Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Wie wint de verhalenwedstrijd?
Eind der tijden 0 0%
Één nacht in Berlijn 5 20.83%
Mijn land is mijn land niet meer 2 8.33%
Eenmaal andermaal 2 8.33%
Vuurverleden 1 4.17%
Vurige liefde 2 8.33%
Oefen, doorgrond, begrijp en geef door 2 8.33%
Het is een kwaad dat fluistert 0 0%
Rondje om de wereld 3 12.50%
Diathermane 3 12.50%
Réveille 4 16.67%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-06-2006, 19:50
the Delicious
Avatar van the Delicious
the Delicious is offline
Ik ga ook niet stemmen.
Ik kon gewoon écht niet kiezen tussen drie verhalen, dus ik hoop dat jullie het me vergeven als ik probeer uit te leggen waarom.
Het commentaar is dan wel niet zo uitgebreid, maargoed.

En, voordat ik begin:
Ik hoop dat ik niet te bot/negatief overkom met mijn commentaar op verhalen. Natuurlijk is het leuk dat iedereen heeft meegedaan. Het was gewoon leuk om al die verhalen te lezen, ook de verhalen die ik minder goed vond dan de verhalen die ik beter vond.

Eind der Tijden:
Ik vind het een beetje een vaag verhaal, de relatie met het schilderij kan ik niet echt vinden. Ik kreeg eerder beelden in mijn hoofd van een ijstijd dan van iets met vuur. Daardoor is het verhaal wel weer origineel natuurlijk.

Een nacht in Berlijn:
Een erg mooi verhaal, het spreekt me zeker aan. De slotzin vind ik heel goed, en slotzinnen geven bij mij vaak de doorslag. Ik vind het alleen een beetje jammer dat er heel erg duidelijk wordt verwezen naar een schrijfwedstrijd, en daarom zou dit verhaal toch geen kans hebben op mijn stem, als ik al zou stemmen.

Mijn land is mijn land niet meer:
Eigenlijk vind ik het onderwerp best wel goed, al doet het me aan 'de rijstmoeder' denken. De uitwerking vind ik dan helaas weer wat minder. Verder mis ik er iets van cultuur in, al is dat natuurlijk wel erg moeilijk om zelf te schrijven.

Een maal ander maal:
Erg origineel, niet moeilijk te volgen en leuke zinnen. De kleine 'hoofdstukjes' vond ik in het begin wel wat verwarrend, maar uiteindelijk was het erg leuk om te lezen, en maakte die kleine stukjes het alleen maar makkelijker. Het einde vond ik goed afgewerkt. En het is natuurlijk altijd een pluspunt als een verhaal je zo ver krijgt dat je hardop moet lachen.

Vuurverleden:
Van de titel had ik heel veel verwacht, maar dan wel totaal iets anders dan de uitwerking. De titel was daarbij overigens wel duidelijk, maar ik had ergens op gehoopt wat me zou verrassen. Sommige stukjes zijn erg onrealistisch, terwijl dat volgens mij niet de bedoeling was.

Vurige liefde:
Van de titel had ik, in tegenstelling tot vuurverleden, weinig verwacht. Toen ik begon te lezen kon ik mijn vooroordelen wel snel over boord gooien, want ik vond dit echt heel erg fijn lezen. Goede uitwerking, duidelijk verhaal, mooi geschreven. De afwisselende stukken hielden het stuk overzichtelijk. En omdat ik de kopjes al had gelezen bleef ik nieuwsgierig. Dit was 1 van de 3 waardoor ik niet kon kiezen…

Oefen, doorgrond, begrijp en geef door:
De titel deed me denken aan een liedje… Dit verhaal behoort niet tot mijn favorieten omdat ik het te langzaam vond gaan en omdat het me gewoon niet zo aansprak. Niet mijn stijl, denk ik.

Het is een kwaad dat fluistert:
Over dit verhaal had ik al veel positief commentaar gehoord en ik was dus ook benieuwd wat ik aan zou treffen. Het begin vond ik nog wel leuk, en het is ook zeker niet slecht geschreven, maar ik kreeg al snel Harry Potter beelden in mijn hoofd die ervoor zorgde dat ik niet op dit verhaal wil stemmen.

Rondje om de wereld:
Hoewel er best mooie stukjes in zitten is dit te vaag. Ik heb wel het idee dat er wat achter zit, maar ik kan maar niet ontdekken wat, al wil ik dat wel. Dat irriteert me. Ook heb ik het idee dat het niet bij één verhaal blijft, dat er dingen ingegooid zijn die er niet horen en dat het daarom nog onduidelijker wordt.

Diathermane:
Oh, dit is een leuk verhaal! De zinnen zijn fijn. Ook al weet ik niet waar het nou precies over gaat en wat er gebeurt houd ik m'n aandacht erbij. Eigenlijk interesseert het me ook weinig waar het uiteindelijk echt over gaat, want het leest gewoon lekker door. Nummer 2 die het me onmogelijk maakte te stemmen.

Réveille:
Mijn eerste gedachte: <3.
Dit is lief, echt zo'n verhaal dat je gevoel aanspreekt.
Naar mijn mening dan wel niet het verhaal dat het beste geschreven is, maar het is wel een fijn verhaal, en daarom zou ik mijn stem eigenlijk in 3en moeten kunnen delen.
__________________
Zolang mensen mensen blijven, zijn leven en dood hetzelfde
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2006, 10:52
Verwijderd
Citaat:
Kerboga schreef op 24-06-2006 @ 18:51 :
Ik vraag het me af of hij ze überhaupt wel gelezen heeft, buiten zijn eigen verhaal dan.
Nog niet alles, maar gezien ik nu geen zin heb om te kiezen uit verhalen, is daar ook geen haast bij.

@ Vogelvrij: Van mij mag je, maar dat maakt mijn stem wel ongeldig en dat zou jammer zijn voor deze wedstrijd.

@ flyaway: Heb nu andere dingen aan mijn hoofd dan alle verhalen te lezen en daar uit te moeten kiezen. Ik kom hier sowieso niet zo vaak meer.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 14:03
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Grimm schreef op 25-06-2006 @ 11:52 :
Nog niet alles, maar gezien ik nu geen zin heb om te kiezen uit verhalen, is daar ook geen haast bij.

@ Vogelvrij: Van mij mag je, maar dat maakt mijn stem wel ongeldig en dat zou jammer zijn voor deze wedstrijd.

@ flyaway: Heb nu andere dingen aan mijn hoofd dan alle verhalen te lezen en daar uit te moeten kiezen. Ik kom hier sowieso niet zo vaak meer.
Zeer jammer, ja.

Verder vind ik het schandalig dat Het is een kwaad dat fluistert nog geen stemmen heeft.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 18:16
Verwijderd
Ik ben heel hard mijn best aan het doen alles te lezen en van commentaar te voorzien. Het schiet nog niet heel erg op, maar ik denk dat het wel afkomt. Er zitten zeker mooie exemplaren tussen!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 20:41
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ja ik moet ook nog stemmen. Morgen ga ik het eindelijk doen. *besluit neemt*
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 13:57
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Ik twijfel ook een beetje tussen drie verhalen. Naar dit, ze zijn alledrie goed genoeg om mn stem te krijgen.

Mijn oordeel zal uiteraard (net als mn verhaal zelf) op het laatste moment ingeleverd worden. We moeten natuurlijk niets overhaasten.
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 15:15
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb al gestemd, maar ik weet even niet meer welke het nou was.. Eén nacht in Berlijn of Réveille. Ik vond ze in ieder geval allebei erg mooi!

Edit: Het was Réveille.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 09:45
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Kort commentaar, ik wilde stemmen maar niet zonder te vermelden welke. Ik ga niet (zoals ik andere keren deed) grondig het verhaal doornemen met verwijzingen naar alinea’s en stukken citeren, omdat ik nu zelf ook heb meegedaan. Dan komt mijn verhaal er teveel uit en merk ik te sterk hoe zwak mijn ingestuurde exemplaar is

Eind der tijden
Nogal vaag gedoe met die muntjes, snap het niet helemaal. Op zich wel leuk idee, het einde van het heelal betreden. Beetje jammer van het einde.

Één nacht in Berlijn
Niet echt mijn favoriet. Wel komt het psychopathische goed over, als dat de bedoeling was. Maar niet echt mijn stem waard, vind ik.

Eenmaal andermaal
Snap deze niet, door de nummertjes erboven. Zijn dat andere personen tegelijkertijd? Of is I en I op dezelfde tijd door anderen? Niet helemaal duidelijk. Wel leuk dat er als thema ‘schilderij’ in zit, veel verhalen hebben als thema ‘vuur’. Zit er een beetje in, maar dat is meer om de sfeer van het schilderij erin te verwerken, denk ik.

Vuurverleden
Sterk verhaal, maar ik snap het niet 100%, wel bijna helemaal. Prettige onderbreking, het is minder columnachtig geschreven, meer echt als verhaal, soort klein boek. Misschien ga ik hier op stemmen.

Vurige liefde
Leuk de woorden erboven, maar in het begin sterker dan later.
Heel goed verhaal, maakt een kans op mijn stem.

Oefen, doorgrond, begrijp en geef door
Het schilderij en het vuur zit er in verwerkt, in een betere verhouding dan bij pure vuur-verhalen. Had beter gekund. Het begint goed, maar het wordt steeds minder. Jammer, krijgt mijn stem niet.

Het is een kwaad dat fluistert
Toch even citeren: “Het zal je bezuren” fluisterden de bomen. Geweldig, die soort personificatie. Maakt een hoop goed. Verder niet heel tevreden over, maar door die ene zin toch kans op mijn stem.

Rondje om de wereld
Onderbroken door cursieve gedeelten, net als bij ‘oefen…door’. Ook in de vorm van VO5, apart.
Heel goed geschreven, spreekt me aan als ik het lees. Letterlijk en figuurlijk goedzo.
Ga denk ik op deze stemmen.

Diathermane
De eerste keer dat ik de verhalen las was deze een van mijn favorieten, maar nu vind ik andere toch beter. Komt ook beetje psychopathisch over, goed gedaan. Hm, misschien toch op stemmen…

Réveille
Geluk voor de auteur, ik vind seizoenen meestal een pluspunt in verhalen. Goed geschreven, maar ik kon mijn aandacht er niet goed bijhouden.


Ok nu wordt het kiezen, lastig. Kanshebbers: vuurverleden, vurige liefde, het is een kwaad dat fluistert, rondje om de wereld, diathermane.
Ik streep de derde af, die ene zin kan niet op tegen alinea’s vol goede zinnen. Vuurverleden ook weg, als ik echt moet kiezen. Nog drie over. Vurige liefde ook weg, door het afzwakken.
Ik stem op ‘rondje om de wereld’ , omdat deze er toch uitspringt, ondanks de gelijkenissen met andere verhalen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 17:32
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Laatste stemdag
Wel stemmen he
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 17:35
Verwijderd
Citaat:
flyaway schreef op 28-06-2006 @ 18:32 :
Laatste stemdag
Wel stemmen he
wow, nu al. Uhmz, oké, nog even snel de laatste verhalen lezen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 18:53
Verwijderd
Zo. Hier eindelijk mijn kritieken. Over het algemeen vond ik het goede verhalen. Erg leuk dat de meeste mensen de opdracht zo goed gevolgd hebben.
NB: De kritiek die ik geef (ik geef toe, soms ben ik érg streng, but, that's me) is nooit tegen de schrijver/schrijfster gericht, maar gaat uitsluitend over het verhaal. En niet alles waar ik een verhaal op het beoordeeld, heb ik ook opgeschreven, dat was iets té veel werk.

Eind der tijden
De schijver wil te veel vertellen met véél te weinig woorden. Waar is de samenhang? Waar is de opbouw? Wat heeft het begin in he-mels-naam met het einde te maken? Ik vond het niet prettig om te lezen, het is te veel met dezelfde zinsconstructies geschreven, (ik zag zus, ik deed zo, dit gebeurde mij...), te hak op te tak en wat mij betreft gewoon niet boeiend. Wél vind ik dat je het schilderij goed verwerkt hebt.

Één nacht in Berlijn
Een heel goed verhaal. Het loopt niet altíjd lekker maar is erg fijn om te lezen. Wederom een goede verwerking van de opdracht. Soms iets te langen beschrijvingen van wat de hoofdpersoon vind, maar geen heel erg storende dingen. Vooral de sfeerbeschrijving door het hele verhaal heen vind ik goed gelukt. Kanshebber.

Mijn land is mijn land niet meer
Een goede poging, maar ik vind het niks. Het meest heb ik me gestoord aan de gebrekkige documentatie. Tip voor de schrijver/-ster: wanneer je schrijft over iets wat je niet zelf hebt meegemaakt en waar je al moeite mee hebt het je in te beelden: zorg dat je op een andere manier achtergrondkennis over je onderwerp verzameld. Het hele verhaal komt gewoon ongeloofwaardig over omdat je niet weet waar je over schrijf (en dan bedoel ik de situatie in (Afrikaanse)oorlogslanden én de psychologische kant). Verder vond ik het taalgebruik kinderachtig simpel. Te veel punten waar komma's horen, sowieso te korte zinnen. Er wordt véél te veel uitgelegd en te weinig (of zelfs helemaal niet) afgewisseld qua manier van vertellen (enkel ''ik deed dit, ik zag dat en liep zo''.) Tenslotte vind ik het verhaaltje tamelijk cliché en had de verwerking van het schilderij (hoewel ik snap het als inspiratie is gebruikt) wat duidelijker mogen zijn.

Eenmaal andermaal
Helemaal leuk. Fijn taalgebruik, vlot lopende zinnen. De afwisseling tussen de personages vind ik heel leuk gedaan, het duurde even voor ik in de gaten had hoe het zat, maar het maakt het een verrassend verhaaltje. De opdracht is natuurlijk prachtig verwerkt. Niks op aan te merken, kanshebber voor mijn stem.

Vuurverleden
Een góed lang verhaal wil ik graag lezen, een lang verhaal dat alleen maar meer gaat vervelen niet. Het spijt me, ik heb het niet afgelezen, maar heb wel al een oordeel klaar. Positief is dat het schilderij goed als kapstok is gebruikt. Minder prettig vond ik het terugkeren van stééds dezelfde woorden, synoniemen gebruiken is fijner. Ook wordt de naam van de hoofdpersoon te vaak genoemd. Iets dat in een ander verhaal ook al voorkwam, maar hier wel heel erg irritant was: cijfers onder de twintig altijd voluit schrijver en dus niet als 1, 2, 3. Ik denk dat deze schrijver een rijke fantasie heeft en hele verhalen uit zijn/haar mouw kan schudden, maar nog wel wat verhaaltechnische oefening kan gebruiken. Erg geloofwaardig vond ik het trouwens ook niet, maar dat kan aan mij liggen.

Vurige liefde
Indrukwekkend. Ook al niks op aan te merken, behalve dat er soms wat veel simpele zinnetjes tussenstaan en het (daarom) niet altijd even vlot leest. Het verhaal kon me echt boeien, ondanks dat er eigenlijk niet zo heel veel gebeurd. Zeer zeker een kanshebber voor mijn stem.

Oefen, doorgrond, begrijp en geef door
Geweldige titel, minder leuke tekst. Aan ene kant vind ik het heel wat, omdat de vorm me erg aanspreekt en er een boel hele mooie zinnen inzitten. Aan de andere kant vind ik het niks, omdat het verhaal zelf me geen moment (nou ja, het begin wel) écht kon boeien. Verder heb ik er weinig over te zeggen, het is oké, maar krijgt mijn stem niet.

Het is een kwaad dat fluisterd
Ik weet weinig te zeggen bij dit verhaal. Er zijn geen dingen die me bijzonder storen, maar ook geen die me bijzonder aanspreken. Ergens vind ik het wel goed, maar het springt er niet uit. Het is wel leuk hoe het ''verhaal'' een droom/nachtmerrie blijkt te zijn.

Rondje om de wereld
Ik vind het mooi, maar snap het geloof ik niet helemaal. De poëtisch toon spreekt me erg aan en van sommige zinnen werd ik helemaal blij, maar ik bleef het gevoel hebben dat het niet echt ergens heenging. Ik ben moe en te lui om het nog eens te lezen, maar ik mis ook de link met het schilderij.

Diathermane
Indrukwekkend. Mooi verwoord, knap taalgebruik. Soms wat warrig, hoewel dat misschien hoort en soms, vooral in het begin, vind ik het taalgebruik juist iets té. Maar zeker mijn complimenten, het verhaal boeit en verrast. Alleen de titel snap ik niet. Zeker een kanshebber.

Réveille
Mooi maar op een of andere manier erg degelijk. Ik heb er niet veel op aan te merken, maar tegelijkertijd vind ik het ook niet zo bijzonder. Het is goed geschreven, zit goed in elkaar, leest lekker weg en is nergens té, maar heel erg boeien kon het me dus ook weer niet.

Uiteindelijk moeten kiezen tussen Diathermane, Vurige liefde en Eenmaal andermaal en Één nacht in Berlijn. Lastig, lastig. Het is Diathermane geworden, waarom weet ik ook niet precies, het sprak me gewoon erg aan.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 19:17
Verwijderd
Stem vandaag nog, want morgen is het misschien te laaaaaaaat!

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 20:33
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
@ Quis: Jouw commentaar op Réveille verwoordt mijn gedachten erover precies.

En ik wil wel weten waarom Diathermane Diathermane heet, waar dat vandaan komt. Ik zat vast te ver met mijn theorie erachter. (a)
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 20:48
Verwijderd
Citaat:
Roosje schreef op 28-06-2006 @ 21:33 :
En ik wil wel weten waarom Diathermane Diathermane heet, waar dat vandaan komt.
Ik ook! Ik ook!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 21:28
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Eind der tijden:

Nee, dit is het niet. Ik vind het verhaal een beetje vreemd. Die muntjes en dan het einde van het heelal en dat perkament. Ik heb het gevoel of er informatie onbreekt, belangrijke informatie voor de samenhang. De zinnen zijn wel zo gemaakt dat het wel goed doorleest. Toch mist het verhaal echt iets. Dat er gekozen is voor een naam voor een persoon vind ik ook afbreuk doen aan het verhaal. Zonder naam was dat nog enigszins raadselachtiger gebleven en dat was misschien positiever geweest. Het verhaal is niet verschrikkelijk hoor begrijp me goed, maar toch geen kansmaker op mijn stem.

Eén nacht in Berlijn:

Mooi verhaal. Woorden als hemelwater vind ik toch mooi gevonden. Toch hapert het verhaal hier en daar een beetje als je het leest. Ook de verpersoonlijking van de vrouw door haar een naam te geven vind ik niet mooi. Maar verder ben ik toch zeer te spreken over dit verhaal, want er zijn delen die me toch wel iets doen. Volgens mij moet het wel gewoon ‘Eén’ zijn in de titel. Kanshebber op mijn stem.

Mijn land is mijn land niet meer:

De inleving in het verhaal kon beter, meer gevoelens hadden verwoord kunnen worden. Het is nu maar wat kaal. Het is redelijk geschreven en leest wel vlot door. Soms zijn de zinnen te kort. Het is verder niet extreem opvallend en het spreekt me niet erg aan. Geen kansmaker op mijn stem.

Eenmaal andermaal:

De functie van de cijfertjes snap ik niet helemaal, waarom ze ook weer terug naar één gaan, maar op zich is het wel handig omdat het zo overzichtelijker wordt. Vooral de wisseling van persoon is dan makkelijker te volgen. Het verhaal zit heel makkelijk in elkaar. Het schilderij zit er letterlijk in verwerkt, dat is wel apart vergeleken met de andere verhalen. Toch spreek dit verhaal me niet echt aan, geen kansmaker op mijn stem.

Vuurverleden:

Ik heb dit verhaal niet nog een tweede keer gelezen voor de beoordeling omdat ik wist dat ik dit toch geen beter verhaal zou gaan vinden. Het is nog teveel geschreven als een kinderboek, meer van die verhaaltjes die ik vroeger ook wel eens in de brugklas schreef. Het is niet erg geloofwaardig met wel redelijk wat fouten en tja, ik kan hier verder niet veel meer over gaan zeggen dan wat ik al heb gedaan, dat dekt de lading voor mij. Geen kansmaker op mijn stem.

Vurige liefde:

Leuk idee. Het is ook mooi uitgewerkt en het leest lekker door, op een paar korte zinnen na. De kopjes vind ik leuk, ooit, toen, anders enz. De schrijver heeft zich goed ingeleefd hoe iemand obsessief met vuur bezig kan zijn, zelf vind ik vuur maar eng. Ik vind het mooi dat het verhaal in de tweede persoon (?) is geschreven. Ja leuk, maakt wellicht een kans op mijn stem.

Oefen, doorgrond, begrijp en geef door:

Weer geschreven in de tweede persoon. Toch vind ik de cursieve delen een beetje vreemd, vooral de toon waarop het geschreven is stoort me, ook de delen tussen haakjes. Het verhaal boeit me toch niet zo, vrij jammer. De titel vind ik wel weer leuk. Toch is dit geen kansmaker op mijn stem.

Het is een kwaad dat fluistert:

Ik ben niet zo van de verhalen waar echt een duivelse macht oid meespeelt. Het doet me ook gelijk aan vroeger denken, doordat de mensen die offers leggen en nog echt in een die legende geloven. Het is redelijk geschreven, het leest wel door, hier en daar zitten er wat haken en ogen aan en zeker bij dat gesprek met de duivel wordt het minder. Dat het een soort van droom blijkt te zijn vind ik dan wel weer beter, dat geeft het toch weer een andere wending. Toch spreekt dit me niet genoeg aan om een kans te maken op mijn stem.

Rondje om de wereld:

Ik vind dit echt een ontzettend mooi verhaal. De schrijfstijl spreekt me erg aan maar vooral de dingen zoals kleuren en klanken die een soort van uitgebeeld worden. De vergelijkingen die er worden gemaakt zijn mooi. Toch is het verhaal een beetje vaag. De link die ik kan leggen met het schilderij is dat van die vuurspuwende draak waar de hoofdpersoon bang voor is en de jongen die veranderde (brandende handen, hij spuwde vuur). Als ik hier over na ga denken ga ik het wel begrijpen denk ik, maar daar ben ik nu niet voor in de stemming.

De vitrinekast en de fles wijn, je blaast de blaadjes uit de bomen. Eens moet die storm toch komen. Dit rijmt en dat vind ik storend.

Je had de wolken jouw naam horen fluisteren en voor mij de vallende sterren gevangen voor ze op de natte straatstenen vielen en verloren gingen. Deze zin viel me erg op want ik vind hem mooi. Daarna bedacht ik me dat ik als ik alles wilde laten weten dat wat ik mooi vond wel haast het hele verhaal kon gaan quoten.

De fouten zoals zant (zand) en dolhof (doolhof) storen me wel. Doolhof kan een typfout zijn, zant vind ik wel een grote fout. Het verhaal is vaag maar het is zo mooi dat het een grote kansmaker op mijn stem is.

Diathermane:

Mooie woordgebruik en mooie zinnen. We luisterden naar Doe maar en we zongen diepzinnig dronken in elkaar oren tot we doof werden van verlangen. Vind ik wel één van de mooiste zinnen die me gelijk al opviel. Het verhaal wisselt af tussen warrig en duidelijk. De zinnen die er tussen haakjes staan vind ik geen mooie toevoeging. Verder is het verhaal mooi uitgebeeld. Jammer van sommige foutjes. Toch spreekt het me niet zo aan.

Réveille:

Ik vind dit een mooi verhaal. Het leest lekker weg en het seizoenenidee is leuk. Ook het verlangen en hoe de liefde is beschreven is lief. Dat stukje over die liefdesbrief vind ik te cliché maar dat met de lege bank is wel weer lief. Het is mooi, echt mooi, alleen het heeft niet echt een hoogtepunt waardoor het verhaal er echt uitspringt. Kanshebber op mijn stem.




Uiteindelijk stem ik op Rondje om de wereld omdat deze er voor mij gewoon het meest uitsprong. Het is lief en heeft mooie vergelijkingen.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond

Laatst gewijzigd op 28-06-2006 om 21:41.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 11:42
Verwijderd
niet gelezen niet gestemd

maar om d eeen of andere reden zit titel van berlijn in mn hoofd

als ik had nmeegedaan, ging het btw over menstruatie en de periode erom heen en kramp

edit: ik zie dat die van Berlijn ook nog eens voorstaat goed intuïtie heb ik
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 19:17
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Gefeliciteerd Schrijver van Eén nacht in Berlijn. Behalve als je heel veel valse stemmen hebt natuurlijk.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 21:50
Kerboga
Kerboga is offline
Citaat:
Roosje schreef op 29-06-2006 @ 20:17 :
Gefeliciteerd Schrijver van Eén nacht in Berlijn. Behalve als je heel veel valse stemmen hebt natuurlijk.
Same en dat laatste zal wel niet.
__________________
Just living my reality
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 09:11
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Gefeliciteerd!

En mag ik nu uit gaan leggen waar de naam voor staat?
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 09:34
the Delicious
Avatar van the Delicious
the Delicious is offline
Ja, gefeliciteerd!
__________________
Zolang mensen mensen blijven, zijn leven en dood hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 09:38
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Rita Pavlovic schreef op 30-06-2006 @ 10:11 :
Gefeliciteerd!

En mag ik nu uit gaan leggen waar de naam voor staat?
Heb jij Diathermane geschreven?

Leg uit!
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 09:45
Kerboga
Kerboga is offline
Citaat:
Rita Pavlovic schreef op 30-06-2006 @ 10:11 :
Gefeliciteerd!

En mag ik nu uit gaan leggen waar de naam voor staat?
Heel stiekem had ik al verwacht dat hij van jou zou zijn en vraag me niet waarom.
__________________
Just living my reality
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 10:55
the Delicious
Avatar van the Delicious
the Delicious is offline
Citaat:
Rita Pavlovic schreef op 30-06-2006 @ 10:11 :
Gefeliciteerd!

En mag ik nu uit gaan leggen waar de naam voor staat?
Citaat:
Kerboga schreef op 30-06-2006 @ 10:45 :
Heel stiekem had ik al verwacht dat hij van jou zou zijn en vraag me niet waarom.
Ik ook. En ik weet wél waarom.
Je zei dat je op het laatste moment zou gaan stemmen, net zoals je op het laatste moment had ingestuurd. De verhalen zijn op volgorde van insturen geplaatst, ik weet wie de laatste schreef.
En met dat in mijn hoofd paste het wel bij wat ik eerder van je gelezen heb.

En leg maar uit ja, want ik ben wel benieuwd, al heb ik er niet heel lang overnagedacht, wat het moest zijn.

En verder vind ik dit dan ook nog wel een goed moment om mij te excuseren voor die vréselijke spellingsfouten. Waar ik die vandaan heb gehaald weet ik ook niet.

(Rondje om de wereld was dus van mij, en verder heb ik veel beter commentaar gekregen dan ik had verwacht *jubel*, ik denk dat ik een nieuw verhaal ga schrijven met de goede stukjes die erin zaten.)
__________________
Zolang mensen mensen blijven, zijn leven en dood hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 11:23
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Ik wil mij ook verontschuldigen voor al die spelfouten! Echt naar van me, sorry sorry sorry.

En:

Warmte is gedefiniëerd als de energie die als gevolg van een temperatuurverschil door een diathermane (warmtegeleidende) wand stroomt.

bron: wikipedia

ik vond het op de een of andere manier passen bij de gemoedstoestand van de hoofdpersoon. Hij heeft het koud, terwijl het dat in principe niet echt is. En ik vond de betekenis 'warmtegeleidend' daar helemaal bij passen: hij is op zoek naar warmte.
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 11:29
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
@ the Delicious: Dan heb ik jou & Rita Pavlovic omgedraaid in mijn lijstje-van-auteurs. Het complete lijstje was dit:

Eind der tijden
flyaway
Één nacht in Berlijn
Grimm.
Mijn land is mijn land niet meer
Jolyne (Susjo).
Eenmaal andermaal
Vogelvrij.
Vuurverleden
Anetj.
Vurige liefde
Kerboga.
Oefen, doorgrond, begrijp en geef door
Orpheus
Het is een kwaad dat fluistert
Tink*.
Rondje om de wereld
Rita Pavlovic.
Diathermane
the Delicious.
Réveille
Fayelinde.

. En ik weet van drie dat ik ze goed had.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 11:36
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Roosje schreef op 30-06-2006 @ 12:29 :
@ the Delicious: Dan heb ik jou & Rita Pavlovic omgedraaid in mijn lijstje-van-auteurs. Het complete lijstje was dit:

Eind der tijden
flyaway
Één nacht in Berlijn
Grimm.
Mijn land is mijn land niet meer
Jolyne (Susjo).
Eenmaal andermaal
Vogelvrij.
Vuurverleden
Anetj.
Vurige liefde
Kerboga.
Oefen, doorgrond, begrijp en geef door
Orpheus
Het is een kwaad dat fluistert
Tink*.
Rondje om de wereld
Rita Pavlovic.
Diathermane
the Delicious.
Réveille
Fayelinde.

. En ik weet van drie dat ik ze goed had.
Is dit wat jij dacht..?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 12:14
the Delicious
Avatar van the Delicious
the Delicious is offline
Citaat:
Roosje schreef op 30-06-2006 @ 12:29 :
@ the Delicious: Dan heb ik jou & Rita Pavlovic omgedraaid in mijn lijstje-van-auteurs. Het complete lijstje was dit:

Eind der tijden
flyaway
Één nacht in Berlijn
Grimm.
Mijn land is mijn land niet meer
Jolyne (Susjo).
Eenmaal andermaal
Vogelvrij.
Vuurverleden
Anetj.
Vurige liefde
Kerboga.
Oefen, doorgrond, begrijp en geef door
Orpheus
Het is een kwaad dat fluistert
Tink*.
Rondje om de wereld
Rita Pavlovic.
Diathermane
the Delicious.
Réveille
Fayelinde.

. En ik weet van drie dat ik ze goed had.
En ik weet dat je er zeker drie fout hebt
Waarvan je er nu twee weet, omdat je die had omgedraaid.
__________________
Zolang mensen mensen blijven, zijn leven en dood hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 12:18
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
@ Duivelaartje: Ja.

@ the Delicious: Ik weet ook dat ik de laatste fout had, dat is vast degene die jij bedoelde.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 12:45
the Delicious
Avatar van the Delicious
the Delicious is offline
Citaat:
Roosje schreef op 30-06-2006 @ 13:18 :
@ Duivelaartje: Ja.

@ the Delicious: Ik weet ook dat ik de laatste fout had, dat is vast degene die jij bedoelde.
uhu
__________________
Zolang mensen mensen blijven, zijn leven en dood hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 12:57
Verwijderd
Eén nacht in Berlijn is niet van mij.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 17:59
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Eenmaal Andermaal wel van mij, had je dat echt gegokt? Knap hoor. Of ben ik gewoon zo voorspelbaar (maar hé, ik wilde het deze keer heel anders, veel luchtiger aanpakken dan normaal met mijn iedereengaatdood-verhalen)?

@Grimm: Maar van wie dan wel?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 30-06-2006 @ 18:59 :

@Grimm: Maar van wie dan wel?
Geen idee, daar heb ik me buiten gehouden
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 18:27
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik vind het nog steeds eng dat Roosje de mijne ook goed had gegokt.

Het is een kwaad dat fluistert was van mij.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 18:29
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Oefen, doorgrond, begrijp en geef door
deze was van mij, k ben benieuwd wie die andere stemmer was één van de twee heeft het niet gepost
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 18:51
Verwijderd
Gefeliciteerd alvast ..., goed verhaal!
Ik wil trouwens een lijstje van wat nou écht van wie was.
@ Rita P: leuke (maar vergezochte) titel dus, zeker passend.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 18:53
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Quis schreef op 30-06-2006 @ 19:51 :
Gefeliciteerd alvast ..., goed verhaal!
Ik wil trouwens een lijstje van wat nou écht van wie was.
@ Rita P: leuke (maar vergezochte) titel dus, zeker passend.
Kunnen we toch vast maken?

Rita: Diathermane
Vogelvrij: Eenmaal Andermaal
Tink*: Het is een kwaad dat fluistert
enz.?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 18:55
Orpheus
Orpheus is offline
Ik ben ook benieuwd
__________________
Naamloos kun je niet schuilen// Het pseudoniem is gelogen vandaag.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 21:11
Kerboga
Kerboga is offline
Citaat:
Orpheus schreef op 30-06-2006 @ 19:55 :
Ik ben ook benieuwd
Niet zo schijnheilig jij, je mag best wel trots zijn.

Daarbij, Roos was eigenlijk de enige van wie ik het weet dat ze mijn verhaal goed gegokt had.

Het vervolg van het lijstje van Vogelvrij:

Diathermane: Rita
Eenmaal andermaal: Vogelvrij
Het is een kwaad dat fluistert: Tink*
Oefen, doorgrond, begrijp en geef door: flyaway
Réveille: Grimm
Vurige Liefde: Kerboga
Één nacht in Berlijn: Orpheus
Rondje om de wereld: the Delicious
__________________
Just living my reality

Laatst gewijzigd op 30-06-2006 om 21:17.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 08:07
Anetj
Anetj is offline
Mijn land is mijn land niet meer.
Die is van mij.
__________________
It's like picking up trash in dresses.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 08:33
Verwijderd
En nu kijken wie er eventueel vals gestemd heeft
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 08:35
Anetj
Anetj is offline
Nou, ik anders niet hoor! Ik heb niet gestemt.
__________________
It's like picking up trash in dresses.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 09:14
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
flyaway schreef op 30-06-2006 @ 19:29 :
Oefen, doorgrond, begrijp en geef door
deze was van mij, k ben benieuwd wie die andere stemmer was één van de twee heeft het niet gepost
Goed verhaal.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 10:16
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Roosje schreef op 01-07-2006 @ 10:14 :
Goed verhaal.
*trots* mn eerste wedstrijdverhaal, ben blij dat een prof het een goed verhaal vindt *bloos*

[edit:]
Citaat:
Roosje schreef op 22-06-2006 @ 11:05 :
(Oh, maar bij nader inzien kan ik het schilderij er niet echt in terugvinden. Mja, vuur hè.)
t zat achterop het schilderij, dat briefje

Laatst gewijzigd op 01-07-2006 om 10:18.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 17:38
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Stoer, ik als DoPper ben nog best hoog geeindigd!

wij rulen
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Rita Pavlovic schreef op 01-07-2006 @ 18:38 :
Stoer, ik als DoPper ben nog best hoog geeindigd!

wij rulen
Ik ben Letteren-af en sta gelijk met jou
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 11:36
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Wacht nog maar even met feliciteren, er zijn wat mensen stout geweest
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 11:40
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 02-07-2006 @ 12:36 :
Wacht nog maar even met feliciteren, er zijn wat mensen stout geweest
sterf stoute mensen, sterf!
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 12:11
Verwijderd
Oh for fucks sake, stem dan niet als je unlegit bent
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 12:46
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Grimm, hoezo ben je letteren-af?

En nouhou...
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 13:45
Verwijderd
Citaat:
Rita Pavlovic schreef op 02-07-2006 @ 13:46 :
Grimm, hoezo ben je letteren-af?

En nouhou...
Ben geen uitgesproken Letteraar meer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] Een Duik in het Verleden
flyaway
0 30-05-2009 20:49
Verhalen & Gedichten Winnaar verhalenwedstrijd: Duisternis
WolterB
8 16-01-2009 11:58
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] Duisternis
flyaway
0 14-11-2008 12:57
Verhalen & Gedichten Wie wint de verhalenwedstrijd?
Verwijderd
160 28-03-2006 11:53
Verhalen & Gedichten Winnaar verhalenwedstrijd: Lieveling
Reynaert
56 19-04-2004 11:54
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Lieveling
Ieke
0 20-02-2004 09:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.