is er ook genoeg, allemaal verschillende soorten, vers en in blik. Net als hier. Vegetarisch weet ik niet.

Ik ben nu al 4 keer naar Tsjechie geweest en je kan er ook in restaurants goed eten, normale dingen zoals kip en schnitzel, groente en aardappel/patat

Als je wat anders wilt weten vraag je maar.
Thanx voor je antwoord!
Gelukkig hebben ze wel groente en brood! Is er ook kaas enzo voor op brood?
En verder is het eten wel redelijk gezond..?
Oud 27-06-2006, 19:43
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Oohja, wat ik me afvroeg of ze dit soort dingen hebben:
- volkorenboterhammen (dus al gesneden..)
- yoghurt en vla enzo
- kaas voor op brood
- sultana's of iets?

En, ikweet niet of je er op gelet heb natuurlijk, maar weet je of er ook calorieen op aangegeven staan?

Heel erg bedankt!
Oud 27-06-2006, 19:50
Verwijderd
Sultana's kan je ook zelf meenemen en anders een pak volkorencrackers? Doe ik ook zo vaak hoor, hele ontbijtkoeken gaan er mee op vakantie! Daarnaast kan de gedachte dat iedereen gewoon eet daar en niet aankomt je miss helpen? Ik snap dat je gezond wil eten, maar een beetje anders kan geen kwaad hoor. Sterkte iig!
Oud 27-06-2006, 20:26
Verwijderd
Citaat:
ikkuh15 schreef op 27-06-2006 @ 20:43 :
Ik weet niet of ze dat in Tsjechië hebben, maar in de meeste landen hebben ze dat niet (geen voorgesneden brood en het brood lijkt ook niet altijd op het brood hier).

Sultana's ed kun je idd prima meenemen, lijkt me, net als idd crackers oid. Dat blijft wel even goed.
Oud 27-06-2006, 20:29
Verwijderd
Over dat brood trouwens; in Portugal hebben ze ook geen gewoon brood, zelfs amper bruin brood. Als je er om vraagt maken ze het speciaal en in de grotere steden in de supermarkten hebben ze het vaak wel. Het zijn meestal pistolets en daarvan reken ik een half pistoletje is gelijk aan één boterham. Dat is altijd ongeveer, maar je moeder kan je misschien helpen met inschatten?
Oud 27-06-2006, 20:45
Verwijderd
Citaat:
ikkuh15 schreef op 27-06-2006 @ 20:43 :
- yoghurt en vla enzo
- kaas voor op brood
- sultana's of iets?

En, ikweet niet of je er op gelet heb natuurlijk, maar weet je of er ook calorieen op aangegeven staan?

Heel erg bedankt!
Brood is niet voorgesneden, ik vond het brood ook vies. Meestal at ik een soort pistoletjes (zo heet dat toch )

Kaas is er wel, weet niet of het lekker is omdat ik het zelf niet eet. Sultana's weet ik niet, maar je hebt er wel genoeg koekjes enzo.. dus misschien ook wel sultana achtige dingen.

Yoghurt zal er wel zijn, maar dat weet ik ook niet omdat ik dat dus ook niet eet.

Calo's worden volgens mij niet overal op aangeven, voor zover ik me kan herinneren. Iig niet zoals hier.

Maar niet te veel zorgen maken om het eten hoor, het is echt wel goed eten daar.. genoeg fruit en groente etc.
Oud 27-06-2006, 22:45
Verwijderd
Het eten in Tsjechie is goddelijk! Ik heb nog nooit ergens zo met plezier uit eten geweest!
Ik kan de knedliki met goulash aanraden. Ze hebben er geen gewoon brood, alleen rohliki. Dat zijn een soort langgerekte dunne pistoletjes, soms met zoutkorrels of maanzaad. Erg lekker.
Ze hebben heerlijke pruimenjam en vruchtenthee, vooral het merk "Zlaty Salek" is goed. Ook de vruchtensappen zijn erg lekker, bv bosaarbei, en andere bessenmixen.

Voor de rest is het eten in elk land weer anders, dat kan meevallen of tegenvallen. Hangt allemaal af van je eigen smaak en gewoonte. Tsjechie is naar mijn mening heel positief, maar ze hebben er geen hagelslag of drop. De typische dingen van je eigen land vind je nooit terug in een ander land. Dat is niets om je zorgen over te maken, het juist leuk om een andere keuken te ontdekken! Tenzij je natuurlijk voedselallergieen of problemen hebt
Oud 28-06-2006, 06:46
ikkuh15
ikkuh15 is offline
thanx voor de antwoorden!
Het brood maakt mij echt zenuwachtig Ik moet thuis altijd precies 1 soort volkorenbrood hebben van dezelfde soort grootte enzo..
En ik ga denk ik veel van thuis meenemen: keukenweegschaal, gewone weegschaal, margarine, vruchtnhagel, volkorencrackers, bammetjes en sultana's....is zowat de hele auto al vol
Oud 28-06-2006, 09:13
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 27-06-2006 @ 23:45 :
Het eten in Tsjechie is goddelijk! Ik heb nog nooit ergens zo met plezier uit eten geweest!
Ik kan de knedliki met goulash aanraden. Ze hebben er geen gewoon brood, alleen rohliki. Dat zijn een soort langgerekte dunne pistoletjes, soms met zoutkorrels of maanzaad. Erg lekker.
Ze hebben heerlijke pruimenjam en vruchtenthee, vooral het merk "" is goed. Ook de vruchtensappen zijn erg lekker, bv bosaarbei, en andere bessenmixen.

Voor de rest is het eten in elk land weer anders, dat kan meevallen of tegenvallen. Hangt allemaal af van je eigen smaak en gewoonte. Tsjechie is naar mijn mening heel positief, maar ze hebben er geen hagelslag of drop. De typische dingen van je eigen land vind je nooit terug in een ander land. Dat is niets om je zorgen over te maken, het juist leuk om een andere keuken te ontdekken! Tenzij je natuurlijk voedselallergieen of problemen hebt
Idd de pistoletjes zijn erg lekker we nemen ook altijd wat mee naar huis om in te vriezen

Ow ja, het kraanwater was niet te drinken (komt misschien omdat we vakantiehuisjes met een waterput hadden, en meestal in het buitenland drinken mensen alleen fleswater) Dus veel fleswater inslaan

Hmm Zlaty Salek komt me erg bekend voor..
Oud 28-06-2006, 09:15
Verwijderd
Citaat:
ikkuh15 schreef op 28-06-2006 @ 07:46 :
Het brood maakt mij echt zenuwachtig Ik moet thuis altijd precies 1 soort volkorenbrood hebben van dezelfde soort grootte enzo..
En ik ga denk ik veel van thuis meenemen: keukenweegschaal, gewone weegschaal, margarine, vruchtnhagel, volkorencrackers, bammetjes en sultana's....is zowat de hele auto al vol
Komt wel goed hoor, ik vind dat soort dingen ook altijd moeilijk, dus ik snap echt precies waar je het over hebt. Maarre hoe lang ga je op vakantie eigenlijk?
Oud 28-06-2006, 21:24
golden brown
golden brown is offline
oh my god.
je neemt zoveel mee?
hoe lang ga je op vakantie?
Oud 28-06-2006, 21:46
Aline17
Aline17 is offline
Wtf moet je met een weegschaal?
Als ik je posts zo lees dan let je veel te veel op de calorieën
In Tsjechië hebben ze vast ook prima eten, dus zal wel goedkomen he
Oud 28-06-2006, 22:26
Debbelien
Debbelien is offline
Het eten wat de 'echte Tsjechen' eten vond ik niet te eten. Ik heb bij een gastgezin gelogeerd, en ik kreeg zure thee En verder kreeg ik brood met schnitzel in keukenpapier gewikkeld. En daar kwam ik dan pas achter toen het enorm begon te stinken. Het is dat ik het niet zou willen opeten, maar anders zou ik het keukenpapier er nog met moeiten hebben moeten afkrabben Geen succes dus
Oud 28-06-2006, 22:45
Verwijderd
Citaat:
Aline17 schreef op 28-06-2006 @ 22:46 :
Ze eet heel strikt volgens een eetlijst en het idee dat ze daar misschien gedwongen van af moet wijken omdat ze op vakantie gaat maakt haar zenuwachtig.
Niets om voor te rologen lijkt me zo.

@Ikkuh: neem alle voorzorgmaatregelen die nodig zijn om ontspannen op vakantie te kunnen, al neem je drie keukenweegschalen mee, het is het waard
Oud 29-06-2006, 08:36
Verwijderd
Citaat:
Aline17 schreef op 28-06-2006 @ 22:46 :
Fijne reactie als iemand zo dr best doet. Natuurlijk komt het goed, voor haar eigen gemoedsrust mag ze zich best voorbereiden.

Ikkuh; ik neem ook vanalles mee en ik heb al uitgezocht wat voor soort sultana's ze op vakantie hebben. Hihi, het liefst neem ik een Albert Heijn mee op vakantie.
Oud 29-06-2006, 08:53
Mara
Mara is offline
Citaat:
ikkuh15 schreef op 28-06-2006 @ 07:46 :
Meid, ik weet dat je ermee zit, maar als je dit zo blijft doen schiet je nog niet op. Probeer gewoon normaal vakantie te houden en niet alles krampachtig af te gaan wegen, daar schiet je niks mee op.
Oud 29-06-2006, 08:57
Sjoerd
Sjoerd is offline
je kan ook overdrijven..
Oud 29-06-2006, 09:14
Bloem
Bloem is offline
Ik denk dat dit topic maar even dicht gaat, de meeste antwoorden zijn wel gegeven en met antwoorden als 'je kunt ook overdrijven' schiet ze niets op, ook al zijn die antwoorden wel begrijpelijk.

ikkuh15, als je het topic liever weer open hebt moet je maar even PM-en
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten