Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2002, 20:55
Verwijderd
http://www.uu.nl/uupublish/homeuu/ni...18296main.html

Zoals in het artikel te lezen valt is met name C.S. Veritas keihard aangepakt wegens vermeende schendingen van allerlei afspraken.

Let the Games Begin (oftewel: jullie moeten hierover gaan discussiëren).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2002, 21:02
PV
PV is offline
Een introductie moet nog wel leuk blijven.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 21:25
miro
miro is offline
Dr staat nog niet in wat er nou precies aan de hand was.... Ik heb iets gehoord over poep?

Ik vind de meeste spelletjes van studentenverenigingen toch belachelijk, als je zo je vrienden moet maken.....
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 21:27
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Traditionele ontgroeningen...?

Bah.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 21:48
Joostje
Joostje is offline
in de buurt van kisangani ontgroenen ze door middel van besnijdenis
Oud 16-09-2002, 21:57
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
de reden dat ik niet op een studentenvereniging wil, staat in dat artikel :/
Oud 16-09-2002, 22:05
Balance
Balance is offline
triest hoor. Maar wel raar dat ze d'r pas na drie jaar wat aan doen, want er waren toch al drie jaar klachten binnengekomen?
Oud 17-09-2002, 00:08
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ik ben niet tegen ontgroening, maar het moet wel leuk blijven. Dingen als "Gevaar voor vochtgebrek door het niet mogen drinken, flauwvallen als gevolg van het programma, geen vrije toegang tot toiletbezoek, tegen de wil moeten eten, ernstige verbale intimidatie...." waar bij Veritas sprake van was, kunnen mijns inziens niet.
In het Utrechts Nieuwblad stond dat studenten werden opgesloten, ze gedwongen werden bruistabletten te eten en flauw vielen tijdens het appèl. Volgens Unitas rector Van Geffen vond het smeren van poep in de haren van nuldejaars niet bij zijn vereniging plaats. De preses van Veritas heeft zover ik weet geen verklaring afgelegd.
Oud 17-09-2002, 00:21
Griller
Griller is offline
Ja mijn broer heeft net ontgroening gehad... hij moest dus ook door de kots heen rollen als een dwijl... dat soort dingen vind ik toch zo triest he..
Oud 17-09-2002, 08:32
autodropje
autodropje is offline

die maatregelen lijken me idd wel terecht
Oud 17-09-2002, 12:28
Esmée
Esmée is offline
Yep vriendinnetje van me heeft net haar ontgroening bij Veritas gehad en het was echt te erg idd. Ze is flauwgevallen ten gevolge van een bepaalde opdracht evenals veel anderen uit haar groep. Ze werden idd opgesloten, met een hele zooi mensen in een klein kamertje en vervolgens moesten ze met zn allen keihard gaan schreeuwen, waardoor dus verscheidene mensen zijn flauwgevallen. Tja ontgroeningen horen zwaar te zijn maar waar trek je de grens...
Oud 17-09-2002, 14:38
LostProphetX
LostProphetX is offline
Ik vraag me af....
Kan iemand me misschien uitleggen....

Wat is het doel van het aansluiten bij een vereniging + Wat een (welke dan ook) vorm van "ontgroening" hiermee te maken?
Je hoort alleen "zieke" verhalen over deze gebeurtenissen, maar waar dient het toe en MOET je die doorstaan?

Mj
Oud 17-09-2002, 14:53
Esmée
Esmée is offline
Bij traditionele studentenverenigingen zoals bijvoorbeeld het corps hoort een traditionele ontgroening en die zijn gewoon zwaar. Als je bij zo'n vereniging wilt moet je de ontgroening doorstaan ja, wil je erbij komen.
Het doel van een gezelligheidsverening is gewoon om studenten bij elkaar te brengen, samen dingen te doen, bij een groep horen. En je kunt ook ervaring opdoen met oog op besturen, organiseren. Mocht je in het bestuur o.i.d. van een vereniging willen. De ontgroening is min of meer om gewoon de 'sterksten' eruit te pikken, zodat niet zomaar iedereen ff lid kan worden en het toch een bepaald soort mensen is dat er uiteindelijk bij komt. Het doel van een ontgroening is sowieso om het je ff flink moeilijk te maken, maar zoals hier bij Veritas is het dus te ver gegaan... zo zijn er veel van die verhalen, maar er wordt nu ook wel veel strenger op gecontroleerd in veel plaatsen.
Maar er zijn ook verenigingen waarbij geen ontgroening hoort, die bijv. alleen een algemene kennismakingstijd kennen, dus tis maar net waar je voor kiest > de keuze maak je zelf
Oud 17-09-2002, 14:59
Joostje
Joostje is offline
er zijn ook mensen die geen verenigingen nodig hebben om gezellig te zijn
Oud 17-09-2002, 17:05
REIE
REIE is offline
Was er niet 2 jaar geleden een jongen die veel jenever moest drinken en toen dood neer viel? Da's toch dood door schuld van die ballen... Over ballen gesproken, soms slaan ballen hockeyballen van je kop, tsss.

REIE
Oud 17-09-2002, 17:14
Vice
Vice is offline
Eigenlijk is dan zo'n ontgroening best wel ziek. Wordt er niet eens naar de gezondheid gekeken.
Oud 17-09-2002, 17:51
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Ik snap niet waar Nederland zich druk over maakt, wat er ook gebeurt tijdens een ontgroening.

Als iemand lid wil worden van een vereniging en bereid is daar een zware ontgroening voor te ondergaan wat is dan het probleem? Studenten zijn oud en wijs genoeg om die beslissing zelf te maken, bovendien kunnen ze altijd nog stoppen met de ontgroening als ze het niet meer trekken.
Oud 17-09-2002, 18:26
Aegishjalmur
Aegishjalmur is offline
Er zijn in de afgelopen jaren genoeg verhalen geweest over ontgroeningen. Van te voren is meestal ook wel bekend hoe 'traditioneel' een vereniging is.
Daarom vind ik dat studenten die lid worden van een studentenvereniging, niet achteraf moeten zeuren, omdat ze vooraf weten waar ze aan beginnen.

Citaat:
Esmée schreef:
Het doel van een gezelligheidsverening is gewoon om studenten bij elkaar te brengen, samen dingen te doen, bij een groep horen. En je kunt ook ervaring opdoen met oog op besturen, organiseren. Mocht je in het bestuur o.i.d. van een vereniging willen. De ontgroening is min of meer om gewoon de 'sterksten' eruit te pikken, zodat niet zomaar iedereen ff lid kan worden en het toch een bepaald soort mensen is dat er uiteindelijk bij komt.
Ik begrijp je niet helemaal. Welke 'sterksten' pik je er met ontgroening tussen uit? De fysiek-sterkste? De mentaal-sterkste? Of juist degene die het makkelijkst naar de pijpen van een stelletje ouderejaars dansen?

Mensen voor bestuurlijke en/of organisatorische functies hoef je echt zo niet te selecteren, zij selecteren zichzelf uiteindelijk wel.

En het zwakste argument vind ik nog wel 'bij de groep horen'.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 19:10
Balance
Balance is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Ik snap niet waar Nederland zich druk over maakt, wat er ook gebeurt tijdens een ontgroening.

Als iemand lid wil worden van een vereniging en bereid is daar een zware ontgroening voor te ondergaan wat is dan het probleem? Studenten zijn oud en wijs genoeg om die beslissing zelf te maken, bovendien kunnen ze altijd nog stoppen met de ontgroening als ze het niet meer trekken.
ik neem aan dat een vereniging aan het begin van de ontgroening geen programma boekje uitdeelt waarbij precies te zien is wanneer en hoe laat ze wat moeten ondergaan?
Oud 17-09-2002, 19:16
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
REIE schreef:
Was er niet 2 jaar geleden een jongen die veel jenever moest drinken en toen dood neer viel? Da's toch dood door schuld van die ballen... Over ballen gesproken, soms slaan ballen hockeyballen van je kop, tsss.
Ja sorry, maar dat was gewoon dom. Je kunt tijdens een ontgroening ook gewoon nee zeggen.

Ik heb trouwens afgelopen vakantie introductievoorlichtingen van zowel Unitas als Veritas gezien, en ik vind deze twee verendingen niet met mekaar te vergelijken. Ik heb het gevoel dat deze twee een beetje over een kam geschoren worden. Dat poep-verhaal is dan ook bij Veritas, en niet bij Unitas voorgevallen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 19:30
NN
NN is offline
Ik snap niet dat mensen zich willen aansluiten bij dergelijke verenigingen als ze daar zo mensonterend behandeld worden.
Ook zonder zo'n corps kun je een prima gezellige studententijd hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 19:58
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
linda85 schreef:
ik neem aan dat een vereniging aan het begin van de ontgroening geen programma boekje uitdeelt waarbij precies te zien is wanneer en hoe laat ze wat moeten ondergaan?
Iedereen weet dat een ontgroening geen schoolreisje is, en je kunt gewoon opstappen als je er geen zin meer in hebt.
Oud 17-09-2002, 20:57
MH
MH is offline
Dit soort ontgroeningen vind ik zielig. De verenigingen die deze geintjes bedenken vind ik nog zieliger en de mensen die bij zo'n vereniging willen horen vind ik nog het zieligst van allemaal!
Hier in Groningen hebben ze niet van dat soort geintjes. Bij Vindicat (het corps) moeten de groentjes het gras van een hockeyveld watergeven en ik moest bij mijn vereniging alleen een Beerenburg achterover slaan en toen was ik binnen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef:
er zijn ook mensen die geen verenigingen nodig hebben om gezellig te zijn
heu
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 21:58
LostProphetX
LostProphetX is offline
Bedankt voor de uileg mensen, maar eerlijk gezegd zijn deze dingen inderdaad iets waar je gewoon BIJ WIL HOREN, en ik spreek alleen voor mezelf als ik zeg dat het van mij niet hoeft als het zo gaat. Selectie?

Selectie=Discriminatie....
Oud 18-09-2002, 08:13
sabri
sabri is offline
Hi allemaal,

Sinds ik vorige week maandag van mijn vriendin (dit jaar eerstejaars) deze gruwelverhalen heb gehoord ben ik al op zoek naar iemand die het kan bevestigen of me kan vertellen dat het allemaal wel mee viel. Ken je iemand die me misschien wat meer wil vertellen, laat het me dan even weten: sabri@cluecentral.net

Ik ben geen journalist ofzo, maar gewoon boos dat 9 ouderejaars een meisje 2 uur lang dwingen om bruistabletten te eten.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 09:15
bumblebee
bumblebee is offline
Citaat:
sabri schreef:

Ik ben geen journalist ofzo, maar gewoon boos dat 9 ouderejaars een meisje 2 uur lang dwingen om bruistabletten te eten.
Oud 18-09-2002, 20:54
LostProphetX
LostProphetX is offline
Citaat:
bumblebee schreef:
En dan vraag je je toch welles af wat dit aan het - studeren of gezellig bij je studiegenoten zijn - toevoegt...
Oud 18-09-2002, 23:02
dystopia
dystopia is offline
Wat ik niet snap is dat het niet eerder het geval is geweest dat er een voorstel moet zijn geweest van hoe de introductie eruit moet zien. Dat kun je beter wel doen, en dan dat men zich daar aan moet houden. Dan heb je duidelijke afspraken waar men zich dan maar aan heeft te houden. Want die zijn wel nodig, dat is al eerder gebleken.
Oud 19-09-2002, 09:18
McCaine
McCaine is offline
Wat ik niet helemaal snap, is waarom dit een issue is. Iemand dwingen gevaarlijke stoffn in te nemen of iemand langdurig slaap onthouden etc. is gewoon illegaal, studentenvereniging of niet. Of het nou om Jan Janssen van Raaij of om een studentenvereniging gaat, niemand staat boven de wet. (behalve de koningin dan.) Dus dat is toch vanzelfsprekend dat daartegen opgetreden wordt?
Oud 19-09-2002, 09:37
Razzle
Razzle is offline
Ok, je mag ver gaan bijn introducties, maar dit is weer wat teveel van het goede, het moet een leuke herrinering blijven voor de introduces...
Oud 19-09-2002, 10:05
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Ik dacht overigens dat alle eerstejaars van Veritas een contract moest tekenen waarin ze op straffe van 25.000 gulden beloofden om niet te lekken over de KMT.
Oud 19-09-2002, 15:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
Wees maar gerust. Er zijn ook tudentenverenigingen die niet aan ontgroeningen meedoen.

Gelukkig maar.

Bah.... ik vind zo'n vereniging sowieso walgelijk..... van die ballen die dronken naar je toe wankelen:
"hey mop.... heb je zin om eens stevig te neuken?"
"Nee, rot op!"

zucht
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 15:56
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Ik dacht overigens dat alle eerstejaars van Veritas een contract moest tekenen waarin ze op straffe van 25.000 gulden beloofden om niet te lekken over de KMT.
Dat zegt mijn inziens al genoeg. Waarom die geslotenheid?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 15:58
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
MH schreef:
. Bij Vindicat (het corps) moeten de groentjes het gras van een hockeyveld watergeven
Hopelijk toch niet met een rietje, he?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 16:00
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Aegishjalmur schreef:

Ik begrijp je niet helemaal. Welke 'sterksten' pik je er met ontgroening tussen uit? De fysiek-sterkste? De mentaal-sterkste? Of juist degene die het makkelijkst naar de pijpen van een stelletje ouderejaars dansen?
inderdaad. Mijn inziens ben je het sterkst als je <NEE> durft te zeggen - of beter: helemaal niet meedoet aan die flauwekul van een stelletje wanna-be fascisten.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 16:06
UnknoWn EntiTy
Citaat:
Gatara schreef:
Wees maar gerust. Er zijn ook tudentenverenigingen die niet aan ontgroeningen meedoen.
weet ik.... Demos in Eindhoven, maargoed, het is uiteindelijk hetzelfde maar dan zonder ontgroening.....
Oud 19-09-2002, 16:12
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
weet ik.... Demos in Eindhoven, maargoed, het is uiteindelijk hetzelfde maar dan zonder ontgroening.....
Ik ken Demos niet, maar er zijn ook studentenverenigingen waarbij het zuipen niet centraal staat
(als je dat bedoelt met "hetzelfde")
En daarnaast heb je ook studieverenigingen. Die zijn meestal nog wat serieuzer. Tenminste die van mijn studie
Zij organiseren lezingen, filmavonden, vakantie-uitstapjes e.d. wat met de studie te maken heeft.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 18:28
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Grondwet, Artikel 17:

Niemand kan tegen zijn wil worden afgehouden van de rechter die de wet hem toekent.
Oud 19-09-2002, 18:35
Isa
Isa is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Grondwet, Artikel 17:

Niemand kan tegen zijn wil worden afgehouden van de rechter die de wet hem toekent.
snap de hele zin niet maarja.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 20:11
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Grondwet, Artikel 17:

Wat heeft dat artikel hier in casu mee te maken?

Laatst gewijzigd op 19-09-2002 om 22:26.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 20:22
REIE
REIE is offline
*met kakstem* Strafcorner! Strafcorner! STRAFCORNER!!!

Ik sluit me maar bij Rollo Tomasi en Aegisjalmur aan. Als ze kunstgras water gaan geven kan weinig kwaad, maar opgesloten in een kamer en hard schreeuwen... En vaak gaat dat gepaard met overmatig alcoholgebruik (met doden tot gevolg, weten we nog?). Youp van 't Hek heeft leuke collumns geschreven over die rituelen .

REIE
Oud 19-09-2002, 21:36
-huktie-
-huktie- is offline
Citaat:
REIE schreef:
*met kakstem* Strafcorner! Strafcorner! STRAFCORNER!!!

Ik sluit me maar bij Rollo Tomasi en Aegisjalmur aan. Als ze kunstgras water gaan geven kan weinig kwaad, maar opgesloten in een kamer en hard schreeuwen... En vaak gaat dat gepaard met overmatig alcoholgebruik (met doden tot gevolg, weten we nog?). Youp van 't Hek heeft leuke collumns geschreven over die rituelen .

REIE
Aanzetten tot alcoholgebruik mag niet meer. Streng verboden zelfs, juist vanwege die dingen. Studentenverenigingen zullen daar dus niet meer aan beginnen (ook niet bij mij ontgroening vorige maand).
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 22:18
Koen
Koen is offline
Subsidie van de school kunnen ze iig vergeten. Lijkt me zeer terecht ook. Dat soort dingen zijn gewoon niet menselijk, en ik snap ook niet hoe die vereniging 't in z'n bolle kop kan halen zulk soort dingen te doen. Dan zit er in je eigen hoofd ook een steekje los, als je 't mij vraagt.

Van de andere kant, is dit natuurlijk niet écht nieuws. Van deze 2 studentenverenigingen is al langer bekend dat ontgroeningen 'zwaarder' zijn dan bij vele anderen. Dat je daar aan begint, is al je eigen keus (ik had 't wel geweten), en nee zeggen moet ook kunnen. Als je mentaal al niet sterk genoeg bent op zo'n moment nee te zeggen, is een ontgroening voor jou sowieso geen succes IMHO.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2002, 15:23
niels18
niels18 is offline
Naar mijn mening is in deze bovenstaande discussie een aspect nog compleet onbelicht gebleven. Ik wil het namelijk niet hebben over de "schade" die zou worden toegbracht aan de nuldejaars van veritas (dat is een interne aangelegenheid, iedereen is vrij het bijltje erbij neer te gooien als het hem of haar te zwaar wordt) maar over de schade die Veritas de andere traditionele studentenverenigingen in dit land toe brengt.

Veritas weet zelf donders goed hoeveel moeite het heeft gekost de wonderbaarlijke wederopstanding van de traditionele studentenverenigingen te verwezenlijken na de enorme dreun in de jaren zestig en zeventig.

Veritas zou dan ook beter moeten weten en niet op deze manier haar introductie organiseren waardoor een nieuwe dreun is toegebracht aan het image van traditionele studentenverenigingen.

Als lid van de enige traditionele studentenvereniging in Nijmegen, de mooie N.S.V. Carolus Magnus, ben ik dan ook woedend jegens Veritas omdat ik de bui al zie hangen. Door deze, ondoordachte acties zal het ons volgend jaar nog meer moeite dan voorheen kosten adspiranten te werven voor de vereniging.

Vertias, bedankt!

Een Carolinger
Met citaat reageren
Oud 21-09-2002, 16:35
sublime
sublime is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
niet alle studentenverenigingen doen aan ontgroeningen hoor... vind zelf dat hele ontgroening gedoe ook belachelijk... hoeft van mij absoluut niet.. idioot gedoe
Met citaat reageren
Oud 21-09-2002, 18:38
zjempoow
zjempoow is offline
interesseerd mij da?

studenten ga werken voor je ged

was getekend: de moraalridder
Oud 21-09-2002, 18:48
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
niels18 schreef:
Als lid van de enige traditionele studentenvereniging in Nijmegen, de mooie N.S.V. Carolus Magnus, ben ik dan ook woedend jegens Veritas omdat ik de bui al zie hangen. Door deze, ondoordachte acties zal het ons volgend jaar nog meer moeite dan voorheen kosten adspiranten te werven voor de vereniging.

Vertias, bedankt!

Een Carolinger
Hebben jullie wel ontgroeningen? Wat alleen dat woord al, schrikt nu natuurlijk af.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2002, 20:14
UnknoWn EntiTy
Citaat:
zjempoow schreef:
interesseerd mij da?

studenten ga werken voor je ged

was getekend: de moraalridder
Uit je megagoede spelling leid ik af dat je zelf niet gestudeerd hebt.

Jou PC bestaat alleen maar omdat er universiteiten zijn....
Oud 21-09-2002, 21:46
niels18
niels18 is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Hebben jullie wel ontgroeningen? Wat alleen dat woord al, schrikt nu natuurlijk af.
Of wij wel een ontgroening hebben?

Nou en of. En die staat zeker niet als licht te boek. Nare man is er zelfs twee keer aan begonnen en is ook tweemaal afgehaakt.
Alleen noem ik het liever Eigen Introductie dan ontgroening, en dat mag gezegd worden, er zijn ook veel introductieve, nuttige elementen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten