Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2006, 10:37
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Hey, mijn pc boot niet meer.

Als ik hem aanzet gaan de fan's wel draaien, maar hij reageert verder niet (monitor gaat niet aan en de lampjes van mijn toetsenbord en muis branden niet).
Nu zie ik wel, als ik hem "aan" zet, dat de lampjes aan de voorkant van de pc (de rode en groene) knipperen. De pc lijkt aan, maar is het niet, ik kan niet kijken wat er fout is omdat ik geen beeld en invoermogelijkheden heb. In het boekje van de pc staat niets over deze knipperende verschijning dus heb ik er maar een filmpje van gemaakt:
filmpie van lampjes aan voorkant (231Kb)

Wat ik al heb geprobeerd:
-opstarten zonder grafische kaart (deze was primary suspect na problemen in het verleden)
-opstarten met andere RAM modules
-booten met floppy
-booten met CD/DVD

Ik heb een beetje rondgezocht hier op het forum en zie dat het de voeding kan zijn of de harde schijf.
Mijn vraag is nu waar het nou foutgaat in mijn pc: hij lijkt niet eens de normale checks af te gaan omdat ik geen enkel piepje hoor.
Ook hoor ik altijd als ik hem start dat hij de floppy en CDdrives bekijkt voor bootable stuff, maar dat doet hij nu ook niet helaas.
Ik wil het niet toegeven, maar ik ruik iets dat verdacht veel lijkt op schroeilucht van plastic. Kan het zijn dat mijn voeding de geest heeft gegeven en gelijk alles maar gefrituurd heeft of is dat maar een fabeltje?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Oud 27-06-2006, 11:06
J-roenn
J-roenn is offline
sowieso hebben de meeste voedingen ( zelfs qtech en sweex meuk ) wel beveiliging tegen het slopen van andere hardware, maar de kans bestaat wel.

daar er ook nog lampjes branden en fannetjes draaien (?) denk ik niet dat het de voeding zal zijn, maar wil je het zeker weten dan zou je het moeten uitsluiten door een andere voeding te proberen...
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 11:08
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Dat was idd ook mijn idee, ik zal is kijken of ik er een kan ritselen bij iemand Maja, waar die schroeilucht nou vandaan komt Ik probeer te ruiken waar het vandaan komt, maar ik ben wat verkouden dus dat gaat niet zo goed
Oud 27-06-2006, 11:12
M@rco
M@rco is offline
Als je voeding de geest zou hebben gegeven zouden de fans waarschijnlijk ook niet gaan draaien; dan zou er gewoon helemaal niets gebeuren. Ik zou eerder het moederbord verdenken. Heb je die al eens goed bekeken en geïnspecteerd op zichtbare schade (doorgebrande componenten, verrotte elco's)?

En misschien nog wat systeemspecs?
Oud 27-06-2006, 13:17
Verwijderd
Als je verkouden bent en je denkt een schroeilucht te ruiken, zou ik dat voorlopig onderaan de lijst van verdachten zetten. Ik gok ook niet dat het je harde schijf is, aangezien hij dan nog wel via floppy of CD iets zou moeten kunnen booten.

Wat het wel is weet ik niet. Zou het misschien kunnen dat er een kabeltje of wat kaput is, waardoor er nog wel stroom naar de lampjes en de fan kan gaan, maar dat er voor de rest niets meer kan gebeuren?

Ik weet in ieder geval dat ik elke keer als je nickname zie, wil vragen of het 'King of them all' of 'King of the mall' is. Ik denk het eerste, maar hoop het laatste.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 14:26
M@rco
M@rco is offline
Koning van het winkelcentrum
Oud 27-06-2006, 18:48
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
@LUH-3417 & M@rco:

Tis idd koning van het winkelcentrum maar dan met uitzondering van de computerwinkels

mijn systeemspecs:

Cpu: AMD Athlon XP 2000+ @ 1696mhz
Geheugen: 2x 512MB DDR RAM kingston
Videokaart: ATI Radeon 9600 Pro Atlantis 128MB
Moederbord: nForce 2 K7N2G
Voeding: Premier (vaag merk ) typenummer LC-B300ATX
Harde schijven: 200GB Maxtor 8MB cache (Master)| 120GB Samsung 8MB cache
Sound: geen idee, kan t niet opzoeke nu ie t niet doet
Besturingsysteem: Windows XP Pro EN
Media: DVD-RW en CDRW
Netwerk: Netwerkkaart van 100mbit
Fans: 1x casefan achterin en natuurlijk een cpucooler

Voor de rest geen zichtbare schade qua gefrituurde chips of brandplekken, wel ruikbaar heb ik gemerkt. Mijn ma vroeg of ze kon helpen en ik heb haar laten ruiken en ze rook het ook

edit: more specs.
editedit: even more specs

Laatst gewijzigd op 27-06-2006 om 19:04.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 19:18
Wammus
Wammus is offline
Kan het niet zijn dat het baterijtje van je BIOS leeg is? Ik zou echt niet weten waarom maar ik heb dit probleem ook wel eens gehad en dat bleek de oplossing uiteindelijk.
Oud 27-06-2006, 19:30
M@rco
M@rco is offline
Wat misschien de moeite waard is, is om even een CMOS Clear te doen. Hoe dat precies gaat kun je in de handleiding van je moederbord vinden (en die kun je weer gewoon downloaden van de MSI website). Meestal moet je de batterij op je mobo eruithalen, een jumper verzetten, minuutje wachten, jumper terugzetten en de batterij er weer in. Dan worden alle BIOS-instellingen gewist en teruggezet naar de fabrieksinstellingen, misschien dat er op dat gebied iets mis is waardoor hij niet meer op kan starten.

Het is maar een gok, maar ik vind die knipperende lampjes zo typisch.
Oud 27-06-2006, 19:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kingofthemall schreef op 27-06-2006 @ 12:08 :
Dat was idd ook mijn idee, ik zal is kijken of ik er een kan ritselen bij iemand Maja, waar die schroeilucht nou vandaan komt Ik probeer te ruiken waar het vandaan komt, maar ik ben wat verkouden dus dat gaat niet zo goed
Ik had een dergelijk 'ziektebeeld' met mijn pc een tijd geleden en het bleek om een doorgebrand moederbord te gaan. Dat kan je herkennen als die ronde dingetjes die erop rechtop staan (ik meende dat ze elco's heten) erg ver bolgedrukt zijn in plaats van hun normale platte status.
Oud 29-06-2006, 11:07
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
T_ID schreef op 27-06-2006 @ 20:33 :
Ik had een dergelijk 'ziektebeeld' met mijn pc een tijd geleden en het bleek om een doorgebrand moederbord te gaan. Dat kan je herkennen als die ronde dingetjes die erop rechtop staan (ik meende dat ze elco's heten) erg ver bolgedrukt zijn in plaats van hun normale platte status.
elco's caps, condensators, allemaal 1 pot nat
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 19:58
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Hmm bedankt voor de tips allemaal, ik ga ze allemaal aflopen. Dat van het doorbranden vind ik nog steeds erg logisch, maar de lampies branden nog dus kan het ook iets anders zijn. Ik ga eerst maar eens die batterij eruit halen denk ik

Nogmaals bedankt voor de tips! Jullie horen t nog
Oud 03-07-2006, 11:05
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Ben ik weer

Na wat tests was het al vrij duidelijk, de voeding is kapot. Op alle draadjes staat constant 3Volt te weinig. Ik ga vanmiddag een nieuwe voeding kopen, deze met een A-merk ipv de voeding die erin zat. Jullie horen nog of alles is doorgebrand ofniet
Oud 03-07-2006, 11:38
Enlightenment
Enlightenment is offline

Tja, je hoeft geen 80 euro aan een voeding uit te geven, maar een vaag B-merk voor een mooi systeem vind ik echt zonde.
Oud 04-07-2006, 13:27
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Ok ik weet het nu helemaal niet meer
Ik heb een nieuwe voeding gekocht en die erin gezet. Heb op alles gelet, het voltage bijvoorbeeld

Nu zette ik de pc aan, deed ie niets, behalve diiduudiiduudiiduu piepen Ik snel maar uitzetten, want ik heb geen idee wat het betekent Het klonk in ieder geval niet goed. De fans draaiden en nu knipperden de lampjes niet, ze bleven nu constant aan. Nu heb ik de spanning nagemeten van mijn nieuwe voeding en die klopt helemaal op alle draadjes dus dat kan het niet zijn. Ook heb ik de spanning van het batterijtje die op het mobo zit nagemeten, ook helemaal ok.

Ook ruik ik nog steeds een schroeilucht als ik in de buurt van die pc kom. Ik heb de processor er toen maar eens uitgehaald en bekeken aan beide zijden. Helemaal niets ongewoons te zien. Ik denk toch dat er iets is doorgebrand, maar wat zou het dan kunnen zijn? Op mijn moederboard ook nog steeds niets te zien aan scheve elco's, of schroeiplekken. Ook de harde schijven zien er aan de buitenkant helemaal netjes uit. Wat zou het kunnen zijn? Iemand een idee?
Oud 04-07-2006, 13:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
Sluit iig alles even af wat niet noodzakelijk is, dus alleen:

voeding
moederbord
processor (met koeler)
geheugen
videokaart

Je moederbord gaat meestal piepen als je geheugen of videokaart niet in orde is. Dus check dat eens goed. Het beste zou je ook kunnen kijken hoeveel Watt je voeding verbruikt, door gebruik van een AC amperemeter. Als het totale verbruik hoger is dan redelijkerwijs verwacht mag worden van je systeem, kan het zijn dat een condensator of ander component niet goed functioneert. Dat heb ik een keer gehad met een ouder bordje.

Laatst gewijzigd op 04-07-2006 om 13:38.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 14:06
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Ik heb mijn pc opgestart alleen met
voeding
moederbord
processor (met koeler)
geheugen
videokaart
(wat jij net zegt) en ook een keer zonder videokaart, de kaart eruit en het scherm aangesloten op de analoge uitgang van het moederboard
maar hij geeft geen enkel teken van leven, geen piepjes iig, alleen de cpufan die draait en de lampjes aan de voorkant van de pc die branden

Ik zal dat van die meter wel ff aan mijn pa vragen die kan dat als de beste Zal wel ff moeten wachten tot ie thuis is, maar dat gaat vanzelf hehe

Waar moet dan een condensator niet goed zijn? op het moederboard of in de voeding zelf?

Weet jij toevallig ook wat dat diiduudiiduu betekende?
Oud 04-07-2006, 14:08
M@rco
M@rco is offline
Dan lijkt het me toch dat je moederbord de geest heeft gegeven. Veel MSI bordjes hebben zo'n module erbij met 4 LEDjes erop, heb jij dat niet ook toevallig aan de achterkant zitten? Daarmee kun je zien waar in de opstartprodecure het precies misgaat.
Oud 04-07-2006, 14:19
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Ja ik heb zon module!! Helemaal vergeten dat dat ding meldingen geeft xD Ik ga meteen kijke wat hij me te melden heeft!

Dankuzeerhartelijk
Oud 04-07-2006, 14:23
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Kingofthemall schreef op 04-07-2006 @ 15:06 :
Ik heb mijn pc opgestart alleen met

Weet jij toevallig ook wat dat diiduudiiduu betekende?
dat betekent dat je aan de kant moet gaan want dan komt er brandweer/ambulance/scotoe langs met sirenes aan...
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 14:27
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 04-07-2006 @ 15:23 :
dat betekent dat je aan de kant moet gaan want dan komt er brandweer/ambulance/scotoe langs met sirenes aan...
dat is taatuutaatuu, wel bijve opletten hoor

maja nu verder met mijn probleem:

Uit de code kon ik afleiden wat er aan de hand is:

Uit het boekje:
Testing onboard memory size. The D-LED will hang if the memory module is damaged or not installed properly.

Gaat dit over de interne geheugenbanken of over een of andere chip die op het moederboard vastzit? Het woord 'onboard' brengt me in verwarring
Oud 04-07-2006, 14:38
M@rco
M@rco is offline
Nee, dat gaat over je RAM geheugen. Maar aangezien je ook al andere hebt geprobeerd lijkt me dat een beetje raar.
Oud 04-07-2006, 14:42
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
M@rco schreef op 04-07-2006 @ 15:38 :
Nee, dat gaat over je RAM geheugen. Maar aangezien je ook al andere hebt geprobeerd lijkt me dat een beetje raar.
Ja, daarom ben ik ook een beetje flabbergasted Ik haal de eerste en tweede er wel uit en doe de tweede in het eerste slot en laat de eerste weg. Tis wat ingewikkeld,m aar ik snap het nog

edit: Wajo ik moet wel zegge dat deze geheugenbank nogal verbrand ruikt Ik zie er niets bijzonders aan ofzo
Oud 04-07-2006, 15:03
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
ohoh, dit is de module uit het tweede slot:

Is de eerste ook zeker kapot nu, want daaraan zie ik niets... Ze ruiken beiden nogal naar brand dus ik heb geen hoop
Oud 04-07-2006, 15:06
J-roenn
J-roenn is offline
srry verkeerd gelezen.....

je kan trouwens toch gewoon proberen of die geheugen module het nog doet.

wat is dat trouwens voor smurrie erop ? koelpasta ofzow of is er iets gexplodeerd/lek ?

probeer sowieso voordat je die module probeert het slot schoon te krijgen met het 1 of ander....

Laatst gewijzigd op 04-07-2006 om 15:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-07-2006, 15:10
M@rco
M@rco is offline
Hm, dat is niet zo mooi. Misschien dat inderdaad je voeding kapot was en er een spanningspiek is geweest waardoor nu je geheugen gefrituurd is? Maar als ie het met andere modules ook niet doet, dan zal ook je moederbord wel gesneuveld zijn.
Oud 04-07-2006, 15:37
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
HAHA nee tis geen koelpasta, was het maar zo dan had ik het er nog af kunnen halen en was er niets aan de hand Dit is een brandplek, het RAMslot is ook zwart op die plek

Ik hoop dat er met die spanningspiek geen andere delen beschadigd zijn, zit net een nieuwe HD in en de DVDbrander is ook redelijk nieuw
Oud 04-07-2006, 15:42
M@rco
M@rco is offline
Als het geheugenslot ook zwart is dan kun je het moederbord denk ik wel weggooien. De harde schijf en brander kun je wel even in een andere PC testen, toch?
Oud 04-07-2006, 15:50
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Dat ga ik ook doen, ga deze week even bij iemand langs Ik hoop dat alles het nog doet, mn gitaarversterker is laatst ook kapot gegaan namelijk
Oud 04-07-2006, 17:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je had toch twee modules? Doe die 'goede' module dan eens in een ander slot, die geen zwarte plek heeft.

Je kunt overigens dat zwarte van je geheugenmodule schrapen, met iets scherps.
Oud 04-07-2006, 17:58
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Ik ben bang dat ie dan ook doorbrand Dan heb ik helemaal niets meer Doet die module het btw weer als ik dat eraf geschraapt heb? Zou wel cool zijn!
Oud 04-07-2006, 18:47
M@rco
M@rco is offline
Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk, die schroeiplek komt niet uit de lucht vallen Daar heeft gewoon veel teveel spanning opgestaan.
Oud 04-07-2006, 23:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 04-07-2006 @ 19:47 :
Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk, die schroeiplek komt niet uit de lucht vallen Daar heeft gewoon veel teveel spanning opgestaan.
Mwah ik heb genoeg modules weer aan de praat gekregen door het zwarte er vanaf te krassen.

Maar kan niks verzekeren natuurlijk.
Oud 05-07-2006, 08:45
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Hoe cool is dat! Ik ga het wel even proberen
Oud 07-07-2006, 10:32
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Het werkt niet, op de onderkant van de module zitten van die gouden streepjes, en daarvan zijn er een aantal compleet weggesmolten. Ik moet er nu eigenlijk wel om lachen, het ziet er zo droog uit

Ik heb een aantal onderdelen uit de pc getest op een andere pc, en ze deden het nog, dus de schade lijkt beperkt tot het RAM
Oud 07-07-2006, 12:35
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Kingofthemall schreef op 07-07-2006 @ 11:32 :
Het werkt niet, op de onderkant van de module zitten van die gouden streepjes, en daarvan zijn er een aantal compleet weggesmolten. Ik moet er nu eigenlijk wel om lachen, het ziet er zo droog uit

Ik heb een aantal onderdelen uit de pc getest op een andere pc, en ze deden het nog, dus de schade lijkt beperkt tot het RAM
en mobo ?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 08:37
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Het slot waar de doorgebrande module inzat is ook verbrand. Niet voor 100% natuurlijk, maar hij doet het iig niet meer lijkt me
Oud 14-07-2006, 22:01
johann
johann is offline
hallo ik heb precies het zelde probleem. ik heb ook een msi mobo alleen mijn werkgeheugen is nog goed en niks is door gebrand alleen de chip op mijn mobo word gigantisch warm en ik denk dat de chip is door gebrand. Maar ik weet het niet zekker misschien is mijn cpu wel door gebrand alleen daar heb ik geen brandsporen gezien. Eerst dacht ik ook aan mij voeding omdat toen ik hem heb open gemaakt er een verbrand stukje plastic in zat. maar heb daarna een ander voeding gebruikt maar het zelfde verhaal wel de fan's gaan draaien maar veder niks. Ik ga nu weer mijn oude voeding aan sluiten en kijken wat die 4 lampjes zeggen.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 23:39
johann
johann is offline
ik ben even de 4led's achter me pc weze checke en ben er achter gekomen dat me cpu kapot is hij geeft namelijk 4 rode lampjes wat betekent
-The D-LED will hang here if the processor is damaged or not installed properly.
Kapot dus.
Kingofthemall welke code gaf jou led's aan????????????
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten