We gaan weer van start. Eerst even het zakelijke gedeelte:
Er zijn drie nieuwe functies bij: verrader, heks en leerling.
Deze werken zo:
verrader
Staat aan de kant van de weerwolven. Hij weet wie de weerwolven zijn, de weerwolven weten echter niet wie de verrader is. Er mag dus niet ge-PMt worden tussen wolven en verrader. verrader weet ook niet wie de heks is.
functie tijdens hangrondes:stemt als gewone dorpeling, maar zal dus altijd op een andere dorpeling stemmen. Hij probeerd andere dorpelingen verdacht te maken en gelijkspel uit te lokken.
functie tijdens eetrondes:geen.
heks
Staat aan de kant van de weerwolven. Weet echter niet wie de wolven zijn, wolven weten ook niet wie de heks is. Er mag dus niet ge-PMt worden tussen wolven en heks. Heks weet ook niet wie de verrader is.
functie tijdens hangrondes:stemt als gewone dorpeling, maar probeert andere dorpelingen weg te stemmen. Dit kan mislukken omdat de heks de indentiteit van de wolven niet kent.
functie tijdens eetrondes:De heks stuurt één naam naar de spelleider. Deze persoon wordt tijdens die eetronde behekst. Kiest de heks de leerling, de verrader of een dorpeling dan is er geen effect (want die doen toch niks tijdens eetrondes).
Kiest de heks een weerwolf dan is er geen effect want die zijn immuun.
Kiest de heks de tovenaar, ziener of wolfsbane dan wordt deze persoon's speciale functie tijdens deze eetronde geblokkeerd. (bescherming van tovenaar vervalt, wolfsbane kan die ronde gewoon worden opgegeten, ziener krijgt bericht dat de opgevraagde functie niet kan worden gegeven vanwege beheksing)
De heks krijgt niet te horen wat voor effect haar beheksing heeft gehad.
leerling
Deze begint het spel als een gewone dorpeling, maar zodra de tovenaar, ziener of heks worden gedood zal de speciale functie van de leerling in werking treden. De leerling wordt gepromoveerd naar tovenaarsleerling, leerling-ziener of leerling-heks (net wie er als eerste dood gaat). De leerling krijgt dezelfde gave en functie. Er is maar één leerling dus alleen de persoon die als
eerste dood gaat kan worden vervangen. Als de leerling eerder dood gaat dan bovenstaande drie dan is er uiteraard geen vervanging. Een leerling-ziener begint 'blanco', hij krijgt niks van de info van de oude ziener te horen.
Het leuke van de leerling is dat ie in het begin niet weet waar zijn loyaliteit ligt: als ie leerling-heks wordt gaat ie voor de wolven werken....
De vampier is er op het laatste moment uitgehaald, om twee redenen:
1) Eigenlijk kon de vampier nooit winnen zoals ie nu was. Hij was alleen mega-hinderlijk.
2) Meer voor mezelf deze, als er twee man dood gaan per eetronde kan ik dat weer aan elkaar gaan lullen...
Toch heb ik het idee van een derde partij nog niet helemaal opgegeven. Misschien keert de vampier nog terug in een volgend spel, als ie beter uitgebalanceerd is en ik langer heb kunnen nadenken over die functie...
Winnen van het spel:
Dorpelingen winnen als: alle weerwolven gedood zijn. Heks, leerling-heks en verrader zijn niet relevant voor overwinning dorpelingen. (die kunnen niemand doden, zijn alleen hinderlijk)
Weerwolven winnen als: er meer weerwolven als dorpelingen over zijn. De heks, leerling-heks en de verrader tellen niet mee bij de dorpelingen, ziener, tovenaar, leerling en wolfsbane wél.
Belangrijk!
In het vorige spel waren er nog wat onduidelijkheden en klachten over PMs van een bepaalde speler (ik noem geen namen). Om onduidelijkheid te voorkomen zijn PMs in dit spel verboden.
Geen PMs over het weerwolfspel naar andere spelers. Ik kan als spelleider niet zien wat er in die PMs staat dus daarom zijn ze nu helemaal verboden. Overtreding is diskwalificatie! Voor de smartasses: ook geen MSN, mail, ICQ en wat je nog meer voor zooi hebt...
Er zijn echter twee uitzonderingen:
1) De weerwolven onderling mogen uiteraard overleggen onder elkaar as usual. NIET met de heks of verrader echter!
2) PMs naar de spelleider zijn ook toegestaan. Niet alleen met vragen, als je theorieën wilt posten of je gedachtekronkels aan iemand kwijt wil dan kan dat ook. My lips are sealed!
Als dit hard klinkt, sorry. Maar duidelijkheid voor alles vind ik...
Ok, nu we dat achter de rug hebben, on with the game:
'HE, WORD WAKKER!!' TheRedArrow keek op. Hij zag niemand. Daarom draaide hij zich nog een keer om een sliep verder. De stem klonk opnieuw: 'He, luie donder! Kom je bed eens uit!! Het is al twee uur 's middags!' Wederom keek TRA omhoog. Eerst zag hij weer niks maar toen zag hij een klein lampje boven zijn bed hangen. 'Huh?' zei hij verbaast. 'Wie is daar??' Het lampje zweefde naar hem toe. Toen het dichterbij kwam zag hij dat het geen lampje was, het was een piepklein feetje. 'Wauw!' zei TRA verrast. 'Wie ben jij? Je bent mooi.' De fee antwoordde: 'Ik ben Faerie de fee. Ik ben gestuurd door de dorpsoudste: hij heeft een missie voor je! En ik ga je helpen: vanaf nu ben ik je partner! Aangenaam kennis te maken!' TRA keek verbaast. 'Huh? Partner? Missie? Ik weet niet wie je voor je hebt, maar ik ben niet de juiste man voor heldendaden en zo. Ik ben slechts een simpele varkenshoeder...' Maar het feetje liet zich niet afwimpelen. 'De oudste vroeg specifiek van TheRedArrow. Als jij dat bent dan moet je meekomen. Nou, schiet op en kleed je aan, luilak!' TRA dacht even na en zei toen. 'Ok dan, ik ga mee naar de oudste om te horen wat ie te zeggen heeft. Maar ik beloof niks!' Hij wilde uit bed stappen maar bedacht zich. 'Ehm, faerie? Zou je je even willen omdraaien aub?' Het feetje giechelde. 'Ik wacht buiten wel, knappe jongen. Maar schiet wel op.'
Vijf minuten later kwam TRA zijn huis uit. Hij had zijn reiskleding aangetrokken. Deze outfit was gloednieuw, TRA ging namelijk nooit op reis. De varkenshoeder had zelfs nog nooit zijn geboortedorp, Koholint, verlaten. Hij kon zich dan ook niet voorstellen waarom de dorpsoudste nou net naar hem had gevraagd... Terwijl hij en Fearie onderweg waren naar het huis van de oudste, kwamen verschillende dorpelingen naar buiten om te kijken wat er nou toch rond hem heen zweefde. Toen kwam hij aan bij het huis van de oudste, een groot huis in het midden van het dorp. Net toen hij naar binnen wilde gaan klonk er een stem: 'He, varkensjongen! Wat moet jij hier nou??' TRA herkende de stem en zuchtte. Het was Mr Soija. Soija was de bullebak van het dorp, en al sinds zijn kleutertijd pestte hij TRA omdat deze altijd naar varkens stonk. Toen ze beide tieners waren waren ze verliefd geworden op hetzelfde meisje en dit had de relatie tussen TRA en Soija niet veel verbeterd. Zeker niet toen ze uiteindelijk koos voor TRA. De jaloerse Soija probeerde hem sindsdien op elke mogelijke manier dwars te zitten...
'Nou geef eens antwoord, stinkerd.' zei Soija. 'Wat moet jij bij de oudste?' Ongetwijfeld had Soija al gehoord dat de oudste een missie voor TRA had, en uiteraard zag de bullebak groen van jaloezie. TRA zei daarom: 'De oudste heeft een belangrijke taak voor me, dus ik zou me er maar door laten als ik jou was!' Soija begon te lachen. 'EEN TAAK!! hahahaaa! Waarom zou hij een taak hebben voor zo'n varkenshoeder als jij? Je bent nog nooit het dorp uitgeweest. Je hebt niet eens een zwaard jij slapjanus!!'
Soija was in de deuropening gaan staan met zijn armen over elkaar. 'Ik weet het goed gemaakt stinkerd. Als je hier terugkomt met een zwaard in je hand dan zal ik je doorlaten. Zonder kun je toch niks betekenen voor de oudste...'
TRA bleef nog een tijdje staan maar toen bleek dat Soija niet van plan was om hem binnen te laten droop hij verslagen af. Faerie vloog verontwaardigd achter hem aan. 'Wat doe je nou? Je laat je toch niet wegsturen door zo'n dommekracht!!!' TRA draaide zich om naar het feetje. 'Heb je hem niet gezien? Hij is een kop groter dan ik en minstens twee keer zo sterk! Wat moet ik dan?'
Faerie rolde met haar ogen. 'Een zwaard zoeken natuurlijk, dommerd! Kom mee, ik zal je helpen....'
Deelnemers:
1) twinkebel
2) Tink*
3) ook hallo
4) Cytherea
5) Cobalt
6) Flowtje
7) Maxwell
8) Elpida
9) Faerie
10) Mr Soija
11) Hanneke
12) TRA
13) Neiu
14) Spoonie
15) Yerli
16) Saarah
17) duivelaartje
18) Misti
19) Lisaaah
20) Zoef de haas
blauw = gedood
rood = opgegeten
Ok, tijd om te gaan stemmen. Eerst mogen de dorpelingen, en daarvoor hebben ze tot morgenochtend 20:30.
Mensen vergeet niet: ook de tovenaar, ziener, wolfsbane, leerling, heks en verrader hebben een stem in deze ronde...