Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2006, 12:51
sieme
sieme is offline
Houten Hart

ze is mijn partner
regen, zonneschijn
samen turend
naar de overkant

zien we velden vol
lavendel walm
van geurig paars

struinende ezels
gekleed in linnen
en de boer lacht
gebroken wit

verlang ernaar
zeg ik, ga je mee?

maar geworteld
als ze is

wacht ze

op een ring

(eerder gepubliceerd)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2006, 13:56
Reem
Reem is offline
Citaat:
sieme schreef op 03-07-2006 @ 13:51 :

(eerder gepubliceerd)
Waar, en wel zelf geschreven?

Ik vind het gedicht naar het einde toe steeds mooier. De eerste strofe komt op mij zo normaal over, het heeft niet echt iets bijzonders. De tweede strofe vind ik mooier verwoord. Het beeld van de ezels vervolgens vind ik minder, dat van de boer vind ik weer leuker omschreven. Ja, en daarna vind ik het gewoon gaaf. Het is een einde waardoor het hele gedicht plotseling een diepere betekenis krijgt. Ik zat nog even te twijfelen over de vele witregels maar uiteindelijk denk ik toch wel dat ze gepast zijn.
Oud 03-07-2006, 16:05
sieme
sieme is offline
jawel, op dichttalent.nl
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 18:21
CSN
CSN is offline
Ik heb voor altijd een hekel aan tegenwoordige deelwoorden, tenzij echt niet te voorkomen. Het begin van je gedicht vind ik absoluut niet bijzonder, eerder behoorlijk clichématig. Het einde is inderdaad beter, maar ik heb het idee dat ik iets mis? Bij "maar geworteld
als ze is" dacht ik dat het om een boom ging, maar waar die ring dan vandaan komt?
Oud 03-07-2006, 18:59
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik vind
dat het

echt

helemaal niet goed
loopt.

Sorry, maar dat vind ik echt. Ik erger me rot aan die witregels. Het loopt echt als een stilstaande trein. Ik vind het stukje over die ring wel leuk bedacht maar ik kan me er niet helemaal in vinden. Het is zo abrupt.

Partner vind ik zo'n vreselijk woord .
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 21:10
sieme
sieme is offline
het gaat niet zo zeer om de vorm, maar de boodschap.. wel vreemd dat hij niet mooi gevonden wordt, blijkbaar zijn hier de semi intellectuele woorden van noodzaak om een gedicht positief te benaderen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 21:17
sieme
sieme is offline
Citaat:
CSN schreef op 03-07-2006 @ 19:21 :
Ik heb voor altijd een hekel aan tegenwoordige deelwoorden, tenzij echt niet te voorkomen. Het begin van je gedicht vind ik absoluut niet bijzonder, eerder behoorlijk clichématig. Het einde is inderdaad beter, maar ik heb het idee dat ik iets mis? Bij "maar geworteld
als ze is" dacht ik dat het om een boom ging, maar waar die ring dan vandaan komt?
jaarring schat
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 21:33
CSN
CSN is offline
Tof idee, maar zoek je schat bij iemand anders.
Oud 03-07-2006, 22:14
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
sieme schreef op 03-07-2006 @ 22:10 :
het gaat niet zo zeer om de vorm, maar de boodschap.. wel vreemd dat hij niet mooi gevonden wordt, blijkbaar zijn hier de semi intellectuele woorden van noodzaak om een gedicht positief te benaderen.
...en dit concludeer jij uit wélke gedichten?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 22:45
sieme
sieme is offline
uit dit gedicht.. lijkt me vrij duidelijk, niet waar? de eerste strofe wordt clichematig genoemd.. terwijl als je goed kijkt naar de betekenis, en de metaforen die ik aantrek er wel degelijk sprake is van een aanvulling op het gedicht zelf. Misschien generaliseer ik wat, maar dit is meestal de gang van zaken op bepaalde fora. Desalniettemin mijn excuses.

CSN moet niet gaan lopen bitchen ... ik voel me bijna welkom
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 07:49
Reem
Reem is offline
Dat van die jaarring had ik er niet eens uitgehaald. Ik dacht dat het over twee verliefde mensen ging, waarvan de één de wijde wereld in wil trekken omdat hij aangetrokken wordt door de schoonheid ervan, terwijl de ander 'thuis' wil blijven en wil trouwen (wacht tot de eerste een huwelijksaanzoek doet). De tegenstelling tussen vrijheid en huisjeboompjebeestje dus.

En verder: ik heb even vluchtig rondgekeken op de site waar jij je gedichten 'publiceert' en nu heb ik niet het commentaar op jouw gedichten gelezen, maar wel dat van een aantal andere gedichten, dat ik van een behoorlijk laag niveau vindt. Veel verder dan "Wat toepasselijk met dit weer" en "Zucht, kon ik maar zo schrijven..." kwam men niet, had ik het idee.
Oud 04-07-2006, 10:12
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
En men mag toch een mening hebben, niet? Als men hier jouw werk niet mooi vindt en het ook nog van commentaar voorziet vind ik het een beetje vreemd dat je zegt dat het niet cliché is. Dat vind jij. Anderen vinden dat wel.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 11:33
sieme
sieme is offline
@ Reem,

ja.. ik zeg niet dat alle gedichten daar van hoog niveau zijn.. men staat vrij om daar te posten... en dat van die "jaarring", wat jij eruit hebt gehaald is de meest voor de hand liggende optie. Een boom zal alleen maar jaarringen krijgen tot aan zijn laatste snik zeg maar.. Het feit dat ik inderdaad de wijde wereld in wil trekken... maar zij.. eigenlijk nooit mee zal gaan

@
Volgens mij is een cliche gebaseerd op de collectieve gedachte? Dus ik mag er gerust tegen in gaan, toch? Ik mag ook tegen andere feedback ingaan, als ze niet helemaal het idee van het gedicht snappen.. "men staat vrij om er te posten "
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 11:42
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
sieme schreef op 04-07-2006 @ 12:33 :
@
Volgens mij is een cliche gebaseerd op de collectieve gedachte? Dus ik mag er gerust tegen in gaan, toch? Ik mag ook tegen andere feedback ingaan, als ze niet helemaal het idee van het gedicht snappen.. "men staat vrij om er te posten "
Tuurlijk mag je er tegenin gaan maar wij geven commentaar en vervolgens doe je een poging om dat te ontkrachten. Ik bedoel, jij hebt er een andere mening over maar je kan niet zeggen dat 'terwijl als je goed kijkt naar de betekenis, en de metaforen die ik aantrek er wel degelijk sprake is van een aanvulling op het gedicht zelf.' Dat is jouw idee, maar misschien niet het onze.

Maar goed, ontopic? Anders wordt CSN boos.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 11:46
CSN
CSN is offline
Deze discussie lijkt me juist behoorlijk ontopic. Als sieme met goede argumenten kan komen onze kritieken te ontkrachten, moet hij dat zeker doen. "blijkbaar zijn hier de semi intellectuele woorden van noodzaak om een gedicht positief te benaderen." valt naar mijn mening echter niet onder het op goedbeargumenteerde wijze ontkrachten van negatieve kritieken.

En als lezers een gedicht niet opvatten zoals de schrijver wilde dat het werd opgevat, en de schrijver stoort zich daaraan, moet deze schrijver misschien eerst bij zichzelf ten rade gaan.
Oud 04-07-2006, 11:52
sieme
sieme is offline
ja.. was een beetje flauwe opmerking @ CSN.. het probleem is; je kan heel moeilijk discussieren over een gedicht.

Dus laten we het er maar over op houden.
Kijk maar eens naar dat andere gedicht dat ik reeds heb gepost.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 12:58
Amaranthe
Amaranthe is offline
Ik had de jaarringen er ook niet uitgehaald, dacht meer dat het om een verliefd stel ging. Het einde is het mooist, want de eerste strofes vind ik niet bijster origineel. Voor mij storen de witregels niet - het geeft juist meer spanning. Waarom schrijf je 'Houten Hart' met hoofdletters, terwijl er in het gedicht zelf geen enkele hoofdletter meer te bespeuren valt?
Oud 04-07-2006, 13:35
sieme
sieme is offline
niet echt bij stil gestaan eigenlijk; bedankt voor je commentaar
Oud 04-07-2006, 22:09
Verwijderd
Citaat:
sieme schreef op 03-07-2006 @ 17:05 :
jawel, op dichttalent.nl
Haha.

Citaat:
hahaha.

Omfg. Dan wéét je ook gelijk weer wat je mist.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 22:33
sieme
sieme is offline
burp
Oud 05-07-2006, 10:15
elysea
elysea is offline
Citaat:
sieme schreef op 04-07-2006 @ 12:52 :
het probleem is; je kan heel moeilijk discussieren over een gedicht.
jij bent grappig
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 10:43
Azaelia
Azaelia is offline
Mooi gedicht, witregels een beetje storend af en toe, maar jouw probleem is dat je uitleg bij je gedicht moet doen om het te laten begrijpen en dat het dus nog niet voor zichzelf spreekt. Gewoon oefenen.
Oud 05-07-2006, 10:57
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
sieme schreef op 04-07-2006 @ 12:52 :
het probleem is; je kan heel moeilijk discussieren over een gedicht.
xD. Als dat echt zo moeilijk was, bestond dit forum niet.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 11:03
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Citaat:
sieme schreef op 04-07-2006 @ 00:13 :
Kortom; kwaliteit ligt niet in de (laten we zeggen) "secundaire" gedachte, maar in de alom vertrouwde begrippen als metrum, en ritme.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 11:45
sieme
sieme is offline
tjezus... gaan we nou door met zeiken, yawn!

bedankt voor je ter zake doende reactie deliana
Oud 05-07-2006, 11:53
Verwijderd
Moeilijk he, kritiek verdragen.

En sorry, onder eerder gepubliceerd, versta ik heel iets anders.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 12:04
sieme
sieme is offline
das een beetje de hoofdnoot die daar gebruik wordt... ik kan wel een print screentje maken, maar das ook weer zo cru

Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk niet zo op prijs stel, dat ik die kritiek in dit topic moet verdragen. Als je wat te zeiken hebt, doe dat lekker prive.. gaan we samen verder discussieren.

Laatst gewijzigd op 05-07-2006 om 12:07.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 12:43
Verwijderd
Dan moet je het niet op een openbaar discussieforum posten. Iedereen mag hier zijn mening uiten, ook als die jou niet aanstaat. Als je alleen complimenten wil krijgen, raad ik je aan het Fancyforum of andere aanverwanten te bezoeken.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 13:02
sieme
sieme is offline

Kritiek op een gedicht, inderdaad... Maar niet op mij. Dat is eigenlijk een beetje onbeschoft..
Oud 05-07-2006, 13:13
Verwijderd
Citaat:
sieme schreef op 05-07-2006 @ 14:02 :

Kritiek op een gedicht, inderdaad... Maar niet op mij. Dat is eigenlijk een beetje onbeschoft..
Waar lees jij kritiek op jou?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 13:21
sieme
sieme is offline
heb ik nou een plaat voor m'n kop?... het feit dat er zelfs berichten uit andere topics van mij worden gecopy-paste zegt toch al genoeg? Een ietwat flauwe opmerking van mij, zorgt gelijk voor een shitload aan gezeik.

Gooi d'r maar een slotje op.. ik word er moe van
Oud 05-07-2006, 13:22
sieme
sieme is offline
Citaat:
Mutant schreef op 05-07-2006 @ 12:53 :
Moeilijk he, kritiek verdragen.

En sorry, onder eerder gepubliceerd, versta ik heel iets anders.
Oud 05-07-2006, 13:34
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 05-07-2006 @ 14:13 :
Waar lees jij kritiek op jou?
Ik heb gezegd dat ik het een beetje vreemd vond dat hij onze argumenten wilde ontkrachten door te zeggen dat het niet waar was. Dus er staat wel degelijk kritiek op hem. Dat is misschien niet leuk maar eh,

misschien heb je het ook wel een beetje uitgelokt?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 13:39
REIE
REIE is offline
Prinses Irene

hij is mijn knuffelbeer
regen, zonneschijn
samen turend
naar de overkant

zien we de oprijlaan
de paleistuin
lavendel walm
van geurig paars

struinende tuinmannen
gekleed in linnen livrei
lachen
begrijpen ons niet

de velden
verlang ernaar
zeg ik, rij je mee?
in mijn koets?

maar geworteld
als hij is

wacht de kroon
op een ring

ik wacht
op een

kroon
Oud 05-07-2006, 13:42
sieme
sieme is offline
haha thnx
Oud 05-07-2006, 13:44
Verwijderd
Citaat:
sieme schreef op 05-07-2006 @ 14:21 :
heb ik nou een plaat voor m'n kop?... het feit dat er zelfs berichten uit andere topics van mij worden gecopy-paste zegt toch al genoeg? Een ietwat flauwe opmerking van mij, zorgt gelijk voor een shitload aan gezeik.

Gooi d'r maar een slotje op.. ik word er moe van
Ik zeg het opnieuw: Moeilijk he, kritiek verdragen.

En we gooien niet met slotjes omdat de dichter het niet kan verdragen of hij niet de reacties krijgt die hij wenst. Er wordt hier niet met modder gegooid, er wordt niet gescholden, er worden een paar eerlijke meningen gegeven, ik zie geen reden tot een slotje eigenlijk.

Overigens spreek je jezelf gewoon tegen, dat werd aangetoond met de gequote posts.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 13:45
sieme
sieme is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 05-07-2006 @ 14:34 :
Ik heb gezegd dat ik het een beetje vreemd vond dat hij onze argumenten wilde ontkrachten door te zeggen dat het niet waar was. Dus er staat wel degelijk kritiek op hem. Dat is misschien niet leuk maar eh,

misschien heb je het ook wel een beetje uitgelokt?

ja, om dat te voorkomen had ik al mijn excuses aangeboden...

mea culpa

enfin, alles is gezegd, neem ik aan.. dus..
Oud 05-07-2006, 13:49
sieme
sieme is offline
Citaat:
Mutant schreef op 05-07-2006 @ 14:44 :
Ik zeg het opnieuw: Moeilijk he, kritiek verdragen.

En we gooien niet met slotjes omdat de dichter het niet kan verdragen of hij niet de reacties krijgt die hij wenst. Er wordt hier niet met modder gegooid, er wordt niet gescholden, er worden een paar eerlijke meningen gegeven, ik zie geen reden tot een slotje eigenlijk.

Overigens spreek je jezelf gewoon tegen, dat werd aangetoond met de gequote posts.
Ik post hier een gedicht, om vervolgens daar reactie op te krijgen. En nee... ik spreek mezelf helemaal NIET tegen. Kijk er maar heel goed naar.
Oud 05-07-2006, 13:55
Verwijderd
Ik vind 'het gaat niet zo zeer om de vorm, maar de boodschap' en het feit dat je het vreemd vind dat hij niet mooi gevonden wordt en 'Kortom; kwaliteit ligt niet in de (laten we zeggen) "secundaire" gedachte, maar in de alom vertrouwde begrippen als metrum, en ritme. ' wel redelijk tegenstrijdig klinken.

Maar goed, meningen verschillen. Laat je vooral niet weerhouden van publicaties (als je maar in gedachten houdt dat het er hier 1 per dag, 3 per week zijn ^^).
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 16:16
sieme
sieme is offline

Ja, maar dan spreek mezelf nog niet tegen. Ik heb geenszins beweerd dat dit gedicht kwaliteit is . Wat ik daar mee duidelijk wou maken heeft betrekking op de collectieve gedachte. En te horen aan de reacties klopt die wel aardig

Laatst gewijzigd op 05-07-2006 om 16:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten